Теми статей
Обрати теми

ФОП виїхав із зони бойових дій: як змінити місцезнаходження?

Клец Віталіна, податковий експерт
Ми розповідали про те, що деякі юрособи бояться співпрацювати з ФОП із зони активних бойових дій, щоб не мати клопоту з утриманням ПДФО та ВЗ (стаття «Виплата ФОПам зі сходу та півдня України: що з утриманням ПДФО та ВЗ» цього номеру). І хоча насправді ніякого клопоту у більшості випадків зовсім немає, ті ФОП, які не хочуть ризикувати і втрачати партнерів, воліють офіційно змінити місцезнаходження після переїзду з «гарячої» точки до більш спокійного регіону. Як же це зробити? Все досить просто.

Що таке «місцезнаходження» ФОП?

Коли фізособа реєструється підприємцем, то в заяві про держреєстрацію вона вказує своє місцезнаходження. Що це за місце?

В п. 5 ч. 4 ст. 9 Закона про держреєстрацію сказано, що місцезнаходження ФОП — це адреса місця проживання, за якою здійснюється зв’язок з ним.

Тобто необов’язково то повинно бути місце прописки. Але податківці, держреєстратори, а подекуди й працівники ЦНАП традиційно наполягали на тому, що місцезнаходження ФОП = його прописка.

І хоча суди погоджувалися з тим, що місцезнаходження ФОП — це необов’язково його прописка (Постанова Першого апеляційного адмінсуду від 25.11.2020 р. у справі № 360/2469/20, від 28.10.2020 р. у справі № 200/1304/20-а), все одно це були лише поодинокі випадки. А практика йшла таким шляхом: якщо ФОП хотів змінити місцезнаходження, йому доводилося спершу міняти прописку, а вже потім вносити нову адресу до ЄДР та до Реєстру єдиноподатників (якщо ФОП — спрощенець).

Правда, внутрішньо переміщеним особам (далі — ВПО) дозволялося змінити адресу чи зареєструвати ФОП не згідно прописки, а за місцем фактичного проживання. На підставі довідки внутрішньо переміщеної особи, де ця фактична адреса зазначена (ч. 6 ст. 7 Закону № 1706). Цей дозвіл діє і сьогодні.

До речі, до війни такі зміни можна було внести у будь-якого держреєстратора, нотаріуса чи в будь-якому ЦНАП незалежно від місця знаходження самого ФОП (ч. 5 ст. 4 Закона про держреєстрацію, п. 5 розд. I Порядка № 359/5).

А от зараз з цим можуть виникати проблеми, бо не всі держреєстратори та ЦНАП можуть проводити реєстраційні дії під час війни. Перелік тих, хто може це робити, наведений на сайті Мінюсту.

Але, на наш погляд, краще й зовсім не зв’язуватися з офлайн-заявами, а зробити все онлайн. Тим більше, що така можливість наразі є.

Ба більше, якщо ви будете змінювати місцезнаходження онлайн, то навіть прописку у вас взагалі ніхто не перевірятиме! Це ж дуже зручно.

Як змінити місцезнаходження ФОП?

Є декілька варіантів, як це зробити. Але ми сьогодні розкажемо про один — найлегший. Бо навіщо створювати собі зайві проблеми, коли можна все зробити в декілька кліків і навіть не виходячи з дому?

Готові? Підключаєм інтернет і поїхали.

Крок 1 — ВПО.

Будь-яка фізособа, в тому числі ФОП, яка прописана в зоні бойових дій, на тимчасово окупованій території тощо, може отримати статус ВПО.

Це, до речі, окрім підтвердження нового місця проживання, ще й надасть вам можливість отримувати фінансову допомогу від держави.

Нагадаємо, що перелік таких територій постійно оновлюється. Його наведено у наказі № 75.

Як же отримати статус ВПО? Найзручніше це зробити в застосунку «Дія» (треба використовувати саме застосунок, а не сайт). Переходимо в розділ Послуги — «Отримати статус ВПО» і заповнюємо всю необхідну інформацію:

поточне місце перебування. Ніяких підтверджуючи документів типу договору оренди система у вас просити не буде, але треба буде підтвердити ваше місцезнаходження за допомогою геолокації. Підтверджуєте геолокацію один раз, потім вже ніхто не перевіряє, де знаходиться ВПО;

Отже, якщо надумаєте подавати заяву, краще це робити з дому або з місця поряд (не далі 5 км від вашої нової адреси).

— дані дітей, що перебувають з вами (якщо є діти);

— картку єПідтримки (якщо її немає, можна її відкрити також онлайн, наприклад в ПУМБ чи іншому банку);

— потреби на місці перебування (в медичному обслуговуванні, освіті або гуманітарці тощо).

За кілька днів ваша довідка ВПО має з’явитися в Дії. Але траплялося багато випадків, коли заявка зі статусом «в обробці» висіла декілька днів, а потім взагалі зникала з «Дії». У такому разі можна спробувати подати її заново — декому щастило і вони після повторної подачі заявки отримували довідку ВПО в «Дії» за пару днів.

Якщо ж з онлайн-довідкою у вас ну зовсім не виходить, можна звернутися за паперовою до собесу, сільських, селищних, міських рад або в ЦНАП.

В принципі, навіть якщо ви не оформите довідку ВПО, ви все одно зможете змінити місцезнаходження ФОП. Але треба, що усе було законно, тому краще мати хоча б договір оренди на нову адресу, якщо вже у вас немає довідки ВПО.

І пам’ятайте: всі держоргани будуть з вами зв’язуватися саме за новою адресою, тому якщо ви знову переїдете, адресу доведеться змінити ще раз.

Крок 2 — нове місцезнаходження. Тепер ФОП може змінити місцезнаходження, і це дуже просто. Відкриваємо «Дію».

Тиснемо на кнопку «Увійти до кабінету» та обираємо спосіб авторизації.

Якщо ви ще не реєструвалися в «Дії», треба буде додати деякі персональні даті, включаючи дані паспорту і прописки. Це робиться один раз. І після цього ви будете направлені у власний кабінет.

Тут майте на увазі, що зайти в «Дію» можна й за допомогою BankID (тобто так же, як в Приват24), але щоб підписати заяву про зміну адреси та відправити її, вам таки знадобиться електронний підпис (ЕП).

Для подання онлайн-заяви про зміну місцезнаходження ФОП обов’язково повинен мати ЕП.

Якщо у вас його ще немає, не біда. Його також можна зробити онлайн буквально за пару хвилин — у Приват24 (обираємо пункт меню «Усі послуги» — «Бізнес» — «Завантажити сертифікат», придумуємо пароль і зберігаємо ЕП на ПК чи на флешку).

Далі, у «Дії» обираємо пункт «Усі послуги» — «Внесення змін про ФОП».

img 1

Натискаємо кнопку «Подати заяву».

img 2

Обираємо, що ми хочемо змінити. Наразі нас цікавить секція «Місцезнаходження». Натискаємо «Редагувати».

img 3

Після цього ви побачите поле з вашим старим місцезнаходженням (пропискою) та поле «Інша адреса».

img 4

Отже, в поле «Інша адреса» ви забиваєте вашу нову адресу (ту, куди ви переїхали). Зауважте, саме по цій новій адресі вас візьме на облік інша податкова, куди ви будете звітувати і сплачувати податки.

Ніяких документів про нову прописку чи договору оренди система не вимагає. Просто вказуємо нову адресу і тиснемо на кнопку «Відредагувати». Нова адреса ФОП автоматично висвічується у секції «Місцезнаходження».

До речі, зверніть увагу на секцію «Контактні дані». Там обов’язково повинен бути вказаний номер телефону та email ФОП. Без цих даних ви не зможете рухатися далі (кнопка «Далі» буде неактивною). Тому за потреби додайте цю інформацію.

Далі додаток запитає, чи є ви єдиноподатником. Якщо ви — ФОП на спрощений системі, ставите галочку в полу «так». У цьому випадку автоматично формується ще й заява податківцям на внесення змін до Реєстр єдиноподатників.

Після цього відкривається вікно, в якому потрібно буде вказати назву та адресу вашої нової податкової (за новим місцем проживання). Підготуйте цю інформацію заздалегідь.

Знову вказуємо нову адресу ФОП у полі «Місце реєстрації ФОП».

Далі система запитає у вас про місце провадження господарської діяльності. Обираєте ту відповідь, яка вам найкраще підходить:

у межах всієї території України (можна сміливо обирати цей пункт, бо раніше за роботу в двох і більше областях єдинникам групи 2 доводилося платити «підвищений» ЄП, а зараз ЄП скасовано на час війни);

за адресою реєстрації ФОП;

інша адреса.

Далі ви побачите сформовану заяву до держреєстратора та до нової податкової про зміну місцезнаходження ФОП для включення в Реєстр ЄП.

Ще раз перевірте дані, указані в них, накладіть ЕП та відправляйте їх.

Після цього з’явиться вікно з оплатою збору за зміну місцезнаходження ФОП. До речі, електронна подача документів коштує на 25% дешевше, ніж паперова — наразі то 190 грн.

Оплату можна зробити картою онлайн (навіть якщо це не ФОП-рахунок, а особиста карта цієї фізособи, так можна). Далі чекайте на внесення змін.

Проконтролювати, чи отримали податківці нову адресу від держреєстратора, можна просто авторизувавшись в Електронному кабінеті і перевіривши розділ «Облікові дані платника». Якщо там стоїть ваша нова адреса, значить все вийшло.

Рекомендуємо також замовити витяг з Реєстру ЄП. Для цього в електронному кабінеті формуємо та надсилаємо форму F1302101. Якщо в отриманому витягу буде нова адреса ФОП, значить все вдалося!

Висновки

  • Місцезнаходження ФОП — це необов’язково місце його прописки.
  • ВПО може змінити місцезнаходження ФОП, не змінюючи прописку. Досить вказати місце фактичного проживання, яке зазначено в довідці ВПО.
  • Отримати довідку ВПО легше всього в застосунку «Дія» (саме в застосунку, а не на сайті).
  • Втім, навіть без такої довідки ФОП може змінити своє «місцезнаходження», навіть на виходячи з дому (онлайн в «Дія»). І ніяких документів про місцезнаходження не треба.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі