Теми статей
Обрати теми

Воєнна зупинка строків по-новому

Децюра Сергій, податковий експерт
Також законодавці вирішили не тільки підкоригувати воєнні послаблення в частині подання звітності і сплати податків, реєстрації ПН/РК та перевірок, а і змінили підхід до зупинення на час війни різних строків. Про те що саме змінилося поговоримо далі.

Новації у строках

Від початку введення ВС відповідно до п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ для платників податків та контролюючих органів був зупинений перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. При цьому це призупинення повинно було діяти на період до припинення або скасування воєнного стану (ВС).

Про те як саме мало діяти призупинення строків читайте у «Податки & бухоблік», 2022, № 32.

Законом № 2260 законодавці вирішили дещо урізати перелік випадків коли призупинення строків під час ВС діяти не буде. Для цього вони підкоригували п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Так відтепер призупинення строків не буде стосуватися:

— строків реєстрації ПН/РК до них в ЄРПН;

подання звітності, у тому числі подання платником податку на прибуток, який оприлюднює фінзвітність, у податкову всього комплекту фінзвітності разом із аудиторським звітом;

сплати податків та зборів платниками податків;

— строків проведення камеральних перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, визначення грошових зобов’язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення за результатами камеральних перевірок, нарахування пені;

— строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, додаткових документів та пояснень, визначення грошових зобов’язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення, адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок.

Всі інші строки які не згадані вище і після набрання чинності Законом № 2260 лишаються призупиненими до закінчення ВС

Про те як ці нововведення вплинуть на платників податку поговоримо далі.

Строки реєстрації ПН/РК

Законом № 2260 скасовано зупинку строків реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Тобто за загальними правилами з дня набрання чинності цим законом починається відлік строків для реєстрації ПН/РК, які були складені під час ВС чи були складені до початку ВС і строк реєстрації яких припадає на ВС.

При цьому, щоб визначити коли ПН/РК будуть вважати зареєстрованими вчасно слід враховувати особливі правила прописані у п.п. 691.1 підрозд. 10 розд ХХ ПКУ. Виходячи з норм цього підпункту строки реєстрації ПН/РК за час дії ВС будуть у різних платників ПДВ різними. Все буде залежати від можливості чи не можливості зареєструвати ПН/РК під час ВС, а також від того чи обрав суб’єкт господарювання спецЄП. Наведемо ці строки нижче.

1) Платник ПДВ не має змоги зареєструвати ПН/РК під час всього ВС. В даному випадку всі його ПН/РК, граничний строк реєстрації яких припадає на ВС, щоб були зареєстровані своєчасно мають бути зареєстровані протягом 6 місяців після припинення або скасування ВС.

2) Платник ПДВ не мав змоги під час ВС чи втратив змогу під час ВС зареєструвати ПН/РК через ВС (наприклад, почалися на його території вестися бойові дії), а потім така змога з’явилася, то щоб ПН/РК були зареєстровані своєчасно, їх слід зареєструвати протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей;

3) Платник ПДВ постійно під час ВС мав змогу реєструвати ПН/РК. Тоді строк своєчасної реєстрації ПН/РК:

— для ПН/РК складених до 24.02.2022 і строк реєстрації яких припадає на час дії ВС, а також ПН/РК складених під час ВС і за звичайними правилами граничний строк яких припадає на період до набуття чинності Законом № 226 (тобто до 27.05.2022) складає період до 15 липня 2022;

— для ПН/РК складених під час ВС і за звичними правилами граничний строк яких припадає на період після набуття чинності Законом № 2260 (тобто з 27.05.2022) складає звичний строк реєстрації ПН/РК, який починає відраховуватися з дня набрання чинності Закону № 2260.

Водночас, щодо ПН/РК складених у травні податківці мають свою думку (tax.gov.ua/media-tsentr/novini/585465.html). І що найголовніше вона є ліберальною!

Так вони вважають, що складені у травні ПН/РК (при цьому немає значення до 27.05.2022 чи після) слід реєструвати платникам ПДВ, у яких є змога це зробити, у той строк, що і складені ПН/РК в лютому, березні, квітні. Тобто

ПН/РК за травень слід зареєструвати до 15 липня 2022 року

4) Платник ПДВ перейшов на спецЄП. Для такого платника всі його ПН/РК граничний строк реєстрації яких припадає на період з 24.02.2022 і по дату переходу ним на спецЄП слід зареєструвати протягом 60 календарних днів з дня переходу на ту систему оподаткування, на якій вони були до переходу на спецЄП.

Вище ми привели загальні строки в які слід було б зареєструвати платникам ПН/РК щоб вона була своєчасно зареєстрована. Якщо в ці строки не зареєструвати ПН/РК, то платника ПДВ можуть притягти до відповідальності за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК.

При цьому щоб не було підстав у фіскалів хитрити і говорити, що строки реєстрації із п.п. 691.1 підрозд. 10 розд ХХ ПКУ це не ті строки на які слід орієнтуватися Законом № 2260 звільнено платників ПДВ від штрафів за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК у випадку реєстрації ПН/РК саме у вище згадані специфічні строки.

Так, наприклад, у контексті призупинки строків цікавим є звільнення від штрафів платників податків, які з початку ВС мали змогу зареєструвати ПН/РК або вона у них з’явилася до набрання чинності Законом № 2260. Для таких платників ПДВ щоб не було штрафів свої ПН/РК граничний строк реєстрації який припадає на період з 24.02.2022 і по день набрання чинності Законом № 2260 (по 27.05.2022) слід зареєструвати до 15 липня..

Хотілося б декілька слів сказати про блокування ПН/РК. Як тільки запрацює ЄРПН, то відразу запрацює і система моніторингу ПН/РК і їх блокування. Так от

всі строки що пов’язані з розблокуванням заблокованих ПН/РК на час дії ВС призупиняються і Закон № 2260 на початок їх відліку не вплинув

Тому, наприклад, якщо у вас були заблоковані ПН/РК до початку дії ВС, то на час дії ВС строк для подання розблокувальних документів податківцям (365 календарних днів, що настають за датою виникнення ПЗ, відображеного у ПН/РК) також зупиняється і буде продовжений після закінчення ВС.

Подання звітності і сплата податку

Випадки призупинки. Законом № 2260 також скасовано призупинку строків для подання звітності та сплати податків.

В цьому контексті варто спочатку сказати, що коли мова іде про податкову звітність то мають на увазі податкову декларацію (розрахунок) — документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом) контролюючим органам у строки, встановлені ПКУ, на підставі якого здійснюється (п. 46.1 ПКУ):

нарахування та/або сплата грошового зобов’язання, у тому числі податкового зобов’язання

— або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов’язку нарахування і сплати податку і збору,

— чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.

Також до податкової звітності прирівняні розрахунки (у тому числі розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку), які подаються до податкової відповідно до іншого законодавства.

Враховуючи це вважаємо, що Законом № 2260 дано відлік для розрахунку строків звітування тільки для тих документів, які є податковою декларацією. Якщо ж документ, що подається у податкову не являється податковою звітністю, то призупинення строків для подачі таких документів діє і після набрання чинності Законом № 2260.

Так, наприклад, податковою звітність не являється ф. № 20-ОПП. Так як на основі неї не відбувається нарахування податкових зобов’язань. Тому вважаємо, що і після набрання чинності Законом № 2260 строки подання ф. № 20-ОПП лишаються все рівно продовжені. Тобто

якщо необхідність подання ф. 20-ОПП припадає на період дії ВС, то подати таку форму слід протягом 10 днів після закінчення ВС

Що ж стосується декларацій з різних податків і зборів чи сплати податкових зобов’язань з різних податків, то Закон № 2260 з дати набуття чинності (з 27.05.2022) дає старт відліку строків які були призупинені на час дії ВС.

Крім того Закон № 2260 звільнив багатьох платників від штрафу за несвоєчасне подання звітності і сплати податків (п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Так, наприклад, якщо підприємство має змогу під час ВС подати звітність чи сплатити податок, але цього не робили, то без штрафів можна:

сплатити податки граничний термін сплати яких припадають на період з дня початку ВС (з 24.02.2022) і по день набрання чинності Законом № 2260 (по 27.05.2022) — не пізніше 31 липня.

подати звітність граничний термін подачі яких припадають на період з дня початку ВС (з 24.02.2022) і по день набрання чинності Законом № 2260 (по 27.05.2022) — до 20 липня.

Встановлення таких строків для звітування і сплати дає право платникам податків, які можуть звітувати і платити податки під час ВС у липні виконати свої обов’язки щодо сплати і звітування.

В той же час таке звільнення від штрафів не покриває строки сплатити податків граничний термін сплати яких припадає на кінець травня, а саме мова іде про сплату ПДВ, плати за землю, акцизного податку, рентної плати та спецЄП за квітень 2022 (строк сплати всіх цих податків припадає за загальними правила на 30.05.2022).

На наш погляд, через те що ПКУ, а саме п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ були призупинені строки, то строк сплати цих податків з урахуванням призупинення мають припадати не на 30.05.2022, а на 26.06.2022 (тобто 30 днів від 27.05.2022)..

Водночас фіскали чомусь ігнорують таку можливість. Вони кажуть що сплатити податок слід за квітень у загальні строки, тобто не пізніше 30.05.2022. Так як у ПКУ оновленому Законом № 2260 не міститься якихось особливих правил визначення строків сплати податків за квітень. Той факт що до Закону № 2260 строки сплати податків за квітень також були призупинені їх не хвилює.

Послаблення вони роблять, у усних роз’ясненнях, тільки для тих податків щодо яких гранична дата подання звітності за квітень припадає на 20.07.2022. Так от якщо суб’єкт сплатить податок не пізніше дати подачі декларації з цього податку, то тоді штрафів не буде. Так як в цьому випадку сплата податку буде до дати узгодження зобов’язань.

Прикро, що з плати за землю у випадку звітування на рік в перед така логіка податківців виходить діяти не буде. Бо узгодженими зобов’язання з плати за землю за квітень в цьому випадку стали 20.05.2022 (за датою подачі місячної декларації з плати за землю).

На наш погляд, такі висновки фіскалів не обґрунтовані. І якщо платник податків піде в суд, то зможе відстояти підхід, що з 27.05.2022 слід починати відлік строків сплати податків за квітень.

Тим же платникам, які сперечатися не будуть радимо сплатити податок за квітень як найшвидше. І бажано спочатку платити податок, а потім подавати декларацію.

Перевірки

Також Закон № 2260 скасував призупинку строків для проведення камеральних, фактичних та документальних позапланових перевірок.

Скасування призупинки строків для проведення вище згаданих перевірок потрібно було зробити ще тоді коли було дано право фіскалам проводити всі фактичні перевірки. Оскільки у випадку коли на перевірки поширюється призупинка строків, то виходило що до платника фіскали могли прийти на дозволену перевірку протягом ВС і сидіти не протягом строку виділено у ПКУ на проведення таких перевірок, а допоки їм не набридне.

Але ж це абсурд. Податківці повинні не заважати працювати якомусь одному суб’єкту господарювання, а мають ходити по перевірках різних суб’єктів і спонукати їх працювати в рамках закону. А якщо фіскали виявлять, що останні порушують законодавство. то вони мають карати їх по всій суворості закону.

Так от

щоб фіскали не набридали платникам податків більше ніж їм дає право ПКУ законодавці і скасували поширення призупинки строків на дозволені під час ВС перевірки.

При цьому звертаємо увагу, що законодавці Законом № 2260 не тільки скасували призупинення строків на проведення самих перевірок, а і всі строки що пов’язані з перевірками, а саме строки:

— оформлення податківцями результатів проведеної перевірки, а саме складення актів;

— подання та розгляду заперечень до актів, додаткових документів та пояснень,

— визначення грошових зобов’язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення, адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок.

Тобто після набуття чинності Законом № 2260 всі дозволені на час ВС перевірки (про них див «Нововведення у перевірках під час воєнного стану») та операції пов’язані з їх проведенням будуть здійснюватися у загальні строки визначені ПКУ.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі