* tax.gov.ua/media-tsentr/novini/655500.html
Код КАТОТТГ впливає на кількість декларацій
Проблеми заповнення. Податківці в переддень подання на 2023 рік декларацій з сільгоспЄП вирішили пояснити, які коди адміністративно-територіальних одиниць слід ставити у ряд. 9 декларації з сільгоспЄП та гр. 10 додатка 1 до декларації.
Податківці (питання 29 роз’яснення) заявили, що
у ряд. 9 декларації з сільгоспЄП слід вказувати не код адміністративно-територіальних одиниць, тобто населеного пункту (рівень 4 згідно з Довідником КАТОТТГ), а код територіальної громади (рівень 3 згідно з Довідником КАТОТТГ)
Усе було б нічого, якби:
— по-перше, таке роз’яснення з’явилося задовго до подання декларації з сільгоспЄП, а не за 3 дні до її подання. І всі аграрії могли своєчасно відреагувати на ці вимоги;
— по-друге, ряд. 3 декларації з сільгоспЄП вимагав вказувати саме коди ТГ, а не населеного пункту. Наразі у назві ряд. 3 чорним по білому написано: вкажіть код населеного пункту, а фіскали це читають як код ТГ (див. «Декларуємо сільгоспЄП на 2023 рік» // «Податки & бухоблік», 2023, № 7.
У минулому фіскали при виявленні у ряд. 9 не того коду відмовляли у первинній реєстрації платником сільгоспЄП на поточний рік. Сподіваємося, що сьогодні цього роботи не будуть. Тим більше, що із коду населеного пункту, який вказано у ряд. 9, можна без проблем визначити код ТГ. Але якщо вони дійдуть до крайнощів і все-таки відмовлять у сільгоспЄП на 2023 рік, то в суді треба показати назву ряд. 9, і суд вас зрозуміє, а фіскалів — ні. ☺
Основи заповнення. Що ж стосується заповнення ряд. 9, то за винятком коду, який слід вказувати, всі інші правила діють чітко. Тобто якщо аграрій заповнює:
— загальну декларацію із сільгоспЄП, то у ряд. 9 слід вказувати код ТГ за основним місцем обліку аграрія;
— звітні декларації, то у ряд. 9 вказувати слід код ТГ за місцезнаходженням ділянок.
Таке трактування податківцями заповнення ряд. 9 впливає на кількість звітних декларацій із сільгоспЄП, яку слід подати аграріям. Адже коли землі знаходяться в одній ТГ, але у різних населених пунктах (наприклад, у трьох), то замість декількох (трьох) звітних декларацій (із різними кодами населених пунктів) слід подати одну (із кодом ТГ).
Враховуючи це, виникає запитання: що робити зараз тим аграріям, які заповнили декларації не так, як вимагають фіскали? Поки що сказати складно. Перед тим як щось робити, радимо проконсультуватися із місцевими фіскалами.
Додаток 1. Код КАТОТТГ у декларації з сільгоспЄП слід вказувати не тільки у ряд. 9, а й у гр. 10 додатка 1 до неї. У назві цієї графи, як і в назві ряд. 9, говориться про код адміністративно-територіальних одиниць, тобто населеного пункту, де знаходиться земля. За логікою, викладеною вище, могло здатися, що й у гр. 10 слід вказувати код не населеного пункту, а ТГ.
Але це хибне враження, оскільки логіки у діях фіскалів шукати не слід. Податківці вимагають вказувати той код, що вимагає назва гр. 10, тобто код населеного пункту.
МПЗ: де рахувати екссільгоспЄП?
Проблеми звітування. Податківці у відповіді на питання 2 пояснили, де аграрій має показати розрахунок МПЗ, якщо він з початку року переходить із сільгоспЄП на загальну систему*.
* Аналогічна ситуація із переходом в групу 3 ЄП. Див. відповідь на питання
Проблема цієї ситуації в тому, що через специфіку звітування немає місця для розрахунку МПЗ-2022: ні у декларації із сільгоспЄП, ні у декларації з податку на прибуток. Судіть самі. Декларацію із сільгоспЄП на 2023 рік експлатник не подає, а саме там рахують МПЗ за 2022 рік. Зрозуміло, не подає і декларацію про прибуток за 2022 рік, бо він у 2022 не був платником податку на прибуток, а в майбутній декларації з прибутку за 2023 рік розрахують МПЗ вже за 2023 рік.
Так що, за останній рік на сільгоспЄП МПЗ не рахувати? Звичайно, рахувати. Адже ПКУ не звільняє від МПЗ у зв’язку з втратою (самостійною відмовою) від сільгоспЄП. З цим ми цілком згодні.
А як же тоді слід рахувати МПЗ? — запитаєте ви.
Вирішення проблеми. Відповідь знають фіскали. Вони впевнені, що
для розрахунку МПЗ за останній рік роботи на сільгоспЄП аграрію просто слід подати уточнюючу декларацію до останньої декларації з сільгоспЄП.
Тобто в нашому випадку уточнити декларацію-2022.
У ній слід просто донарахувати МПЗ за останній рік роботи на цій спрощеній системі і жити далі у статусі загальносистемника.
Хоча тут є ну дуже велике АЛЕ. Як це фізично реалізувати?
Коли мова йде про відмову від сільгоспЄП з початку 2023 року, то тут усе добре. Беремо і подаємо уточнюючу до декларації за 2022 і рахуємо МПЗ. МПЗ уперше рахується за 2022 рік. І при поданні звітної декларації на 2022 рік ще ніхто МПЗ не рахував. Тому провести уточнення МПЗ за 2022 рік буде нескладно.
А що буде, коли відмовитися від сільгоспЄП з початку 2024. За 2023 рік аграрій уже подав один додаток 3 з розрахунком МПЗ за 2022 рік. Як тоді подати уточнюючу і в одній декларації нарахувати МПЗ за два різні роки (2022 та 2023)? З декларацією подається тільки один додаток МПЗ. А тут, виходить, буде другий.
Ну над цим фіскали ще мають подумати. Час на це у них є.
Питання самоштрафу. Також не зрозуміло, як бути із самоштрафом при поданні уточнюючої декларації. Звичайно, якщо уточнювати 2022 та 2023 роки, то тут ні самоштрафу, ні пені не буде. Адже від самоштрафу і пені при уточненні воєнних періодів звільняє п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.
А що буде, коли ВС скінчиться. Тоді такого захисту не буде.
Радує те, що на сьогодні у відповіді на питання 3 цього роз’яснення фіскали сказали, що самоштраф не буде застосовуватися. Аргументують вони це тим, що коли змінюється база/об’єкт оподаткування з сільгоспЄП після подання декларації, то самоштафу не може бути. Але це ж неправда. Щоб не було самоштрафу, уточнення слід провести до закінчення строку сплати податку за період, в якому змінилися база/об’єкт оподаткування. Про це, чомусь, фіскали забули згадати.
Податки з дивідендів: чи впливають на МПЗ?
Також на сьогодні багатьох аграріїв турбує запитання:
чи слід включати до виконання МПЗ ПДФО і ВЗ, сплачені з дивідендів?
На наш погляд, такі суми ПДФО і ВЗ у виконання МПЗ враховувати не слід.
Адже згідно з п. 2971.5 ПКУ у виконання МПЗ потрапляє тільки дохід, сформований від виконання трудового договору, ЦП-договору (крім договору купівлі-продажу товарів) або договору оренди сільгоспугідь.
Оскільки дивіденди виплачуються через здійснення операції з корпоративними правами і не пов’язані з жодним із цих видів договорів, то утримані з них ПДФО і ВЗ до виконання МПЗ не повинні потрапляти.
Водночас з відповідей фіскалів на питання 22 та 23 здається, що вони вважають трішки не так. Податківці кажуть, що ПДФО і ВЗ з дивідендів не потрапляє до виконання МПЗ тільки тоді, коли фізособа не перебуває з підприємством у трудових відносинах.
Тоді якщо йти від протилежного, здається, що коли засновник підприємства є його працівником, тобто працює на умовах трудового договору, наприклад як директор, то до виконання МПЗ потраплять податки, утримані не тільки з його зарплати, а й із виплачених йому інших доходів, у тому числі й дивідендів.
Якщо саме це мали на увазі фіскали, то чудово для платників. Але якщо плануєте скористатися таким ліберальним підходом, то краще мати ІПК на свою адресу.
Земля членів ФГ: передача в користування не рятує від МПЗ
Також у фіскалів запитали:
чи слід рахувати МПЗ щодо земель, які належать членам фермерського господарства (ФГ), але такі землі використовує ФГ у своїй діяльності?
Таке питання виникло через те, що зазвичай такі землі використовує ФГ на основі статуту, в якому передбачено їх використання, а не на основі реєстрації речових прав на користування такою землею.
У свою чергу, до розрахунку МПЗ включають тільки землі, на які належним чином оформлене право власності або користування, тобто проведено реєстрацію прав на такі землі. Тут же такого не буде.
Тому не дивно, що фіскали пішли формальним шляхом і заявили у відповіді на питання 9 та 24 роз’яснення, що ФГ не повинно рахувати МПЗ за землі, які використовує на основі статуту. Його рахувати мають власники землі (члени ФГ). Їм МПЗ нарахує податкова.
Такий формальний підхід змушує членів ФГ платити МПЗ за ці землі. Врахувати у виконання МПЗ вони можуть тільки сплачений земподаток за такі землі. Інших податків, які будуть враховані у виконання МПЗ, у них не буде.
Сплата МПЗ: все відразу за І квартал
За загальним правилом сплачувати в бюджет аграрій має тільки позитивну різницю між розрахованим МПЗ і сумою податків та зборів, а також витрат на сплату орендної плати. Питання виникає тільки, коли саме слід це робити?
У п. 2971.7 ПКУ говориться, що на суму позитивного значення МПЗ платник сільгоспЄП зобов’язаний збільшити визначену в декларації на відповідний рік суму ЄП, що підлягає сплаті до бюджету. З цього здається, що позитивне значення МПЗ варто приплюсувати до річного розміру ЄП і розділити між кварталами року у тій пропорції, в якій ділиться нарахований ЄП.
Водночас фіскали мають з цього приводу свою думку. Так, у відповіді на питання 12 вони наголошують, що
позитивне значення МПЗ слід приплюсувати тільки до нарахованого ЄП за І квартал без будь-якого розподілу
Аргументують вони це тим, що саме так вимагає чинити форма декларації з сільгоспЄП.
Хоча, на наш погляд, якщо уважно подивитися на форму декларації, то такий висновок є неочевидним. Зроблять його точно ті, хто бажає, щоб позитивне значення МПЗ заплатити якнайшвидше в бюджет.