Що за допомога?
США допомагають Україні в боротьбі з рашистами не тільки зброєю. Вони також підтримують і наших аграріїв. Так, Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) започаткувало Ініціативу на підтримку стійкості агросектору (Agriculture Resilience Initiative) — AGRI-Україна. Така ініціатива має намір зміцнити виробництво та експорт української аграрної продукції та сприяти пом’якшенню загальносвітової продовольчої кризи, яка поглиблюється внаслідок розв’язаної Росією брутальної війни.
Взагалі-то AGRI-Україна зосереджує свою увагу на декількох напрямах діяльності, а саме:
1) закупівля і передача критично важливих матеріально-технічних ресурсів аграріям, які їх потребують;
2) удосконалення і збільшення можливостей експортної логістики та інфраструктури;
3) розширення доступу аграріїв до фінансування, щоб забезпечити максимальні врожаї;
4) надання послуг з сушіння, зберігання та переробки сільськогосподарської продукції.
Детально з тим, яка саме допомога надається аграріям за Програмою USAID, можна дізнатися за посиланням.
Крім того, про функціонування цієї програми заявляє і Мінагрополітики на своїй офіційній вебсторінці (minagro.gov.ua/).
Так, зокрема, Мінагрополітики на початку весни заявляло, що з 1 березня 2023 року Програма USAID у співпраці з Мінагрополітики надавала агровиробникам на безоплатній основі добрива для зернових та олійних культур, наприклад, Сульфат амонію ((NH4)2SO4), Nitrogen 21 %, Sulfur 24 %) тощо.
Отримати добрива мали право:
— юрособи або ФОП, в тому числі сімейні фермерські господарства, розташовані в наступних областях: Дніпропетровська, Донецька, Запорізька, Кіровоградська, Київська, Луганська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Сумська, Харківська, Херсонська, Чернігівська, Житомирська, Черкаська, Вінницька;
— загальна площа земельних ділянок у власності та/або в оренді суб’єкта мала коливатися в межах від 5 до 500 га;
— вони мали відповідати іншим вимогам, зокрема, не повинні були здійснювати господарську діяльність на окупованих територіях, території РФ та Республіки Білорусь;
— не є об’єктом санкцій відповідно до українського законодавства тощо.
Повний перелік вимог для отримання допомоги міститься в Державному аграрному реєстрі (ДАР)
При цьому отримати таку допомогу аграрії мали тільки через ДАР, попередньо в ньому зареєструвавшись.
У нашому випадку аграрій виконав усі умови для отримання 1 т міндобрив. І уже самостійно за свій кошт (про те, що доставку оплачує сам аграрій, наголошує Мінагрополітики на своєму вебсайті) забрав виділені добрива. Тому далі поговоримо про їх облік.
Міндобрива в бухобліку
Міндобрива, які юрособа отримала за програмою USAID, слід оприбуткувати на баланс за правилами оприбуткування безоплатно отриманих товарів. Оформляється таке оприбуткування зазвичай шляхом складання акта приймання-передачі матеріалів чи прибутковим ордером.
Нагадаємо, що первісною вартістю запасів, отриманих підприємством безоплатно, є їх справедлива вартість з урахуванням витрат, передбачених п. 9 НП(С)БО 9 «Запаси» (п. 12 НП(С)БО 9, п. 2.10 Методрекомендацій № 2*).
* Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів, затверджені наказом Мінфіну від 10.01.2007 № 2.
Що вважати справедливою вартістю окремих видів запасів, можна дізнатися з додатка до НП(С)БО 19 «Об’єднання підприємств». З нього випливає, що правила визначення справедливої вартості отриманих у дарунок міндобрив будуть залежати від цілей їх використання підприємством. Так, якщо міндобрива підприємство надалі планує (див. додаток до НП(С)БО 19):
— продати, то справедливою вартістю вважається ціна реалізації міндобрив за вирахуванням витрат на реалізацію та суми надбавки (прибутку) (виходячи з надбавки (прибутку) для аналогічних товарів);
— використовувати у власній діяльності, то справедливою вартістю визнають відновлювальну вартість таких міндобрив (тобто сучасну собівартість придбання).
У нашому випадку міндобрива підприємство буде використовувати у своїй господарській діяльності. Тому оприбуткувати такі активи на баланс слід за сучасною собівартістю придбання міндобрив. Добре, коли обдаровувач вкаже ціну подарованих активів у первинних документах на їх передачу. Тоді, по суті, можна вважати таку ціну справедливою вартістю отриманих активів.
Як видно із запитання, у документах на отримання міндобрив (у ТТН) не міститься ціни на такі міндобрива. Тому справедливу вартість слід визначати самостійно. Для цього спеціально створена або технічно-експертна комісія має проаналізувати, за якою ціною продаються подібні міндобрива на ринку, і на основі цих даних встановити справедливу вартість на свої активи.
Крім того, до справедливої вартості слід додати транспортні й інші витрати, безпосередньо пов’язані з отриманням таких активів та доведенням їх до стану, в якому вони придатні для використання в запланованих цілях (звичайно, за наявності таких витрат).
Мінагрополітики зазначає, що подаровані міндобрива за програмою USAID аграрій доставляє на свій склад за власний кошт. Тому щоб визначити вартість подарованих міндобрив, до визначеної справедливої вартості слід додати витрати на доставку міндобрив.
При безоплатному отриманні міндобрив у бухобліку аграрій має відобразити дохід, оскільки в цьому випадку дотримуються критерії його визнання, визначені в п. 5 НП(С)БО 15 «Дохід».
Оприбуткування безоплатно отриманих міндобрив за програмою USAID у бухобліку відображається через цільове фінансування, бо їх отримання передбачає певні умови використання допомоги.
Отже, в момент надходження міндобрив аграрій робить проводку: Дт 208 — Кт 484. А от в періоді внесення таких міндобрив під певну культуру робимо запис: Дт 231 — Кт 208 і одночасно визнаємо бухдохід від їх отримання: Дт 484 — Кт 718.
ЄП-облік
Чи буде ЄП-дохід? Міндобрива за програмою USAID отримав аграрій, який перебуває на ЄП групи 3 із ставкою 5 %. Тому у нього закономірно виникає запитання: чи включати вартість таких активів до свого ЄП-доходу?
На наш погляд,
оскільки міндобрива за програмою USAID надійшли безоплатно, тобто були подаровані, то вартість таких міндобрив аграрій-спрощенець має включити до свого оподатковуваного доходу
Цього вимагає п. 292.3 ПКУ.
Звертаємо увагу! Говорити, що отримані міндобрива за програмою USAID є бюджетним грантом, який відповідно до п.п. 12 п. 292.11 ПКУ не включається до доходу платником ЄП — юрособою, за умови його цільового використання (використання для вирощування сільгосппродукції), не варто.
Адже щоб отримане майно було бюджетним грантом відповідно до п.п. 14.1.2771 ПКУ, його має надати надавач бюджетних грантів, зазначений у переліку, затвердженому Кабміном. На сьогодні у такому Переліку (затверджений постановою Кабміну від 18.08.2021 № 867) міститься тільки один надавач таких грантів, а саме — Український культурний фонд. А тому розраховувати на пільгове оподаткування отриманих за програмою USAID міндобрив не слід.
Також не можна скористатися в цьому випадку і вимогами п. 4 п. 292.11 ПКУ, за яким не включаються до ЄП-доходу суми коштів цільового призначення. Адже щоб діяло це правило:
— по-перше, слід отримати саме кошти у вигляді цільового фінансування. У нас же мова йде про отримані товари;
— по-друге, надати кошти у вигляді цільового фінансування має Пенсійний фонд, інші фонди загальнообовʼязкового державного соціального страхування, бюджет або державний цільовий фонд, у тому числі в межах державних або місцевих програм. Програма USAID — це іноземна програма, яка фінансується з-за кордону.
Отже,
з вартості безоплатно отриманих міндобрив за програмою USAID аграрій — платник ЄП групи 3 має сплатити ЄП за діючою для нього ставкою ЄП (у нашому випадку це 5 %)
Дата для ЄП-доходу. Датою, за якою відображається єдиноподатковий дохід, є дата підписання акта приймання-передачі безоплатно отриманих міндобрив (п. 292.6 ПКУ). Той факт, що добрива в бухобліку потраплять у дохід в момент їх внесення в ґрунт (як того потребує облік цільового фінансування), а не в момент їх отримання, на дату ЄП-доходу не впливає. Адже для активів, отриманих безоплатно, дата доходу прямо визначена у п. 292.6 ПКУ, як дата підписання відповідного акта.
База для ЄП. Лишається тільки питання: за якою вартістю включати отримані міндобрива до ЄП-доходу. Податківці вважають, що такою вартістю є звичайна ціна (БЗ 108.01.02). Водночас для цілей бухобліку на баланс оприбутковують такі товари за справедливою вартістю. Правила визначення справедливої вартості прописано вище. Так от, з механізму її визначення випливає, що справедлива вартість може як збігатися із звичайною ціною, так і відрізнятися від неї (див. «Безоплатне в єдиноподатників» // «Податки & бухоблік», 2020, № 71).
Враховуючи це, радимо, щоб комісія, яка буде оцінювати отримані міндобрива, чітко визначила, яка для них вартість є звичайною, а яка справедливою, чи, можливо, ці дві оцінки збігаються.
СільгоспЄП
Що стосується впливу отриманих міндобрив за програмою USAID на сільгоспчастку аграрія (якщо з початку наступного року він має намір стати платником сільгоспЄП), то, на наш погляд, вартість такого міндобрива потрапить тільки до загальної суми доходу аграрія. У сільгоспдохід вона не потрапить. Адже дохід від безоплатного отримання міндобрив не є сільгоспдоходом, оскільки він не повʼязаний з доходом від реалізації вирощеної сільгосппродукції.
Крім того, аграрій не зможе зменшити обсяг загального доходу на вартість отриманих міндобрив через ряд. 3.1 «Сума одержаних з державного бюджету коштів фінансової підтримки» Розрахунку сільгоспчастки. Адже через цей рядок із загального доходу виключають суми допомоги, одержаної із держбюджету. Міндобрива за програмою USAID допомогою з держбюджету вважати не можна.
Отже, вартість безоплатно отриманих за програмою USAID міндобрив у 2023 році буде зменшувати розмір сільгоспчастки аграрія за 2023 рік.
ПДВ-облік
Якщо аграрій буде платником ПДВ, то вартість отриманих безоплатно міндобрив не спричиняє жодних ПДВ-наслідків. ПДВ у їх вартості немає і на отримувача ніхто податкову накладну не складе та не зареєструє. Отже, про податковий кредит і думати не слід. Виняток — безоплатне отримання товару з-за кордону. Тобто коли аграрій сам імпортує з-за кордону безоплатно активи. За таких обставин обдарований сплачує ввізний ПДВ і, відповідно, відображає його суму у складі податкового кредиту.
Хоч подаровані міндобрива можуть бути й іноземного походження, але ввозить їх на територію України не сам аграрій, а інші організації. Саме вони були зобов’язані сплатити ПДВ на митниці. А в нашому випадку аграрій у будь-якому випадку не має права на податковий кредит, бо працює на ставці ЄП — 5 %.
Приклад. Підприємство — платник ЄП за ставкою 5 % безоплатно отримало 1 т міндобрив сульфат амонію за програмою USAID. Справедлива вартість цих міндобрив становить 22500 грн. Ця ж вартість визнана комісією, як звичайна ціна. Витрати на транспортування і вантажно-розвантажувальні роботи — 600 грн (без ПДВ).
Облік безоплатного отримання міндобрив
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція рахунків | Сума, грн | |
Дт | Кт | |||
1 | Оприбутковано безоплатно міндобрива за програмою USAID | 208 | 484 | 22500* |
* У періоді отримання відразу включаємо цю суму до ЄП-доходу (див. рядки 7 та 8 таблиці). | ||||
2 | Включено до первісної вартості безоплатно отриманого товару витрати на його транспортування і вантажно-розвантажувальні роботи | 208 | 631 | 600 |
3 | Сплачено за транспортування і вантажно-розвантажувальні роботи | 631 | 311 | 600 |
4 | Передано міндобрива на поле | 208/поле | 208 | 23100 |
5 | Внесено міндобрива під посів ярих зернових | 231 | 208/поле | 23100 |
6 | Визнано дохід від отриманих міндобрив за програмою USAID | 484 | 718 | 22500 |
7 | Нараховано ЄП на вартість безоплатно отриманих міндобрив (22500 х 5 % : 100 %) | 92 | 641/ЄП | 1125 |
8 | Перераховано ЄП у бюджет | 641/ЄП | 311 | 1125 |
Висновки
- Отримані міндобрива за програмою USAID оприбутковуються на баланс за справедливою вартістю із збільшенням її на витрати, понесені на транспортування і доведення міндобрив до стану, придатного до використання.
- Для платника ЄП групи 3 вартість отриманого міндобрива за програмою USAID включається до оподатковуваного доходу за звичайною вартістю.
- Вартість отриманого міндобрива за програмою USAID збільшить тільки загальний дохід аграрія при розрахунку сільгоспчастки, а отже, зменшить сам розмір такої частки.