Теми статей
Обрати теми

Строк оскарження відмови в реєстрації податкової накладної

Костюк Дмитро, заступник головного редактора
Довгий час усі строки, пов’язані з блокуванням ПН/РК, залишалися замороженими. Проте з 3 січня 2023 року законодавці відновили перебіг строків, пов’язаних з оскарженням відмови в реєстрації ПН/РК. При цьому, як нам стало відомо, деякі податківці хибно розуміють відновлення перебігу цього строку. Але про все по порядку.

Розморожування перебігу строків

Закон № 2836* додав до п.п. 69.9 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ ще один виняток, пов’язаний із зупиненням перебігу строків. Починаючи з 3 січня 2023 (із цієї дати набрав чинності цей Закон) розморозили перебіг строків для оскарження відмови в реєстрації ПН/РК і строків прийняття податківцями рішення за такою скаргою.

* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13.12.2022 № 2836-IX.

У загальному випадку оскарження рішення про відмову в реєстрації ПН/РК регулюється п.п. 56.23.3 ПКУ. Проте на період воєнного стану ПКУ вводить свою специфіку.

Розрахунок строків

Узагалі, згідно з п. 56.3 ПКУ скарга подається до центральної комісії (органу вищого рівня) протягом 10 робочих днів, що настають за дня отримання рішення. І тут є один важливий момент. У п. 3 Порядку оскарження № 1165* ідеться про іншу дату як початок відліку 10-денного строку. Там сказано, що цей строк розраховується з дня, що настає після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня. А набирає чинності рішення в день прийняття (п. 11 Порядку № 520**).

* Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165.

** Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Мінфіну від 12.12.2019 № 520.

Очевидно, що день отримання платником рішення настає пізніше, ніж день його прийняття податківцями, тобто

підзаконний документ звузив права платника

Звичайно, ПКУ має велику силу, але в цьому випадку, щоб уникнути конфліктів, ми рекомендуємо по можливості дотримуватися строків, установлених у Порядку оскарження № 1165 (ср. ). Тим паче, що податківці вже давно визначилися і вважають, що скарга подається протягом 10 робочих днів з наступного дня після набрання чинності рішенням про відмову в реєстрації (БЗ 101.18).

Що стосується відповіді податківців за скаргою, то:

1) вони повинні прийняти рішення (задовольнити скаргу або залишити її без задоволення) протягом 10 робочих днів. Звертаємо увагу, що цей строк установлений тільки на період воєнного стану. У загальному ж випадку податківці можуть розглядати скаргу протягом 10 календарних днів;

2) цей 10-денний строк починає відлічуватися з дня отримання податківцями скарги;

3) насправді протягом цього 10-денного строку податківці повинні не просто прийняти рішення за скаргою, але й направити його платникові;

4) якщо вони не встигають направити рішення за скаргою, то скарга вважається задоволеною з дня, що настає за останнім днем цього строку. Тобто працює правило мовчазної згоди, у т. ч. у період воєнного стану. Проте наскільки це правило працює на практиці, сказати складно. Адже просто вважати скаргу задоволеною не достатньо, потрібно зареєструвати ПН/РК, адже загальновідомо, що податківці, навіть коли повинні виконати винесені на користь платника рішення суду, реєструють ПН/РК зі скрипом (див. «Як виконати рішення суду про розблокування податкових накладних?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 88). Що говорити, коли мова торкається власних помилок.

Наведемо приклад розрахунку строків. Скажімо, податківці прийняли рішення про відмову в реєстрації ПН 08.02.2023. Це означає, що граничний строк подання скарги 22.02.2023 (не порушуватимемо дискусійне питання дати початку відліку, умовимося, що ми розпочинаємо відлік з дати прийняття рішення). Якщо платник податків подасть скаргу в останній день (22.02.2023), то податківці повинні направити рішення за скаргою не пізніше 07.03.2023*. Якщо в цей день рішення не направлене, скарга повинна вважатися задоволеною з 08.03.2023.

Таблиця 1. Розрахунок граничних строків подання скарги і відповіді за нею

Подія

Дата

події

Дата початку відліку граничного строку

Граничний

строк

Прийняття рішення про відмову в реєстрації

08.02.2023

Х

Х

Подання скарги

22.02.2023

09.02.2023

22.02.2023

Рішення за скаргою

Х

22.02.2023*

07.03.2023

* Узагалі, за загальним правилом, усі строки починають відлічуватися з наступного дня (ст. 253 ЦКУ; ґрунтуються на ПКУ і судді, див. постанову ВС від 30.09.2021 у справі № 815/4498/15). Тобто попри те що в п.п. 56.23.3 ПКУ зазначено, що відлік повинен починатися з дня отримання скарги, починати відлік треба не з 22.02.2023, а з 23.02.2023. Проте це правило на практиці часто ігнорують. Наприклад, той же Закон № 2836 набирає чинності через 3 дні з дати опублікування. Опублікований він був 31.12.2022, але набрав чинності не 04.01.2023, а 03.01.2023.

Перехідні скарги

Розморожування строків з 3 січня зовсім не означає, що до цієї дати не можна було подавати скарги або податківці не приймали рішення за ними. Скаржитися можна було і раніше, але без дотримання строків. Та й податківці могли виносити рішення, теж не дотримуючись 10-денного строку. І все це без негативних наслідків для обох сторін. Тобто з поданням скарги і відповіді за нею сторони могли тягнути час.

Після набрання чинності Законом № 2836 виникло питання щодо оскарження тих рішень про відмову в реєстрації ПН/РК, які були прийняті в період з 24.02.2022. А формально — ще раніше, починаючи з дати введення карантину. Адже перебіг строків оскарження призупинився ще з 18.03.2020* (п. 528 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ; див. БЗ 101.18). При цьому зараз не можна застосувати карантинне зупинення строків (п. 528 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ), оскільки його перебиває свіжіша воєнна норма (з п.п. 69.9 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Тобто на сьогодні навряд чи вдасться довести, що строки все-таки залишаються замороженими, ґрунтуючись на тому, що карантин поки триває (навіть щодо тих рішень про відмову в реєстрації, які прийняті під час карантину, але до воєнного стану).

* З карантинним зупиненням перебігу строків може скластися цікава ситуація. Якщо виявиться, що воєнний стан закінчиться раніше, ніж карантин, то формально актуальність п. 528 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ зросте, адже відновлення перебігу строків, установлене у винятках з п.п. 69.9 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, застосовується тільки в період воєнного стану. Втім, це питання майбутнього.

Отже, починаючи з 3 січня 2023 року строки на подання скарги, так само як і на відповідь податківців, почали спливати.

Як у такому разі повинні рахуватися ці строки за такими «старими» рішеннями?

Думаємо, кожен бухгалтер скаже — ну звичайно, починаючи з 3 січня потрібно відлічувати встановлені 10 днів. Це і буде граничним строком подання скарги. Але наскільки нам відомо, іноді податківці мали іншу думку. Вони вважали, що встановлені 10 днів почали спливати з 3 січня, але заднім числом!

Покажемо на прикладі. Скажімо, податківці прийняли рішення про відмову в реєстрації ПН 28.12.2022 (знову ж таки умовимося, що розпочинаємо відлік з дати прийняття рішення). Імовірно, 10-денний строк повинен почати відлічуватися з 3 січня. Тому платник мав право подати скаргу не пізніше 16.01.2023. Тобто припускаємо, що період, з’їдений воєнним станом до 3 січня, додається до розрахунку граничного строку. А за версією відлік треба було розпочинати не з 3 січня, а з 29 грудня (день, що настає після прийняття рішення). Тому граничний строк на подання скарги — 11.01.2023!

Таблиця 2. Розрахунок граничних строків подання скарги і відповіді за нею до 03.01.2023

Дата прийняття рішення про відмову в реєстрації

Початок відліку граничного строку подання скарги

Граничний строк подання скарги

28.12.2022

03.01.2023

16.01.2023

За версією деяких податківців

28.12.2022

29.12.2022

11.01.2023

Безумовно, такий підхід не витримує критики. Ну давайте уявимо, що оскаржуване рішення було прийняте, скажімо, на початку грудня 2022 року, восени, влітку… Десять днів відтоді пройшли задовго до 3 січня. Виходить, у платника взагалі немає часу для подання скарги в адміністративному порядку?! Залишається тільки суд?! Звичайно, це несправедливо.

До речі, якщо податківці намагаються сповідувати таку лінію щодо строку подання скарги, то вони повинні її дотримуватися і щодо строків прийняття рішення за скаргою. Тобто всі скарги, на які не відповіли станом на 03.01.2023, за якими спливло 10 робочих днів, повинні вважатися задоволеними?! І тут вони, швидше за все, дотримуватимуться іншої позиції.

Висновки

  • Починаючи з 03.01.2023 почали спливати строки оскарження відмови в реєстрації ПН/РК і відповіді за нею.
  • Під час воєнного стану прийняти рішення за скаргою податківці повинні протягом 10 робочих днів з дня отримання скарги.
  • Порушення строку відповіді за скаргою спричиняє її задоволення. Проте на практиці домогтися реєстрації ПН буде непросто.
  • Щодо рішень про відмову в реєстрації ПН/РК, прийнятих під час воєнного стану до 03.01.2023, податківці вважали, що строк подання скарги починає відлік заднім числом.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі