Теми статей
Обрати теми

ФОП надає послуги бухобліку: ставати на облік у Держфінмоніторинг?

Казанова Марина, податковий експерт
ФОП надає послуги клієнту у сфері бухобліку та податкового консультування. Які саме КВЕД зобов’язують ФОП реєструватися в Держфінмоніторингу і виконувати функції суб’єкта первинного фінмоніторингу?

Почнемо з того, що Закон № 361* (п.п. 7 ч. 2 ст. 6) відносить до спеціально визначених суб’єктів первинного фінмоніторингу, зокрема:

* Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 06.12.2019 № 361-IX.

— бухгалтерів, суб’єктів господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку;

— суб’єктів господарювання, що здійснюють консультування з питань оподаткування.

При цьому

штатних (тих, хто працює за трудовим договором) бухгалтерів / податкових консультантів усі ці вимоги не стосуються. Вони не є суб’єктами первинного фінмоніторингу стосовно операцій свого роботодавця

А ось НЕнаймані бухгалтери, а також суб’єкти господарювання, які надають послуги у сфері бухобліку або здійснюють консультування з питань оподаткування, є спеціально визначеними суб’єктами фінмоніторингу і зобов’язані виконувати вимоги Закону № 361.

Тепер безпосередньо до нашого питання: наявність яких саме КВЕД визначає необхідність стати на облік у Держфінмоніторингу і виконувати вимоги Закону № 361.

Тут варто зазначити, що

Закон № 361 (так само як і інші акти законодавства) не конкретизує перелік кодів видів економічної діяльності для суб’єктів первинного фінансового моніторингу (СПФМ)

Тож першочерговим є не код КВЕД, а те, які послуги ви надаєте.

Про які саме бухпослуги та послуги у сфері податкового консультування йде мова в Законі № 361?

Тут важливо звернути увагу на таке:

1) відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону № 361 він поширюється на осіб, які забезпечують проведення фінансових операцій. При цьому фінансова операція — це будь-які дії щодо активів клієнта, вчинені за допомогою СПФМ або про які стало відомо СПФМ у рамках ділових відносин з клієнтом (п.п. 65 ч. 1 ст. 1 Закону № 361);

2) об’єктом фінмоніторингу є дії з активами, пов’язані з відповідними учасниками фінансових операцій, які їх проводять <...>, а також будь-яка інформація про такі дії чи події, активи та їх учасників (п.п. 41 ч. 1 ст. 1 Закону № 361). При цьому активами є кошти, у тому числі електронні гроші, інше майно, майнові та немайнові права.

3) основною функцією бухгалтера / податкового консультанта як СПФМ є (ч. 2 ст. 8; ч. 2 ст. 10 Закону № 361):

(1) інформування Держфінмоніторингу про підозрілі фінансові операції клієнта;

(2) інформування Держфінмоніторингу про розбіжність між даними бенефіціарів, які містяться в ЄДР, та інформацією про кінцевих бенефіціарних власників, отриманою суб’єктом первинного фінансового моніторингу в результаті здійснення належної перевірки клієнта.

Фактично все це дає підстави зробити обережний висновок, що суб’єкт господарювання є СПФМ, якщо надання бухпослуг/послуг або послуг з податкового консультування

передбачає доступ до інформації про господарські операції клієнта або певну господарську операцію клієнта

При цьому, наприклад, помилково вважати, що необхідність бухгалтера стати на облік у Держфінмоніторингу виникає, тільки якщо він надає послуги ведення бухобліку. Така необхідність виникає, і якщо він надає консультаційні послуги, які передбачають, що бухгалтер / податковий консультант має інформацію про господарські операції (господарську операцію клієнта). На цьому наголошує й Мінфін. Так, у листі Мінфіну від 09.03.2021 № 26110-05-10/7351 зазначено, що

вчинення будь-яких дій з активами клієнта (участь, від імені та/або за дорученням клієнта та/або допомога клієнту планувати чи здійснювати операцію) є здійсненням фінансової операції СПФМ

Тобто фактично Мінфін підтверджує, що якщо при наданні послуг бухгалтер/консультант має доступ до інформації про операцію клієнта — то він є СПФМ і у нього виникає обов’язок стати на облік у Держфінмоніторингу.

Також зазначимо: якщо у суб’єкта господарювання немає «бухгалтерського» КВЕД 69.20 «Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з оподаткування», але фактично надаються бухпослуги / послуги податкового консультування, які передбачають доступ до інформації про господарські операції клієнта, то відсутність КВЕД 69.20 не рятує від необхідності стати на облік в Держфінмоніторингу.

І навпаки, якщо в рамках КВЕД 69.20 надаються послуги, які не передбачають доступ до інформації про господарські операції клієнта (наприклад, проводяться бухгалтерські тренінги, семінари, усні консультації з «загальних» питань, наприклад щодо змін у податковому законодавстві), то ми не є СПФМ, оскільки тут, у принципі, немає об’єкта фінмоніторингу.

Отже, фактично ставати на облік в Держфінмоніторингу потрібно, якщо:

1) є безпосереднє ведення бухобліку клієнта або

2) є надання інших бухгалтерських або консультаційних послуг (з бухобліку, оподаткування), які передбачають доступ до інформації про господарські операції / господарську операцію клієнта.

Якщо ж наші послуги взагалі не передбачають доступ до інформації про господарські операції клієнта, вважаємо, ставати на облік у Держфінмоніторингу не обов’язково.

Втім, зазначимо, що питання це досить неозначене. Тож ризики потрапити під великі санкції виключати не можна.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі