Теми статей
Обрати теми

Ставка ПДВ при ремонті транспорту ЗСУ: 20 чи 0 %?

Децюра Сергій, податковий експерт
Підприємство — платник податку на прибуток та платник ПДВ надає послуги з ремонту автомобільної техніки військовим частинам ЗСУ. Оплата проходить через Казначейство. Останній пакет документів у Казначействі не прийняли з посиланням на те, що згідно з постановою Кабміну від 02.03.2022 № 178 такі послуги не оподатковуються ПДВ. Чи дійсно підприємство — платник ПДВ повинно використовувати нульову ставку при наданні таких послуг військовим?

Нульова ставка в дії

Коли мова заходить про ремонт автомобільної техніки ЗСУ, то на сьогодні у багатьох платників ПДВ виникає запитання: яку саме ставку ПДВ варто застосовувати при оподаткуванні такої операції 20 чи 0 %?

Виникає це питання через п.п. «г» п.п. 195.1.2 ПКУ. У ньому прямо зазначено, що за ставкою ПДВ 0 % оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.

До початку вторгнення рашистів застосувати нульову ставку ПДВ згідно з цим підпунктом можна було тільки у випадку заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту ЗСУ, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном, оскільки інших випадків, коли б законодавство говорило про застосування цієї нульової ставки, за цією нормою ПКУ не було прописано.

Після початку воєнних дій ситуація змінилася. Кабмін з метою виконання мобілізаційних завдань в умовах воєнного стану затвердив постанову від 02.03.2022 № 178. Нею було

дано старт застосуванню 0 % ставки ПДВ із п.п. «г» п.п. 195.1.2 ПКУ і при проведенні заправки (дозаправки) або забезпечення техніки ЗСУ на території України

Мова йде про застосування 0 % ставки ПДВ й у випадку заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби, МСВ, ДСНС, Управління державної охорони, Держслужби спецзв’язку та захисту інформації, інших утворених відповідно до законів військових формувань, їх з’єднань, військових частин, підрозділів, установ або організацій, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

При цьому постанова № 178 набрала чинності 02.03.2022, а застосовується з 24.02.2022, тобто з початку війни.

Здається, нічого складного. Використовуєте товари для заправки чи забезпечення транспорту ЗСУ, застосовуйте ставку 0 %. Але якщо копнути глибше, то не все так просто, як здається на перший погляд.

Проблема нульової ставки

Проблема у застосування нульової ставки ПДВ при заправці (дозаправці) або забезпеченні транспорту ЗСУ в тому, що

точно не відомо, які саме операції потрапляють під дію 0 % ставки ПДВ

Річ у тому, що ні постанова № 178, ні п.п. «г» п.п. 195.1.2 ПКУ чітко не говорять, про які саме операції йдеться.

Тривалий час і податківці мовчали щодо цього. Але вони трішки пролили світло на цю норму (див. лист ДПСУ від 29.07.2022 № 8271/6/99-00-21-03-02-06).

Податківці прямо заявляють, що чітких правил застосування нульової ставки жодний нормативно-правовий акт, у тому числі й ПКУ, не містить. Тому із цього вони роблять такі висновки:

— під дію 0 % ставки ПДВ потрапляє заправка (дозаправка) або забезпечення будь-якого транспорту, тобто наземного, морського чи повітряного, а якщо мова йде про наземний транспорт, то сюди потрапляє як автомобільний транспорт, так і залізничний. Адже жодний нормативно-правовий акт не визначає обмежень чи критеріїв щодо видів транспорту, при заправці (дозаправці) або забезпеченні якого не діє ставка 0 %;

— для цілей застосування 0 % ставки потрапляють будь-які товари, які можна використовувати для заправки (дозаправки) або для забезпечення транспорту. Аргумент тут той самий: жодний нормативно-правовий акт не визначенає ні переліку товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту, ні переліку кодів з Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015 чи кодів УКТ ЗЕД.

Коли мова йде про заправку чи дозаправку, то тут точно говориться про постачання саме товарів, тобто пального чи інших матеріалів, які використовуються при здійсненні таких операцій. Тому тут все зрозуміло.

А от коли говорять про забезпечення транспорту, то через відсутність якоїсь конкретики здається, щоб під цю операцію можна підтягнути не тільки постачання товарів для забезпечення транспорту ЗСУ, а й постачання послуг. І от тут відразу починаються проблеми.

Фіскали ігнорують таку можливість. Річ у тому, що вони ухиляються від самостійного трактування терміна «забезпечення транспорту». Аргументи — такого поняття у ст. 14 ПКУ не міститься.

Тому вони радять платникам податку звернутися за відповідним роз’ясненням до Міноборони. Тобто, на їх погляд, саме Міноборони може дати відповідь на запитання: чи потрапляє під термін «забезпечення транспорту» і постачання послуг, чи тільки постачання товарів?

А допоки Міноборони не дасть пояснення, фіскали самі будуть чини так, як їм дозволяє совість (тобто фіскалити).

Послуги не потрапляють

У вищезагаданому листі податківці починають підходити до вирішення питання, чи потрапляє надання послуг із забезпечення транспорту ЗСУ під нульову ставку, із фіскально-формальної сторони.

Вони дивляться на положення самого п.п. 195.1.2 ПКУ, яким введено в дію нульову ставку, і бачать, що там говориться саме про постачання товарів. А тому роблять фіскальний висновок:

при постачанні послуг із забезпечення транспорту ЗСУ, тобто ремонт чи техобслуговування такого транспорту, нульова ставка не застосовується

А щоб бути переконливішими, вони підтверджують цей висновок тим, що ні п.п. «г» п.п. 195.1.2 ПКУ, ні постанова № 178 прямо не передбачають застосування нульової ставки ПДВ до операції з постачання послуг.

З фіскалами з цього приводу, звичайно, можна спробувати посперечатися, якщо провести аналогію застосування нульової ставки ПДВ при заправці (дозаправці) або забезпеченні транспорту ЗСУ із п.п. «г» п.п. 195.1.2 ПКУ та заправці або забезпеченні інших суден (наприклад, морських, повітряних, космічних тощо).

Так от, коли мова йде про нульову ставку при заправці і забезпеченні повітряних суден із п.п. «б» п.п. 195.1.2 ПКУ, то на відміну від заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту ЗСУ, фіскали роблять зовсім інший висновок. Хоча й у п.п. «б» п.п. 195.1.2 ПКУ немає прямої згадки про те, що нульова ставка поширюється і на операції з надання послуг.

Так от, у своїх роз’ясненнях (див. листи ДПСУ від 31.08.2017 № 1775/6/99-99-15-03-02-15/ІПК та від 31.08.2017 № 1774/6/99-99-15-03-02-15/ІПК) вони говорять, що під нульову ставку потрапляють усі постачання товарів і послуг, які комплексно необхідні для обслуговування повітряних суден, що виконують певні рейси, зокрема паливно-мастильні матеріали та бортове харчуванням, напої; наземне обслуговування літаків; надання послуг персоналу з обслуговування повітряних суден, послуг в українських аеропортах з обслуговування пасажирів міжнародних рейсів тощо.

Але, на жаль, такі роз’яснення фіскали дають тільки для застосування 0 % ставки для заправки чи забезпечення повітряних суден. Щодо транспортних засобів ЗСУ, то тут у них зовсім інший підхід.

Непрямим підтвердженням того, що й при наданні послуг із забезпечення транспорту ЗСУ має діяти нульова ставка, говорить і той факт, що навіть Казначейство на практиці вважає, що в цьому випадку має діяти нульова ставка ПДВ. Але саме податківці, а не Казначейство, контролюють сплату ПДВ, тому якщо хочете, щоб послуги з ремонту транспорту ЗСУ потрапили під дію 0 % ставки ПДВ, за це слід боротися.

Так, зокрема, варто враховувати, що вищезгадані фіскальні роз’яснення надано в індивідуальній консультації. А як всі знають, фіскали часто їх змінюють. Тому перед тим як застосовувати 20 % при наданні ремонтних послуг ЗСУ, радимо отримати й собі індивідуальну консультацію з цього питання. Можливо, вам усміхнеться удача.

Хоча є й інший варіант перемогти фіскалів. Слід спочатку звернутися до Міноборони і поцікавитися, які операції потрапляють під поняття «забезпечення транспорту». І якщо Міноборони скаже, що сюди потрапляють і послуги з ремонту та техобслуговування транспорту ЗСУ, то тоді у фіскалів не буде підстав фіскалити в цій ситуації.

Отже, щоб домогтися поширення 0 % ставки з ПДВ і на послуги з ремонту транспорту ЗСУ, слід неабияк постаратися.

Послуги + запчастини = 20 %

Тим, хто не буде боротися і отримувати індивідуальну консультацію, логічно погодитися із висновками, зробленими у вищезгаданому роз’ясненні фіскалів. Але навіть це не знімає всіх запитань щодо оподаткування ПДВ операцій із забезпечення транспорту ЗСУ.

Так, доволі часто платники ПДВ, які ремонтують транспорт ЗСУ, в одному акті про надання послуг відображають не тільки вартість послуг з ремонту, а і вартість запчастин до транспорту ЗСУ. Так от, якщо так стається, то виникає запитання: як у такому випадку слід оподатковувати цю послугу?

Відповідь дають фіскали у згаданому фіскальному листі ДПСУ від 29.07.2022 № 8271/6/99-00-21-03-02-06 (ср. ). У ньому вони заявляють, що якщо запасні частини чи інші товари є складовою певної послуги, наприклад з ремонту та технічного обслуговування автомобільної техніки, та їх вартість включається до загальної вартості такої послуги, то постачання кожної з окремих складових такої послуги не розглядається як окремо визначена операція для цілей оподаткування ПДВ.

З цього випливає, що фіскали вважають, що якщо у вартість послуг з ремонту та техобслуговування транспорту ЗСУ включається вартість запчастин, то вони не оподатковуються самостійно, а оподатковуються у складі послуги.

А оскільки послуги оподатковуються за 20 % ставкою, то і вартість запчастин, що потрапила до вартості послуги, теж оподатковується за ставкою 20 %

Тому якщо платник ПДВ не бажає, щоб поставлені запчастини оподатковувалася за ставкою 20 %, потрібно окремо виділити вартість запчастин до транспорту ЗСУ. І тоді вартість таких запчастин буде оподатковуватися за ставкою 0 %. Вартість же самої послуги все одно буде оподатковуватися за ставкою 20 %.

Висновки

  • Якщо підприємство виставило рахунок на оплату за ремонт транспорту ЗСУ і у вартість рахунку включало вартість запчастин, то вся операція, виходячи з роз’яснень фіскалів, потрапляє під дію 20 % ставки ПДВ. А отже, вимоги Казначейства, виходячи із роз’яснень фіскалів, є неправомірними. Хоча тим, хто з фіскалами не погоджується, можна спробувати відстояти свою позицію. Тим паче що Казначейство буде на вашому боці.
  • Якщо ж боротися за нульову ставку ПДВ не будете, то є варіант отримати її тільки щодо частини операції, а саме щодо заміни запчатин до транспорту ЗСУ. Для цього варто у акті запчастини і послуги виділити окремо. Тоді за настановами фіскалів вартість запчастин потрапляє під дію 0 % ставки ПДВ, а от послуги так і будуть оподатковуватися за 20 % ставкою.
  • Хоча такий варіант може не підійти платникам ЄП, у яких серед видів дозволеної діяльності на ЄП немає торгівлі запчастинами. Їм тоді слід або боротися за нуль і для послуг з ремонту транспорту ЗСУ, або погодитися на 20 % і переконувати Казначейство, що помилилися саме вони.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі