ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА
Страхові виплати за електронним лікарняним можна призначити й після спливу 6 календарних місяців з дня відновлення працездатності, закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами
Проблема ситуації. До нас звернувся передплатник «Податки & бухоблік» та попросив допомоги в такій ситуації. Працівник хворів у січні 2023 року. Електронний лікарняний був своєчасно відображений в кабінеті страхувальника. Він підлягав оплаті. Проте уповноважена особа пропустила цей е-лікарняний і він не потрапив до протоколу про призначення страхових виплат. Пояснення від уповноваженої особи отримали, проте до кінця липня ця уповноважена особа перебуватиме у відпустці. Чи можна призначити допомогу по тимчасовій непрацездатності за таким лікарняним листом в серпні?
Чому постало це питання? Річ у тім, що відповідно до ч. 5 ст. 24 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 № 1105-XIV страхові виплати, передбачені цим Законом, здійснюються у разі, якщо звернення за їх призначенням надійшло не пізніше 6 календарних місяців з дня відновлення працездатності, закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, з дня смерті застрахованої особи або члена її сім’ї.
У випадку коли працівнику надано паперовий листок непрацездатності, днем звернення буде день подання такого лікарняного роботодавцеві. Якщо працівник вклався в зазначений 6-місячний термін, лікарняні призначаємо.
Аналогічно діємо у випадку з допомогою на поховання. День отримання документів, на підставі яких призначається допомога (заяви особи, яка здійснила поховання, документа, що посвідчує особу; оригіналу витягу з Держреєстру актів цивільного стану громадян про смерть для отримання допомоги на поховання або оригіналу довідки про смерть, виданої для отримання допомоги на поховання; копії свідоцтва про смерть, завіреної страхувальником на підставі наданого оригіналу) буде днем звернення за призначенням виплат.
Проте що вважати зверненням у випадку формування на працівника листка непрацездатності в електронній формі?
Думка редакції. На наш погляд, таким зверненням є факт відображення лікарняного в електронному кабінеті страхувальника та зміна статусу на «Готово до сплати». Чому? Бо у випадку формування е-лікарняного працівник окремо не звертається до страхувальника за призначенням. Призначення відбувається за наявності електронного листка непрацездатності в електронному кабінеті страхувальника на порталі ПФУ. Тож у ситуації, описаній читачем, можна дійти висновку, що допомогу можна призначити.
Проте знати думку Пенсійного фонду щодо наведеної ситуації не буде зайвим. Тож ми звернулися до ПФУ з проханням надати роз’яснення щодо ситуації, описаної нашим читачем, а саме чи можна в серпні 2023 року призначити допомогу по тимчасовій непрацездатності за електронним лікарняним листом, що підтверджує непрацездатність в січні 2023 року?
Роз’яснення ПФУ. Що відповів ПФУ? Що сформований в електронному кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду електронний листок непрацездатності вважається поданим страхувальнику для призначення страхової виплати, коли він набуває статусу «Готовий до сплати (виданий)».
Таким чином, у наведеному у зверненні випадку роботодавець може сформувати та подати заяву-розрахунок для фінансування нарахованої допомоги по тимчасовій непрацездатності застрахованій особі, оскільки звернення за призначенням страхової виплати відбулося, коли електронний листок непрацездатності був сформований в електронному кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг ПФУ та набув статусу «Готовий до сплати (виданий)».
Як бачите, Пенсійний фонд дотримується такої ж позиції з означеного питання, як і редакція «Податки & бухоблік». ☺