Теми статей
Обрати теми

Як юрособі додати новий КВЕД?

Казанова Марина, податковий експерт
У нинішніх умовах підприємства нерідко стикаються з необхідністю переглянути «вектор» розвитку свого бізнесу. Як «офіційно» додати нові коди за КВЕД? Розберемося з цим питанням. При цьому зазначимо, що стаття стосується юридичних осіб (для ФОП процедура дещо інша).

«Воєнних» особливостей наразі процедура зі зміни/додання нових кодів КВЕД не має. Тобто, фактично, все здійснюється за загальною процедурою, про яку далі і нагадаємо.

Чи обов’язково вносити зміни до ЄДР?

Види діяльності названі серед відомостей про юридичну особу, які містяться в ЄДР* (п.п. 11 ч. 2 ст. 9 Закону про держреєстрацію**).

* Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

** Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV.

Отже, при зміні видів діяльності (додання/вилучення виду діяльності/зміна основного виду на інший вид) у підприємства виникає необхідність провести державну реєстрацію цих змін.

Варто зазначити, що законодавство не забороняє займатися видами діяльності, які не зазначено в ЄДР (за умови, що цей вид діяльності не потребує отримання відповідного дозволу) (ч. 1 ст. 19, ст. 43 і 44 ГКУ).

Втім, як показує практика, для платників ПДВ відсутність в ЄДР кодів КВЕД здійснюваних видів діяльності може спричинити проблеми з розблокуванням ПН і прийняттям Таблиці даних. А для платників єдиного податку (ЄП) наявність здійснюваних видів діяльності в ЄДР і в Реєстрі платників ЄП має ключове значення. Бо у разі здійснення видів діяльності, не зазначених у Реєстрі платників ЄП, — єдиноподатник має перейти на загальну систему оподаткування (п.п. 7 п.п. 298.2.3 ПКУ).

Тож

щоб не було проблем у подальшому, суб’єкту господарювання при зміні видів діяльності краще вносити відповідні зміни до ЄДР

Чи вносити зміни ще й до статуту?

Якщо говорити про найбільш популярну організаційно-правову форму — «товариство з обмеженою відповідальністю», то взагалі Закон про ТОВ* не містить вимогу про необхідність зазначати в статуті види діяльності товариства.

* Закон України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» від 06.02.2018 № 2275-VIII.

Тобто види діяльності можна в статуті й не зазначати. Та і взагалі товариство може діяти на підставі модельного статуту.

Так от, якщо:

1) в статуті не визначені види діяльності, то зміни до статуту не потрібні;

2) в статуті визначені види діяльності:

— але є застереження про те, що «товариство може здійснювати інші виді діяльності, які не суперечать чинному законодавству»,зміни до статуту також не потрібні;

— немає застереження про можливість здійснювати інші незаборонені законодавством види діяльності — зміни до статуту краще внести і провести держреєстрацію цих змін. При цьому відповідно до вимог п.п. 11 ч. 1 ст. 15 Закону про держреєстрацію

внесення змін до статуту оформлюється шляхом викладення його в новій редакції

Справжність підписів на статуті має засвідчуватися нотаріально. Закон про держреєстрацію дозволяє не засвідчувати підписи нотаріально, якщо установчі документи підписано з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри та вони подаються держреєстратору в електронному вигляді. Але наразі подання «звичайними» юридичними особами документів держреєстратору в електронному вигляді не реалізовано. Тож доведеться звертатися до нотаріуса.

Пакет документів для держреєстрації зміни видів діяльності

Пакет документів, які подаються держреєстратору у випадку, що нас цікавить, визначено ч. 4 ст. 17 Закону про держреєстрацію. Він включає:

1) заяву про державну реєстрацію змін. «Звичайні» юридичні особи (не громадські організації) подають її за формою 2. Вона затверджена наказом Мін’юсту від 18.11.2016 № 3268/5 (у редакції наказу Мін’юсту від 29.06.2021 № 2320/5, а з 01.05.2023 — у редакції наказу Мін’юсту від 29.03.2023 № 1158/5);

2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до ЄДР. Тут є такий момент. З п.п. 5 ч. 1 ст. 251 Закону про держреєстрацію можна зробити висновок, що зміна видів діяльності підприємства не обов’язково потребує рішення учасників (засновників), а може здійснюватися «на підставі відомостей про юридичну особу, зазначену керівником підприємства у заяві».

Дійсно, якщо в статуті не визначені види діяльності (або в ньому сказано, що ТОВ може здійснювати будь-які не заборонені законодавством види діяльності) і мова йде про додатковий (не основний) вид діяльності, то рішення засновників на такий вид діяльності як таке і не потрібне. Щоправда, не виключено, що держреєстратори все одно будуть вимагати таке рішення.

Якщо ж мова йде про зміну основного виду діяльності, то без рішення засновників не обійтись. Адже відповідно до п.п. 1 ч. 2 ст. 30 Закону про ТОВ визначення основних напрямків діяльності ТОВ — це компетенція саме загальних зборів учасників. Тобто на зміну основного виду діяльності рішення засновників потрібно.

Варто також звернути увагу на вимоги щодо оформлення такого рішення (п.п. 6 ч. 1 ст. 15 Закону про держреєстрацію). Рішення викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами), якщо інше не передбачено законом. Справжність підписів на цьому рішенні має бути посвідчено нотаріально. Знову ж зазначимо, що Закон дозволяє не засвідчувати справжність підписів нотаріально, якщо рішення підписано з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри та воно подається держреєстратору в електронному вигляді. Але поки що можливість подання держреєстратору документів в електронному вигляді не реалізована;

3) документ, що підтверджує сплату адмінзбору. Відповідно до ч. 1 ст. 36 Закону про держреєстрацію за державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу адміністративний збір справляється у розмірі 0,3 прожиткового мінімуму для працездатних осіб (у 2023 році з урахуванням заокруглення — 810 грн);

4) нова редакція статуту — подається, якщо у зв’язку зі змінами видів діяльності необхідно реєструвати і зміни до статуту (про що ми говорили вище).

Ось, власне, і весь перелік документів.

Щодо подання даних про бенефіціарів у рамках цього пакета документів, то тут треба звернути увагу на таке.

По-перше, наразі відстрочене «первісне» подання відомостей про бенефіціарів — до появи нормативних документів, якими буде затверджена методологія визначення юрособою бенефіціарів та закінчення воєнного стану (про це ми писали в статті «Нові правила щодо бенефіціарів» // «Податки & бухоблік», 2022, № 75).

По-друге, Законом № 2571* скасовано положення Закону про держреєстрацію, які передбачали необхідність під час кожного звернення заявника до державного реєстратора підтверджувати актуальність інформації про бенефіціарів. Хоча реєстраційні форми містять ще відмітки про підтвердження того, що інформація про бенефіціарів знаходиться в актуальному стані. Втім у формах, що діятимуть з 01.05.2023, цих відміток вже немає.

* Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення регулювання кінцевої бенефіціарної власності та структури власності юридичних осіб» від 06.09.2022 № 2571-IX.

По-третє, для держреєстрації змін видів діяльності ч. 4 ст. 17 Закону про держреєстрацію окремого подання документів про бенефіціарів не передбачає. Подання цих документів передбачається у випадку, якщо проводиться держреєстрація змін відомостей саме про бенефіціарів.

З усього цього можна зробити висновок, що

відомості про бенефіціарів разом з реєстраційною заявою про зміну видів діяльності подавати не потрібно (навіть якщо ви їх не подавали в рамках «бенефіціарної кампанії до 11.07.2021»).

Вказувати, чи знаходяться раніше подані відомості про бенефіціарів в актуальному стані, вочевидь, теж вже не обов’язково. Втім, можливість така поки що є (тож можна нею скористатися)

Заповнюємо реєстраційну заяву

«Звичайні» юрособи подають реєстраційну заяву за формою 2. Зараз, коли будемо говорити про її заповнення, вже будемо прив’язуватися до форми, що почне діяти з 01.05.2023 (у редакції наказу Мін’юсту від 29.03.2023 № 1158/5).

При заповненні Заяви необхідно враховувати інструкції та рекомендації, що містяться в формі Заяви. Складнощів із заповненням форми № 2, в принципі виникнути не повинно.

Сторінка 1. Заповнюємо.

1) розділ «Відомості про реєстраційну дію…» — ставимо відмітку (знак «V» або інший подібний знак, що свідчитиме про обрання певного поля) в полі «Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу»;

2) розділ «Відомості про зміни…»:

— проставляємо відмітку в полі «Зміна виду економічної діяльності», а якщо вносяться зміни і в статут, то також робимо відмітку в полі «Зміна установчого документа, у т. ч. перехід на діяльність на підставі модельного статуту чи з модельного статуту на власний установчий документ»;

— у полі «Прошу зареєструвати зміни до відомостей про юридичну особу протягом» — проставляємо відмітку в полі «24 годин»;

3) розділ «Відомості про юридичну особу» — заповнюємо дані про підприємство (заповнюємо всі поля цього розділу).

Сторінка 2. Заповнюємо поле «Види економічної діяльності, у тому числі основний, який вказується першим». У цьому полі

потрібно зазначати лише ті види діяльності, інформація про які змінюється

А саме: якщо додається новий вид діяльності, то код цього виду діяльності за КВЕД зазначається зі знаком «+», а якщо виключається якийсь із видів діяльності, зазначений раніше, то його код, відповідно, зазначається зі знаком «-». Якщо змінюється основний вид діяльності, його потрібно зазначити першим.

Приклад 1. Потрібно додати новий додатковий код діяльності (при цьому основний код діяльності не змінюється). У цьому випадку зазначаємо цей новий додатковий код у «п. 2» зі знаком «+»:

1

.

2

6

8

.

2

0

+

3

.

Приклад 2. Якщо потрібно додати новий код діяльності і він буде основним. Наприклад, раніше основним кодом був код «46.19», а тепер додаємо новий код «46.90», який стане основним.

1

4

6

.

9

0

+

2

.

3

.

Якщо також проводиться держреєстрація змін у статут, то заповнюємо також розділ «Вид установчого документа». Ставимо відмітку в графі «інший», а в самому полі зазначаємо «СТАТУТ».

Усі інші розділи сторінки 2 не заповнюємо.

Сторінка 6. Заповнюємо розділ «Відомості про заявника та, у випадку подання заяви в паперовій формі, — спосіб отримання виписки в паперовій формі» (заповнюємо всі поля).

Інші сторінки заяви. Не заповнюємо.

Зверніть увагу:

кожна заповнена сторінка форми 2 має бути підписана директором (підписом керівника підприємства)

Хто подає заяву

Заяву держреєстратору має право подавати:

1) директор (керівник підприємства), тобто особа, відомості про яку як про керівника містяться в ЄДР. Керівнику не треба подавати документи, що засвідчують його повноваження як керівника, оскільки такі відомості містяться в ЄДР. При поданні документів у паперовій формі заявник (директор) повинен мати при собі документ, що посвідчує його особу;

2) інша особа. У разі подання документів представником додатково подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує його повноваження (крім випадку, якщо відомості про повноваження цього представника містяться в ЄДР).

Способи подання

Закон про держреєстрацію передбачає можливість подання документів держреєстратору:

1) в паперовій формі: особисто або поштовим відправленням. При цьому у разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена (ч. 1 ст. 15 Закону про держреєстрацію);

2) в електронній формі — через вебпортал електронних послуг. Але, на жаль, наразі до кінця ця можливість не реалізована і фактично «звичайні» юрособи подати документи в електронній формі держреєстратору не можуть.

Чи потрібно повідомляти податкову?

Якщо ви платник ЄП. У такому випадку вам необхідно повідомити податківців про зміну видів діяльності. Адже відповідно до п.п. 7 п.п. 298.2.3 ПКУ у разі здійснення видів діяльності, не зазначених у Реєстрі платників ЄП, — платник ЄП має перейти на загальну систему оподаткування з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, у якому здійснювалися такі види діяльності.

Для повідомлення податківців про такі зміни подається Заява про застосування спрощеної системи оподаткування (затверджена наказом Мінфіну від 16.07.2019 № 308) з позначкою у полі «Внесення змін» та у полі «5.4. Внесення змін до реєстру платників єдиного податку*** щодо: видів господарської діяльності».

При цьому в полі «8. Обрані види діяльності згідно з КВЕД ДК 009:2010» вказуємо весь оновлений перелік своїх видів діяльності.

Заповнити слід також і розділи 1 — 4, 6, 7, бо в них «сидять» обов’язкові відомості Заяви, які перелічено у п. 298.3 ПКУ (ср. ).

Щодо строків подання Заяви, то для платників ЄП групи 3 конкретно цей строк не названий. Податківці в категорії 108.04 БЗ говорять, що Заява має бути подана не пізніше останнього дня кварталу, в якому відбулися такі зміни.

Втім наша настійна порада:

починати здійснювати «нові» види діяльності можна лише після того, як інформація про ці види діяльності з’явиться в Реєстрі платників ЄП

Якщо підприємство на загальній системі. Може бути питання, чи необхідно в цьому випадку подавати ф. № 1-ОПП? Ні, не потрібно. Інформація про зміну видів діяльності оновлюється в контролюючих органах на підставі відомостей, отриманих від державного реєстратора. На це звертають увагу і податківці в категорії 116.06 БЗ.

Висновки

  • Хоча суб’єкт господарювання має право займатися практично всіма незабороненими видами діяльності, щоб у нього в подальшому не було проблем, краще внести код КВЕД нового виду діяльності до ЄДР.
  • Необхідність внесення змін до статуту і держреєстрації цих змін залежить від положень статуту. Якщо в статуті не визначені види діяльності або вони визначені, але сказано, що підприємство може здійснювати «інші виді діяльності, які не суперечать чинному законодавству», — зміни до статуту вносити не потрібно. В іншому випадку — зміни до статуту краще внести.
  • Для внесення нового коду КВЕД в ЄДР необхідно підготувати пакет документів: (1) реєстраційну заяву; (2) протокол рішення засновників про зміну видів діяльності; (3) документ про сплату адмінзбору; (4) нову редакцію статуту (якщо необхідно вносити зміни і до статуту).
  • Наразі подання документів на практиці можливо лише в паперовій формі (особисто або поштою).
  • Платникам єдиного податку потрібно також подати заяву податківцям на внесення змін до Реєстру платників єдиного податку щодо видів діяльності.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі