Теми статей
Обрати теми

Карантин продовжено до кінця літа: чи щось змінилося?

Томашпольський Сергій, податковий експерт
Постанова КМУ від 27.05.2022 № 630

Висновок документу

КМУ продовжим дію COVID-карантину до 31 серпня 2022

Дехто вже почав сумніватися, але ні. КМУ не став відступати від своє традиції. Та в черговий раз продовжив дію карантину, запровадженого постановою № 1236*, — до 31 серпня 2022. Чи щось за рахунок цього змінилося? Зараз з’ясуємо.

* Постанова КМУ «Про встановлення карантину …» від 09.12.2020 № 1236.

Штрафний мораторій

Допоки діє карантин, діє:

— звільнення від відповідальності за деякі податкові порушення (передбачене п. 521 підрозд. 10 розд. XX ПКУ);

— звільнення від санкцій та пені за деякі ЄСВ-порушення (п. 911.1 та п. 911.2 розд. VIII Закону № 2464*).

При цьому від адміністративних штрафів, на жаль, карантинного звільнення немає.

Так от що важливо врахувати з погляду на дію зараз воєнного стану. Почнемо з ЄСВ. Бо тут все просто. Від ЄСВ-штрафів та пені маємо «воєнне» звільнення, яке повністю перекриває собою карантинне. Воно діє допоки триває воєнний, надзвичайний стан + 3 місяці (п. 921 та 922 розд. VIII Закону № 2464). Мало того, податківці говорять, що і адмінштрафу також бути не повинно (категорія 201.09 БЗ, zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques). Тож відповідальності поки що немає, і фактично не важливо допоки буде тривати карантин.

А от щодо іншої відповідальності тут ситуація цікавіше. Дивіться!

Ми дещо втратили інтерес до «карантинного» штрафного мораторію, передбаченого п. 521 підрозд. 10 розд. XX ПКУ . Чому? Тому що «воєнний» п. 69.1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ дозволяв нам під час дії воєнного стану певний час без штрафів не виконувати свої податкові обов’язки. А п. 69.9 підрозд. 10 розд. XX ПКУ зупиняв перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на податківців.

Тож до відповідальності діло не доходило. Але ситуацію змінив Закон № 2260**. Фактично тих, у кого є можливість виконувати свої податкові обов’язки, повернули (з урахуваннями перехідних моментів) до звичних правил. Порушиш — будеш відповідати.

Тож інтерес до «карантинного» штрафного мораторію з п. 521 підрозд. 10 розд. XX ПКУ знову повернувся.

І той факт, що строк карантину продовжено до 31.08.2022, звісно є позитивною новиною. Бо відповідно продовжено і дію «карантинного» штрафного мораторію (він охоплює порушення, вчинені по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину).

Але і надто радіти тут не слід, бо:

— що раніше, що зараз «карантинний» штрафний мораторій з п. 521 підрозд. 10 розд. XX ПКУ покриває далеко не всі штрафи. Також він не звільняє від адміністративної відповідальності;

— якщо порушення буде виявлено податківцями за наслідками дозволених протягом воєнного стану перевірок (у тому числі камеральних), то відповідальність буде застосована незалежно від дії «карантинного» штрафного мораторію (останній абзац п. 69.2 підрозд. 10 розд. XX ПКУ). Єдине що може врятувати у такому разі, так це перебування під впливом форс-мажорних обставин (п. 112.8.9 ПКУ). Та якщо суб’єкт перебуває під впливом таких обставин, то його і без «карантинного» штрафного мораторію не можна штрафувати.

Втім у тому ж «воєнному» п. 69.1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ є і додаткові звільнення. Зокрема від «самоштрафу» («У разі самостійного виправлення платником податків у податкових періодах до 25 липня 2022 року, з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 цього Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 статті 50 цього Кодексу, та пені»)

* Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI.

** Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 № 2260-ІХ.

Перевірочний мораторій

Ви, вочевидь, ще пам’ятаєте , що карантин, дещо обмежував податківців у частині перевірок:

— згідно п. 522 підрозд. 10 розд. XX ПКУ ;

— згідно п. 912 розд. VIII Закону № 2464.

Але зараз на ці норми не слід звертати уваги, бо на час дії воєнного, надзвичайного стану:

— дію п. 522 підрозд. 10 розд. XX ПКУ призупинено (Законом України від 15.03.2022 № 2120-IX). А замість неї діють «воєнні» перевірочні правила, що їх виписано у п. 69.2 підрозд. 10 розд. XX ПКУ. До речі їх недавно дещо оновили, дозволили ще більше перевірок, про що читайте у статті «Нововведення у перевірках під час воєнного стану» цього номеру;

— щодо перевірок ЄСВ, то норми п. 912 розд. VIII Закону № 2464 фактично перекрито «воєнною» нормою п. 923 того ж розділу, згідно з якою установлено мораторій на проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану та протягом трьох місяців після їх припинення / скасування

Неподаткові перевірки на період карантину теж було обмежено — п. 3 розд. ІІ Закону № 533*. Втім наразі це регулювання фактично перекрито спеціальними правилами з постанови № 303**. Дозволяється проведення лише вузького кола позапланових контрольних заходів. Втім потрібно слідкувати за новинами, бо деякі перевірки законодавці вже хочуть поновити. Зокрема позапланові заходи контролю з питань виявлення неоформлених трудових відносин та припинення трудового договору (законопроєкт від 05.04.2022 № 7251). І карантинні обмеження тут будуть ні до чого, бо діє спеціальне «воєнне» регулювання

* Закон України «Про внесення змін…» від 17.03.2020 № 533-IX.

** Постанова КМУ «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 № 303.

Регулювання цін на соціально значущі товари

Допоки триває карантин:

— роздрібний продавець товарів, що мають істотну соціальну значущість, повинен заздалегідь декларувати підвищення роздрібної ціни на такі товари. Порядок такого декларування детально прописано у Порядку № 341*;

— на деякі позиції таких продовольчих товарів встановлено граничний рівень торговельної надбавки (націнки) в розмірі не більш як 10 % (п. 4112 постанови № 1236).

А от дію граничних торговельних надбавок на дизельне пальне та бензини автомобільні (які теж було встановлено на період дії карантину п. 414 постанови № 1236) наразі зупинено постановою КМУ від 17.05.2022 № 594

* Порядок декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затверджений постановою КМУ від 22.04.2020 № 341.

Строки позовної давності

Продовження карантину тут особливої погоди не робить, бо «карантинне» призупинення перебігу строків позовної давності з п. 12 Прикінцевих та перехідних положень ЦКУ, наразі має «воєнний» аналог у п. 19 Прикінцевих та перехідних положень ЦКУ.

Тож призупинення і надалі тривало б, навіть і без продовження дії карантину

КЕП на токенах

Цю проблему КМУ встиг вирішити (відтермінував КЕП на токенах на період воєнного стану та протягом 6 місяців з дня його припинення/скасування) ще до того, як продовжив дію карантину. Ми вже про це розповідали — у статті «КЕП на токенах відтерміновано», «Податки & бухоблік», 2022, № 37. Єдине, що тут можна додати, — з’явилися реквізити відповідного документа. То постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 березня 2022 р. № 300» від 24.05.2022 № 617 (ср. )

«Карантинні» обмеження щодо провадження діяльності

Ще пам’ятаєте про такі? Для «зеленого», «жовтого», «помаранчевого», «червоного» рівним небезпеки. Обмеження щодо відвідування закладів ресторанного господарства, ТРЦ тощо.

З введенням воєнного стану вони стали неактуальними.

Так, постановою № 372* на період воєнного стану Кабмін:

— рекомендував суб’єктам господарювання дотримуватися протиепідемічних заходів, спрямованих на запобігання поширенню COVID-19;

— прописав, що рівень епідемічної небезпеки поширення COVID-19 («зелений», «жовтий», «помаранчевий», «червоний») не встановлюється. А МОЗ прокоментував так: «Згідно зі змінами, зелений, жовтий, помаранчевий та червоний рівні епідемічної небезпеки поширення COVID-19 та відповідні обмежувальні протиепідемічні заходи не застосовуються на період воєнного стану в Україні.»**

Тож продовження карантину у цьому сенсі нічого не означає.

Також нагадаємо, що згідно вказаної постанови № 372 на період воєнного стану не діють вимоги щодо обов’язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 / відсторонення від роботи тих працівників, які від них ухиляються (п. 416 постанови № 1236)

* Постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236» від 26.03.2022 № 372.

** moz.gov.ua/article/news/zatverdzheno-osoblivosti-dii-karantinu-v-umovah-voennogo-stanu

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі