Висновок документа
КМУ затвердив Порядок проведення Пенсійним фондом перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності
Відразу знімаємо градус напруги. Порядок проведення Пенсійним фондом перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності, затверджений постановою КМУ, що коментується (далі — Порядок № 185), не регулює питання перевірок страхувальників щодо правомірності призначення та правильності розрахунку ними непрацездатних допомог за лікарняними листами. Проте знати про цей Порядок страхувальникам буде не зайвим. Чому? Розповідаємо.
Не часто, але траплялися на практиці ситуації, коли у страхувальника з листками непрацездатності відбувається плутанина . Наприклад, електронні лікарняні дублюються паперовими листками непрацездатності чи лікарняний відкрито на працівника, який не звертався до лікаря, або прийшов листок непрацездатності на особу, яка ніколи не працювала у цього страхувальника. Що в такому випадку роботи? Відповідь на це запитання дає Порядок № 185, який набрав чинності з 07.03.2023.
Страхувальник (роботодавець) або сама застрахована особа може звернутися до ПФУ з проханням перевірити обґрунтованість видачі лікарняного листа.
Таке звернення з підставою для прийняття територіальним органом Пенсійного фонду рішення щодо проведення перевірки сумнівних листків непрацездатності (див. пп. 3 та 4 п. 5 Порядку № 185).
Метою перевірки листків непрацездатності є здійснення контролю за обґрунтованістю формування (видачі):
— листків непрацездатності. Їх перевіряють уповноважені посадові особи тероргану ПФУ та/або уповноважені лікарі;
— медичних висновків про тимчасову непрацездатність. Їх перевіряють виключно уповноважені лікарі.
Цікаво, що в електронній системі охорони здоров’я вибір уповноваженого лікаря проводиться автоматизовано з урахуванням принципу екстериторіальності. Тобто обробка та перевірка медвисновків буде проводитися уповноваженим лікарем, що провадить діяльність виключно в регіоні, іншому ніж той, в якому розташований заклад охорони здоров’я, або ФОП, лікарі яких сформували медичні висновки.
Строк проведення перевірки — до 10 календарних днів.
Довідка про проведену перевірку надсилається суб’єкту звернення рекомендованим листом з повідомленням про вручення та/або за допомогою електронного зв’язку (зокрема, через електронний кабінет) протягом 3 робочих днів з дати формування довідки.
А як бути, якщо про те, що з листком непрацездатності не все гаразд, страхувальник (роботодавець) дізнався вже після його оплати? Тут вся увага на ст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 № 1105-XIV. Вона містить норми щодо відповідальності закладів охорони здоров’я та ФОП, які займаються медичною практикою. Саме ці суб’єкти господарювання зобов’язані компенсувати суми страхової виплати, якщо їх лікарі допустили необґрунтоване створення медичних висновків, на підставі яких були створені та оплачені лікарняні листи.
А як же лікар-порушник? Заклади охорони здоров’я та фізособи-підприємці, які займаються медпрактикою, мають право зворотної вимоги (регресу) до лікаря, який створив необґрунтований медичний висновок про тимчасову непрацездатність. Тобто саме винний у результаті компенсує суму страхових виплат за листком непрацездатності та суму нарахованої пені (за її наявності).