Теми статей
Обрати теми

Акцизні накладні, заявки та РК: незабаром нові форми

Павленко Олексій, податковий експерт
Наказ Мінфіну від 01.02.2023 № 55

Висновок документа

Внесено зміни до форм заяви про реєстрацію платником пального/спиртового акцизу та акцизних складів, форм акцизних накладних, розрахунків коригування до них та заявок на поповнення залишку пального/спирту

Мінфін наказом, що коментується, трохи «підрихтував» під минулі законодавчі зміни акцизні документи (Заяву, АН/РК та Заявки), а також Порядок заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, які були затверджені наказом Мінфіну від 27.11.2020 № 729 (далі — Порядок № 729).

Норми наказу № 55, що коментуються, набувають чинності з 5 липня цього року! А тепер — про основні зміни, що були внесені цим документом.

Зміни у формі Заяви

У формі Заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів (далі — Заява) зміни незначні.

Посилання на КОАТУУ було замінено посиланням на КАТОТТГ (Кодифікатор адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад)*

* Затверджений наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26.11.2020 № 290 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад та територій України 12 січня 2021 року № 3).

У графі 4 таблиці з п. 5 Заяви «Відомості про акцизні склади» тепер має зазначатися код за КАТОТТГ згідно з п’ятим (за наявності) або четвертим рівнем цього Кодифікатора.

Окрім цього, у графі 6 таблиці з п. 5 Заяви, де зазначається місцезнаходження акцизного складу, окрім номера будинку, офісу, згадали ще «номер квартири» ☺.

Зміни у формах АН, а також РК та Заявок

Нижче перерахуємо основні зміни, які зачепили форми згаданих акцизних документів.

Пальне для Міноборони. Нагадаємо, що з 30.09.2022** згідно з п. 44 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ важкі дистиляти за відповідними кодами УКТ ЗЕД*** та біодизель, імпортовані або вироблені в Україні, на період до припинення або скасування воєнного стану, оподатковуються акцизом за ставкою 0 євро за 1000 літрів, якщо замовником такого пального згідно з умовами договору є Міноборони. Задля реалізації цієї норми (контролю за постачанням цих видів підакцизного пального саме для потреб Міноборони) також було введено механізм застосування податкових векселів. Частина змін, які коментуємо, присвячена «адаптації» цих пільгових умов оподаткування у відповідних акцизних документах.

** Дата набрання чинності Законом України від 21.09.2022 № 2618-IX, який уніс відповідні зміни до ПКУ.

*** Перелік кодів важких дистилятів, які мають оподатковуватись акцизом за ставкою «0», наведено у згаданому п. 44.

До проведення змін у форму АН (і Заявки) та у Порядок № 729, що тільки з 5 липня цього року вносяться наказом № 55, податківці наказували зазначати в АН, складених на постачання такого пільгового пального для потреб Міноборони, умову оподаткування «3», яка призначена для іншої («авіаційної») акцизної пільги, що супроводжується виписуванням векселя*. Адже треба було якимось чином виконувати норму п. 45 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ, яка вимагає зазначення в АН, зокрема, реквізитів податкового векселя.

* Див. БЗ 114.11.03

Тепер змінами, які вносяться, передбачена нова умова оподаткування «9» для складання АН на постачання пального, що оподатковується за «нульовою» ставкою згідно з п. 44 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ.

У назву рядка АН, у якому зазначаються реквізити податкового векселя, додано нову підставу — згаданий п. 44 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ. Реквізити податкового векселя зазначаються в АН по всьому ланцюгу постачання такого пального до підтвердження цільового використання такого пального і погашення податкового векселя у встановлені строки.

Відповідно, до форми АН додано новий напрям використання «19» — реалізація важких дистилятів та біодизеля згідно з цим п. 44.

Тут заразом зазначимо, що до напрямів використання пального додано також новий напрям «18» — проведення суб’єктами літакобудування технологічних випробувань виготовлених авіаційних двигунів (відповідає умові оподаткування «3»**).

** Оподаткування на умовах, установлених п. 229.8 ПКУ (теж із оформленням податкового векселя).

У формі РК доповнено код виду коригування «5» — тепер за цим кодом треба скасовувати показники АН, складеної на постачання, що оподатковуються за цим п. 44 (з умовою оподаткування «9»).

У формі Заявки до причин подання заявки на коригування залишку пального додано нову причину — поповнення (коригування) обсягів важких дистилятів та біодизеля, якщо їх замовником є Міноборони.

Пільгово-вексельний нюанс. Пункт 1 розд. IV Порядку № 729 доповнено новим абзацом стосовно пільгових операцій (умови оподаткування «3», або «4», або «9»), які супроводжуються виданням податкових векселів. У ньому зазначено, що після погашення податкового векселя, виданого до отримання або ввезення на митну територію України такого пального, показники АН за такими операціями не коригуються, РК до них не складаються та в ЄРАН не реєструються!

«НеАЗС»-заправлення пального в бак. Змінено напрям використання пального «5».

Раніше цей напрям передбачав реалізацію пального у паливний бак транспортного засобу платника через паливороздавальну або оливороздавальну колонку з акцизного складу, який не є місцем роздрібної торгівлі пальним. Тепер, окрім реалізації таким чином пального платнику, сюди додали й реалізацію суб’єкту господарюваннянеплатнику акцизу.

Тепер напрям «5» можна зазначати при заправленні через колонки на стаціонарних (!) акцизних складах транспортних засобів та сільгосптехніки не тільки платників, а також і будь-яких неплатників акцизу — госпсуб’єктів

Раніше напряму використання для реалізації пального госпсуб’єкту-неплатнику через колонку зі стаціонарного складу не було (тільки з пересувного — «6»), тому податківці радили зазначати в АН у таких випадках «ліві» напрями використання: «0», або «6». Тепер цю проблему вирішено через напрям «5»…

Водночас майте на увазі: заправлення таким чином транспорту й техніки несуб’єктів господарювання може викликати негативні наслідки! Бо реалізація негоспсуб’єктам має бути тільки через роздрібні пункти продажу (АЗС/АГЗС тощо) — див. у ст. 1 Закону № 481 відповідні терміни, які визначають оптову та роздрібну торгівлю пальним. Тобто можна отримати штраф за реалізацію пального без роздрібної ліцензії. Тож майте на увазі, що через АН такі операції фіскали можуть запросто відловити…

Звертаємо також увагу, що для випадків заправлення у бак транспорту й техніки (у т. ч. сільгосп-) платників та госпсуб’єктів — неплатників пального не зі стаціонарних, а з пересувних акцизних складів (бензовозів) є окремий напрям використання — «6».

Скасування АН. Ця зміна стосується як пальних («П»), так і спиртових («С») АН.

В АН, складеній на обсяги пального/спирту, зазначені в АН, показники якої скасовано (шляхом складання РК та реєстрації всіх його примірників в ЄРАН), тепер, окрім реєстраційного номера АН, що скасовується, треба зазначати ще й дату її складання.

Реквізит «Акцизний склад пересувний». Цей реквізит одночасно уточнено і для пальних («П») АН, і для спиртових («С»). Це уточнення стосується випадків, коли пальне/спирт перевозиться транспортними засобами з тягача та причепа або напівпричепа, які мають різні номери державної/міжнародної/іноземної реєстрації. Змінами знято питання, чий реєстраційний номер зазначати в АН: тягача або причепа (напівпричепа)? Тепер у відповідних нормах (пп. 25 та 26 розд. ІІ та пп. 23 та 24 розд. ІІІ Порядку № 729) конкретно зазначено:

у разі, якщо пальне / спирт етиловий відвантажується (відпускається/отримується) з причепа/напівпричепа, зазначаються реквізити (тобто реєстраційний номер) такого причепа/напівпричепа як акцизного складу пересувного

Власне, і до цього податківці консультували аналогічним чином (див. БЗ 114.11.03), а тепер цей підхід «узаконено».

КОАТУУ на КАТОТТГ. Зміна коду КОАТУУ на код території (згідно з КАТОТТГ) відбулася і в АН форми «П» — у розділі, де зазначається адреса місця зберігання пального, яке не є акцизним складом, на якому госпсуб’єкт-неплатник має зберігати отримане пальне.

Тож тепер ви готові зустріти ці зміни. Але зазначимо, що на момент написання коментаря оновлені форми згаданих електронних документів ще не з’явилися. Але, гадаємо, вони вже розроблені й до 5 липня з’являться.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі