Теми статей
Обрати теми

Вимкнули електроенергію: як працювати на ПРРО

Хмелевський Ігор, податковий експерт
Користувачі програмних РРО, як і ті, хто користується класичними РРО, мають затямити собі, що воєнний стан — не причина, щоб нехтувати фіскалізацією розрахункових операцій. І відсутність електроенергії — теж. Просто за таких надзвичайних умов треба дотримуватися певних правил проведення розрахунків. Для ПРРО вони не схожі на ті, що призначені для класичних РРО. У чому ж полягають ці відмінності?

Наведемо тільки ті, що нас цікавлять в контексті сьогоднішньої розмови, у тому вигляді, якими вони були до запровадження воєнного встану (ВС).

Відмінності РРО від ПРРО

Класичний РРО

ПРРО

Автономна (офлайн) робота

Без зв’язку із сервером ДПСУ і передачі на нього електронних копій чеків і Z-звітів РРО може працювати до 72 годин підряд. Річ у тому, що РРО має фіскальну пам’ять і він сам фіскалізує чеки

Без зв’язку із сервером ДПСУ ПРРО може працювати не більше 36 годин підряд та не більше 168 годин на місяць. І тільки у випадку, коли ви заздалегідь вибрали роботу в офлайн-режимі (ст. 5 Закону про РРО)

Робота за відсутності електроенергії

1. Якщо при реєстрації РРО ви відмовилися від використання РК і КОРО, то до моменту відновлення електропостачання проводити розрахункові операції не можна.

2. Якщо від РК і КОРО не відмовилися, то їх слід використовувати у разі тимчасового відключення електроенергії, але не більше 7 робочих днів (ст. 5 Закону про РРО)

1. За наявності інтернет-з’єднання ПРРО працює в звичайному режимі на акумуляторі того пристрою, на якому він установлений.

2. За відсутності Інтернету і, як наслідок, зв’язку із сервером ДПСУ:

— або використовують ПРРО, переведений у офлайн-режим (якщо при реєстрації ПРРО від нього не відмовилися);

— або не здійснюють розрахункових операцій, якщо відмовилися від роботи в офлайн-режимі

Зробимо проміжний висновок. При роботі з ПРРО така обставина, як відключення електроенергії, може не мати жодних наслідків. Так, якщо пристрій, на якому встановлений ПРРО, є портативним (наприклад, смартфон чи ноутбук) і на ньому підключений мобільний Інтернет, що дозволяє підтримувати зв’язок з фіскальним сервером ДПСУ, то роботу з ПРРО можна продовжувати у звичайному режимі (принаймні поки пристрій не розрядиться).

Якщо ж ПРРО втратить доступ до Інтернету, то зникне й зв’язок із фіскальним сервером ДПСУ. Отже, ПРРО не зможе направляти на сервер електронні копії розрахункових документів, фіскальні звітні чеки та іншу необхідну інформацію в режимі онлайн. Однак у нього залишається можливість працювати в режимі офлайн. І саме в цій частині відбулися певні зміни у законодавстві, що будуть чинними протягом усього періоду ВС. Поговоримо про них детальніше.

Робота ПРРО в режимі офлайн у період ВС

Без отримання діапазону фіскальних номерів. До запровадження ВС використовувати ПРРО в період відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером без отриманого в контролюючому органі діапазону фіскальних номерів забороняв абзац сьомий ст. 5 Закону про РРО.

Інакше кажучи, працювати в режимі офлайн можна було, якщо суб’єкт господарювання заздалегідь отримав у податківців діапазон фіскальних номерів для роботи офлайн. Водночас жодних проблем із його отриманням не було, оскільки цей діапазон формується автоматично за умови, якщо в заяві про реєстрацію ПРРО ви зазначили, що ПРРО може працювати в режимі офлайн.

Що ж змінилося із запровадженням ВС? На весь період воєнного стану норма про заборону використання ПРРО без отримання діапазону фіскальних номерів зупинена (п. 13 розд. II Закону про РРО). Тож

за відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером ПРРО можна використовувати навіть без отриманого в контролюючому органі діапазону фіскальних номерів

Чи означає це, що ПРРО, який зареєстрований лише для роботи в режимі онлайн-обміну, під час ВС може працювати і в офлайн-режимі? Чи суб’єкт господарювання, як і раніше, має дочекатися відновлення зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером і тільки після цього продовжувати роботу на такому ПРРО? На жаль, п. 13 розд. II Закону про РРО відповіді на ці запитання не дає. І податківці у роз’ясненнях на цю тему (див., наприклад, БЗ 109.20) теж воліють мовчати. Тож є сенс кожному з вас перевірити самостійно, як реалізували цю норму розробники вашого ПРРО.

Без дотримання обмежень у часі. За звичайних умов ПРРО може працювати в офлайн-режимі не більше 36 годин підряд і не більше 168 годин протягом календарного місяця. У разі досягнення одного з граничних строків ПРРО повинен припинити проведення розрахункових операцій у режимі офлайн.

Але

протягом дії ВС проведення розрахункових операцій в режимі офлайн може здійснюватися із перевищенням цих строків

Тобто ПРРО тепер може працювати в режимі офлайн більше ніж 36 годин безперервно/168 годин протягом календарного місяця.

Якщо в період роботи ПРРО в режимі офлайн настав строк формування Z-звіту (відбувається закриття зміни), то він має бути сформований після видачі останнього розрахункового документа за цю зміну і до формування повідомлення за формою № 3-ПРРО про відкриття наступної зміни. Отже, при відключенні електроенергії ПРРО має переходити в режим офлайн і надавати касиру можливість сформувати Z-звіт та закрити зміну.

Повернення в онлайн-режим

ПРРО має автоматично переходити з режиму офлайн у режим онлайн-обміну з фіскальним сервером у момент відновлення зв’язку між ПРРО і цим сервером.

Протягом однієї години після відновлення зв’язку з фіскальним сервером здійснюється передача ПРРО на сервер пакета даних, який включає в себе (абзац восьмий ст. 5 Закону про РРО):

— електронне повідомлення за формою № 4-ПРРО про початок роботи в режимі офлайн;

— копії створених ПРРО під час роботи в режимі офлайн розрахункових документів/Z-звітів;

— повідомлення про завершення режиму офлайн;

— електронне повідомлення за формою № 4-ПРРО з позначкою «завершення режиму офлайн».

Якщо з якихось причин не дотримано термін однієї години, встановлений для передачі таких документів, податківці загрожують штрафними санкціями. Ймовірніше за все, згідно з п. 10 ст. 17 Закону про РРО.

Разом з тим уникнути відповідальності за таке порушення можна, якщо воно вчинене внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору). Факт наявності надзвичайної ситуації має засвідчити Торгово-промислова палата України (БЗ 109.18).

Якщо після повернення в онлайн-режим в ПРРО надходить повідомлення «Усі чеки, сформовані в офлайн-режимі, необхідно видалити», та автоматично відкрилися дві зміни, в одній зяких відображаються усі чеки з розрахунками за зміну, а в другій — 0, суб'єкт господарювання повинен (БЗ 109.20):

— сформувати Z-звіт за робочу зміну, в якій відображаються усі чеки з розрахунками за зміну, та закрити таку робочу зміну;

— сформувати Z-звіт за робочу зміну з нульовими чеками та закрити робочу зміну.

У разі повторних перебоїв з електропостачанням перехід ПРРО в режим офлайн відбудеться автоматично (з’явиться повідомлення про те, що ППРО переходить в режим офлайн).

Висновки

  • Якщо при роботі з ПРРО зник зв’язок з фіскальним сервером ДПСУ, продовжувати здійснювати розрахункові операції через такий ПРРО при виконанні певних умов можна в офлайн-режимі.
  • У період воєнного стану ПРРО може працювати в режимі офлайн більше ніж 36 годин безперервно/168 годин протягом календарного місяця.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі