Теми статей
Обрати теми

Підтвердження «податкової» неможливості: проєкт Порядку

Павленко Олексій, податковий експерт
Проєкт Мінфіну Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків…*

* https://mof.gov.ua/uk/legal_acts_drafts_2022-558

Висновки документа

За наявності якоїсь з визначених Мінфіном (або інших) підстав неможливості виконання платником його податкових обов’язків, платник має не пізніше 31 серпня (або протягом 60 днів за місяцем втрати можливості) подати до ДПС певного змісту заяву разом з рекомендованим переліком документів. На підставі цих документів ДПС протягом 20 днів має винести рішення щодо «неможливості виконання»

«Спритний» Мінфін 29 червня вивалив у себе на сайті* Проєкт наказу про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у п.п 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (далі Порядок).

Нагадаємо, що нормами згаданого п.п. 69.1 платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності за недотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, РК до них, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, лише у разі відсутності у платника можливості виконати згадані обов’язки (з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні). В останньому абзаці цього підпункту визначено, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків згаданих обов’язків та перелік документів на підтвердження затверджується Мінфіном. Тому ж і з’явився оцей проєкт Порядку, який напряму пов’язаний з цим звільненням платників від відповідальності, та й має великі шанси майже у такому ж вигляді перетворитись на повноцінний документ.

Що ж цей Порядок несе для платників, яким було «крила підрізано» війною?

Підстави та документи. Для юридичних та фізичних осіб Порядок визначає окремі підстави неможливості виконання платниками їх податкових обов’язків зі сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації ПН/АН тощо.

Для юросіб там наведено — 7 «типових» підстав і для фізосіб — 11. Низка підстав у «юр-» та «фіз-» майже співпадають, зокрема це: втрата первинки, комп’ютерного та іншого обладнання; неможливість його вивезти без загрози для життя; загроза безпеці держави внаслідок можливого витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення через подання електронних документів, знаходження платника чи його виробничих потужностей на території активних бойових дій, в оточеній або окупованій території ...

Інші наведені «юр»- та «фіз»-підстави більш специфічні. Наприклад, у юросіб є ще: відсутність інших посадових осіб, уповноважених подавати фінзвітність тощо. У фізосіб: перебування на стаціонарному лікуванні після травми/поранення, призов на військову службу, належність до працівників правоохоронних органів, військовослужбовців або працівників ЗСУ, Нацгвардії, СБУ тощо, також в Порядку додали й підстави, перелічені в п. 102.6 ПКУ.

Ці переліки підстав не є вичерпними (кожен перелік завершують «інші підстави»). Конкретні види підстав мають підтверджуватись відповідними документами: у окремих додатках до Порядку наведені переліки документів для юр- та фізосіб. Перелік документів для юросіб містить аж 19 пунктів, в переліку для фізосіб пунктів менше, але видів документів теж достатньо….

Для деяких підстав навіть прямо передбачена «персоніфікація» документів. Наприклад, для підтвердження належності до військовослужбовців або працівників ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, правоохоронних органів тощо потрібні:

— військовий квиток та документ, виданий відповідним держорганом, із зазначенням даних безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони,

або

— трудова книжка та аналогічний документ, виданий відповідним держорганом…

Тож зайняті у обороні країни люди мають ще бігати отримувати отой згаданий документ, робити якось копії військового квитка чи трудової книжки, а потім у відповідні строки (див. нижче) ще й відсилати це до ДПС!?.. ☹

До речі, наведені в відповідних додатках переліки документів теж не є вичерпними. Тож платники можуть надавати на підтвердження й інші види документів чи їх копії.

Заява та рішення. Звільнення від відповідальності за невиконання податкових обов’язків, за умови відповідності якійсь (якимось) із підстав, застосовуються після подання платником до контролюючого органу (ДПС) заповненої за вільною формою заяви. Перелік реквізитів та інформації, які має містити заява, наведено у Порядку. Особливу увагу при заповненні заяви зверніть на «чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов’язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів»!

Тими платниками, які уже «не мають можливості», Заява подається до ДПС в електронному або паперовому вигляді разом із необхідними підтвердними документами не пізніше 31 серпня 2022 року!

Для платників, які виконували податкові обов’язки, але потім втратили таку можливість у зв’язку з військовою агресією, встановлено інші строки. Вони мають подати заяву та документи у строки не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем втрати такої можливості.

Платники, які не подали заяву у згадані строки вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов’язки у терміни, встановлені ПКУ та іншим законодавством, яке підконтрольне фіскалам

У той же час в Порядку є й норма стосовно ситуацій, коли у платника не буде можливостей у згадані строки подати таку заяву. Тоді заява подається одночасно з набуттям можливості, але не пізніше 60 календарних днів за місяцем відновлення таких можливостей.

Заява та документи розглядаються податковою службою протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження такого строку.

Якщо фіскалам здасться, що документів недостатньо, вони спочатку винесуть попереднє рішення з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) «неможливості». Гадаємо, що в такому рішенні фіскали будуть не просто посилатись на недостатність документів (як вони це люблять), а зазначатимуть саме конкретні документи — і такі, які в умовах війни платник реально зможе їм надати. Для подання додаткових документів Порядок платнику надає 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення. Строк на розгляд додаткових документів у ДПС також 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

За наслідками розгляду у згадані 20-денні строки ДПС приймається вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов’язку. Форма такого рішення наведена у окремому додатку до Порядку.

Прийняте ДПС рішення може бути оскаржене в адміністративному або судовому порядку!

Отже, якщо ви збираєтесь робити підтвердження своєї неможливості виконання податкових обов’язків, рекомендуємо чітко та зважено визначити переконливу підставу(ви) для такої «неможливості», яка (які) найбільше підходять до вашої конкретної ситуації, а також ретельно попрацювати у питаннях підбору документів, заповнення заяви тощо.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі