Теми статей
Обрати теми

Товар працівнику, а ПН на підприємство

Децюра Сергій, податковий експерт
Директор підприємства в супермаркеті METRO придбав товар за свої кошти і для своїх цілей. На касі касиру він показав картку METRO, оформлену на підприємство. Тому бухгалтерія супермаркету склала і зареєструвала на підприємство податкову накладну. Що робити з такою податковою накладною?

Товари для підприємства

Якщо працівник (у тому числі директор) придбає в інших суб’єктів господарювання товари для свого підприємства, то щоб не лишити своє підприємство податкового кредиту (якщо сума придбання більша 200 грн), він повинен повідомити продавця, що товар купують від імені підприємства. Це робиться для того, щоб бухгалтерія продавця знала, на кого складати ПН, і дала право покупцю на податковий кредит.

Якщо вартість придбаного товару не більша 200 грн (без ПДВ), то можна не інформувати продавця про те, що товари куплено для платника ПДВ. У цьому випадку, спираючись на вимоги п. 201.11 ПКУ, можна поставити до податкового кредиту ПДВ на основі чеків РРО. Але так можна зробити тільки один раз на день.

Якщо ж

сума покупки більша за 200 грн або таких покупок за день більше однієї, то щоб не втратити право на податковий кредит, без ПН не обійтися

Зазвичай працівник при придбанні товару у супермаркеті METRO інформує касира, що купує товар від імені підприємства. Для цього він пред’являє картку METRO, оформлену на підприємство.

Після таких дій касир METRO інформує бухгалтерію про те, що придбання товару було здійснене платником ПДВ. І на основі цих даних останні складають на суб’єкта господарювання ПН і реєструють її у ЄРПН. І от тільки після цього у підприємства виникає право на податковий кредит.

Працівник, який купив товари для підприємства, має здати придбаний товар на склад і відзвітувати за виконане господарське завдання. Для цього він подає авансовий звіт про придбання товару. До такого звіту підкладає розрахункові документи на придбання товару. На основі затвердженого авансового звіту у підприємства в бухобліку виникає заборгованість перед працівником за придбані ним за його кошт товари.

Так слід чинити у випадку, коли працівник купив товар для підприємства. Але інколи все іде не за планом.

Товари не для підприємства

Якщо ж працівник придбав товар за власні кошти для власних цілей, то він не повинен ні перед ким звітувати. Куди він витрачає власні кошти, це його особиста справа.

Той факт, що працівник на касі у продавця (в супермаркеті METRO) показав картку підприємства і працівники продавця склали на підприємство ПН, не змінює статусу такого товару. Він так і лишився товаром, який працівник придбав для своїх потреб. А тому подавати авансовий звіт і повідомляти підприємство про придбання такого товару не слід.

Якщо так сталося, що продавець склав ПН, то

за загальним правилом підприємству, на яке зареєстрували ПН, не можна включати таку ПН у ПК

Не буде первинного документа, який підтверджує придбання підприємством товару, що буде фігурувати в цій ПН. Втім у покупця збільшиться реєстраційний ліміт без відволікання на таке збільшення зайвих коштів.

Продавці теж будуть не ображені. Податкові зобов’язання продавець у декларації показав правильні. Адже продавці формують свої податкові зобов’язання за датою події, незважаючи на реєстрацію ПН. Крім того, у цій ситуації у продавця буде зареєстрована ПН.

До того ж, за великим рахунком, її продавець вважатиме правильною. Річ у тому, що в момент продажу товару покупець ідентифікував себе як платник ПДВ. І що найголовніше, для такої ідентифікації він скористався карткою, спеціально оформленою продавцем (супермаркетом METRO) на покупця.

Тому навіть якщо покупець заявить продавцеві (супермаркету METRO) про складання на нього помилкової ПН, то напевно у відповідь він почує, що помилки не було. Все за правилами продажу товару у супермаркеті. І за великим рахунком, у цьому випадку продавець (супермаркет METRO) буде правий.

Втім, для покупця нічого поганого не станеться. Реєстраційний ліміт, який у нього зріс через реєстрацію супермаркетом METRO ПН, лишається за ним. Самостійно його коригувати не слід.

Що стосується застосування п. 198.5 ПКУ, то він тут не працює, оскільки підприємство в цьому випадку не отримувало ні податкового кредиту, ні товару. А отже, говорити про те, що товар був використаний у негосподарській чи пільговій діяльності, у цьому випадку не можна. А коли немає факту використання товарів у неоподаткованій діяльності, то не виникає і причин застосовувати коригуючий п. 198.5 ПКУ. Тому за те, що вам продавець подарував розмір реєстраційного ліміту, перейматися не слід.

Що стосується продавця, то податкових зобов’язань фіскали не позбавлять. І сказати, що він не зареєстрував на операцію правильну ПН, теж не зможуть. А тому штрафу за несвоєчасну реєстрацію бути не повинно.

Висновки

  • Якщо працівник купив товар для підприємства на суму більшу ніж 200 грн (без ПДВ), то щоб було право на ПК, йому слід попросити скласти на підприємство ПН.
  • Якщо товари придбані для особистих потреб працівника, то зареєстрована ПН не дає підприємству-покупцю права на ПК.
  • Коригувати самостійно реєстраційний ліміт через те, що продавець склав на підприємство-покупця ПН, також не слід.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі