Теми статей
Обрати теми

Подарунок ЗСУ через благодійний фонд: чи є право на всю суму витрат?

Децюра Сергій, податковий експерт
За матеріалами категорії 102.12 Бази знань*

* zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques&srch=bz2

Висновок документа

Якщо високодохідник надає благодійну допомогу неприбуткової організації, яка не утримується за рахунок держбюджету, то доведеться визнати податкову різницю

До початку війни якщо високодохідник платник податку на прибуток обдаровував коштами неприбуткову організацію, наприклад, ЗСУ та інші збройні формування, або благодійні організації, то він мав право включити до витрат тільки суму наданої благодійної допомоги у розмірі, що НЕ перевищує 4 % оподатковуваного прибутку попереднього звітного року. Суму, що перевищує цю межу він повинен був виключити із своїх витрат через різницею із п.п. 140.5.9 ПКУ.

Як тільки почалася війна законодавці вирішили дати право високодохідникам, які обдаровують (грошовими коштами і товарами) неприбуткові організації включати до витрат усю суму наданої благодійної допомоги.

Для цього вони ПКУ доповнили п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. XX. Відповідно до якого, на час дії ВС високодохідник не буде застосовувати різницю із п.п. 140.5.9 ПКУ, тобто орієнтуватися на 4 % межу витрат, якщо він буде обдаровувати конкретними активами певних неприбутківців.

А саме щоб можна було до витрат включити всю суму наданої допомоги високодіхдник має:

по-перше, надавати у вигляді благодійної допомоги кошти чи товари, що перелічені у п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. XX ПКУ, а саме спеціальні засоби індивідуального захисту (каски, бронежилети, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічні засоби спостереження, лікарські засоби та медвироби, засоби особистої гігієни, продукти харчування, предмети речового забезпечення, а також інші товари, виконувати роботи, надавати послуги за переліком, що визначається Кабміном (такий перелік і досі не затверджений). По суті орієнтуватися можна на Перелік, затверджений постановою Кабміну від 26.10.2016 № 758, хоча він і розроблений не під ВС, а під проведення АТО:

по-друге, отримувачами коштів чи вище згаданих товарів мають бути

1) конкретні неприбуткові організації, а саме ЗСУ, Нацгвардія, СБУ, Служба зовнішньої розвідки и, ДПСУ, МВС, Управління держохорони, Держаслужба спецзв’язку та захисту інформації, інші утворені відповідно до законів України військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, та установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.

При цьому щоб дія звільнення від п.п. 140.5.9 ПКУ кошти і товари слід надавати вище згаданим суб’єктам для потреб забезпечення оборони держави та наданої гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв’язку з військовою агресією рашистів.

2) ДСНС та/або заклади охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій:

Можна також просто перекинути кошти на спеціальні рахунки, відкриті Нацбанком для збору коштів. І тоді сума таких коштів під різницю із п.п. 140.5.9 ПКУ не потрапить.

При буквальному прочитанні положень п.п. 69.6 п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПКУ здається, що коли високодохідник обдаровує неприбутківців не згаданих вище, тобто звичайну благодійну організацію, то він, як і в мирний час, має суму допомоги наданої йому включити до витрат у розмірі тільки 4 % прибутку минулого періоду.

Це посуті підтвердили і фіскали у роз’ясненні що коментується. Вони прямо заявили, що п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. XX ПКУ дає право не застосовувати різницю із п.п. 140.5.9 ПКУ тільки коли високодохідник обдаровує неприбуткові організацій, які внесені до Реєстру неприбутківців і які утримуються за рахунок коштів держбюджету.

На наш погляд, це не зовсім так. Звичайно, у висновках податківців є зерно істини. Але воно стосується тільки випадку коли високодохідник обдаровує саму благодійну організацію, а потім благодійна організація самостійно приймає рішення куди використати отримані пожертви. Тобто сама визначає хто буде бенефіціарним отримувачем допомоги.

Водночас на сьогоднішній день багато благодійних організацій (фондів) збирають кошти саме на допомогу армії і до того ж на конкретні цілі, наприклад, на купівлю бронежилетів, засобів спостереження, тощо. Так от якщо високодохідник перерахує кошти благодійній організації, яка збирає кошти саме за цільовим призначенням на допомогу ЗСУ, то виникає запитання:

чи можна в даному випадку включити всю суму допомоги до витрат чи тільки в межах 4 %?

Якщо опиратися на висновки податківців, то звільнення від дії п.п. 140.5.9 ПКУ тут застосувати не можна. Адже кошти дають не прямо ЗСУ, а неприбутковій організації (благодійному фонду), яка зазвичай не фінансується з бюджету.

На наш погляд, тут має діяти трішки інша логіка. Річ у тому, що коли читати п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. XX ПКУ, то щоб не використовувати п.п. 140.5.9 ПКУ кошти чи товари слід передати ЗСУ у вигляді гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв’язку з військовою агресією рф проти України

А щоб це відбулося, на наш погляд, має відбутися такий ланцюжок подій:

(1) високодохідник шукає благодійний фонд який погоджується надати гуманітарну допомогу ЗСУ;

(2) високодохідник передає благодійному фонду кошти чи товари як гуманітарну допомогу для ЗСУ;

(3) благодійна організація передає кошти чи товари за вказівкою високодохідника ЗСУ чи іншим неприбутківцям, що фінансуються за кошт держави

Чому в даному випадку на таку операцію має діяти п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. XX ПКУ? Вся справа в порядку надання гуманітарної допомоги. А саме за правилами Закону № 1192** щоб надати гуманітарну допомогу донор (тобто особа яка виступає обдаровувачем — в нашому випадку, високодохідник) має надати отримувачу допомоги (наприклад, благодійній організації чи фонду, які внесені в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги) кошти чи товар і той має передати його набувачу гуманітарної допомоги (наприклад, юрособі, яка її потребує і якій вона безпосередньо надається).

** Закон України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.1999 № 1192-XIV.

Виходячи з цього випливає, що коли високодохідник передаватиме гуманітарну допомогу (кошти та товари) саме благодійній організації чи фонду для обдаровування ЗСУ, то фактичним отримувачем такої допомоги буде саме ЗСУ, а не благодійний фонд.. А отже будуть виконуватися всі вимоги необхідні для того щоб включити до витрат всю суму наданої допомоги ЗСУ, а не тільки у розмірі 4 %.

Щоб не застосовувати в даному випадку п.п. 140.5.9 ПКУ високодохідник має тільки оформити обдаровування ЗСУ через благодійну організацію (фонд) саме як гуманітарну допомогу. При цьому активи що він буде дарувати у вигляді гуманітарної допомоги (якщо це не кошти) повинні потрапляти в перелік товарів що міститься у п.п. 69.6 п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПКУ (див. вище).

Хоча як бачимо фіскали мають зовсім іншу думку з цього приводу. Тому напевно щоб відстояти право на витрати у повному обсязі, а не в 4 %, високодохіднику доведеться відстоювати свою позицію і можливо робити це прийдеться у суді. Тому тим високодохідникам, які не бажають сперечатися з фіскалами краще надавати благодійну допомогу напряму неприбутківцям, які фінансуються із держбюджету (в тому числі і ЗСУ), а не через благодійну організацію (фонд).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі