Теми статей
Обрати теми

Дропшипер — юрособа: податковий та бухоблік

Павленко Олексій, податковий експерт
За зверненнями наших читачів у цій публікації обговоримо питання податкового та бухгалтерського обліку юридичної особи, яка здійснює посередницьку діяльність з продажу товарів через інтернет-мережу (дропшипінг). Зокрема, для таких посередників (дропшиперів), які ще не є платниками ПДВ, висвітлимо питання особливості обрахунку «річного» обсягу поставок для порівняння його з граничним 1 млн грн, перевищення якого вимагає реєстрації платником цього податку.

Схема роботи

Детальніше про те, що розуміється під дропшипінгом, читайте у матеріалі «Дропшипінг, як різновид інтернет-торгівлі» // «Податки & бухоблік», 2023, № 41.

А надалі ми з податкових та бухгалтерських кутів розглядатимемо традиційну схему дропшипінгу, з якою до нас зверталися читачі. А саме.

Юридична особа — посередник (дропшипер) на підставі договорів комісії, укладених з українськими виробниками, імпортерами, дистриб’юторами, оптовими торговцями тощо, реалізує через свій інтернет-магазин (інтернет-аукціон) товари згаданих суб’єктів господарської діяльності. Товари покупцям відвантажуються безпосередньо виробниками, імпортерами, дистриб’юторами, оптовими торговцями тощо за отриманими від дропшипера адресами (рознарядками).

Дропшипер отримує свій прибуток як різницю між роздрібними цінами, за якими він продає товар в Інтернеті, та оптовими цінами, за якими він розраховується зі згаданими госпсуб’єктами (виробником, оптовим продавцем, дистриб’ютором тощо).

А тепер перейдемо до облікових особливостей такого «інтернет-виду» діяльності юрособи-посередника.

Податок на прибуток

Тут якраз усе стандартно — якісь особливості відсутні. Відображення дропшипером цих операцій в обліку з податку на прибуток здійснюється за бухгалтерськими правилами (див. нижче про бухоблік). Причому як малодохідниками, так і високодохідниками. Оскільки жодних податкових різниць для таких операцій розд. III «Податок на прибуток підприємств» ПКУ не передбачає.

До речі,

при вирішенні питання про незастосування податкових різниць в порядку п.п. 134.1.1 ПКУ до ліміту в 40 млн грн річного доходу кошти, отримані дропшипером в оплату вартості товарів (а не його послуг, як посередника), не включаються

Хоча такі суми (вартість товарів, що реалізуються через Інтернет) «механічно» — транзитом і проводяться в його бухобліку через субрахунки доходів (див. нижче)…

Єдиний податок

Якщо дропшипер — юрособа, яка працює на ЄП у групі 3, то незалежно від обраної ставки ЄП: 3 %, 5 % або 2 % ( у разі якщо він обрав спецЄП), — його єдино-податковий облік не буде мати відмінностей.

Переваги спецЄП. Відмінність буде тільки у тому, що дропшипер на спецЄП може реалізовувати ширший асортимент товарів, ніж звичайний 3-групник. Адже йому дозволена роздрібна торгівля й підакцизними товарами та роздрібний продаж ПММ* в ємностях до 20 л (п.п. 1 п.п. 9.3 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ).

* Нагадаємо, що легкозаймисті види ПММ поштові служби можуть не прийняти, бо вони заборонені для пересилання поштою

А головне — спецЄПешник не обмежений розміром обсягу ЄП-доходу. Щоправда, спецЄП планують з 1 липня скасувати…☹

ЄП-дохід дропшипера. У разі надання послуг, виконання робіт за договорами комісії, доручення або за агентськими договорами доходом єдинника є сума отриманої посередником винагороди (п. 292.4 ПКУ). Тож гроші, отримані від покупця, дропшипер-єдинник до свого оподатковуваного ЄП-доходу не включає. І можливості працювати за цією посередницькою схемою дропшиперам 3-групникам (хто не на спецЄП) набагато вигідніше. Оскільки у розрахунок дозволеного граничного обсягу річного доходу, що дозволяє працювати на ЄП (у 2023 році це — 7818900 грн), потрапляє не весь оборот, а тільки сума винагороди дропшипера.

ПДВ

Оскільки дропшипер працює за посередницьким договором комісії на продаж товарів (чи за іншим видом посередницького договору), то тут формально мають застосовуватися норми п. 189.4 ПКУ. Тобто під оподаткування ПДВ у нього має підпадати уся вартість комісійних товарів, які реалізуються через його інтернет-магазин. І навіть — незважаючи на те, що відправлення цих товарів здійснюється безпосередньо комітентом (іншим принципалом).

Звісно, окремим об’єктом оподаткування ПДВ у дропшипера також є і його комісійна послуга.

Ліберальне. У той же час податківці іноді надавали й ліберальні роз’яснення щодо ситуацій, коли послуги/товари через посередника не проходили. Див., наприклад, лист ДПСУ від 08.05.2020 № 1928/6/99-00-07-03-02-06/ІПК, де вони писали про неоподаткування у посередника транзитних коштів ПДВ. Щоправда, цей лист стосувався операцій за агентським договором. Але й у тій ситуації через агента (посередника) теж проходили усі кошти від покупців, а те, що агент перепродавав (це були якісь послуги принципала), відпускалось покупцям безпосередньо принципалом від свого імені, а не від імені посередника. Тож ви можете спробувати запитати фіскалів й щодо своєї схеми. Але малоймовірно, що вони напишуть так само ліберально й щодо оподаткування ПДВ договорів комісії, за якими дропшипер (посередник) працює саме від свого (!) імені.

ПЗ та ПК. Отже, надалі

ми будемо зважено виходити з того, що у комісіонера-дропшипера оподатковується ПДВ уся вартість товарів, які він реалізує через свій інтернет-магазин, а також вартість його посередницьких послуг

Таким чином, у більшості випадків за договором продажу товарів з інтернет-магазину у комісіонера-дропшипера першою ПДВ-подією є надходження від покупця коштів в оплату за товар. Саме за цією датою зазвичай і відображають дропшипери з усієї отриманої суми ПЗ з ПДВ (п. 187.1 ПКУ). Але якщо застосовується розрахунок через еквайра, то треба враховувати також норми п. 187.5 ПКУ (детальніше див. «Інтернет-еквайрингова оплата: як врахувати?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 41).

При перерахуванні грошей комітенту дропшипер отримує право на ПК з ПДВ (п. 198.2 ПКУ). Звичайно, за наявності належним чином оформленої комітентом ПН, зареєстрованої в ЄРПН.

Що стосується винагороди посередника, то на цю суму дропшипер також зобов’язаний нарахувати ПЗ з ПДВ і скласти ПН на комітента. Якщо згідно з договором винагорода утримується із сум, що надійшли від покупців як оплата товару, то послугові ПЗ мають виникнути вже на дату надходження коштів від покупця. Це при великій кількості оплат дуже незручно. Тому краще записати у договорі, що сума винагороди визначається і оплачується за підсумками місяця. А потім у звіті/акті на посередницькі послуги робити підсумковий залік. Якщо ж винагорода перераховується дропшиперу окремо — після погодження звіту комісіонера, то ПЗ виникнуть на дату складання акта або на дату погодження звіту (якщо окремий акт не складається).

Визначення граничного обсягу для реєстрації платником. Згідно з п. 181.1 ПКУ для обчислення 12-місячного обсягу сум операцій постачання з метою порівняння з граничним 1 млн грн має братись загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розд. V ПКУ. А оскільки у посередників, зокрема комісіонерів, оподаткуванню ПДВ зазвичай підлягає уся вартість товарів, що за його участю реалізуються, а також і сума його комісійної винагороди, то усі ці і транзитні, і прямі суми мають враховуватись при обчисленні 12-місячного обсягу (тобто весь кредитовий оборот по бухгалтерських субрахунках 702 та 703). Але є й виняток: зокрема, це туроператори та турагенти, які для цих цілей враховують лише суми своїх винагород (див. БЗ 101.19).

Отже, дропшиперу, який торгує через свій-інтернет магазин, дуже легко подолати цей «мільйон». І якщо дропшипер — юрособа, яка не працює на ЄП у групі 3 за ставкою 5 % чи 2 % (на спецЄП), то вона, як правило, є платником ПДВ…

Бухгалтерський облік

У цій схемі роботи, на відміну від класичної комісії на продаж, передачі товарів комісіонеру (дропшиперу) від комітента взагалі не відбувається. Тому на позабалансовому субрахунку 024 «Товари, прийняті на комісію» дропшипер нічого не обліковує. Навіть коли постачальник виписує на ім’я дропшипера видаткову накладну (а останній, у свою чергу, виписує на той же відвантажений товар накладну покупцеві), за балансом у дропшипера нічого не відображається. Звісно, й у самому балансі він ніяк не відображає рух товарів, що реалізуються через його інтернет-магазин.

Реалізацію товарів комітентів через інтернет-магазин та свою комісійну винагороду дропшипер відображає стандартними комісійними проводками.

Вартість реалізованих товарів на дату їх відвантаження комітентом покупцям відображається за кредитом субрахунку 702 «Дохід від реалізації товарів»* і одночасно дохід зменшується за дебетом субрахунку 704 «Вирахування з доходу» на суму, яка призначається комітенту (виробнику, імпортеру тощо). Тут нагадаємо, що відповідно до п.п. 6.2 НП(С)БО 15 «Дохід»

не визнаються доходами такі надходження від інших осіб, як «сума надходжень за договором комісії, агентським та іншим аналогічним договором на користь комітента, принципала тощо»

* Якщо дропшипер працює за договором доручення або агентським договором, то через субрахунки доходів (Кт 702, 703) отримана від покупців загальна сума і вирахування з неї (за субрахунком 704) не проводяться. На доходний субрахунок (Кт 703) у відповідний момент потрапляє лише винагорода посередника.

Звісно, до доходу дропшипера-посередника не включаються отримані від покупців попередні оплати за товари (п.п. 6.3 НП(С)БО 15).

Сума винагороди дропшипера відображається у його бухобліку за кредитом субрахунку 703 у складі доходів на дату затвердження звіту комісіонера та/або підписання акта про виконання посередницьких послуг (залежно від того, який вид оформлення результатів послуг посередника передбачений у договорі комісії).

Приклад. Дропшипером-юрособою реалізовано товару комітента на суму 180000 грн (у тому числі ПДВ 30000 грн). Винагорода дропшипера (комісіонера) складає 15 % (27000 грн, у тому числі ПДВ 4500 грн) і перераховується йому комітентом після затвердження звіту. Собівартість комісійних послуг дропшипера — 6000 грн.

Бухоблік у дропшипера

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,

грн

Дт

Кт

1

Надійшла оплата за товар від покупця*

311

681

180000

643

641/ПДВ

30000

2

Реалізовано (відправлено комітентом) товар покупцеві

361

702

180000

702

643

30000

681

361

180000

3

Складено й узгоджено звіт комісіонера

704

685

150000

644/1

685

30000

4

Нараховано комісійну винагороду

361

703

27000

703

641/ПДВ

4500

5

Списано собівартість комісійної послуги

903

23

6000

6

Перераховано комітенту кошти за товар

685

311

180000

7

Відображено ПК з ПДВ за вартістю товару на підставі ПН комітента, зареєстрованої в ЄРПН

641/ПДВ

644/1

30000

8

Отримано комісійну винагороду

311

361

27000

* Якщо згідно з договором комісіонер утримує свою винагороду із суми виручки, що надійшла від покупця, на цю ж дату необхідно нарахувати ПДВ з суми комісійної винагороди: Дт 643 — Кт 641/ПДВ — 4500 грн.

Висновки

  • Відображення в обліку з податку на прибуток операцій продажу юрособою-дропшипером товарів через свій інтернет-магазин здійснюється за бухправилами. Застосування податкових різниць для таких операцій розд. III ПКУ не передбачає.
  • Якщо юрособа-дропшипер працює на ЄП, його дохід, оподатковуваний ЄП, складає лише сума отриманої посередницької винагороди.
  • У комісіонера-дропшипера оподатковується ПДВ уся вартість товарів, які він реалізує через свій інтернет-магазин, а також вартість його посередницьких послуг.
  • Для визначення необхідності реєстрації платником ПДВ при обчисленні 12-місячного обсягу реалізації у дропшипера мають враховуватись і вартість товарів, що реалізуються, і сума його комісійної винагороди.
  • У бухобліку дропшипера-посередника вартість реалізованих товарів відображається за кредитом дохідного субрахунку 702 і одночасно дохід зменшується за дебетом субрахунку 704 на суму, яка призначається комітенту (виробнику, імпортеру тощо).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі