Теми статей
Обрати теми

Ліцензія на імпорт пального в тарі до 5 л?

Павленко Олексій, податковий експерт
До нас звернувся читач із такими запитаннями. Чи потрібно суб’єкту господарювання, який планує імпортувати в Україну пальне у споживчій тарі ємністю 5 літрів і менше з метою подальшої реалізації, придбати ліцензію для ввезення такого пального? Чи передбачена якась відповідальність за здійснення імпорту пального в тарі до 5 л без наявності ліцензії? Давайте разом пошукаємо на них відповіді.

«Пальне» чи ні?

Щоб чітко пересвідчитися, що товари, які наш читач збирається імпортувати у до 5-літровій тарі*, є саме «пальним» у розумінні Закону № 481**, що регулює, зокрема, питання пальних ліцензій, треба переглянути коди УКТ ЗЕД та найменування підакцизного пального у спеціальній таблиці з підакцизним пальним, наведеній у п.п. 215.3.4 ПКУ. Адже в останньому абзаці ст. 1 Закону № 481 установлено, що термін «пальне» вживається в ньому у значеннях, наведених у ПКУ. А визначення терміна «пальне», наведене у п.п. 14.1.1411 ПКУ, відсилає нас саме до згаданого п.п. 215.3.4 ПКУ. Зверніть увагу: до пального віднесено, зокрема, розчинники або розріджувачі на основі етанолу, уайт-спірит та інші субстанції, які часто бувають у дрібній тарі і які в когось можуть з «пальним» навіть не асоціюватись…

* Тут і надалі під «до 5-літровою» розуміємо також і тару рівно 5 літрів (тобто і пальне у 5-літровій тарі). Податківці цей момент трактують ліберально (див. БЗ 113.04).

** Закон України «Про державне регулювання …» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

Ліцензування «дрібнотарних» операцій

Згідно з ч. 21 ст. 15 Закону № 481:

Суб’єкти господарювання, які здійснюють роздрібну, оптову торгівлю пальним або зберігання пального виключно у споживчій тарі до 5 літрів, ліцензію на роздрібну або оптову торгівлю пальним або ліцензію на зберігання пального не отримують

Звертаємо увагу, що в цій нормі йдеться про такі операції, як роздрібна, оптова торгівля пальним та зберігання пального «виключно у споживчій тарі до 5 літрів». А ось операції з імпорту пального, на жаль, тут не згадано.

А в ч. 15 цієї ст. 15 Закону № 481 є загальна норма, в якій зазначено, що імпорт чи експорт пального здійснюється за наявності у суб’єкта господарювання, який імпортує чи експортує пальне, ліцензії на право виробництва чи зберігання, або оптової чи роздрібної торгівлі пальним.

Оскільки спеціальної ліцензії для імпорту пального Закон № 481 не передбачає, а ліцензію на право оптової, роздрібної торгівлі або зберігання пального в тарі до 5 л отримувати не потрібно, було б логічно стверджувати, що і для імпорту пального в такій дрібній (до 5 л) тарі не потрібна наявність будь-якої зі згаданих ліцензій. Гадаємо, в ч. 21 ст. 15 Закону № 481 тому про імпорт і не згадується, що для імпорту (та експорту) спеціальної ліцензії не передбачено!

Виняток тут — лише для госпсуб’єктів, що виробляють пальне в тарі до 5 л. Їм ліцензія на виробництво пального потрібна, а тому і для здійснення імпорту чи експорту пального їм ця ліцензія (на виробництво пального) знадобиться.

Проте податківці, спираючись на норми цих двох частин ст. 15 Закону № 481, роблять фіскальні висновки. Наприклад, у діючій консультації в БЗ 113.04***, відповідаючи на запитання стосовно наявності ліцензії для імпорту пального в споживчій тарі до 5 л, вони наголошують, що

*** Повний її текст див. тут: zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques

імпорт пального, незалежно від ємності тари, здійснюється за наявності у госпсуб’єкта, що імпортує пальне, ліцензії на право виробництва або зберігання, або оптової чи роздрібної торгівлі пальним

Аналогічний висновок фігурує у низці роз’яснень: див., наприклад, у листах ДПСУ від 30.09.2020 № 4069/ІПК/99-00-09-03-03-06 та від 11.11.2020 № 4645/ІПК/99-00-09-03-03-06, а також у консультації, що окремо розміщена на сайті ДПСУ (cv.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/print-487660.html).

Здавалося б, що податківці тут чітко зайняли таку фіскальну позицію. Водночас у більш пізньому листі ДПСУ від 14.06.2021 № 2390/ІПК/99-00-09-03-02-06 вони ухилилися від відповіді на прямі аналогічні запитання. Навряд чи це означає, що вони змінять позицію на ліберальну, але цей лист можна використати, щоб переконати суддів у непотрібності ліцензії. Хоча це — на крайній випадок (коли проґавили), а так ми б не радили здійснювати імпорт пального в тарі до 5 л без наявності хоча б якоїсь із згаданих ліцензій.

Яку саме ліцензію потрібно конкретному «до 5-л-імпортеру», мабуть, варто вирішувати виходячи з того, що саме він буде робити із ввезеним пальним. Якщо буде його реалізовувати, варто придбати ліцензію на оптову чи роздрібну торгівлю. Якщо є і опт, і роздріб, мабуть, краще орієнтуватися на той вид торгівлі, який є домінуючим. Коли пальне імпортуватиметься для власних потреб — то спрощену ліцензію на зберігання пального. Утім, ми тут виходимо з логіки, а буквально для імпорту достатньо наявності будь-якої зі згаданих ліцензій…

Якщо імпортували без ліцензії

Якщо ж фіскальною перевіркою будуть виявлені операції імпорту «до 5-л-пального» без наявності будь-якої з ліцензій, вважаємо, що податківці не зможуть застосувати до імпортера будь-який із штрафів, передбачених у ст. 17 Закону № 481. Адже саме за імпорт пального без ліцензії штрафу Закон № 481 не передбачає. Виходячи з тексту згаданих консультацій податківці наявність якоїсь зі згаданих ліцензій вважають критичним тільки для цілей імпорту (ввезення в Україну) пального в тарі до 5 л. Тобто для такого своєрідного контролю при імпорті.

Не виключається й така зовсім фіскальна позиція: у разі імпорту пального в тарі до 5 л ліцензія на його продаж (зберігання) начебто стає необхідною і для цих операцій. І як підсумок — спроба застосувати штраф зі ст. 17 Закону № 481 за торгівлю (зберігання) імпортованим до 5 л пальним без ліцензії. Вельми очевидно, що такий підхід суперечитиме не тільки нормам Закону № 481, а й навіть згаданим роз’ясненням податківців, які ми теж вважаємо певною мірою фіскальними…

Крім того, майте на увазі, що ст. 164 КУпАП передбачає санкції**** за діяльність без отримання ліцензії, якщо така діяльність підлягає ліцензуванню відповідно до закону.

**** Штраф від 1700 до 3400 грн з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, здобутих внаслідок вчинення цього адмінпорушення, або без такої.

Карантинний мораторій на адмінштрафи не поширюється. Але, як ми згадали, податківці вважають, що наявність якоїсь ліцензії критична лише для імпорту (ввезення в Україну) пального в тарі до 5 л, а для торгівлі пальним (його зберігання) у такій тарі ліцензія не потрібна. Тому за такого підходу застосування цього адмінштрафу буде некоректним, адже діяльність з імпорту (й експорту) пального ліцензуванню відповідно до закону не підлягає.

Але все-таки, враховуючи позицію ДПСУ та можливі проблеми, ми не радимо здійснювати імпорт пального в тарі до 5 л без наявності якої-небудь зі згаданих ліцензій.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі