Теми статей
Обрати теми

Перейменували вулицю: ваші дії

Хмелевський Ігор, податковий експерт
Вулиці міст та селищ зі зрозумілих причин перейменовують. Що саме, як і в які строки у зв’язку з цим треба зробити юридичним особам, ФОПам та навіть звичайним фізособам? Читайте у статті.

Звісно, перейменування топонімів у населених пунктах зачіпає й пересічних громадян. Однак для них це обійдеться мінімумом зусиль. Тож із них і почнемо.

Для фізосіб, не зареєстрованих як ФОП

На щастя, їм у жодному випадку не доведеться ані обмінювати паспорт, ані отримувати нову довідку про присвоєння так званого ідетифікаційного номера, ані вносити зміни до правовстановлюючих документів на квартиру, ані переукладати договори з надавачами комунальних послуг, банками тощо. Одним словом, анічогісінько робити не треба. Бо

вчинення якихось невідкладних дій у зв’язку з перейменуванням вулиць чинне законодавство від звичайних громадян не вимагає

Решту подробиць і посилань на нормативку, що практично не втратили своєї актуальності, див. у «Податки & бухоблік», 2016, № 79. Із свіженького — з тим самим ліберальним висновком — пропонуємо ось це роз’яснення (legalaid.gov.ua/publikatsiyi/zminylasya-nazva-vulytsi-yaki-dokumenty-dovedetsya-pereoformyty).

Ви запитаєте: а колись же все одно «фізики» мусять привести свої документи у відповідність із новими назвами вулиць? Можливо, й так. Але, повторимо, спеціально нічого робити не треба. Все відбудеться саме по собі із настанням якихось значимих юридичних подій у вашому житті або укладанням правочинів щодо вашого нерухомого майна.

Скажімо, ви колись надумаєте продавати квартиру. Ваші старі документи жодних правок при цьому не потребуватимуть, адже зазначення у них адрес об’єктів нерухомого майна, що існували до перейменування об’єктів топоніміки населених пунктів, не впливає на зміст права власності та чинність цих документів (див. лист Мін’юсту від 21.06.2016 № 21413/677-0-2-16/8). Однак у документах на нового власника вже буде прописано перейменовану адресу придбаної ним нерухомості.

Або, наприклад, у вас виникне необхідність змінити прізвище у разі взяття чи розірвання шлюбу. У такому випадку одночасно із заміною паспорта вам унесуть зміни до нього щодо нової назви вулиці, де ви зареєстровані.

І ось тоді — увага! — після внесення до документа, що посвідчує особу, відомостей про перейменування вулиць (проспектів, бульварів, площ, провулків, кварталів тощо), ви маєте подати до ДПІ Заяву за ф. № 5ДР або за ф. № 5ДРП (див. БЗ 116.09 — zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques). Це саме стосується й власників паспорта у вигляді ID-картки — їм унесуть зміни до безконтактного електронного носія і видадуть витяг із реєстру територіальної громади, пов’язаний зі зміною назви вулиці. Подати відповідну форму треба у місячний термін. Разом із тим наразі штрафні санкції до фізичних осіб за неподання або порушення строків подання інформації для формування ДРФО скасовані.

Уявімо, що ви таку заяву до своєї ДПІ не подали. Або й досі користуєтеся паспортом з неперейменованою «пропискою».

Яку адресу зазначати у декларації про майновий стан і доходи, якщо у вас виникне обов’язок (або бажання) таку декларацію подати?

Податківці відповідають: слід вказати актуальні дані про адресу місця проживання, за якою здійснюється листування з платником і за якою вони можуть надіслати податкове повідомлення-рішення (БЗ 103.24 — zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques). Інакше кажучи, стара адреса в паспорті (та/або документах на нерухомість) не може бути перешкодою, по-перше, для виконання вами своїх податкових обов’язків і, по-друге, для ідентифікації вас податківцями за новою адресою без жодних додаткових кроків із вашого боку. В податковій звітності, як і будь-де деінде, ви маєте право зазначати нову адресу.

Для ФОП і юросіб

За великим рахунком, таким самим має бути підхід і для цих двох категорій платників податків. Адже після перейменування вулиці вони теж фізично нікуди не переміщуються. Ба більше, між старою і новою назвою вулиці існує взаємнооднозначна відповідність, вона встановлена рішенням місцевої ради про перейменування того чи іншого топонімічного об’єкта, тож будь-хто, кому відома стара адреса, має змогу знайти вас за новою.

Разом з тим, традиційно склався дещо інший підхід до питання, чи мають «юрики» і ФОП вчиняти якісь дії, пов’язані з перейменуванням вулиці. Справа в тому, що першоджерелом інформації про переважну більшість юридичних осіб, а також про фізосіб-підприємців є ЄДР*, у якому містяться дані, зокрема, й про місцезнаходження юрособи та ФОП (ст. 9 Закону № 755**).

* Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

** Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 р. № 755-IV.

Відомості з ЄДР використовуються для ідентифікації осіб (як юридичних, так і ФОП), у тому числі при проведенні ними господарської діяльності. Саме цим пояснюється необхідність підтримання таких відомостей в актуальному стані шляхом унесення до ЄДР нових назв (після перейменування) скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об’єктів топоніміки населених пунктів. Водночас

Закон № 755 не встановлює граничного строку для оновлення відомостей, що містяться у ЄДР

Тож коли їх оновлювати — вирішувати вам. Наша порада: вносити зміни щодо назви вулиці до ЄДР можна у загальному порядку при внесенні змін у складі учасників (засновників), підтвердженні даних про бенефіціарів тощо — для юросіб, зміні прізвища, імені, по-батькові — для ФОП.

До кого звертатися. В умовах воєнного стану (ВС) з огляду на необхідність забезпечення достовірності відомостей ЄДР Міністерством юстиції реалізовано можливість проведення найбільш нагальних реєстраційних дій, зокрема державної реєстрації зміни місцезнаходження юридичної особи і зміни до відомостей про ФОП.

Утім, коло реєстраторів, що надають такі послуги, є обмеженим. Мінюст постійно оновлює відповідний перелік (див. останню інформацію за посиланням minjust.gov.ua/news/ministry/onovleno-perelik-subektiv-yakim-v-umovah-voennogo-stanu-provoditsya-derjavna-reestratsiya-yuridichnih-osib-ta-fop). «Юрикам» доведеться звертатися до держреєстратора особисто, або поштою. На жаль, подати в електронному вигляді документи для внесення змін до ЄДР їм поки не вдасться. Оскільки ані портал «Он-лайн будинок юстиції» (online.minjust.gov.ua), ані «Дія» (guide.diia.gov.ua) такої змоги поки що не дають. А от ФОП віднедавна можуть зробити це і через «Дію» (diia.gov.ua/services/zminennya-danih-fop). Вартість такої послуги — 190 грн.

Які документи подавати. Якщо ще й досі у когось із юросіб адреса місцезнаходження прописана в установчих документах, саме час прибрати її звідти і заодно унести відповідні зміни до ЄДР про нову назву вулиці. Для цього подаєте держреєстратору:

— протокол/рішення загальних зборів учасників/акціонерів/власників;

— нову редакцію установчих документів юрособи в одному примірнику, який лишається у реєстраційній справі та юрособі не повертається. Підписи на протоколі/рішенні та на статуті засвідчуються нотаріально;

— заяву за формою 2, затвердженою наказом Мін’юсту від 18.11.2016 № 3268/5;

— оригінал або копію нотаріально посвідченої довіреності на здійснення реєстраційних дій (якщо документи подаватиме уповноважений представник юрособи). Якщо документи подає директор або представник, внесений до ЄДР, то довіреність не потрібна.

Юрособам, які вноситимуть зміни до ЄДР без оновлення інформації про місцезнаходження у статуті, вистачить двох останніх документів. Фізособам-підприємцям — теж, щоправда заява має бути за формою 1.

Чи треба платити адмінзбір. Адміністративний збір не справляється за проведення держреєстрації зміни місцезнаходження юридичної особи, місця проживання фізичної особи у зв’язку із зміною назви (перейменуванням) скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об’єктів топоніміки населених пунктів (абзац чотирнадцятий ч. 1 ст. 36 Закону № 755).

Зробимо проміжний висновок:

для юросіб і ФОП, які вирішать потурбуватися про актуалізацію свого місцезнаходження, починати треба з унесення відповідних змін до ЄДР

Саме цей крок, а не прийняття місцевою радою рішення про перейменування вулиці, буде відправною точкою для ваших подальших дій. Отже, тільки після того, як у ЄДР з’явиться ваша перейменована адреса, час задуматися над тим...

...чого можна не робити

Облік як платника податків. За роз’ясненням із БЗ 116.06 (zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques), платники податків, відомості про яких:

включаються до ЄДР (а це переважна більшість юросіб і всі без винятку ФОП), не подають жодних заяв податківцям щодо унесення змін до їх облікових даних. Уся необхідна інформація надійде до ДПІ від держреєстратора в автоматичному режимі. Інакше кажучи, майже всім платникам податків, крім тих, про які йдеться нижче, з податковою спілкуватися не доведеться;

не включаються до ЄДР, повинні подати до податкової за місцезнаходженням/місцем проживання заяву за ф. № 1-ОПП (для юридичних осіб та відокремлених підрозділів), ф. № 5-ОПП (для осіб, які провадять незалежну професійну діяльність) або заяву нерезидента за ф. № 1-ОПН (для іноземної юридичної компанії, організації або її відокремленого підрозділу) з інформацією про зміни. Зробити це слід протягом 10 календарних днів з дня внесення змін до документів, що подаються такими платниками для взяття на облік у ДПІ.

Облік як платника ЄСВ. Платники ЄСВ, на яких поширюється дія Закону № 755, теж не зобов’язані робити нічого. А от ті, на яких дія Закону № 755 не поширюється, у разі зміни місцезнаходження, місця проживання зобов’язані у десятиденний строк з дня виникнення відповідних змін подати до контролюючого органу заяву за ф. № 1-ЄСВ або № 12-ЄСВ з приміткою «Зміни» (п. 5 розд. ІІІ Порядку обліку платників ЄСВ, затвердженого наказом Мінфіну від 24.11.2014 № 1162). До заяви додаються завірені копії документів, що зазнали змін.

ПДВ-перереєстрація. Якщо відбулося перейменування назв вулиць, міст, селищ, зміна поштових індексів тощо, перереєстрація платника ПДВ не здійснюється. На цьому наголошують і податківці у 101.02 БЗ (zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques). Вони прямо заявляють, що у такому разі

реєстраційна заява за формою № 1-ПДВ з позначкою «Перереєстрація» до контролюючого органу не подається

І це добре. А чи впливає зміна адресних даних платника податку на реквізити його електронного рахунку у СЕА ПДВ? Аніскілечки. Тобто номер рахунку залишається незмінним, оскільки він жодним чином не прив’язаний до місця здійснення діяльності платником ПДВ. На цьому наголошують і фіскали у 101.17 БЗ (zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques).

Фонд соцзахисту осіб з інвалідністю. Очевидно, що після перейменування вулиці реальне місцезнаходження платника податків не змінилося. А отже, не змінилося й відділення Фонду, у якому він стоїть на обліку. У цьому випадку Фонд дозволяє не подавати реєстраційну заяву. Повідомити про зміну місцезнаходження можна при подачі чергового звіту за ф. № 10-ПОІ до Фонду, у якому слід буде просто вказати нову адресу (див. лист Фонду від 27.05.2016 № 1/3-81/02-01).

Дозвільні документи. Зміна місцезнаходження юридичної особи або місця проживання фізичної особи — підприємця не є підставами для переоформлення документа дозвільного характеру. Про це прямо зазначено у ч. 8 ст. 41 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 № 2806-IV. Водночас слід пам’ятати, що дія цього Закону не поширюється на відносини у сфері ліцензування господарської діяльності. Тож про ліцензіі — розмова окрема (див. нижче).

...і що робити все ж доведеться

Реєстр платників ЄП. У разі зміни податкової адреси, а також місця провадження господарської діяльності єдиноподатник повинен унести цю інформацію до реєстру платників ЄП. Для цього:

ФОП груп 1 і 2 має подати заяву* не пізніше 20-го числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися такі зміни (п. 298.5 ПКУ);

юрособа або ФОП групи 3 — не пізніше останнього дня кварталу, в якому відбулися такі зміни (п. 298.6 ПКУ).

* За формою, затвердженою наказом Мінфіну від 16.07.2019 № 308.

Зміни потраплять до реєстру платників ЄП у день подання заяви (п. 299.8 ПКУ).

Зверніть увагу! Про зміну податкової адреси юрособи або ФОП можна говорити лише після внесення змін до ЄДР. Тож доки ви перейменовану адресу до ЄДР не внесете, обов’язок коригувати її в реєстрі ЄП не виникає. А от відкоригувати адресу(-и) місця провадження діяльності можна одразу після прийняття місцевою владою рішення про перейменування. Разом з тим строки подання таких заяв мають на час ВС бути призупинені на підставі п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Ліцензії. За загальним правилом, ліцензіат зобов’язаний повідомляти орган ліцензування про всі зміни даних, зазначених у заяві, документах та відомостях, що додавалися до заяви про отримання ліцензії, протягом строку, встановленого ліцензійними умовами. Якщо ж ліцензійні умови відсутні, це треба зробити протягом одного місяця з дня, наступного за днем настання змін (ч. 2 ст. 15 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 № 222-VIII). Отже,

ліцензіат зобов’язаний повідомити орган ліцензування про зміну назви області, району, міста чи вулиці, але це не є підставою для переоформлення ліцензії

Саме такий висновок зроблено у листі ДПСУ від 29.03.2021 № 1232/ІПК/99-00-09-03-02-06. І він справедливий щодо усіх ліцензій, які оформляються згідно з вищезазначеним Законом.

Разом з тим у разі зміни відомостей, зазначених у алкотютюнопальних ліцензіях (зокрема місцезнаходження або місця проживання, адреси місця торгівлі в зв’язку з перейменуванням населеного пункту, вулиці тощо), слід керуватися нормами спеціального Закону № 481*, який вимагає переоформлення таких ліцензій. Порядок переоформлення однаковий для всіх алкотютюнопальних ліцензій (див. БЗ 113.01 — zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques, БЗ 113.02 — zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques і БЗ 113.03 — zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques).

* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-BP.

Для цього суб’єкт господарювання зобов’язаний у місячний термін з дня внесення таких змін звернутися до органу, який видав ліцензію, із заявою довільної форми. Причому не виключено, що фіскали рахуватимуть його від дати рішення місцевої влади про перейменування вулиці. Тож у цьому випадку з унесенням змін до ЄДР краще не зволікати. Бо порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у ліцензії, є підставою для її анулювання (ч. 24 ст. 3, ч. 52 ст. 15 Закону № 481).

Разом з тим установлені у Законі № 481 строки на час ВС призупиняються згідно з п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Тобто внести зміни до ліцензії можна не у місячний строк із дня внесення таких змін, а в місячний строк після закінчення ВС.

Переоформлену ліцензію мають видати протягом трьох робочих днів з дня отримання заяви. Хоча оскільки зупинка строків діє в обидва боки, то може статися, що переоформлену ліцензію вам видадуть протягом 3 робочих днів по закінченню ВС.

Зверніть увагу! Подання заяв на оформлення таких ліцензій через Електронний кабінет уже реалізовано (див. БЗ 113.04 — zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques). А от щодо можливості подання заяв на переоформлення ліцензій у електронному вигляді податківці мовчать. Незважаючи на це, спробувати можна.

Перереєстрація РРО/ПРРО/КОРО/РК. Два зауваження, загальні для всіх ситуацій, описаних у цьому підрозділі. По-перше, подати реєстраційні заяви, про які йдеться нижче, можна також в електронній формі. По-друге, норма щодо призупинення строків із п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ стосується і строків, визначених РРОшним законодавством. Тобто з поданням перерестраційних заяв можна, узагалі-то, до кінця війни й не поспішати. Атепер власне про переєстрацію.

Для перереєстрації РРО у разі перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів чи інших об’єктів топоніміки населених пунктів за рішенням органів місцевого самоврядування, суб’єкт господарювання подає до податкової за місцем реєстрації РРО:

— реєстраційну заяву з позначкою «Перереєстрація»;

— реєстраційне посвідчення.

Після отримання такої заяви контролюючий орган видає нове реєстраційне посвідчення (п. 2 гл. 3 розд. ІІ Порядку реєстрації РРО). Подробиці цієї процедури описані в БЗ 109.06 (zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques).

Для перереєстрації КОРО/РК теж подають реєстраційні заяви з позначкою «Перереєстрація» та власне КОРО/РК (п. 1 гл. 2 розд. ІІ, п. 8 гл. 1 розд. ІІІ Порядку реєстрації РК, КОРО*). Відповідні процедури описано у БЗ 109.07 тут — zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques і тут — zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques.

* Обидва Порядки затверджено наказом Мінфіну від 14.06.2016 № 547.

Щодо ПРРО реєстраційне свідоцтво не оформлюється, тож і перереєстровувати ПРРО у разі зміни адреси суб’єкта господарювання, пов’язаної із перейменуванням вулиці, не доведеться. А от

якщо зміни торкаються адреси господарської одиниці, де використовується ПРРО, без його перереєстрації не обійтись

Відповідна норма міститься в п. 8 розд. II Порядку реєстрації, ПРРО, затвердженого наказом Мінфіну від 23.06.2020 № 317 (ср. ). Для цього подається заява за формою № 1-ПРРО (ідентифікатор форми J/F 1316604) з позначкою «Перереєстрація». Решта деталей цієї процедури описані в БЗ 109.20 (zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques).

Форма № 20-ОПП. Якщо відбулось перейменування назви міста, вулиці тощо, де розміщений об’єкт оподаткування, то платник податків має надати до контролюючого органу за основним місцем обліку повідомлення за ф. № 20-ОПП з оновленою інформацією про такий об’єкт оподаткування. При цьому у розд. 3 ф. № 20-ОПП слід зазначити нове місцезнаходження такого об’єкта.

Для суб’єктів господарювання, які зобов’язані використовувати РРО/ПРРО, у разі перейменування назви міста, вулиці тощо, де розміщено господарську одиницю, в якій застосовується РРО/ПРРО, повідомлення за ф. № 20-ОПП подається з метою уникнення розбіжностей між відомостями щодо місцезнаходження цієї господарської одиниці (БЗ 116.11 — zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques). Подати ф. № 20-ОПП можна засобами електронного зв’язку в електронній формі.

Зверніть увагу! Щодо строків подання такого повідомлення податківці зазначають, що ф. № 20-ОПП слід подати протягом 10 календарних днів з дня внесення змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Однак, як ми з’ясували вище,

ви не зобов’язані вносити жодних правок щодо нової адреси вашого об’єкта нерухомості до Держреєстру речових прав

Причому цей висновок поширюється не тільки на «фізиків», але й на «юриків». Ба більше, наразі чинне законодавство не згадує про можливість унесення таких змін за заявою власника і не містить відповідної процедури. Інакше кажучи, роз’яснення податківців у цій частині — чистісінька вигадка, тож жодних строків ви не пропустите.

Ба більше! Під час дії ВС про якесь порушення строків не може йтися взагалі. Якщо необхідність подання ф. № 20-ОПП припадає на період дії ВС, то подати таку форму слід протягом 10 днів після закінчення ВС. Чи зміниться ця норма після набрання чинності законом, прийнятим на базі законопроєкта від 10.05.2022 № 7360 (наразі його направлено на підпис Президенту), читайте у матеріалі цього номера, присвяченому нововведенням зазначеного закону.

Електронний підпис. Дані про місцезнаходження юрособи/ФОП містяться у інформації, що прописана в сертифікаті відкритого ключа. Тому після зміни адреси місцезнаходження у зв’язку з перейменуванням об’єкета топоніміки вам доведеться скасувати діючі ключі (з попередньою адресою) і згенерувати нові.

При цьому, щоб використовувати нові ключі при поданні звітності, на сьогодні достатньо просто подати фіскалам будь-який електронний документ з накладанням на нього нового електронного підпису. Старий електронний підпис анулюється автоматично після того, як ви подасте заяву про його скасування.

Щоб новими ключами без проблем підписувати звітність, доведеться також переподати ще й Повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису.

Такий підхід стосується також ПФУ та Держстату. А от щоб надалі подавати в електронному вигляді документи до Фонду соцстрахування (заяви-розрахунки, повідомлення про виплату коштів застрахованим особам тощо), слід його повідомити про нові ключі.

Банк. Суб’єкт господарювання зобов’язаний повідомляти банк про внесення змін до відомостей про нього, які містяться в ЄДР, та установчих документів юридичних осіб у порядку, визначеному договором банківського рахунку (п. 22 розд. ІІ Інструкції, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.2003 р. № 492). Тож щоб дізнатися, як і в якій формі ви маєте повідомити свій банк у разі перейменування вулиці, зазирніть до договору з ним.

Контрагенти. Тут теж усе базується на договірних засадах. Якщо в якомусь із договорів прописано ваш обов’язок повідомляти контрагента про зміну місцезнаходження, ви маєте виконати такі вимоги. А взагалі-то, бажано самостійно проінформувати всіх контрагентів про зміну власного місцезнаходження, щоб уникнути непорозумінь.

Висновки

  • Якщо внаслідок перейменування об’єкта топоніміки змінилася адреса, пересічним громадянам нічого робити не доведеться.
  • А от «юрики» і ФОП мають унести зміни до відомостей ЄДР про місцезнаходження, подавши заяву суб’єкту держреєстрації (причому без сплати адмінзбору). Строки унесення таких змін до ЄДР законодавством не встановлені.
  • Після цього звертатися до контролюючих органів з метою зміни облікових даних як платника податків і ЄСВ, проводити ПДВ-перереєстрацію, оновлювати дозвільні документи і більшість ліцензій (за винятком алкотютюнопальних) їм не потрібно.
  • Разом з тим єдиноподатники мають унести зміни до ЄП-реєстру, РРОшники — перереєструвати РРО/ПРРО/КОРО/РК, усі суб’єкти господарювання — подати ф. № 20-ОПП з оновленою інформацією про адреси своїх об’єктів оподаткування.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі