Теми статей
Обрати теми

Виробники алкоголю та звіт № 1-ОА

Павленко Олексій, податковий експерт
Сьогодні розглянемо деякі питання щодо необхідності подання Звіту за формою № 1-ОА виробниками алкогольних напоїв. І в рамках цієї теми розглянемо ще таке цікаве звернення. Підприємство — виробник пива. Виготовлене пиво воно реалізує самостійно через свої роздрібні точки. Але є і ліцензія на оптову торгівлю, яку придбали про всяк випадок і яка так і не знадобилася. Чи потрібно йому подавати звіт 1-ОА, якщо оптової торгівлі не ведеться? Якщо так, то чи треба зазначати у звіті всі обсяги реалізованого в роздріб пива? Податківці наполягають, що підприємство має подавати цей звіт і відображати у гр. 9 розділу І обсяги реалізованого в роздріб пива, та погрожують штрафом у 17 тис. грн!

Загальне про 1-ОА

Нам цікавий Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі за формою № 1-ОА (далі — Звіт № 1-ОА). Щоб визначитися, чи треба його подавати і виробникам алкоголю, що реалізують власну продукцію, давайте подивимось нормативи.

Обов’язок подання цього та ще низки алкогольних та тютюнових звітів встановлена у ст. 16 Закону № 481*. Її нормами визначено, що госпсуб’єкти, які отримали ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю, зокрема, алкогольними напоями, та здійснюють таку діяльність та/або експорт, імпорт зазначеної продукції, подають до податкового органу щомісяця до 10-го числа наступного місяця звіт про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) алкогольних напоїв за формою, встановленою цим органом.

* Закон України «Про державне регулювання…» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

Як бачимо, умовами для подання звітності ця норма висуває: 1) наявність у госпсуб’єкта ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю алко-напоями та 2) здійснення такої діяльності та/або експорту, імпорту зазначеної продукції.

Звіт № 1-ОА і порядок його заповнення було затверджено наказом Мінфіну від 11.02.2016 № 49. Цим наказом було затверджено ще низку алко-тютюнових звітів і порядків їх заповнення, уключаючи й також цікавий для нашої теми — Звіт про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв за формою № 2-РС (Звіт № 2-РС).

Виробники, опт та 1-ОА

Якщо відштовхнутись від назви Звіту № 1-ОА та від норм Порядку його заповнення, здається, що його повинні подавати тільки ті госпсуб’єкти, які придбавають (!) та реалізують товари у оптовій торговій мережі. А виробники алкоголю свою продукцію не придбавають, а виробляють. Тому, здавалося б, цей звіт мають подавати лише ті виробники, які ще й підторговують «на стороні» оптом (!) чужими алко-товарами. Цей звіт і за його формою призначений для відображення обсягів придбання і реалізації алко-напоїв суто оптовими торговцями і не пристосований для виробників.

У Звіті № 1-ОА навіть немає графи, в якій мали б відображатися обсяги самостійно виробленого алкоголю (оприбуткованого на склад)

Але ж Звіт № 1-ОА побудовано за схемою заповнення: залишок на початок; придбано та реалізовано у звітному місяці; залишок на кінець. І в цю схему заповнення не вписуються обсяги реалізованого виробленого алкоголю без його надходження, що може викликати мінусові залишки «на кінець». До того ж обсяги реалізації алко-продукції у звітному місяці і її залишки «на початок» і «на кінець» виробники і так відображають у Звіті № 2-РС! Здавалося б, виробникам щодо реалізації своєї продукції не варто подавати Звіт № 1-ОА…

Але тут не все так просто. У ст. 15 Закону № 481 встановлено, що госпсуб’єкти, які отримали ліцензію на виробництво алко-напоїв**, здійснюють постачання цієї продукції суб’єктам господарювання оптової і роздрібної торгівлі та іншим українським споживачам за наявності ліцензії на оптову торгівлю!

** Крім виробництва вин виноградних, плодово-ягідних або напоїв медових із виноматеріалів виключно власного виробництва.

Тобто для реалізації оптом власної продукції виробники повинні мати також і ліцензію на оптову торгівлю алкоголем. У свою чергу, в п. 1 Порядку заповнення Звіту № 1-ОА зазначено, що цей звіт подають госпсуб’єкти, які одержали ліцензії на право оптової торгівлі алко-напоями, до податкових органів за основним місцем обліку в електронній формі. І ця вимога відповідає згаданій нормі зі ст. 16 Закону № 481. Тобто формально — маєте оптову ліцензію, хоч ви виробник, хоч ні — Звіт № 1-ОА маєте подавати! Фіскали дотримуються саме такої думки. Вони вважають, що виробники, які реалізують оптом свою продукцію, повинні подавати також і 1-ОА. Це чітко випливає з консультації в БЗ 113.04 (ср. ). А питання відсутності у формі звіту графи для готової продукції вони там же намагаються «розрулити», зазначаючи таке: якщо виробник здійснює оптову (!) реалізацію алко-продукції власного виробництва, то у графі 5 Звіту № 1-ОА зазначається обсяг алкогольних напоїв у звітному місяці, що отримано з виробництва для реалізації підприємствам оптової торгівлі, роздрібної торгівлі та на експорт. Тож виробникам, що реалізують свою продукцію оптом, краще подавати Звіт № 1-ОА, заповнюючи його за алгоритмом, викладеним у цій консультації.

Виробник сам реалізує у роздріб

Тепер — безпосередньо про нашу ситуацію. Підприємство здійснює два види діяльності: виробництво пива і його роздрібну торгівлю. Що стосується виробництва, то тут однозначно необхідно подавати Звіт № 2-РС. Окремого ж звіту для реалізації алкогольних напоїв у роздріб зараз не передбачено. А оптової торгівлі алко-напоями підприємство не здійснювало і не здійснює. Тому оскільки

друга умова зі ст. 16 Закону № 481 для подання звітності не виконується, вважаємо, що обов’язок подання Звіту № 1-ОА у підприємства відсутній

Чому ж місцеві фіскали вимагають від підприємства його подання? Адже одного факту наявності оптової ліцензії для цього замало, необхідно і «здійснення такої діяльності»! Можливо, фіскали чіпляються за згаданий п. 1 Порядку його заповнення? Але вважаємо такий підхід несистемним і таким, що не відповідає Закону № 481. Наш висновок підтверджують також і сама форма Звіту № 1-ОА, і згадана консультація в БЗ 113.04. Окрім того, що в цій консультації мова йде про відображення в цьому звіті лише оптових продажів, ще податківці пишуть, що залишки на початок та на кінець звітного періоду у Звіті № 2-РС та у Звіті № 1-ОА можуть не збігатися! А таке можливе за наявності у виробника також і роздрібних продажів його продукції.

Якщо ж стати на позицію місцевих фіскалів, що у цьому випадку треба подавати Звіт № 1-ОА, то тоді можна подавати його лише порожнім. Адже реалізація в оптовій торговельній мережі відсутня. А згадана графа 9 розділу 1 цього звіту («Обсяги реалізації у звітному місяці… у роздрібну торгівлю») призначена для відображення в ній оптових (а не роздрібних!) продаж, що здійснені на користь інших суб’єктів, які торгують у роздрібній мережі***. Тож ми не бачимо підстав пхати у цю чи будь-яку іншу графу обсяги пива, що було підприємством самотужки реалізовано у роздріб. А от якщо підприємство почне реалізовувати алкоголь також і оптом, то тоді йому необхідно буде подавати також і Звіт № 1-ОА. Але відображати в ньому необхідно буде рух і залишки тільки тих обсягів алкоголю, які реалізуються оптом!

*** Щодо цього та ін. при заповненні Звіту № 1-ОА див. також лист ДФСУ від 14.06.2018 № 2611/6/99-99-12-02-02-15/ІПК та БЗ 113.02.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі