Термінологічне
Перш ніж почати наші дослідження новітніх змін, зазначимо, що тютюнові вироби, тютюн, промислові замінники тютюну (у тому числі ТВЕН*) та рідини, що використовуються в електронних сигаретах (РЕС), надалі ми будемо узагальнено-усталено називати «тютюнові вироби та РЕС».
* Тютюновмісні вироби для електричного нагрівання.
Чому? Адже Закон № 481 (див. ст. 1) та ПКУ (див. п.п. 14.1.252) мають широкий термін «тютюнові вироби», який охоплює всі перелічені вище товари, окрім РЕС**. У ПКУ для РЕС є окремий термін (див. п.п. 14.1.564), який використовує і Закон № 481. Тобто наш узагальнений «термін» надалі охоплює всі види тютюнових виробів і РЕС, яких зачепили зміни.
** Тому що РЕС не входять до групи 24 УКТ ЗЕД «Тютюн і промислові замінники тютюну».
А тепер перейдемо до вже діючих із 1 січня на цьому терені змін.
МРЦ
У «Податки & бухоблік», 2022, № 3, с. 4 ми вже писали, що з 01.01.2022 було значно розширено перелік тютюнової продукції та осіб, на які розповсюджуються максимальні роздрібні ціни (МРЦ).
Визначення МРЦ. Для нашого подальшого аналізу має значення норма п.п. 14.1.106 ПКУ, у якій визначено термін МРЦ. Це — ціни, установлені на підакцизні товари (продукцію) з урахуванням усіх видів податків (зборів). Але
акцизний податок із реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (так званий роздрібний акциз) не включається до максимальної роздрібної ціни
Там також зазначено, що МРЦ установлюються для усіх тютюнових виробів та РЕС виробниками або імпортерами таких товарів (продукції) шляхом декларування МРЦ у порядку, установленому ПКУ. Продаж суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, на які встановлюються МРЦ, не може здійснюватися за цінами, вищими за МРЦ, збільшені (!) на суму роздрібного акцизу.
До 2022 року, нагадаємо, під МРЦ підпадали лише сигарети без фільтра, з фільтром, цигарки та сигарили (коди 2402 20 90 10; 2402 20 90 20 та 2402 10 00 90 УКТ ЗЕД). Тепер під цю «радість» потрапили вже усі згадані у п.п. 14.1.106 ПКУ види тютюнових виробів і РЕС (!), а їх виробники та імпортери отримали обов’язок декларувати МРЦ! Тобто тепер МРЦ-список доповнено рештою тютюнових виробів (зокрема, сигарами, тютюном, різними його різновидами та замінниками, ТВЕН, тютюновими екстрактами та есенціями тощо), а також РЕС.
Тож, імпортери та виробники будь-яких тютюнових виробів і РЕС, майте цю новину на увазі! Нагадаємо, що форма Декларації про МРЦ на підакцизні товари (продукцію) та Порядок її складання затверджені наказом Мінфіну від 25.03.2015 № 359. Декларація про МРЦ подається виробником або імпортером підакцизних товарів (продукції) до ДПС не пізніше закінчення останньої робочої години дня, в якому спливає граничний строк подання Декларації, — 10-го та 25-го числа місяця! Цей граничний строк визначено в п. 220.4 ПКУ. За неподання декларації загрожує штраф за п. 120.1 ПКУ, від якого зараз рятує карантин.
МРЦ, зазначені в декларації, поданій не пізніше 10-го, запроваджуються з 15-го числа, а поданій не пізніше 25-го — з 1-го числа наступного місяця (п. 220.7 ПКУ)
Діють такі МРЦ до їх зміни у порядку, установленому ПКУ.
Зазначення МРЦ на упаковці. Відповідно п. 220.11 ПКУ встановлені виробником або імпортером МРЦ на підакцизні товари (продукцію) повинні наноситися на споживчу упаковку таких товарів разом із датою їх виробництва.
Але згідно зі ст. 18 Закону № 481 тимчасово, на період до 31 грудня 2023 року включно, МРЦ може не наноситися на пачки, коробки, сувенірні коробки тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну та ємності (упаковки) з рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, на які до 31 грудня 2021 року включно не встановлювалася МРЦ! У цій же статті (див. останній абзац) зазначено: якщо на упаковці таких товарів МРЦ не буде зазначена, то для визначення перевищення максимальних роздрібних цін при роздрібній торгівлі такими товарами (що є підставою для застосування штрафу, передбаченого ч. 2 ст. 17 Закону № 481) використовуються розмір МРЦ, установленої виробником або імпортером у Декларації про МРЦ на підакцизні товари (продукцію), та дата виготовлення такої продукції, нанесена на пачку, коробку, сувенірну коробку тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну та на ємність (упаковку) з РЕС. Тож якщо такий товар виготовлено (імпортовано) після 01.01.2022 і МРЦ на його упаковці не зазначено, то шукайте інформацію про його МРЦ на вебпорталі ДПСУ на сервісі «Інформація про максимальні роздрібні ціни виробників та імпортерів підакцизних товарів (продукції)» за адресою tax.gov.ua/cigars.
А от на упаковці сигарет, цигарок та сигарил, оскільки на них МРЦ установлювались і до 2022 року, МРЦ мають бути обов’язково!
ПДВ
Щодо зміни механізму справляння з 01.01.2022 ПДВ з постачання та імпорту тютюнових виробів і РЕС та цілої низки з цим пов’язаних нюансів (у першу чергу для роздрібних торгівців) уже детально викладено в «Податки & бухоблік», 2022, № 3, с. 4 та № 5, с. 7.
Тому тут додамо лише кілька моментів.
База оподаткування. Новою ПДВ-базою, яка тепер критична лише виробникам (їх торговим домам) та імпортерам таких товарів, і для постачань в Україні (п. 189.18 ПКУ), і для ввезення імпорту (п. 190.1 ПКУ) тютюнових виробів та РЕС визначена МРЦ без урахування ПДВ.
А оскільки МРЦ відповідно до згаданого п.п. 14.1.106 ПКУ повинна включати в себе всі види податків і зборів, окрім тільки роздрібного акцизу (!), то сума ПДВ і при перших постачаннях в Україні, і при імпорті обчислюється так: ПДВ = МРЦ : 6.
Особливу увагу на зміну бази ПДВ треба приділити імпортерам — їм бажано до декларування МРЦ імпортних тютюнових виробів та РЕС підходити дуже зважено! Адже їм із цих товарів (та з цієї бази) сплачувати ПДВ двічі: при ввезенні і при постачанні в Україні.
Крім того, майте на увазі: податківці в листі ДПСУ від 30.12.2021 № 28723/7/99-00-21-03-02-07 та БЗ 101.07 роз’яснили, що МРЦ треба брати ті, які були встановлені на дату виготовлення тютюнової продукції (у тому числі і МРЦ, установлені до 1 січня 2022 року***), незалежно від дати постачання такої продукції і від того, була зазначена така МРЦ на споживчій упаковці чи ні на дату виготовлення такої продукції.
*** Це стосується лише сигарет, цигарок та сигарил (див. вище).
А от що стосується імпорту, то тут, гадаємо, слід брати МРЦ, які діють на дату ввезення тютюнових виробів чи РЕС в Україну
Наш висновок, хоча й непрямо, підтверджує такий факт: ДМСУ на своєму сайті повідомила****, що інформацію про МРЦ тютюнових виробів і РЕС треба брати на вебпорталі ДПСУ за адресою, яку ми вже згадували (tax.gov.ua/cigars).
Попередні оплати. Ще виникають питання щодо попередніх оплат, отриманих виробниками/імпортерами за тютюнові вироби чи РЕС. Як тут визначати базу оподаткування ПДВ у ситуаціях, якщо відповідні товари ще не виготовлені/не імпортовані? Тут, мабуть, логічно при отриманні попередоплати скласти ПН з визначенням бази за останньою задекларованою на цей товар МРЦ (або за договірною вартістю, якщо МРЦ ще на такий товар не декларували). А потім, коли стане відома МРЦ на оплачений товар, скласти РК до такої ПН: за датою доплати (якщо така буде з причини зростання ПДВ чи ще з якоїсь) або за датою відвантаження. Але ще подивимось, що тут розтлумачать фіскали…
Оподаткування залишків. У листі від 30.12.2021 та синхронно в БЗ 101.07, які присвячені питанням новітнього справляння ПДВ з тютюнових товарів/продукції, податківці доволі фіскально висунули вимогу щодо оподаткування з 1 січня 2022 року ПДВ за ставкою 20 % операцій з постачань залишків тютюнових виробів (включаючи ТВЕН) та РЕС, виготовлених до 2022 року, на всіх етапах (!) постачання таких залишків від виробника до кінцевого споживача (це не стосується вже згаданих сигарет без фільтра, з фільтром, цигарок та сигарил, щодо яких до вказаної дати вже працювали МРЦ). Базу оподаткування ПДВ за такими операціями вони наказали визначати виходячи з договірної вартості такої продукції.
По-перше, із роз’яснень фіскалів не зрозуміло: чи стосується ця їх вимога реалізації залишків такої продукції, що була імпортована до 2022 року?
По-друге, механізм застосування на практиці цієї вимоги викликає низку запитань. Ось деякі з них. Якщо оподаткування ПДВ має відбутися на всіх етапах, то як торговець, що придбав у 2022 році таку продукцію, наприклад, у виробника чи імпортера, дізнається, чи необхідно її при подальшій реалізації оподатковувати ПДВ? А також: як торговцю документально довести потім фіскалам, що він за такою продукцією правомірно залишив ПК, не нарахувавши компенсаційне ПЗ за п. 198.5 ПКУ? Не кажучи вже про те, що в одній закупленій партії продавець (виробник чи імпортер) може в загальній купі поставити товари, що виготовлені/імпортовані як у 2022 році, так і до того. І ті, й інші ПДВ будуть оподатковуватись, а от вимога щодо виписки на такі постачання різних ПН податківцями не висувалася. Тож, щоб виконати ці примхи фіскалів, торговцям доведеться відслідковувати конкретні партії таких товарів, вивчати їх тару/упаковку, шукати дати їх виготовлення або імпорту та чи декларувалась на них МРЦ (на сайті ДПС за згаданим посиланням). Та ще й пильно контролювати: чи правильно ваш постачальник оподаткував ПДВ, чи пропільгував такі товари. Та й особливо «зручно» в роздробі реалізовувати однакові товари з ПДВ та без ПДВ…
І це, гадаємо, лише частина питань/проблем, які виникнуть на практиці через таке оподаткування залишків.
Щиро співчуваємо тим продавцям, які зіткнуться з цим на практиці, — адже тут явне поле для податкового свавілля та ПДВ-донарахувань. Не кажучи вже про величезний обсяг облікової роботи, щоб виконати цю вимогу щодо ПДВ-оподаткування «на всіх етапах постачання… до кінцевого споживача».
Набагато законніше (і розумніше) було б не обмежувати цю нову ПДВ-пільгу і не вигадувати оподаткування залишків. Бюджет би все одно своє отримав через компенсаційний ПДВ за п. 198.5 ПКУ.
Але ми й досі живемо «по-совковому»: «не шукаємо легких /і законних/ шляхів»…