Теми статей
Обрати теми

Консервація і розконсервація основних засобів під час війни

Войтенко Тетяна, податковий експерт
Тимчасове призупинення діяльності, спричинене війною, спонукає підприємства вдаватися до такого механізму збереження невикористовуваних основних засобів (ОЗ), як консервація об’єктів. Що це за процедура? Як правильно задокументувати консервацію й наступну розконсервацію? Як обліковувати законсервовані об’єкти, їх утримання та виведення з консервації? Розберемося з консерваційним процесом детально.

Що таке консервація?

Необхідність проведення консервації ОЗ можуть зумовити не тільки техніко-економічні причини (скорочення обсягів виробництва, припинення певного виду діяльності, нераціональне використання об’єкта тощо), але й форс-мажорні обставини, зокрема — військова агресія рф проти України.

Під консервацією розуміють комплекс заходів, спрямованих на довгострокове (але не більш як три роки) зберігання ОЗ у разі припинення виробничої та іншої господарської діяльності з можливістю подальшого відновлення їх функціонування

(п. 2 Положення № 1183*).

* Положення про порядок консервації основних виробничих фондів підприємств, затверджене постановою Кабміну від 28.10.97 № 1183.

Відтак, аби об’єкт ОЗ вважався законсервованим, мало просто його не експлуатувати. Щодо такого ОЗ має бути:

1) виконано цілий комплекс консерваційних заходів з метою підготувати об’єкт до тривалого зберігання з тим, щоб запобігти втраті його роботоздатності;

2) передбачено довгострокове припинення його діяльності.

Недержавні підприємства, а також підприємства, що не мають стратегічного значення для економіки і безпеки держави, можуть законсервувати ОЗ і на більш тривалий (ніж три роки) строк (див. лист Мінрегіонрозвитку від 14.11.2012 № 7/15-18364). Адже для них Положення № 1183 має виключно рекомендаційний характер.

А от мінімальний строк консервації згідно з п. 2.3 Методрекомендацій № 274* не може бути менше одного року. Але за потреби об’єкт ОЗ можна достроково розконсервувати за рішенням керівника підприємства (п. 9 Положення № 1183).

* Методрекомендації про підготовку та розгляд матеріалів стосовно консервації ОЗ, затверджені наказом Мінпромполітики від 09.06.2004 № 274.

Зауважте! Норми Положення № 1183 не передбачають можливості законсервувати частину об’єкта ОЗ. А тому в разі такої потреби можна вдатися до бухоблікового поділу об’єкта ОЗ на частини. Для цього видають відповідний наказ. А саму розподільну операцію можна здійснити на підставі бухгалтерської довідки.

Як оформити консервацію і розконсервацію?

Консервація. Підставою для консервації ОЗ (та їх розконсервації) для недержавних підприємств є рішення керівника підприємства — наказ про консервацію ОЗ (п. 7 Положення № 1183).

Власне процедуру консервації ОЗ та її належне документування визначає Положення № 1183. Його нормами передбачена складна й трудомістка низка етапів консерваційних заходів. А саме має бути:

1) видано наказ про створення спеціальної консерваційної комісії для підготовки обґрунтованих матеріалів щодо консервації ОЗ та тимчасового виведення їх із виробничого процесу підприємства (пп. 6, 10 Положення № 1183);

2) підготовлено техніко-економічне обґрунтування подальшої тимчасової недоцільності використання об’єктів ОЗ, що складається з (пп. 3, 12 Положення № 1183):

— відомостей про ОЗ, що підлягають консервації;

— проєкту консервації, затвердженого та погодженого з власником;

— акта технічного стану ОЗ на момент їх консервації;

— даних про облік ОЗ із розподілом за групами, що підлягають консервації;

3) затверджено проєкт консервації ОЗ (п. 13 Положення № 1183);

4) проведено технологічні роботи, пов’язані з консервацією ОЗ (п. 8 Положення № 1183);

5) прийнято об’єкти ОЗ на консервацію на підставі рішення комісії про тимчасове виведення ОЗ із виробничого процесу та їх консервацію (п. 17 Положення № 1183). Це рішення оформляється актом за формою з додатка 1 до Положення № 1183 або у довільній формі з обов’язковими реквізитами первинного документа, передбаченими ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік*.

* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.

Попри це, вважаємо,

недержавні та нестратегічні підприємства можуть спростити консерваційний процес ОЗ

Таким підприємствам достатньо обмежитися наступною послідовністю кроків, необхідних для консервації об’єктів ОЗ (див. таблицю).

Алгоритм дій недержавного підприємства під час консервації об’єктів ОЗ

Етап консервації

Пояснення

1. Видання наказу

про консервацію

Перш за все керівник підприємства має видати наказ про консервацію ОЗ, де обов’язково слід зазначити:

— причини, які обумовлюють прийняття рішення про консервацію;

— найменування і місцезнаходження об’єктів ОЗ;

— строк, на який об’єкти ОЗ консервуються;

— перелік належних робіт, ресурсів (матеріальних і трудових), пов’язаних з проведенням консервації ОЗ (за потреби);

— осіб, відповідальних за проведення технологічних робіт та заходів з консервації, що забезпечують збереження законсервованого об’єкта

2. Створення комісії

з питань консервації

Відповідна комісія створюється для підготовки матеріалів і винесення рішення за формою згідно з додатком 1 до Положення № 1183 про тимчасове виведення ОЗ з виробничого процесу та їх консервацію. Для виконання цієї роботи може бути призначено окрему комісію або залучено робочу інвентаризаційну комісію

3. Проведення робіт

із консервації

На цьому етапі виконують та документують усі необхідні роботи, пов’язані з консервацією ОЗ (якщо такі мали місце). У разі потреби залучають сторонніх фахівців і підрядників.

Під час консервації ОЗ приводять у стан, що забезпечує збереження технологічного обладнання, будівель і споруд, а також безпеку технічного персоналу і населення, охорону довкілля (п. 8 Положення № 1183)

4. Прийняття ОЗ

на консервацію

Після завершення всіх технологічних консерваційних процесів оформляють виведення об’єктів ОЗ з експлуатації та переведення їх на консервацію. Для цього комісія з консервації складає акт про тимчасове виведення ОЗ з експлуатації та їх консервацію за формою згідно з додатком 1 до Положення № 1183 або у довільній формі з обов’язковими реквізитами первинки.

Також складають акт про прийняття ОЗ на консервацію, який затверджується керівником підприємства. Функцію такого акта, на наш погляд, цілком може виконати акт приймання-передачі ОЗ, форма якого затверджена наказом Мінфіну від 13.09.2016 № 818, або відповідний акт довільної форми

Що стосується об’єктів ОЗ, до яких немає безпечного та безперешкодного доступу (ті, що знаходяться на тимчасово окупованій території чи перебувають у зоні бойових дій), вважаємо, законсервувати їх не вийде. Адже щодо них неможливо здійснити ніяких консерваційних заходів. Вихід тут один — за рішенням керівника підприємства вивести їх з експлуатації на період тимчасового невикористання.

Розконсервація. Порядок дій під час розконсервації ОЗ для недержавних підприємств може бути таким:

1) приймають рішення про розконсервацію ОЗ керівником підприємства —оформляється відповідний наказ (п. 7 Положення № 1183);

2) проводять необхідні технологічні заходи щодо розконсервації ОЗ;

3) складають комісією акт про розконсервацію ОЗ і введення в експлуатацію об’єкта у довільній формі із зазначенням обов’язкових реквізитів первинного документа або ліквідацію такого об’єкта (див. лист Мінрегіонрозвитку від 14.11.2012 № 7/15-18364).

Бухоблік консервації, ремонту і розконсервації ОЗ

Консервація. Після переведення на консервацію об’єкти ОЗ, як і раніше, продовжують обліковувати на відповідних субрахунках рахунка 10 «Основні засоби». Водночас до цих субрахунків доцільно ввести додаткові субрахунки і обліковувати законсервовані ОЗ відокремлено, аби зафіксувати, що наразі вони не тимчасово не експлуатуються (п. 9 Методрекомендацій № 561*). Причому ввести окремі аналітичні рахунки логічно і до субрахунку 131 «Знос основних засобів». Це дозволить легко виділити їх залишкову вартість і розкрити відповідну інформацію у Примітках до річної фінансової звітності за формою № 5 (чого вимагає п.п. 37.5 НП(С)БО 7 «Основні засоби»).

* Методрекомендації з бухобліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 № 561.

Згідно з нормами п. 23 НП(С)БО 7

нарахування амортизації на період консервації ОЗ призупиняється. Припиняють амортизацію починаючи з місяця, наступного за місяцем переведення об’єкта ОЗ на консервацію

(п. 29 НП(С)БО 7, п. 27 Методрекомендацій № 561). Але з цього загального правила є виняток — якщо для законсервованих ОЗ застосовується виробничий метод, то амортизацію припиняють з дати, що настає за датою консервації.

Укладачі ж МСФЗ-звітності законсервовані об’єкти ОЗ продовжують амортизувати (§ 55 МСБО 16 «Основні засоби»). Хоча сам факт консервації може вплинути на строк корисного використання об’єкта ОЗ та його ліквідаційну вартість. А це, у свою чергу, позначиться на сумі нарахованої амортизації. Подробиці МСФЗ-обліку ОЗ читайте в «Податки & бухоблік», 2020, № 69.

У процесі консервації об’єкта ОЗ підприємство може нести витрати, пов’язані з проведенням відповідних консерваційних робіт. Такі витрати відносять до складу інших витрат звітного періоду і обліковують на субрахунку 977 «Інші витрати діяльності» (див. лист Мінфіну від 24.04.2009 № 31-34000-20-10/11663).

За дебетом субрахунку 977 відображають і витрати на утримання законсервованих ОЗ — витрати на охорону об’єктів, опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення, а також інші витрати, спрямовані на забезпечення належних умов зберігання переведеного на консервацію об’єкта.

Якщо в процесі консервації здійснюються витрати капітального характеру (наприклад, зводяться будови для зберігання законсервованого майна), то ці витрати логічно обліковувати в порядку, встановленому для необоротних активів, із попереднім групуванням на рахунку 15 «Капітальні інвестиції». Після введення новостворених об’єктів ОЗ в експлуатацію накопичені на рахунку 15 витрати формують їх первісну вартість (Дт 10, 11 — Кт 151, 152, 153). Амортизують такі об’єкти починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому вони стали придатними для корисного використання (п. 29 НП(С)БО 7). Витрати на амортизацію відображають за Дт 977 поряд з іншими витратами, пов’язаними з консервацією ОЗ.

(ср. )Поліпшення/ремонт законсервованих ОЗ. При відображенні в бухобліку витрат на поліпшення/ремонт законсервованих ОЗ керуємося загальними нормами пп. 14 і 15 НП(С)БО 7. Тобто:

або капіталізуємо такі витрати (збільшуємо первісну вартість законсервованих ОЗ), якщо вони призводять до збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об’єкта (Дт 151, 152, а після закінчення робіт з поліпшення: Дт 10 — К 151, 152);

або відносимо на витрати періоду, якщо вони спрямовані на підтримання об’єкта в робочому стані та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод (Дт 977).

Розконсервація. Витрати на розконсервацію законсервованих раніше об’єктів ОЗ уключають до складу інших витрат і відображають їх за дебетом субрахунку 977.

За розконсервованими об’єктами ОЗ поновлюють нараховувати амортизацію, починаючи з місяця, наступного за місяцем введення об’єкта ОЗ в експлуатацію після розконсервації (п. 27 Методрекомендацій № 561). Або з дати, що настає за датою розконсервації, — при виробничому методі (п. 29 НП(С)БО 7).

Консервація ОЗ і податок на прибуток

У податковому обліку амортизувати об’єкти ОЗ, що перебувають на консервації, прямо забороняє п.п. 138.3.1 ПКУ. Але така заборона стосується лише прибутківців, що застосовують коригування з розд. III ПКУ, — тобто високодохідників і малодохідників-добровольців. Тож

у прибутковому обліку на час консервації об’єктів ОЗ і НП(С)БОшники, і МСФЗешники амортизацію призупиняють

Відповідно у платників, які застосовують МСФЗ, виникне збільшуюча різниця в сумі бухгалтерської амортизації законсервованих ОЗ (п. 138.1 ПКУ). Позаяк підприємства, які ведуть облік за МСФЗ, не припиняють нараховувати бухгалтерську амортизацію щодо об’єктів ОЗ у періоді їх консервації.

А ось малодохідники-відмовники, які за правилами МСФЗ нараховують амортизацію, в усьому орієнтуються на бухгалтерський облік.

Витрати на консервацію, утримання, ремонт та розконсервацію ОЗ зменшують прибутковий об’єкт за даними бухобліку. Жодних коригувань ПКУ для них не передбачає.

ПДВ-облік консервації ОЗ

Консервація ОЗ свідчить про те, що вони тимчасово не експлуатуються — тимчасово призупинено їх використання. Проте сама по собі консервація ОЗ (якщо не змінюється їх господарське призначення) не передбачає зміни напряму їх використання. Об’єкти ОЗ, як і раніше, продовжують перебувати в статусі призначених для використання в оподатковуваних операціях. Адже згодом після виведення з консервації ОЗ будуть брати участь у господарській діяльності. Отже, немає підстав застосовувати п.п. «г» п. 198.5 ПКУ і нараховувати компенсуючі податкові зобов’язання з ПДВ виходячи з балансової (залишкової) вартості законсервованого ОЗ (див. лист ДПСУ від 23.03.2020 № 1195/6/99-00-07-03-02-06/ІПК).

Щодо сум вхідного ПДВ за операціями, пов’язаними із забезпеченням процесу консервації і наступної розконсервації, то їх відносять до складу податкового кредиту за загальними правилами на підставі зареєстрованих податкових накладних від постачальників товарів/послуг.

Висновки

  • Для виведення об’єктів ОЗ з експлуатації та переведення їх на консервацію видають наказ керівника підприємства, де зазначають причини, які обумовлюють прийняття такого рішення.
  • Законсервовані ОЗ доцільно виокремити в обліку (на спеціально введених додаткових субрахунках). НП(С)БОшники амортизацію таких об’єктів на час консервації призупиняють.
  • Високодохідники і малодохідники-добровольці за період невикористання (неексплуатації) об’єкта ОЗ у госпдіяльності у зв’язку з його консервацією податкову амортизацію не нараховують.
  • Законсервований об’єкт ОЗ продовжує перебувати у статусі призначеного для використання в ПДВ-оподатковуваних операціях у межах госпдіяльності платника, тому нараховувати компенсуючі ПЗ підстав немає.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі