Теми статей
Обрати теми

Чи слід боятися відповідальності за незакриту робочу зміну чи нестворений Z-звіт

Децюра Сергій, податковий експерт
Випадково наприкінці робочого дня касир не закрив робочу зміну і, відповідно, не створив Z-звіт. Помилку виявили на початку наступного дня, коли касир прийшов на роботу. Яка відповідальність передбачена за незакриття зміни наприкінці дня на РРО/ПРРО і нестворення Z-звіту?

Закриття зміни на РРО

Щоб зрозуміти, чи буде взагалі помилка, якщо наприкінці робочого дня не зробити закриття зміни, слід пригадати правила роботи на РРО/ПРРО.

Розпочнемо з правил роботи на РРО. Для класичних РРО такого поняття, як відкриття та закриття зміни, не існує. А тому хвилюватися про відповідальність за незакриття зміни наприкінці робочого дня РРО не варто.

Звертаємо увагу! Деякі виробники РРО внесли у програмне забезпечення своїх РРО можливість здійснення таких операцій, як відкриття та закриття зміни. Але за своєю суттю ці операції є лише технічними. Вони тільки дають змогу керівництву суб’єкта господарювання визначити загальний час роботи певного касира на конкретному РРО. І ніяким чином не впливають на виконання РРО своїх функцій.

Узагалі-то, виходячи і вимог Закону про РРО* і Порядку № 547**, щоб класичний РРО почав здійснювати свою роботу, потрібно, щоб відбулася розрахункова операція в розуміння Закону про РРО. Як тільки відбулася така операція на РРО, можна говорити, що касовий апарат почав свою роботу, а отже, на нього поширюються всі вимоги, передбачені Законом про РРО.

* Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 № 265/95-ВР.

** Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 № 547.

А саме якщо була проведена розрахункова операція через РРО, то касир буде зобов’язаний наприкінці робочого дня (зміни) створювати у паперовій та/або електронній формі (крім автоматів з продажу товарів (послуг)) фіскальні звітні чеки, тобто Z-звіт (п. 9 ст. 3 Закону про РРО та п. 4 підрозд. ІІІ розд. ІІ Порядку № 547).

До відома! Операція «службове внесення» та «службова видача» не є розрахунковою у розумінні Закону про РРО (БЗ 109.09). А тому якщо протягом дня були здійснені тільки такі операції, то касир, який увімкнув РРО, Z-звіт може не робити. Йому буде достатньо просто вимкнути такий РРО з мережі. Звичайно, якщо програмне забезпечення РРО передбачає здійснення технічних операцій відкриття і закриття зміни, то можна зробити такі операції без формування Z-звіту.

Отже, з вищеописаного випливає, що

для класичного РРО відкриття та закриття зміни значення не має. Увагу слід приділяти саме формуванню наприкінці зміни, протягом якої були здійснені розрахункові операції, Z-звіту.

При цьому варто враховувати, що згідно з п. 2 Вимог № 199* «зміна» — це період роботи РРО від реєстрації першої розрахункової операції після виконання Z-звіту до виконання наступного Z-звіту. При цьому максимальна тривалість зміни РРО не повинна перевищувати 24 години.

* Вимоги щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування, затверджені постановою Кабміну від 18.02.2002 № 199.

Враховуючи це, фіскали (БЗ 109.10) наголошують, що при щоденній роботі з РРО Z-звіт необхідно виконувати щодня, але не пізніше 24 години цього дня (тобто Z-звіт слід бити щодня не пізніше опівночі). З цим, звичайно, можна сперечатися і доводити, що 24 години слід рахувати від того, коли була здійснена перша розрахункова операція на РРО, а не спиратися на кінець доби. На цьому інколи наголошують і самі фіскали у своїх індивідуальних роз’ясненнях (листи ДПСУ від 05.06.2020 № 2344/6/99-00-05-04-01-06/ІПК та від 11.04.2019 № 1560/6/99-99-14-05-01-15/ІПК тощо).

Закриття зміни на ПРРО

З ПРРО в частині відкриття і закриття зміни все дещо складніше. Адже відповідно до Порядку № 317*:

по-перше, для переведення у фіскальний режим роботи ПРРО касир має відкрити робочу зміну. Для цього вона має в ПРРО вибрати відповідну команду. А сам ПРРО у відповідь на ці дії автоматичне створить службовий документ, який ПРРО реєструє на сервері податкової (п. 3 розд. IV Порядку № 317);

по-друге, наприкінці робочого дня (зміни) касир має закрити робочу зміну. Для цього касир має сформувати фіскальний звітний чек/фіскальний звіт за таку зміну (Z-звіт) та направити його на реєстрацію до фіскального сервера (п. 3 розд. IV Порядку № 317).

* Порядок реєстрації, ведення реєстру та застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій, затверджений наказом Мінфіну від 23.06.2020 № 317.

Отже,

на відміну від роботи на РРО, на ПРРО слід не тільки обов’язково відкривати та закривати зміну, а й формувати Z-звіт для її закриття.

Причому формувати Z-звіт на ПРРО наприкінці зміни слід незалежно від того, чи була здійснена розрахункова операція. Змушує це робити сам факт відкриття зміни. Без закриття зміни відкрити нову зміну не вдасться.

А отже, з цього випливає, що вимога п. 9 ст. 3 Закону про РРО про створення наприкінці робочого дня (зміни) Z-звіту стосується і ПРРО.

Відповідальність

Із вищенаведеного випливає, що суб’єкт господарювання порушить вимогу п. 9 ст. 3 Закону про РРО, якщо:

— працюючи на РРО, не створить Z-звіт наприкінці робочого дня (зміни), протягом якого була розрахункова операція;

— працюючи на ПРРО, не створить Z-звіт наприкінці робочого дня (зміни), протягом якого була відкрита зміна на ПРРО.

Років вісім тому за нестворення або несвоєчасне створення Z-звіту суб’єкта господарювання могли покарати. А саме йому могли виписати штраф у розмірі 340 грн за кожний невиконаний Z-звіт. Така відповідальність в ті часи значилася у п. 4 ст. 17 Закону про РРО.

З 23.07.2015 ця норма із Закону про РРО була виключена. І, що найголовніше, іншої відповідальності за таке порушення у Законі про РРО не з’явилося.

Також уже давно немає драконівських штрафів за неоприбуткування готівки, що пов’язується із несвоєчасним виконанням Z-звіту.

Так що ж тоді загрожує за нестворення Z-звіту?

На думку фіскалів (БЗ 109.18), лишився лише адмінштраф «за порушення встановленого законом порядку проведення розрахунків» за ст. 1551 КУпАП. Його, до речі, могли застосовувати і протягом дії воєнного стану до суб’єктів господарювання, які потрапляли під мораторій на РРО-штрафи (БЗ 109.18).

Цей штраф накладається на осіб, які здійснюють розрахункові операції, у розмірі від 34 до 85 грн, а на посадових осіб суб’єктів господарювання — від 85 до 170 грн. За повторне протягом року порушення розмір штрафу становить відповідно від 85 до 170 грн і від 170 до 340 грн.

При цьому податківці тільки складають протокол про адмінправопорушення (ст. 255 КУпАП), а розглядають справи суди на підставі цих протоколів (ст. 221 КУпАП). Таким чином, строки давності для адмінштрафів за несвоєчасне виконання Z-звіту — 3 місяці з дня вчинення правопорушення. Адже таке порушення є разовим.

До закінчення зазначеного строку орган ДПСУ має скласти і передати до суду протокол про адміністративне правопорушення, а суд — розглянути справу і винести постанову про накладення штрафу (ст. 38 КУпАП).

Отже, як бачимо, за нестворення чи несвоєчасне створення Z-звіту відповідальність мізерна. Тому навряд чи суб’єкту господарювання слід надто перейматися несвоєчасним створенням Z-звіту.

Водночас ті суб’єкти, які не змоги своєчасно створити Z-звіт через форс-мажорні обставини (повітряну тривогу, відсутність світла тощо), можуть уникнути і цієї мізерної відповідальності, якщо:

1) на РРО та/або ПРРО створять Z-звіт не пізніше наступного робочого дня, до початку проведення розрахункових операцій на такому РРО та/або ПРРО (БЗ 109.02);

2) матимуть якісь докази відсутності вини. Адже саме вина є обов’язковим елементом адмінвідповідальності! А відсутність вини особи має означати й відсутність адмінштрафу (ст. 9 КУпАП). Наприклад, при відключенні світла доказом відсутності вини буде інформація, розміщена на вебпорталах енергопостачальних компаній, про відключення електроенергії у відповідній місцевості чи неможливість її постачання через пошкодження енергетичних мереж, тощо (БЗ 109.18).

Висновки

  • Якщо суб’єкт використовує класичний РРО, то для нього своєчасність закриття зміни ролі не відіграє. А от Z-звіт він має складати наприкінці кожної зміни, протягом якої була здійснена розрахункова операція.
  • Для тих, хто використовує ПРРО, обов’язковість закриття зміни прирівнюється до обов’язковості створення Z-звіту на класичному РРО. Адже щоб закрити зміну на ПРРО, слід створити Z-звіт.
  • За несвоєчасне створення Z-звіт на РРО та ПРРО загрожує тільки адмінштраф згідно зі ст. 1551 КУпАП. І той застосувати складно.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі