Одразу попередимо: такий варіант краще не використовувати, оскільки він може призвести до втрати неприбуткового статусу. Причому свою позицію із цього питання озвучили і Мінфін, і податківці.
Нагадаємо, що для перебування серед лав неприбутківців необхідно дотримуватися НПО-умов з пп. 133.4.1 і 133.4.2 ПКУ. Одна з них — заборона на розподіл отриманих доходів (прибутків) або їх частин серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (окрім оплати їх праці, нарахування ЄСВ), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб.
Так ось, враховуючи, що власником і органом управління майном неприбуткової організації (комунального підприємства) є місцеві ради, Мінфін та податківці роз’яснили, що:
— якщо за договором оренди орендар перераховує НПО (балансоутримувачу) в повному обсязі всю суму орендної плати, а НПО сама розподіляє орендну плату і далі частину її перераховує до відповідного бюджету або органу місцевого самоврядування — засновникам такої організації, то здійснення такої операції є для НПО розподілом отриманих доходів і, відповідно, порушенням умов п. 133.4 ПКУ щодо перебування такої організації в Реєстрі НПО (лист Мінфіну від 20.07.2020 № 11210-09-10/21871; БЗ 102.04). А ось при застосуванні іншого варіанта
— якщо за договором оренди орендар (на підставі рахунків, отриманих від балансоутримувача) самостійно розподіляє плату за оренду на частини і направляє відповідні частини орендної плати безпосередньо НПО (балансоутримувачу) і до бюджету територіальної громади, то такий порядок розрахунків не є для НПО розподілом доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників) і не є порушенням НПО-умов (УПК, затверджена наказом Мінфіну від 19.01.2021 № 23; листи ДПСУ від 07.10.2021 № 3777/ІПК/99-00-21-02-02-06, від 05.03.2021 № 833/ІПК/99-00-21-02-02-06).
Таким чином, самостійний розподіл неприбутковою організацією отриманої орендної плати, на думку Мінфіну та податківців, є порушенням НПО-умов і призводить до втрати неприбуткового статусу. Тому, зважаючи на такі роз’яснення офіційних відомств,
щоб не було проблем, від варіанта, коли НПО самостійно розподіляє отриману від орендаря суму орендної плати і частину її перераховує до місцевого бюджету, краще відмовитися
А обов’язки з розподілу орендної плати і перерахування її частини до бюджету місцевої ради краще покласти на орендаря.