Гадаємо, не варто псувати папір на зайві пояснення, принаймні, зараз. А якщо колись хтось із податківців*, можливо, поцікавиться цим, тоді й будете їм пояснювати. Адже,
— по-перше, в особливий період перевищення ліміту каси вважається за певних обставин цілком допустимим, а
— по-друге, жодних штрафів за таке перевищення не існує вже давно.
* Бо саме на них покладено контроль за готівковим обігом (п.п. 20.1.10 ПКУ).
Тож краще наразі потурбуватися про те, щоб підвищити ефективність інкасування готівки в цей складний час. А тепер підкріпимо нашу думку посиланнями на чинне законодавство.
Що говорить касове Положення*. За загальним правилом, підприємство, яке має справу з готівкою, повинне дотримуватися самостійно встановленого ліміту каси (абзац перший п. 15 Положення № 148).
Нагадаємо, що ліміт залишку готівки в касі (ліміт каси) — це граничний розмір суми готівки, яка може:
— залишатися в касі в позаробочий час та
— забезпечити роботу на початку наступного робочого дня (п.п. 16 п. 3 Положення № 148).
Тобто це певна сума готівки, більше якої в касі підприємства не можна залишати на кінець робочого дня. Якщо ж готівкові кошти перевищують такий ліміт, підприємство зобов’язане здавати надлишок до установи банку для зарахування на свій банківський рахунок. Строки здавання готівкової виручки визначаються за погодженням з банком, у якому відкрито рахунок і на який зараховуються кошти, виходячи, зокрема, з таких вимог (п. 48 Положення № 148):
— для підприємств, розташованих у населених пунктах, де є банки, — щодня (у день надходження готівкової виручки (готівки) до їх кас);
— для підприємств, у яких час закінчення робочого дня (зміни) не дає змогу забезпечити здавання готівкової виручки (готівки) у день її надходження, — наступного дня.
Разом з тим, не вважають понадлімітною готівку в день її надходження, якщо вона (п. 54 Положення № 148), зокрема:
була здана до банку в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, не пізніше наступного робочого дня банку
Тобто в той день, коли ви одержали в касу суму готівки, яка разом із залишком каси перевищує встановлений ліміт, понадліміту точно не буде! Він виникне лише наступного робочого дня банку, звісно, якщо ви не потурбуєтеся про інкасацію готівкових коштів.
Воєнний стан і готівковий обіг. Усі наведені вище норми Положення № 148 залишаються чинними і під час війни. Водночас в особливий період* правила готівкового обігу додатково регулюються спеціальним Положенням № 51**, нова редакція якого набула чинності з 27 травня поточного року.
* Особливий період настає, зокрема, з моменту введення воєнного стану в Україні та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій (абзац тринадцятий ст. 1 Закону України «Про оборону України» від 06.12.91 № 1932-XII).
Так-от, по-перше, в особливий період підприємства мають переглянути порядок і строки здавання виручки з метою максимального надходження готівки до кас банків (п. 45 Положення № 51). Тож рішення вашого керівництва про те, що з огляду на перебої в роботі служби інкасації здавання готівки до банку здійснюватиме директор філії, виглядає цілком виправданим і законним.
По-друге, банки для забезпечення своєчасного здавання виручки та дотримання лімітів залишку готівки в касах підприємств зобов’язані забезпечувати роботу в операційний та післяопераційний час, вихідні та святкові дні (п. 46 Положення № 51). З урахуванням цієї норми вам було б не зайве поцікавитися, чи працюватиме каса вашого банку після відновлення роботоздатності програми, відбою повітряної тривоги тощо. А якщо ні, то варто задуматися над якнайшвидшим відкриттям поточного рахунку для здавання готівки у будь-якому іншому банку, де зазначена вимога Положення № 51 вже реалізована.
По-третє, у разі якщо вам не вдалося дочекатися, доки запрацює каса банку (ні в операційний, ні в позаопераційний час), скористайтесь порадою податківців (БЗ 109.16): відокремлений підрозділ може здавати готівкову виручку на рахунок підприємства через програмно технічний комплекс самообслуговування (ПТКС).
Документом, що свідчитиме про здавання виручки до банку і заодно підтверджуватиме оприбуткування готівки в касі підприємства, буде квитанція/чек банкомата чи ПТКС (п.п. 2 п. 29 Положення № 148).
І нарешті, по-четверте:
підприємства в разі настання обставин, що унеможливлюють здавання ними готівки до банків, мають право перевищувати ліміт залишку готівки в касі
Це послаблення передбачено п. 48 Положення № 51, але з обов’язковою умовою: одночасно ви маєте вжити заходів для забезпечення щонайскорішого здавання понадлімітних сум готівки до банків або мобільних підрозділів банків.
При цьому Положення № 51 не висуває жодних вимог щодо того, як документально оформити настання обставин, що унеможливлюють здавання готівки, а також підтвердити вжиття вами заходів щодо щонайскорішого здавання понадлімітних готівкових коштів до банку. Тож ви можете робити це так, як підказує вам власна фантазія (отримати пояснювальну записку від касира на ім’я директора філії, скласти доповідну записку від директора філії з поясненням про неможливість інкасувати готівкову виручку тощо). Але чи треба це робити взагалі? Нашу думку ви вже знаєте. Пояснення тут таке.
Понадліміт — без штрафів. З цим, до речі, погоджуються і податківці (див. БЗ 109.16). Вони прямо зазначають, що ПКУ та інші нормативно-правові акти не передбачають фінансової відповідальності за перевищення встановлених лімітів в касах підприємства.
Щоправда, тут же вони згадують про адмінштраф за ст. 1644 КУпАП, який може бути застосований за порушення термінів, установлених правилами розрахунків і ведення касових операцій для здавання виторгу торговельними підприємствами всіх форм власності, що здійснюють реалізацію товарів за готівку. Його розмір — від 289 до 1496 грн, а за ті самі дії, вчинені протягом року після накладання цього штрафу, — від 731 до 2975 грн.
Однак відповідно до ст. 255 та 222 КУпАП
складати протоколи та приймати рішення про накладення такого штрафу за ст. 1644 КУпАП мають тільки органи Нацполіції
Тож неспроможність цього штрафу для нас більш ніж очевидна. А якщо ви ще сумніваєтесь, то докладніше про цей та інші (можливі і неможливі) штрафи за понадліміт читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 98.