22.09.2022

Алко-тютюн-пальне: можна було й за декларацією, та вже пізно!

Постанова КМУ від 10.09.2022 № 1020

Висновок документа

З 15 вересня скасовано можливість подавати декларацію для здійснення діяльності під час воєнного стану зі спиртом етиловим, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, а також із пальним

Щодо можливості під час воєнного стану (плюс ще три місяці після) здійснювати низку видів господарської діяльності без отримання спеціальних ліцензій чи дозволів — на підставі спеціальної декларації, гадаємо, вам давно відомо. Така можливість була надана працюючим госпсуб’єктам постановою КМУ «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» від 18.03.2022 № 314. Цим же документом КМУ пролонгував на такий самий час діючі ліцензії та дозволи та відстрочив сплату за них. Ми про це писали в матеріалах: «Ліцензії і документи дозвільного характеру під час воєнного стану» // «Податки & бухоблік», 2022, № 25; «Дозвільні документи під час війни: оновлення!» // «Податки & бухоблік», 2022, № 39.

Перші додаткові обмеження Також нагадаємо, що у додатку 2 до цієї постанови міститься Перелік видів господарської діяльності, які не можуть провадитися на підставі подання декларації в умовах воєнного стану (далі — Перелік). І цей Перелік КМУ вже один раз (постановою від 07.07.2022 № 778) розширював — видами діяльності, пов’язаними з імпортом та/або торгівлею лікарськими засобами; діяльністю з медичної практики; діяльністю у сфері електроенергетики, на ринку природного газу, теплової енергії, водопостачання та водовідведення тощо. Детальніше про ці зміни читайте у матеріалі «Дозвільні документи під час війни: знов зміни» // «Податки & бухоблік», 2022, № 53.

Нові обмеження Постановою № 1020, що коментується, КМУ знов продовжує «підкручувати гайки», і з 15 вересня (дата набрання постановою чинності) він «заборонний» Перелік у додатку 2 розширив ще й: діяльністю у сфері виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, і пальним, зберігання пального, що здійснюється відповідно до Закону № 481*.

* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

Тож податківці святкують свою «піррову перемогу».

Фіскали були неправі! Нагадаємо, що вони у цьому питанні увесь час з початку дії постанови № 314 «устромляли палиці в колеса» суб’єктам підприємництва, які працювали зі згаданими видами підакцизних товарів. Вони наполягали на тому, що дія постанови № 314 не поширюється на види діяльності з усіма видами товарів, що підпадають під дію Закону № 481. Тобто вони не дозволяли таким госпсуб’єктам працювати згідно з деклараціями і вимагали отримання відповідних ліцензій. Незважаючи при цьому на те, що для такої їх позиції/поведінки немає ніяких законних підстав, і на те, в яких складних умовах під час воєнного стану доводиться усім працювати. При цьому навіть Державна регуляторна служба чітко зазначала, що діяльність із товарами «з Закону № 481» під час воєнного стану також можна здійснювати за декларацією! Але податківців це не зупиняло, вони не хотіли втрачати настільки «ласий шматочок» ліцензійного «пирога» і навіть виклали в БЗ 113.04 суто фіскальну консультацію з цього приводу. Наш коментар та критику цієї позиції читайте у матеріалі «Алкоголь, тютюн, пальне: декларація чи ліцензія?» // «Податки & бухоблік», № 63.

Отже, тепер і КМУ цією постановою № 1020 підтвердив правомірність нашої позиції щодо законності роботи з алкоголем-тютюновими-пальним за декларацією, яку вже давно було підтверджено Держрегуляторною службою. На жаль, це сталося лише заднім числом. Тож кому від цього легше? Адже «учора» декларацію не переподаси…

Якось у судових інстанціях покарати ДПС за ту незаконну позицію і перепони в отриманні декларацій навряд чи вдасться. Щодо адміністративного покарання за перешкоджання роботи бізнесу під час війни (особливо у період, коли у країні ворогом створена криза з пальним), то це теж — із галузі фантастики. «Крук круку око не виклює». А шкода… Тож куди нам до Європи? Нормативи й надалі будуть так само порушуватись тими, хто має контролювати їх виконання… ☹

Лише місяць на отримання ліцензій! У п. 2 постанови № 1020 передбачено, що подані до дня набрання чинності цією постановою (до 15 вересня) декларації про провадження видів госпдіяльності, які цього разу поповнили додаток 2 до постанови № 314 (зі згаданими вище підакцизними товарами з Закону № 481), є дійсними протягом одного (!) місяця з дати набрання постановою чинності (15 вересня). Протягом цього строку госпсуб’єкти для подальшого провадження такої діяльності повинні отримати відповідні дозвільні документи у порядку, строки та на умовах, що передбачені законодавством.

Отже, ті госпсуб’єкти, кому якимось дивом вдалось попрацювати з алкоголем-тютюном-пальним під час воєнного стану за деклараціями, необхідно протягом місяця подбати про придбання відповідних ліцензій. Причому ми б радили встигнути отримати відповідні ліцензії протягом 30 днів зі згаданої дати (тобто не пізніше 14 жовтня!), оскільки довжина поняття «місяць» законодавчо не визначена, а вересень місяць короткий. А штрафи за Законом № 481 надто великі…

До речі, для видів діяльності, якими минулого разу (див. вище) розширювався Перелік, строк для заміни декларацій на ліцензії постановою № 778 було надано значно довший — 6 місяців. Тож — податкова «рулить»! ☹