Теми статей
Обрати теми

Безготівкові розрахунки з покупцями-споживачами. Які варіанти будуть можливі?

Сумцова Ольга, податковий експерт
Продовжуємо обговорювати майбутні новації щодо обов’язку торговців забезпечити покупцю можливість розрахуватися за товар/послугу безготівково. Зараз нас буде цікавити, а які саме варіанти безготівкових розрахунків із покупцями-споживачами будуть можливі. Що принципово зміниться в цьому питанні порівняно з правилами, що діють зараз?

Дві важливі зміни

Спочатку нагадаємо дві важливі зміни, які відбудуться з 01.01.2023. Тобто з дати, з якої запрацює постанова № 894*, а отже, буде втілено в життя вимоги нового Закону про платіжні послуги** в частині, яка стосуються торговців.

* Постанова КМУ «Про встановлення строків, до настання яких торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги)» від 29.07.2022 № 894.

** Закон України «Про платіжні послуги» від 30.06.2021 № 1591-IX.

Зміна 1. За правилами, що діють зараз, забезпечити покупцю можливість розрахуватися за товар/послугу за допомогою електронних платіжних засобів (ЕПЗ) зобов’язані ті торговці (продаж товарів, громадське харчування та послуги), для яких є обов’язковим застосування РРО чи програмних РРО (ПРРО) (постанова № 878*).

* Постанова КМУ «Про здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) з використанням спеціальних платіжних засобів» від 29.09.2010 № 878.

А от з 01.01.2023 (з низкою винятків) обов’язок торговця забезпечити покупцю можливість безготівкового розрахунку не залежатиме від того, має торговець за законом застосовувати РРО/ПРРО чи ні. Деталі щодо цього ви можете знайти в статті «POS-термінали. Нові правила  з нового року» // «Податки & бухоблік», 2022, № 61.

Зміна 2. Нинішні правила зобов’язують торговців приймати до оплати ЕПЗ і фактично мати «фізичний» (POS) термінал. Адже в діючій постанові № 878 мова йде саме про такий термінал. А от у новому Законі про платіжні послуги та постанові № 894 сказано, що торговці повинні забезпечувати покупцю можливість розрахуватися в безготівковій формі.

Тобто

торговців, як ми це розуміємо, не буде зобов’язано мати саме/виключно «фізичний» (POS) термінал для приймання оплати електронних платіжних засобів покупця. Можливі будуть й інші альтернативні варіанти приймання безготівкової оплати

Які саме? Давайте розбиратися.

Просто відкрити поточний рахунок — не варіант

У п. 28 ст. 38 Закону про платіжні послуги сказано, що торговці зобов’язані забезпечувати можливість здійснення безготівкових розрахунків за продані товари (надані послуги), у тому числі за допомогою електронних платіжних засобів, та/або платіжних застосунків, та/або платіжних пристроїв.

На перший погляд тут здається, що головне — забезпечити покупцю можливість безготівково розрахуватися за товар/послугу. А яким саме чином/способом буде здійснюватися такий безготівковий розрахунок — то не так вже й важливо. Але це не зовсім так!

Дивіться. Тут передусім звертає на себе увагу визначення торговця, яке наведене в новому Законі про платіжні послуги (п.п. 89 ст. 1):

«торговець — суб’єкт господарювання… який відповідно до договору з відповідним надавачем платіжних послуг (еквайром або іншим) приймає до обслуговування платіжні інструменти для здійснення оплати вартості товарів чи послуг, включаючи послуги з видачі коштів у готівковій формі».

Тобто:

1) приймання торговцем безготівкової оплати від покупця повинно здійснюватися на підставі договору з відповідним надавачем платіжних послуг (еквайром або іншим);

2) безготівковий розрахунок має здійснюється за допомогою саме платіжних інструментів.

Що це за платіжні інструменти? Згідно з п. 1 ст. 34 Закону про платіжні послуги до платіжних інструментів належать:

1) прямий дебет (п. 76 ст. 1 Закону про платіжні послуги). То є набір процедур, що використовується для ініціювання платіжної операції дебетового переказу (п. 6 ст. 1 Закону про платіжні послуги). Як приклад, дуже спрощений: замовник/споживач якихось послуг дозволив «автоматично» списувати кошти зі свого рахунку в рахунок спожитих послуг. Далі «відмашку» на списання конкретної суми коштів дає банку отримувач цих коштів (у цьому випадку надавач послуг);

2) кредитовий трансфер (п. 30 ст. 1 Закону про платіжні послуги). То є набір процедур, що використовується для ініціювання платіжної операції кредитового переказу (п. 29 ст. 1 Закону про платіжні послуги). Як приклад, дуже спрощений: отримувачу товарів/послуг надходить електронний рахунок на сплату і він (платник) сам ініціює сплату;

3) електронні платіжні засоби (п. 30 ст. 1 Закону про платіжні послуги). Це персоналізований засіб, реалізований на будь-якому носії, що містить в електронній формі дані, необхідні для ініціювання платіжної операції та/або здійснення інших операцій. Як приклад, платіжна картка, якою можна розрахуватися в магазині, тощо.

Тобто вже звідси ми бачимо, що

торговець не зможе просто обмежитися тим, що він відкриє собі поточний рахунок у банку та буде пропонувати покупцям/замовникам розрахуватись за реквізитами цього рахунку чи за реквізитами картки, емітованої до цього рахунку

Бо тут не буде власне приймання за договором з еквайром або з іншим надавачем платіжних послуг до обслуговування платіжних інструментів.

Безготівковий розрахунок — за допомогою чого?

Обов’язок торговця забезпечувати можливість здійснення безготівкових розрахунків за продані товари (надані послуги) законодавець помістив у ст. 38 Закону про платіжні послуги під назвою «особливості емісії електронних платіжних засобів, еквайрингу та розрахунків з їх використанням».

Це фактично штовхає нас до висновку, що

новий Закон про платіжні послуги, як і нині діючі правила, теж говорить про приймання оплати з використанням електронних платіжних засобів покупців/замовників. Лише розширюються варіанти приймання такої оплати

Так, Законом передбачено, що продавець має забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків за продані товари (надані послуги), у тому числі за допомогою

електронних платіжних засобів,

та/або

платіжних застосунків,

та/або

платіжних пристроїв.

Конструкція «у тому числі» у поєднанні з «та/або» фактично означає, що торговець має обов’язково забезпечити приймання до оплати хоча б чогось із перерахованого. Та допустимий один із цих варіантів розрахунків. Тобто достатньо, щоб торговець забезпечив хоча б один із цих варіантів розрахунків. При цьому розуміємо це так, що електронний платіжний засіб / платіжний застосунок / платіжний пристрій — це те, що має бути саме у покупця/замовника, який бажає розрахуватися безготівково. Бо було б досить дивним припустити, що через «та/або» перелічено і те, що має бути у покупця/замовника, і те, що має бути у продавця/виконавця.

Але! Не факт, що саме так і будуть розуміти це ті ж податківці. Чи то захисники прав споживачів. Бо законодавче формулювання, яке ми аналізуємо, є не досить вдалим.

Також у самій постанові № 894 КМУ взяв і дещо переінакшив норму п. 28 ст. 38 Закону про платіжні послуги. Установив, що «торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв)…».

Тобто немає слів «та/або». А це істотно змінює трактування.

Тож тут є деякі побоювання. Наприклад, базова ситуація. Прийшов покупець з карткою і без смартфону. А ми йому відмовили, бо ми не забезпечуємо оплату саме за допомогою електронних платіжних засобів. Ми, наприклад, забезпечуємо оплату за допомогою альтернативного варіанта — платіжного застосунку споживача. Чи нормально це сприймуть перевіряючі? Чи не будуть вони розуміти це так, що оплату за допомогою фізичної картки у будь-якому випадку має бути забезпечено? Тобто все і надалі буде крутитися навколо «фізичних» (POS) терміналів та програмних терміналів («термінал у смартфоні» торгівця).

Важко передбачити. Але із «пісні слів не викинеш». Написані ж у нормі з п. 28 ст. 38 Закону про платіжні послуги слова «та/або». Тобто мова про альтернативні варіанти.

До речі, теж Мінекономіки в аналізі регуляторного впливу постанови № 894 згадувало:

— і про термінал у смартфоні: «…такий спосіб здійснення безготівкових розрахунків орієнтований на малий та мобільний бізнес. Виключається необхідність придбавати POS-термінал, платити абонплату за його використання»;

— і про оплату за допомогою QR-коду: «…послуга буде цікава для починаючих підприємців, які не готові встановлювати платіжний термінал…».

Тобто Мінекономіки наче адекватно сприймало норму п. 28 ст. 38 Закону про платіжні послуги (ср. ).

Втім

ризики того, що податківці / захисники прав споживачів будуть вимагати там, де є особистий контакт із покупцем/замовником, саме наявності «фізичних» (POS) терміналів чи програмних «терміналів у смартфоні» торгівця, все ж таки є

У принципі, ще є деякий час для того, щоб контролери дали свої роз’яснення. Втім не факт, що вони розтлумачать саме те, що нас цікавить. Бо у тих же роз’ясненнях податківців тут і тут питання, до нас цікавить, розтлумачене не було.

«Людською» мовою

Далі давайте подивимося ще на визначення «електронних платіжних засобів», «платіжних застосунків» та «платіжних пристроїв».

«Електронний платіжний засіб — платіжний інструмент, реалізований на будь-якому носії, що містить в електронній формі дані, необхідні для ініціювання платіжної операції та/або здійснення інших операцій, визначених договором з емітентом».

Найпростіший приклад, то класична платіжна картка.

«Платіжний застосунок — програмне забезпечення, що дає змогу користувачу ініціювати платіжну операцію з рахунку платника (у тому числі за допомогою платіжних інструментів) та/або здійснювати інші операції, передбачені договором з надавачем платіжних послуг».

Наприклад, «Приват 24», «ПУМБ Online», інше програмне забезпечення, що дає власнику електронного платіжного засобу додаткові можливості щодо його використання.

«Платіжний пристрій — технічний пристрій (банківський автомат, платіжний термінал, програмно-технічний комплекс самообслуговування, програмно-апаратне середовище мобільного телефону, інший пристрій), що дає змогу користувачу ініціювати платіжну операцію, а також виконати інші операції згідно з функціональними можливостями цього пристрою».

Наприклад, смартфон, смартбраслет, смартчаси тощо. Бо ми ж вище дійшли висновку, що мова саме про те, що має бути у покупця/замовника, а не у торговця. Хоча чи дійсно саме це мав на увазі законодавець?

Далі теж підемо у тому ж порядку.

Як може торговець забезпечити покупцю можливість розрахуватися безготівково за допомогою електронного платіжного засобу? Це може бути звичний «фізичний» (POS) термінал.

Це може бути «термінал у смартфоні» / програмний термінал. За допомогою спеціального додатка-застосунку (наприклад, OщадPAY), яким можна користуватися на підставі договору еквайрингу, продавець може перетворити свій смартфон на термінал, який буде приймати безконтактні електронні платіжні засоби. Торговець вказуєте суму операції у додатку-застосунку. Клієнт прикладає картку для оплати до смартфона. Оплату проведено.

Втім якщо якісь види карток такий термінал «обробити» не зможе, то доведеться, вочевидь, забезпечити інший спосіб безготівкового розрахунку з таким покупцем/замовником.

Якщо ж мова про інтернет-продаж з оплатою он-лайн, то це може бути організація оплати за реквізитами електронного платіжного засобу шляхом укладання торговцем договору інтернет-еквайрингу.

А як може торговець забезпечити покупцю можливість розрахуватися безготівково за допомогою платіжного застосунку?

Це можуть бути розрахунки за допомогою QR-коду. Такий вид розрахунків передбачає, що торговець на підставі договору з надавачем відповідних послуг отримує від останнього певне програмне забезпечення, за допомогою якого генерується QR-код для оплати товару/послуги. Покупець за допомогою свого смартфону сканує цей код. А далі за допомогою платіжного застосунку, до якого буде відносити покупця цей QR-код (залежно від того, з яким надавачем платіжних послуг ви уклали договір, і того, чи є якісь платіжні застосунки на смартфоні покупця), здійснює оплату за цим кодом.

Це, вочевидь, також може бути технологія виставлення торговцем онлайн-інвойсів (рахунків), що також реалізується за договором з надавачем відповідних послуг.

А як може торговець забезпечити покупцю можливість розрахуватися безготівково за допомогою платіжного пристрою? Мова, вочевидь, про прийняття NFC-платежів, що може здійснюватися торговцем за допомогою терміналів, у тому числі програмних.

Можливо, надавачі платіжних послуг запропонують і інші варіанти розрахунків.

Пару слів про дистанційну (Інтернет) торгівлю

Постанова № 894 передбачає, що ці ж вимоги (щодо забезпечення торговцем можливості покупцю розрахуватися за товари/послуги безготівково) стосуються в т. ч. і товарів (послуг), реалізація (надання) яких здійснюється дистанційно.

Не все так однозначно з цією нормою. Чи не йде мова саме про випадок, коли оплата товару і розрахунок за нього відбуваються одночасно тобто коли є фізичний контакт із покупцем? Наприклад, якщо товар доставляється кур’єром торговця і оплата покупцем здійснюється в момент отримання товару від кур’єра.

У цьому випадку при оплаті товару ми однозначно повинні дати можливість покупцю розрахуватися в безготівковій формі. Тобто кур’єр повинен мати при собі або POS-термінал, або «термінал у смартфоні», або QR-код, який покупець може відсканувати для оплати товару (щодо цього останнього способу див. також сказане вище).

А якщо мова йде про попередню оплату товару (спочатку клієнт оплачує товар, а потім він йому доставляється), то тут розрахунок і так буде безготівковий. Втім і тут, як розуміємо, нікуди не подінешся від вимог Закону про платіжні послуги. Торговець і на цьому етапі повинен буде організувати приймання до обслуговування платіжних інструментів. Буть то класичний інтернет-еквайринг, QR-код, виставлення онлайн-рахунку тощо.

Висновки

  • З 01.01.2023 (з низкою винятків) обов’язок торговця забезпечити покупцю можливість безготівкового розрахунку не залежатиме від того, має торговець за законом застосовувати РРО/ПРРО чи ні.
  • Торговець не зможе просто обмежитися тим, що він відкриє собі поточний рахунок у банку та буде пропонувати покупцям/замовникам розрахуватись за реквізитами цього рахунку чи за реквізитами картки, емітованої до цього рахунку.
  • Торговцям не обов’язково буде мати саме/виключно «фізичний» (POS) термінал для приймання оплати електронних платіжних засобів покупця. Можливі будуть й інші альтернативні варіанти приймання безготівкової оплати.
  • Наприклад, за допомогою «термінала у смартфоні» / програмного термінала, який приймає оплату з електронних платіжних засобів, платіжних пристроїв покупця/замовника.
  • Також можлива організація розрахунку за допомогою QR-коду, виставлення онлайн-рахунків тощо.
  • Є ризики того, що податківці / захисники прав споживачів будуть вимагати там, де є особистий контакт із покупцем/замовником, саме наявність «фізичних» (POS) терміналів чи програмних «терміналів у смартфоні» торговця (тобто можливість застосування оплати за тим же QR-кодом під питанням).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі