Теми статей
Обрати теми

Безоплатні послуги для ЗСУ і не тільки: чи можна без первинки уникнути ПДВ?

Хмелевський Ігор, податковий експерт
Транспортне підприємство перевозить волонтерські вантажі своїми автомобілями для ЗСУ та інших воєнізованих формувань, а також для суб’єктів господарювання і цивільних, використовуючи при цьому своє пальне. Актів на надані транспортні послуги немає зовсім. Як списати пальне, зарплату водіям тощо?

Насправді відповідь на ваше запитання доволі проста, якщо поставитися до неї формально. Як можна зрозуміти, ваше підприємство певний час безоплатно надавало транспортні послуги, причому різним категоріям споживачів. Це, у свою чергу, призводило до різних податкових наслідків, а саме:

безоплатне надання послуг іншим одержувачам, крім тих, що перераховані у абзаці четвертому п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ, для цілей ПДВ є постачанням послуг (п.п. 14.1.185 ПКУ). При цьому ПДВ-зобов’язання за такими операціями нараховують виходячи з мінбази, якою для самостійно виготовлених послуг буде звичайна ціна (див. п. 188.1 ПКУ);

натомість безоплатне надання будь-яких послуг ЗСУ, а також усім іншим структурам, перерахованим у абзаці четвертому п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ (Нацгвардії, СБУ, МВС, ДСНС тощо), не вважається постачанням. Це означає, що при наданні послуг таким одержувачам не буде ніякого мінбазного ПДВ. І компенсуючі податкові зобов’язання (ПЗ) згідно з п. 198.5 ПКУ теж нараховувати не треба. У зв’язку з цим податківці прогнозовано вимагають (БЗ 101.15), щоб:

особи, які здійснюють безоплатне надання послуг, та особи, які отримують такі послуги, складали на підтвердження первинні документи бухгалтерського обліку відповідно до Закону про бухоблік

Тобто належним чином оформлена первинка від зазначених вище одержувачів безоплатних послуг набуває у такому разі особливої ваги. Уникнути мінбазних і компенсуючих ПЗ з ПДВ без неї — зась!

Однак, як випливає із запитання, жодного документального підтвердження хоч від кого-небудь із одержувачів послуг ви не маєте. І це цілком зрозуміло: у складних воєнних умовах було не до того.

Таким чином, усі надані вами безоплатно транспортні послуги підлягають оподаткуванню ПДВ у загальному порядку, тобто виходячи із їх звичайної ціни. Інакше кажучи, під оподаткування потрапить не тільки матеріальна складова транспортної послуги (зокрема, витрачене пальне), а й усе те, що увійде до калькуляції цих послуг, у тому числі й заробітна плата водіїв, нарахування на неї тощо.

За таких обставин відповідь на ваше запитання щодо порядку списання пального та зарплати водіїв не допоможе вирішити тієї проблеми, що дійсно стоїть перед вами, а саме:

чи можна самостійно оформити первинні документи так, щоб під оподаткування ПДВ не потрапили ті послуги, які не мають оподатковуватися згідно з п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ?

Напевно, ви засмутитесь, але, на жаль, ні. Без зовнішньої первинки, яка б підтверджувала отримання послуг ЗСУ та іншими аналогічними структурами, цього зробити не вдасться. Тобто внутрішніми (складеними і підписаними лише вашим підприємством) первинними документами тут не обійтися. І наведена вище чітка позиція податківців із БЗ 101.15 є тому підтвердженням.

Можна, звісно, внутрішньою первинкою (наприклад, подорожніми листами) задокументувати пробіг автомобілів і на цій підставі списати витрачене пальне. Іншою внутрішньою первинкою — табелем обліку робочого часу — можна оформити вихід водіїв на роботу і на цій підставі нарахувати їм заробітну плату. Однак все це не замінить головного — двостороннього акта приймання-передачі наданих послуг, оформленого відповідно до Закону про бухоблік. Адже ваше надзавдання — не просто відобразити бухгалтерський дохід, а у ПДВ-обліку обгрунтовано довести отримання послуг саме ЗСУ та/або іншими воєнізованими формуваннями, щоб уникнути нарахування на цю суму ПЗ з ПДВ.

Тож якщо наразі існує хоч примарна можливість зазначений акт отримати (наприклад, підписати його десь у «штабістів»), нехтувати нею не варто. А на майбутнє або домагайтеся оформленої належним чином первинки, або оподатковуйте ПДВ безоплатні послуги, надані всім одержувачам, або надавайте їх виключно за плату, або, врешті-решт, тимчасово припиніть діяльність…

Зверніть увагу! Крім ЗСУ, у абзаці четвертому п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ перелічені й такі структури, як Нацгвардія, СБУ, МВС, ДСНС тощо. Може статися, що ви надавали транспортні послуги саме їм, тоді варто спробувати звернутися за оформленням двостороннього акта до їхніх головних управлінь, які у мирний час були в кожній області.

Якщо ж отримати належну первинку вам не вдасться, є сенс подати ситуацію таким чином, щоб із первинки випливало, начебто:

(1) безоплатні транспортні послуги не надавались;

(2) пальне було використане в негосподарській діяльності, а

(3) заробітну плату водіям нарахували не за виконання транспортних перевезень, а, скажімо, за допоміжні роботи з підтримання транспортних засобів у належному стані, технічне обслуговування, дрібний ремонт тощо.

Що все це дасть і як це зробити?

По-перше, якщо безоплатні послуги не надавалися зовсім, то зникають і проблеми з їх оподаткуванням. Щоправда, за таких умов з-під оподаткування випаде весь об’єм наданих послуг, а не лише той, що мав не оподатковуватися згідно з абзацом четвертим п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ (ср. ). Тому систематично використовувати нашу пораду все ж не варто. Таке можна зробити один раз — і то від цілковитої безвиході.

По-друге, якщо вартість використаного пального списати на негосподарську діяльність (для цього цілком вистачить внутрішнього акта на списання), без нарахування компенсуючих ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ обійтися все ж не вдасться. Однак сума ПДВ буде при цьому значно меншою, аніж вам довелося б сплатити із усієї вартості безоплатно наданих транспортних послуг за відсутності документального підтвердження їх надання.

По-третє, нарахування заробітної плати водіям у будь-якому разі на ПДВ-облік ніяк не вплине. І щодо податку на прибуток теж жодних побоювань бути не повинно: коригуючих різниць при цьому не виникає.

До речі, є ще такий вихід із ситуації:

вартість пального і зарплату водіїв, що припадає на безоплатні транспортні послуги, включити у собівартість оплатних транспортних послуг

Щоправда, це можна зробити лише у випадку , якщо ви у цей період надавали послуги за компенсацію. Тоді на перевитрати пального компенсуючі ПЗ з ПДВ можна не нараховувати, мотивуючи це тим, що їх вартість уключено до вартості продажу іншої готової продукції (товарів/послуг), яка використовується в оподатковуваних операціях, пов’язаних з отриманням доходів (див. лист ДПСУ від 22.07.2020 № 2993/ІПК/99-00-05-05-02-06). Зрозуміло, цим варіантом можна скористатися, якщо обсяги оплатних і безоплатних послуг більш-менш співставні.

Щодо податку на прибуток у такому разі перейматися теж не варто, оскільки ПКУ не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування за операціями від списання понаднормових витрат пального з технічних причин.

Сподіваємося, ви з найменшими втратами виплутаєтесь із ситуації, в яку потрапили.

Все буде Україна!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі