Теми статей
Обрати теми

Закон про електронні акцизні марки: що змінили вже зараз, а що чекає

Павленко Олексій, податковий експерт
Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України у зв’язку із запровадженням електронної простежуваності обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах» від 29.06.2023 № 3173-IX.

Висновок документа

Норми Закону набирають чинності в три етапи. Деякі внесені до ПКУ та Закону № 481* термінологічні та «штрафні» зміни вже працюють із 26.07.2023 (див. у коментарі). Ще деяка частина змін — щодо нових: реєстру «тютюнового» обладнання та алко-векселів — буде внесена з 23.01.2024. Але основна частина щодо електронних акцизних марок має запрацювати лише з 01.01.2026

* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

Отже, Закон від 29.06.2023 № 3173-IX (даліЗакон), як ви вже зрозуміли, норматив «довгограючий» і триетапний. Він є «шедевром» законодавчої творчості, адже заплутатись у його змінах можна, як «два пальці об… асфальт».

У нормах п. 1 розд. ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону зазначено, що він набирає чинності з дня, наступного за днем опублікування (тобто з 27.06.2023)** та вводиться в дію з 1 січня 2026 року. Але у цій же нормі записано, що частина норм Закону «набирають чинності та вводяться в дію з дня опублікування цього Закону». Тобто з 26.07.2023 — з дня, що передує дню набрання Законом чинності! Не впевнені, що таке відповідає юридичним законодавчим правилам, як і не розуміємо важливості цього одного дня…

** Опублікований у газеті «Голос України» за 26.07.2023 № 148.

А чого варті оті двохсоті-трьохсоті абзаци, які мають набирати чинності ще до 2026 року і які навіть елементарно вирахувати складно?! Сподіваємось, що автори в цих рахуваннях не помилилися, адже там багато й штрафних змін***… Отже, маємо те, що маємо … ☹

*** Навіть у зауваженнях Головного юридичного управління ВРУ до проєкту цього Закону було зазначено: «такий підхід, як посилання на абзаци, що обчислюються сотнями, може призвести до зловживань при застосуванні штрафних санкцій, що не враховує вимог статті 8 Конституції України щодо дії в Україні принципу верховенства права, оскільки суттєво порушує принцип юридичної визначеності закону». Але законодавці на це начхали…

Далі в коментарі дати внесення відповідних змін зазначаємо саме так, як це визначено у Законі.

Давайте тепер розглянемо більш детально те, що вже було змінено, а про те, що зміниться через півроку та з 2026 року, — зовсім стисло.

Із дня опублікування (26.07.2023). 1. Унесені зміни в термін «тютюнові вироби», який нарешті зробили однаковим, як у ст. 1 Закону № 481, так і в п.п. 14.1.252 ПКУ.

Цей термін тепер звучить більш конкретизовано:

«сигарети з фільтром або без фільтру, цигарки, сигари, сигарили, а також люльковий, нюхальний, смоктальний, жувальний тютюн, махорка та інші вироби з тютюну чи його замінників для куріння, нюхання, смоктання, жування чи вдихання без горіння шляхом нагрівання»

І тепер він чітко охоплює максимально широку кількість виробів з тютюну чи його замінників, уключаючи призначені для вдихання без горіння шляхом нагрівання (ТВЕН і тому подібні). Раніше у Законі № 481 цей термін останні види виробів чітко не охоплював.

Але до «тютюнових виробів» все так само не входять рідини, що використовуються в електронних сигаретах (РЕС).

2. До переліку підакцизних товарів (у п. 215.1 ПКУ) окремо додані тютюнова сировина та тютюнові відходи. Необхідність такого додання не зовсім зрозуміла. Можливо, вона покликана оновленням терміна «тютюнові вироби»?.. Адже ці види товарів фактично і раніше були підакцизними. І на них вже давно встановлені ставки акцизного податку (див. п.п. 215.3.2 ПКУ).

3. Зверніть увагу, що у терміні «місце зберігання» зі ст. 1 Закону № 481 до переліку згаданих там товарів, які мають зберігатися лише у місцях, зареєстрованих у Єдиному державному реєстрі місць зберігання, додані ще такі товари, як тютюнова сировина та РЕС. Тож із 26 липня місця зберігання цих двох видів товарів також мають вноситись до Єдиного держреєстру місць зберігання!

А чи каратиметься невнесення таких місць в Єдиний реєстр відповідним штрафом, який визначено у абз. 16 ч. 2 ст. 17 Закону № 481 (100 % вартості товару, але не менше 17 тис. грн)?

Гадаємо, поки що для цього немає підстав. Адже у згаданій «штрафній» нормі мова йде про зберігання лише спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів. А тютюнова сировина та РЕС там поки що не згадані

4. Змінами до ст. 111 Закону № 481 тепер передбачено, що встановлена виробником або імпортером максимальна роздрібна ціна (МРЦ), що наноситься на пачку, коробку або сувенірну коробку тютюнових виробів разом з датою їх виготовлення, має тепер наноситись і на пачку/коробку тютюну та промислових замінників тютюну!

5. Важливо! Внесені зміни у формулювання чотирьох видів штрафів, передбачених у ст. 17 Закону № 481:

— в абз. 19 ч. 2 ст. 17 Закону № 481 штраф за продаж товарів за цінами, вищими від МРЦ, окрім тютюнових виробів, з 26.07.2023 фігурують також тютюн, промислові замінники тютюну* та РЕС!

* Хоча люльковий, нюхальний, смоктальний, жувальний тютюн, інші вироби з тютюну та його замінників новий термін «тютюнові вироби» (див. вище) і так охоплює…

Тож надто дорогий (що перевищує МРЦ плюс роздрібний акциз) продаж цих видів товарів тепер теж штрафується! Нагадаємо,

розмір штрафу за це складає 100 % вартості наявних у продавця таких товарів, але не менше 10 тис. грн

Тут також варто нагадати, що згідно із ст. 18 Закону № 481 до 31 грудня 2023 року включно МРЦ може не наноситися на пачки, коробки, сувенірні коробки тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну та ємності (упаковки) з РЕС, на які до 31 грудня 2021 року включно не встановлювалася МРЦ. У цих випадках для визначення перевищення МРЦ при роздрібній торгівлі такими товарами, яке є підставою для застосування цієї штрафної санкції, використовується розмір МРЦ, встановленої виробником або імпортером у Декларації про МРЦ, та дата виготовлення такої продукції, нанесена на пачку, коробку, сувенірну коробку;

— в абз. 20 ч. 2 ст. 17 Закону № 481 уточнено формулювання правопорушення, за яке застосовується штраф.

Тепер це: виробництво та/або зберігання, та/або транспортування, та/або реалізація фальсифікованих алко-напоїв чи тютюнових виробів та РЕС, а також — реалізація таких товарів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими паперовими акцизними марками. Тож до формулювання додали сполучники «та/або», що вже передбачає отримання штрафу при виявленні перевіркою будь-якої з перерахованих операцій із фальсифікатом (його виробництво, зберігання, транспортування чи реалізацію). Також у цій нормі

до переліку фальсифікованих/«безмаркових» товарів додано й РЕС. Тож із 26 липня всі згадані операції із такими РЕС теж штрафуються

Розмір цього штрафу складає 200 % вартості товару (продукції*), але не менше 17 тис. грн;

* Слово «продукції» теж було додану у цю штрафну норму Законом з 26 липня.

— в абз. 22 та 25 ч. 2 ст. 17 Закону № 481 були виправлені технічні помилки: шляхом проведення уточнення формулювань правопорушень. Адже у цих нормах були посилання не на ті частини ст. 15 закону № 481, якими встановлені відповідні вимоги (щодо реалізації ферментованої сировини та щодо придбання паперу цигаркового та фільтрів для виробництва сигарет — відповідно).

Через 180 днів з дня опублікування (з 23.01.2024). Низка тих норм, які згідно з п. 1 розд. ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону наберуть чинності наприкінці січня наступного року, зокрема передбачають:

— введення вексельного механізму для відстрочення до 90 днів сплати акцизу при ввезенні в Україну виробником алкогольних напоїв в ємностях, які не є споживчою тарою, для їх розливу у споживчу тару;

— введення єдиного реєстру обладнання для виробництва тютюнових виробів і низка серйозних штрафів, пов’язаних із цим нововведенням;

— зміни, пов’язані із місцями зберігання алко-напоїв, тютюнових виробів та РЕС (зокрема, в Єдиному реєстрі будуть тільки ті місця зберігання, які розташовані за іншою адресою, ніж місце здійснення торгівлі цими товарами).

Більш детально обговоримо ці майбутні зміни ближче до дати їх уведення.

З 01.01.2026. З цієї дати плануються основні, передбачені Законом зміни — запровадження електронних акцизних марок та створення цифрової системи (еАкциз) для простежування маршруту руху алко- та тютюнових виробів аж до полиць магазинів. Тоді держава матиме чіткий контроль і споживачі зможуть контролювати, що купують не контрафакт. Але враховуючи умови війни, в яких існує країна, а також те, що ці норми ще до їх введення в дію неодноразово поміняють, ми на них сьогодні взагалі не зосереджуємося.

Але дуже б хотілося, щоб ці зміни відбулися і ми ще пожили «в цю пору прекрасну…».**

** На жаль, у нас ще й досі жива «важка спадщина царського режиму»…

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі