Теми статей
Обрати теми

А що з товарним обліком у ФОП під час війни?

Клец Віталіна, податковий експерт
Коли бізнес з усіх сил намагається вижити від час війни, буває, що іноді не до первинки. Тим більше, якщо мова йде про ФОП, а не про юросіб. Але коли ситуація більш-менш нормалізується, стає питання: а чи зобов’язаний ФОП мати документи на товар та вести товарний облік? І що робити, якщо деяких документів немає?

Єдинники групи 1

Податківці запевняють, що такі ФОП облік товарних запасів не ведуть (категорія 109.02 БЗ).

Але ми б радили бути обережними тим ФОП на ЄП групи 1, які вирішили продавати технічно складні побутові товари. Формально, у цьому випадку Закон про РРО не звільняє вас від обліку товарних запасів.

Хоча податківці окремо зазначають, що навіть у разі продажу побутової техніки саме група 1 звільнена від обліку товарних запасів (категорія 109.02 БЗ).

Тож маємо так би мовити «подвійне» підтвердження від податківців.

Це стосовно обліку товарних запасів, що його вимагає вести п. 12 ст. 3 Закону про РРО, та який ведеться згідно Порядку № 496.

Щодо зберігання документів на вже проданий товар, то тут у минулому році відзначився Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики (далі — Комітет). У своєму листі від 30.12.2021 № 04-32/10-2021/409504 щодо ФОП на ЄП без ПДВ Комітет зазначив, що:

«…такі ФОП не повинні підтверджувати документами (у тому числі первинними документами) витрати на придбання товарів/послуг, а повинні вести лише облік доходів з урахуванням вимог п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України…».

Податківці одразу продублювали цей висновок і у своїх роз’ясненнях (категорія 107.01.06 БЗ).

Тож «документальних проблем» у таких ФОПів немає.

Єдинники групи 2 та групи 3 (ставка 5%)

Облік товарних запасів за п. 12 ст. 3 Закону про РРО / Порядком № 496 вони вести не зобов’язані, за умови, що вони не здійснюють реалізацію:

— технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту (з урахуванням позиції податківців — навіть вживаних і без гарантії);

— лікарських засобів;

— виробів медичного призначення;

— ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння);

Щодо зберігання документів на вже проданий товар, то тут актуальні висновки з листа Комітету, про який йшлося вище.

Єдинники нової групи 3 (ставка 2%)

За формального підходу, якщо до переходу в нову групу 3 ФОП не був зареєстрований як платник ПДВ, то для нього актуально все що було сказано для групи 2 та групи 3 (ставка 5 %) (див. вище).

А от якщо ФОП був ПДВ-шником, то його реєстрація на ЄП 2 % просто призупиняється (не анулюється). Тому звільнення від товарного обліку, прописане в п. 12 ст. 3 Закону про РРО, формально не працює.

Загальносистемники та зареєстровані платниками ПДВ єдинники

Ці ФОП мають вести облік товарних запасів та надавати контролюючим органам на початок проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), що підтверджують облік та походження товарних запасів, які на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об’єкті).

Але не завжди. Якщо ФОП взагалі не здійснює розрахункових операцій в розумінні Закону про РРО (тобто не приймає оплату готівкою чи карткою), наприклад, отримує всі оплати за IBAN-реквізитами свого поточного рахунок у банку, то його ці вимоги не стосуються.

Втім, не дивуйтеся, якщо інспектор буде наполягати на зворотному. Подактівці чомусь вперто не хочуть розуміти той факт, що вимоги ст. 3 Закону про РРО (зокрема і щодо товарного обліку), стосуються тільки тих ФОП, які здійснюють розрахункові операції в розумінні Закону про РРО.

Хоча в тому ж Інформаційному листі № 2/2022 ДПСУ справедливо зазначає, що товарний облік повинні вести тільки ті підприємці, які здійснюють розрахункові операції в розумінні Закону про РРО.

ФОП-виробник

Ваш ФОП-виробник не попав до кола щасливчиків, які звільнені від товарного обліку? Тоді, на жаль, йому доведеться вести облік готової продукції. Бо згідно Порядку № 496, товарними запасами (облік яких потрібно вести) вважається все, що призначене для подальшого продажу, значить і готова продукція теж (п. 2 розд. I Порядка № 496).

А що з сировиною? Вона призначена не для продажу, а для використання у виробництві. Тобто це не товарні запаси. Значить, її облік можна не вести.

Але податківці з цим не погоджуються (див. далі про послуги). Тому краще мати документи на покупку сировини та вести її товарний облік. В крайньому випадку, хоча б мати якісь документи (наприклад, калькуляції чи технологічні карти), які б доказували, що сировина не призначена для продажу.

ФОП надає послуги

З послугами, на жаль, ситуація не покращилася. Податківці заявляють, якщо ФОП надає послуги і використовує сировину, матеріали, запасні частини, напівфабрикати, які включаються до ціни послуг, то він повинен вести товарний облік (категорія 109.02 БЗ).

А якщо при наданні послуг ФОП не використовує товарні запаси, то обов’язку вести облік у нього немає.

Але з 01.01.2022 р. п. 12 ст. 3 Закону про РРО було викладено в новій редакції, з якої повністю зникла згадка про послуги! Отже замайоріла надія, що ФОП, які займаються виключно послугами, зможуть не вести товарний облік.

Та де там… Справа в тому, що з Порядку № 496 згадку про послуги так і не виключили. Серед товарних запасів там і досі згадуються ті, які ФОП утримує саме для надання послуг. А отже, Порядок № 496 вимагає вести облік і таких матеріалів.

Отже, ситуація неоднозначна. Враховуючи позицію фіскалів, краще все-таки мати документи на сировину та вести її товарний облік. Особливо це стосується ФОП, які окрім послуг ще й займаються торгівлею і зберігають товари та матеріали в одному й тому ж складі.

Як вести товарний облік

Тут власне ніяких змін немає. Орієнтуємось на вимоги Порядку № 496.

До речі, як вести товарний облік, ми досить детально й з прикладами розбиралися ще минулого року (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 95).

А якщо документів на деякі товари немає?

Зараз з цією проблемою стикається майже кожен. Доки йде війна, відсутність документів особливої ролі не відіграє (див. далі про штрафи). Але прийде час, коли ФОП зможуть перевірити, і що тоді?

А тоді будуть перевіряти документи на товар, який на момент перевірки знаходиться у місці продажу (господарському об’єкті)! Про це прямо сказано в п. 12 ст. 3 Закону про РРО.

Тобто товар, проданий зараз, залишать у спокої. Отже, якщо на нього немає документів, можна особливо не перейматися. А як ситуація більш-менш стабілізується, тоді вже просіть первинку у постачальників.

Штрафи за відсутність товарного обліку

Є стандартний штраф за:

1) продаж товарів, які не обліковані у встановленому порядку;

2) те, що ФОП не надав під час проведення перевірки документів, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу.

Штраф — 100% вартості таких товарів за цінами реалізації, але не менше 170 грн. (ст. 20 Закону про РРО).

Гарна новина в тому, що якщо ФОП не здійснює продаж підакцизних товарів, то на час війни цей штраф не застосовується (п. 12 розд. II Закону про РРО).

Правда:

— не все так однозначно із цим штрафним звільненням, як нам хотілось би. Про що детальніше у статті «Як працювати з РРО/ПРРО у воєнний час» цього номеру;

— податківці можуть запротоколювати це порушення, та відправити протокол у суд. Як наслідок — адмінштраф за ст. 1551 КУоАП плюс судовий збір. Про що детальніше у статті «Адмінштрафи за порушення РРО-законодавства: подробиці для ФОПів» цього номеру.

Тож краще не порушувати.

Висновки

  • Власне порядок обліку товарних запасів під час війни змін не зазнав.
  • Якщо ФОП не здійснює продаж підакцизних товарів, то на час війни штраф за ст. 20 Закону про РРО до нього не застосовується.
  • Правда не все так однозначно із цим штрафним звільненням. Тай адмінштрафів ніхто не відміняв.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі