Теми статей
Обрати теми

Тютюново-податкові вибрики — 2022: роздрібний акциз і МРЦ з 1 квітня

Павленко Олексій, податковий експерт
15 лютого парламент нарешті прийняв закон, яким вносяться зміни до БКУ і, зокрема, змінюється порядок сплати роздрібного акцизу з реалізації тютюнових виробів та РЕС. Зараз цей Закон № 2042-ІХ на підписі у Президента. Проаналізуємо податкові зміни, які на нас чекають.

Роздрібний акциз із 1 квітня

Як вам відомо (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 104, с. 11, 2022, № 5, с. 23), на терені роздрібного акцизу з тютюнових виробів та РЕС очікуються серйозні зміни, приурочені до дати синхронного вступу в силу вже прийнятих змін до БКУ та до ПКУ. Ця дата у новому Законі № 2042-ІХ визначена — 1 квітня 2022 року!

Нові платники. З цієї дати платниками роздрібного акцизу стануть лише виробники та імпортери тютюнових виробів та РЕС (передбачено новим п.п. 212.1.17, змінами, що внесуть до п.п. 212.1.11, та новим п. 221.7 ПКУ). Тож

усі роздрібні торгівці тютюновими виробами та РЕС, які не є виробниками чи імпортерами таких товарів, вже не будуть платниками роздрібного акцизу

Водночас не виключаємо, що фіскали можуть не одразу позбавити їх почесного статусу платника: скажімо, вигадати якусь капость на кшталт оподаткування роздрібним акцизом реалізації «тютюнових» залишків, що будуть наявні у роздрібних торговців на 1 квітня. Ну, так, як це вони зробили щодо ПДВ… ☹

Об’єкт. Новим об’єктом оподаткування цих товарів роздрібним акцизом з 1 квітня стануть операції з реалізації виробниками та/або імпортерами, у тому числі в роздрібній (!) торгівлі тютюнових виробів та РЕС. Тобто хоча цей акциз і «роздрібний», а операції з роздрібного продажу таких товарів з 1 квітня повинні оподатковуватись, тільки коли їх будуть здійснювати через свої роздрібні торговельні структури самі виробники та імпортери.

База та дата. Роздрібний акциз має обчислюватися згідно з новим п.п. 214.1.5 ПКУ за такою базою: «вартість таких товарів за максимальними роздрібними цінами з урахуванням ПДВ і акцизу (!)». Тут ми вважаємо, що нова база для роздрібного акцизу — та ж сама МРЦ, тобто вона включає у себе «звичайний» акциз та ПДВ і не включає акциз роздрібний. Це прямо випливає з визначення МРЦ у п.п. 14.1.106 ПКУ. Тобто, як зараз сама сума роздрібного акцизу до бази не входить, так і з 1 квітня, незважаючи на таку суттєву зміну бази, вона до неї все одно не входитиме. Зараз роздрібний акциз розраховується роздрібними продавцями виходячи з ціни реалізації, а з 1 квітня за тютюновими виробами та РЕС він розраховуватиметься виробниками-імпортерами прямим рахунком до МРЦ, задекларованої цим виробником чи імпортером, за формулою: МРЦ х 5 %.

І тут виникає питання: на яку дату треба брати МРЦ для розрахунку податкового зобов’язання з роздрібного акцизу?

Спочатку зазначимо, що датою податкового зобов’язання у нових нормах (п. 216.14 ПКУ) визначена дата реалізації виробниками та/або імпортерами тютюнових виробів та РЕС у роздрібній торгівлі або госпсуб’єктам, які здійснюють діяльність з оптової та/або роздрібної торгівлі такими виробами.

Тобто на відміну від старого підходу, де акциз прив’язано до дати розрахунку (див. п. 216.9 ПКУ), і який для алкогольних товарів буде діяти й надалі*, роздрібний акциз з тютюнових виробів та РЕС буде виникати за датою реалізації — тобто відвантаження/передачі таких товарів покупцям!

* Роздрібний акциз з алконапоїв й надалі сплачуватимуть лише роздрібні торговці — тут нічого не змінюється!

МРЦ-нюанс. Так на яку ж дату виробникам та імпортерам треба брати МРЦ, щоб нарахувати роздрібний акциз, що буде нараховуватись тепер тільки ними і — за датою реалізації?

Якщо проводити аналогію з ПДВ, то варто брати МРЦ, встановлену на дату виготовлення (або ввезення в Україну) таких товарів

Тим паче, що саме така МРЦ має зазначатись на упаковці. Ми б схилялись саме до цього, виходячи з позиції зручності та ідентичності визначення бази для непрямих податків.

Але ж якщо трактувати згадані вище норми ПКУ буквально, то, мабуть, треба брати МРЦ, що діятиме на дату реалізації таких товарів. Адже остання явно відбудеться пізніше, а може й набагато пізніше, ніж дата виготовлення (чи імпорту) конкретного товару. І часто-густо МРЦ на ці дати будуть різними. Отже, дуже цікаво, як це питання висвітлять податківці…

Максимальна ціна продажу

А тепер поглянемо, чи зміниться з 1 квітня максимальна ціна, за якою можна реалізовувати тютюнові вироби та РЕС. Виходячи з буквального трактування п.п. 14.1.106 ПКУ, в якому міститься визначення МРЦ, вважаємо, що максимальна ціна тютюнових виробів та РЕС, за якою з 1 квітня виробник/імпортер, а також і роздрібний торговець буде мати право їх реалізувати, як і зараз, складатиме 105 % від МРЦ, установленої для конкретного товару.

І хоча в п.п. 14.1.106 ПКУ мова йде лише про суб’єктів роздрібної торгівлі і виробники та імпортери там не згадуються, вважаємо, що на тлі інших згаданих змін до ПКУ наш висновок логічний та відповідає духу закону. Інакше виробникам-імпортерам доведеться засаджувати роздрібний акциз у МРЦ (адже він теж — непрямий податок), але це буде дисонувати з визначенням МРЦ (п.п. 14.1.106 ПКУ).

Тут виникає аналогічне запитання — на яку дату треба брати МРЦ? Мову ведемо саме для визначення тої максимальної ціни, за якою можна реалізувати товар, а не для обчислення роздрібного акцизу (бо, як ви побачили, — там своя «кухня»)… Хоча, повторимо, ідеально було б, щоб МРЦ взагалі для усіх цілей (для обчислення і ПДВ, і акцизу, і максціни продажу) збігалися. Тобто щоби панував єдиний підхід.

Для цілей максціни продажу Закон № 481 (ст. 111, 15 та 18) та ПКУ (п. 221.3) орієнтують на МРЦ, що нанесена на упаковці відповідного товару (продукції). Але ж вона поки точно має бути лише на упаковці сигарет, цигарок та сигарил. Адже до 2024 року на упаковку тих нових тютюнових виробів та РЕС, які потрапили з 2022 року під МРЦ, можна МРЦ не наносити. І якщо така ціна на упаковці не зазначена, то як ми вже згадували, спираючись на ст. 18 Закону № 481, орієнтир — на дату виготовлення виробу, тобто на МРЦ, що діяла на таку дату. Для роздрібних торгівців ще раз нагадаємо, що коли МРЦ не зазначена на упаковці, інформацію про МРЦ такого виробу треба шукати на вебпорталі ДПСУ на сервісі «Інформація про максимальні роздрібні ціни виробників та імпортерів підакцизних товарів (продукції)» за адресою tax.gov.ua/cigars

У світлі викладених міркувань з 1 квітня роздрібні торгівці мають відповідну МРЦ, яка зазначена на упаковці, чи інформація про яку отримана на вебпорталі ДПСУ, помножити на 105 % і таким чином визначити максціну, за яку вони мають право реалізувати такий тютюновий виріб чи РЕС. І — незважаючи при цьому на те, що вони вже не сплачуватимуть з цієї дати роздрібний акциз**!

** За винятком лише роздрібних продажів, які здійснюватимуть самі виробники чи імпортери тютюнових виробів та РЕС.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі