Теми статей
Обрати теми

Алкоголь, тютюн, пальне: декларація чи ліцензія?

Павленко Олексій, податковий експерт
За матеріалами категорії 113.04 Бази знань*

* https://zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques

Висновок документа

Податківці вважають, що під час воєнного стану провадження діяльності з виробництва та обігу підакцизних товарів (алкогольних, тютюнових та пального), які підпадають під дію Закону № 481**, на підставі декларації про провадження господарської діяльності неможливе. Для діяльності з такими товарами необхідно придбавати відповідні ліцензії

** Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

Гадаємо, багатьом нашим читачам відомо, що Кабмін постановою від 18.03.2022 № 314 (далі — постанова № 314) надав право на час воєнного стану (плюс ще три місяці) суб’єктам господарювання здійснювати низку видів госпдіяльності без отримання ліцензій чи спеціальних дозволів на підставі поданої за вільною формою декларації. Також Кабмін пролонгував на такий самий час діючі ліцензії та дозволи та відстрочив сплату за них. Ми про це писали в «динаміці» змін постанови № 314 в матеріалах: «Ліцензії і документи дозвільного характеру під час воєнного стану» // «Податки & бухоблік», 2022, № 25; «Дозвільні документи під час війни: оновлення!» // «Податки & бухоблік», 2022, № 39; «Дозвільні документи під час війни: знов зміни» // «Податки & бухоблік», 2022, № 53.

Також ми у цих матеріалах наголошували на тому, що перелік видів діяльності, на які таке послаблення не поширюється і ліцензії чи дозволи для яких доведеться отримувати, чітко визначено в додатку 2 до постанови № 314. І в цьому переліку винятків, який вже навіть було розширено (див. останній зі згаданих матеріалів), ніяким боком не згадуються операції з алкогольними, тютюновими товарами та пальним, яким присвячено спеціальний Закон № 481!

Тобто алкоголь, тютюнові та пальне у винятки не потрапили, а значить, норми постанови № 314 мають поширюватись і на госпдіяльність/операції з цими товарами. Наші висновки прямо підтвердила й Державна регуляторна служба, яка виклала таблицю: Провадження видів господарської діяльності, які можуть провадитися на підставі подання декларації. Отже,

в цій таблиці прямо зазначені: виробництво і торгівля спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, і пальним, зберігання пального, яка ліцензується відповідно до Закону № 481

Див. цей документ тут.

У цьому питанні нас і раніше бентежило, що податківці стосовно можливості госпдіяльності з цими товарами за правилами постанови № 314 ніяк не висловлювалися, але при цьому періодично розміщували в БЗ консультації щодо механізмів отримання ліцензій на операції з пальним, тютюном та алкоголем. І при цьому вони ніяк не згадували норми постанови № 314 і законну можливість працювати без отримання ліцензій згідно з декларацією.

І от фіскали, не бажаючи втратити такий бюрократичний «ласий шматочок», нарешті «наколядували» аргументів і видали на гора оцю консультацію, що ми зараз розглядаємо.

Що ж вони вигадали, щоб позбавити тих госпсуб’єктів, які продовжують працювати під час війни, можливості працювати з алкоголем, тютюновими та пальним на підставі поданої до ДПС декларації згідно з постановою № 314?

Судячи з логіки, за якою податківці вибудовали цю консультацією, її фіскальний висновок ґрунтується ось на чому.

Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 № 222 (далі — Закон № 222) передбачає, що вимоги до провадження госпдіяльності, яка підлягає ліцензуванню, визначаються ліцензійними умовами, які встановлюються, зокрема, нормативно-правовим актом Кабміну. Тим самим фіскали мовби натякають, що постанова № 314 має охоплювати лише ті види діяльності, які підпадають під дію Закону № 222.

Далі фіскали зазначають, що Закон № 222 не поширюється на ліцензування тих видів госпдіяльності, які регулюються Законом № 481. Потім вони наголошують, що норми Закону № 481 не містять положення щодо можливості провадження діяльності з виробництва та обігу підакцизних товарів на підставі декларації про провадження госпдіяльності. А ст. 18 Закону № 481 взагалі встановлює, що всі інші закони та нормативно-правові акти, які стосуються виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів і пального, діють у частині, що не суперечить Закону № 481.

На підставі цих «аргументів» фіскали й наполягають на здійсненні госпсуб’єктами діяльності з такими товарами лише за умови наявності ліцензій...

З такими висновками та аргументами ми категорично не погоджуємося.

По-перше, нізвідки не випливає, що норми постанови № 314 не охоплюють ті види діяльності, на які не поширюються норми Закону № 222. А про нерозповсюдження норм постанови № 314 на сфери, які регулюють норми Закону № 481, у тексті постанови ніде ні прямо, ні «криво» не зазначено. Крім того, не тільки Закон № 481, а й всі інші закони, що регулюють певні види діяльності, не мають спеціальних норм, які дозволяють під час воєнного стану працювати за декларацією, а не ліцензією чи дозволом. І — це не привід ставити під сумнів законність норм постанови № 314 взагалі.

По-друге, ми вже згадували, що

перелік видів діяльності, на які не поширюється механізм подання декларації (додаток 2), не містить види діяльності з алкогольними, тютюновими товарами та пальним

По-третє, у ст. 2 Закону № 222 серед переліку видів діяльності, на ліцензування яких не поширюються норми цього Закону, є, зокрема: діяльність у галузі телебачення і радіомовлення, діяльність у сфері електроенергетики, на ринку природного газу, централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, виробництво теплової енергії, використання ядерної енергії, профдіяльність на ринках капіталу та організованих товарних ринках, діяльність на ринку азартних ігор.

Так от, панове фіскали, усі ці види діяльності прямо згадані (!) в додатку 2 до постанови № 314. Тому відсутність там товарів із Закону № 481 чітко означає можливість здійснювати діяльність з ними за поданням декларації. Тут також спеціально для фіскалів додамо, що закони та нормативи, які регулюють питання ліцензування усіх згаданих («виключених») видів діяльності*, теж мають відповідні застереження, що інші закони та нормативно-правові акти діють у частині, що їм не суперечать

* Див. закони: «Про телебачення і радіомовлення»; «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор», «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії» та інші.

Нашу позицію, хоча й непрямо, підтверджує й судова практика. У постанові Тернопільського міськрайонного суду від 28.06.2022 у справі № 607/4413/22, де розглядалась ситуація, коли АЗС працювало на підставі декларації, суд не зазначив, що така діяльність порушувала законодавство.

Тож, панове фіскали, не варто вигадувати штучні обмеження та заважати госпсуб’єктам працювати у такий скрутний час на користь народу та країни! Адже зараз буває надто важко і вкрай довго отримувати ліцензії на види діяльності, що підпадають під дію Закону № 481 (ср. ). І особливо — тим госпсуб’єктам, хто був «припаркований» до ДПС Донецької та Луганської областей. А країні зараз вкрай потрібне пальне (про тютюнові та алко-товари навмисно не згадуємо)! Тож такі формально-бюрократичні перепони зараз явно не на часі!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі