Теми статей
Обрати теми

Старі акцизні накладні — зареєструвати до 3 жовтня

Павленко Олексій, податковий експерт
Закон України від 09.08.2023 № 3303-IX

Висновки документа

До 3 жовтня (включно) цього року платники пального (та спиртового) акцизу, які мають таку можливість, повинні:

— зареєструвати в ЄРАН АН та РК, граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24.02.2022 по 30.09.2023;

— надіслати електронні документи, що містять дані про фактичні залишки та обсяг обігу пального або спирту етилового за період з 24.02.2022 по 30.09.2023.

Закон № 3303 визначив особливий порядок реєстрації/надсилання згаданих документів

Закон України від 09.08.2023 № 3303-IX (даліЗакон № 3303) має назву:

«Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції».

Але, не зважаючи на таку назву, у нього запхали й оновлену норму одіозного «воєнного» п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (далі — п.п. 69.1). У зміненому п.п. 69.1 для «здатних» платників пального (та спиртового) акцизу фактично «реінкарнована» обов’язковість реєстрації АН та РК в ЄРАН і подання електронних документів про фактичні залишки та обсяг обігу пального або спирту етилового (далі — Довідка), а також — і штрафні санкції за несвоєчасні реєстрацію/подання згаданих документів!.. ☹

Тому ми вирішили зробити два різні коментарі до Закону № 3303. Цей присвячуємо лише змінам у сфері електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (коментар до «виноробних» змін, не такий гарячий, тому зробимо його окремо).

Чинність та застосування. Акцентуємо вашу увагу, що Закон № 3303 набрав чинності з 03.09.2023. Але!

Норми оновленого п.п. 69.1, як зазначено в цій його останній редакції, «застосовуються з 1 серпня 2023 року»

Для чого законодавці вигадали це «заднє» число, скажемо наприкінці.

А зараз спробуємо якось систематизувати те, що знов надто невдало втулили наші законодавці в нову редакцію п.п. 69.1.

Реєстрація «старих» АН та РК. Для тих платників, «які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки», нова норма п.п. 69.1 містить вимогу зареєструвати в ЄРАН не пізніше 3 жовтня цього року (!)*АН та РК, граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24.02.2022 до 30.09.2023 (останній день місяця, в якому набрав чинності Закон № 3303). Зазначимо, що у нормі міститься й альтернативний варіант — «або зведених» АН/РК «на загальний обсяг пального або спирту етилового, реалізованих за цей період» (за кожним кодом УКТ ЗЕД та умовним кодом і кожним акцизним складом/акцизним складом пересувним та їх розпорядниками)!

* Адже ця нова норма потребує реєстрації «протягом 30 календарних днів з дня набрання чинності» Законом № 3303, а таке, як ми зазначили, відбулося 3 вересня цього року.

І лише у такому випадку штрафів за несвоєчасну реєстрацію АН та РК, передбачених у ст. 1202 ПКУ, не буде!

Білі плями нової редакції п.п. 69.1 спробували «зафарбувати» головні податківці (див. їхні тлумачення та поради за посиланням). Тут і далі ми будемо на них постійно посилатись.

Так от, щодо реєстрації у згаданий вище термін (не пізніше 3 жовтня) «старих» АН та РК податківці рекомендують платникам дотримуватися таких особливостей щодо їх складання та реєстрації.

1. Хронологія. При реєстрації АН/РК, у тому числі зведених АН, складених на операції, здійснені за період з 24.02.2022 «до набрання чинності цим Законом» (тобто до 03.09.2023**), дотримуватись хронологічного порядку реєстрації з урахуванням дати їх складання!

** Податківці вважають, що починаючи саме із цієї дати (3 вересня) платники вже мають чітко дотримуватись встановлених ПКУ строків реєстрації АН/РК в ЄРАН. Хоча ці норми можна розуміти й по-іншому. Бо мова іде не про «операції, здійснені», а про документи, граничний термін реєстрації яких припадає на період до 30 вересня!

2. Щодо зведених АН. Нам було не зовсім зрозуміло, чи можна складати зведені АН на будь-які реалізації, чи маються на увазі тільки випадки, прямо передбачені ПКУ?

Але судячи з пояснень фіскалів, схоже, можливо їх складати за будь-якими реалізаціями. Фіскали такі АН називають «зведені АН відповідно до Закону № 3303» і пишуть, що:

— такі зведені АН можуть складатися (з урахуванням п. 232.1 ПКУ) окремо по кожному акцизному складу / акцизному складу пересувному за кожним кодом УКТ ЗЕД та умовним кодом, за вирахуванням обсягів пального, на яке таким платником податків вже були зареєстровані АН в ЄРАН;

— зведені АН рекомендовано складати окремо за кожний календарний місяць (за необхідності — за інший період у межах календарного місяця) із зазначенням в них дати складання — останній календарний день відповідного місяця. Тут зазначимо, що у п.п. 69.1 мова йде про складання зведених АН «на загальний обсяг» пального або спирту, «реалізованих за цей період». Тобто за весь період! Щодо помісячної розбивки ніяких згадок немає! Тож можна виписати 30 вересня одну зведену на увесь обсяг, реалізований за відповідним кодом/складом «за цей період», починаючи з 24.02.2022... Але фіскали «мутять» своє і додають платникам зайвих проблем;

— при складанні відповідно до Закону № 3303 зведених АН у верхній лівій частині таких АН здійснюється відповідна відмітка «Х» у призначеному для цього рядку.

Крім того, податківці пишуть, що

в АН, «які складаються відповідно до Закону № 3303»*** на операції з реалізації пального іншим платникам акцизного податку, зазначається напрям використання пального «3»

*** Гадаємо, тут мова йде про ті ж самі «новітні» зведені АН.

Нагадаємо, що цей напрям означає: «розподіл обсягу залишків пального станом на 01 липня 2019 року між акцизними складами / пересувними акцизними складами, де такі обсяги фактично знаходилися». Тож хай вас цей момент не засмутить…

3. «Цінні» поради фіскалів. АН, у тому числі зведені, фіскали радять реєструвати з урахуванням наявних на такому акцизному складі/акцизному складі пересувному обсягів залишків пального або спирту етилового за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД та умовним кодом, обчислених відповідно до п. 232.3 ПКУ (тобто регліміт — АНакл), та синхронізації дій з платниками акцизного податку — контрагентами (щодо постачання та отримання пального або спирту етилового), задля визначення обсягів пального або спирту етилового, на які можуть бути зареєстровані в ЄРАН перші та другі примірники АН. На тлі того, що низка контрагентів можуть бути у зв’язку з війною вже «недієздатними», перспективи вимальовуються негарні…

Особливо «радує» наголос фіскалів на необхідності дотримуватися вимог щодо реєстрації АН/РК, в яких загальний обсяг реалізованого пального або спирту етилового не перевищує обсягу регліміту (АНакл). За цією фразою криється така цікавинка — коли «вхідних» АН нема/не вистачає (а коли їх вистачало, гадаємо, платники і раніше більш-менш вчасно реєстрували свої «вихідні» АН), то щоб зареєструвати свої «вихідні» АН, платнику треба скласти Заявки на відповідні обсяги! Тобто сплатити авансом акциз.., або штрафи за несвоєчасну реєстрацію АН/РК…

Тож, схоже, фіскали чекають у вересні багато «дармового» акцизу, а хто не схоче/не зможе «відкупитися», тим «навішають» штрафів за ст. 1202 ПКУ.

Подання «старих» електронних Довідок. Нова редакція п.п. 69.1 аналогічно вимагає від платників, «які мають можливість», не пізніше 3 жовтня цього року подати Довідки, що містять дані про фактичні залишки та обсяг обігу пального або спирту етилового, або електронний документ (ту ж саму Довідку) за весь період, починаючи з 24 лютого 2022 року і до 30.09.2023. Тут теж норма допускає подання однієї загальної Довідки за весь згаданий період.

Однак і тут фіскали теж рекомендують складати такі Довідки за місяць (!) за кожним акцизним складом окремо, за умови, що за такий місяць за таким акцизним складом не подавалось жодної Довідки за добу! Вони радять у такій Довідці в рядку «початок звітної доби» зазначати 1-ше число місяця, а в рядку «кінець звітної доби» останнє число місяця. Хоча, як ми зауважили, оновлений п.п. 69.1 допускає подання однієї Довідки за весь згаданий період (і у згаданих рядках варто було б зазначити 24.02.2022 та 30.09.2023 відповідно). Бо, як ми розуміємо, головне завдання зараз — вийти в СЕАРП та СЕ на фактичні (коректні) залишки на складах пального/спирту станом на 1 жовтня цього року. Так навіщо ж додавати платникам стільки дурної роботи?!.

Далі фіскали взагалі пишуть, що

у разі подання за звітний місяць (період) однієї і більше Довідок за добу, розпорядник акцизного складу повинен подати Довідки за кожну добу такого місяця (періоду), коли працював акцизний склад

Отакої!.. Даєш країні більше Довідок! Може тоді й пального/спирту побільшає?.. ☹

Реєстрація «нових» АН/РК та подання «нових» Довідок. Щодо реєстрації АН/РК та подання електронних Довідок, граничний термін реєстрації / термін подання яких настає з 1 жовтня цього року, фіскали акцентують, що складання та реєстрація АН/РК в ЄРАН та подання електронних Довідок здійснюється у порядку та терміни, визначені ст. 231 та 230 ПКУ (відповідно). Тобто — на загальних підставах.

Відновлення штрафів! А далі фіскали наголошують на тому, що відновлюється не тільки порядок та терміни щодо реєстрації АН/РК та подання електронних Довідок, а також і відповідальність за їх несвоєчасну реєстрацію/подання, передбачена ст. 1202 та 1281 ПКУ! Причому, гадаємо, ці штрафи в повній мірі вони застосовуватимуть і до старих АН/РК та Довідок, які платники не встигнуть подати до 1 жовтня! Адже це прямо випливає з нової редакції п.п. 69.1

І тут, гадаємо, ще є й підводний камінь (див. нижче).

Як розуміти «заднє число». Натяк на те, для чого у оновленому п.п. 69.1 законодавці прописали, що він застосовується із 1 серпня, знаходимо у цьому ж роз’ясненні фіскалів. Вони пишуть: враховуючи, що норми нової редакції п.п. 69.1 застосовуються з 1 серпня 2023 року, при дотриманні вищенаведених вимог (!) незважаючи на відновлення перебігу строків виконання обов’язків, визначених п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. XX ПКУ, відповідальність, передбачена за несвоєчасну реєстрацію АН/РК та подання електронних Довідок, не застосовується.

Тож якщо ви не дотримаєтесь згаданих вимог (не зареєструєте «старі» АН/РК та/або не подасте «старі» Довідки не пізніше 03.10.2023), то для таких «не поданих» документів перебіг строків продовжиться (запрацює) «заднім числом» — з 1 серпня! А це, звісно, позначиться і на розмірах штрафів! Тож гадаємо, що ідея (чи «підлість») творців «заднього числа» криється саме у цьому…

Закон чи Порядок?! Нагадаємо, що формально все ще діє Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, затверджений наказом Мінфіну від 29.07.2022 № 225 (далі — Порядок № 225). І у Порядку № 225 однією з підстав неможливості виконання платниками податків податкових зобов’язань, зокрема, зазначена: можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального (або спирту етилового) та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації АН та/або подання електронних Довідок, та/або подання Заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними — виключно в частині виконання визначених обов’язків*.

(ср. )

* Ще залишається цікаве питання — щодо необхідності (і якщо так, то з якої дати) подання неплатниками акцизу згаданих електронних Заявок на переміщення пального або спирту етилового…

Тобто тут відсутність можливості у будь-яких платників пального/спиртового акцизу своєчасної реєстрації АН / надсилання Довідок начебто є апріорі, і її не потрібно доводити документально!

Але, якщо продовжувати і далі — з дати набрання чинності Законом № 3303 — сприймати цю норму як діючу, то

ця норма Порядку № 225 вступає в конфлікт із новою редакцією п.п. 69.1, введеною Законом № 3303. А за загальним правилом перемагають положення нормативного акта більш високого рівня

Це випливає і з дій податківців: вони, звісно, вже із 03.09.3023 перевели до нечинних свою консультацію в БЗ 114.09, яка підтверджувала незастосування відповідних штрафів. Та крім того, наприкінці цього свого роз’яснення до Закону № 3303 вони зазначили, що відповідальність за невиконання/несвоєчасне виконання свої обов’язків до платників, які не мають можливості їх виконувати, не буде застосовуватись лише «у разі наявності прийнятого контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов’язку», визначеного Порядком № 225… Скоріше за все, слід очікувати внесення змін до Порядку № 225 у цій частині.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі