Теми статей
Обрати теми

Облік зарядки електромобілів

Децюра Сергій, податковий експерт
Підприємство придбало електромобіль. Як правильно списати електроенергію, використану при зарядці електромобіля, і відобразити таке списання на рахунках обліку?

Зарядка електромобіля

Незалежно від того, де заряджається електромобіль (на підприємстві через власний зарядний пристрій чи звичайну розетку, або на станції зарядки електромобілів), дізнатися фактичний обсяг споживання електроенергії неважко.

Так, якщо зарядка відбувається на підприємстві, то обсяг спожитої електроенергії можна визначити, опираючись на прилади обліку, встановлені на підприємстві. У випадку коли електромобіль заряджається на станції зарядки, таку інформації можна відшукати в складеному власником зарядної станції акті на послугу з зарядки електромобіля (вона буде включати як безпосередньо вартість використаної для зарядки електроенергії, так і суму оренди зарядної станції протягом часу зарядки).

Враховуючи це, здається, що обліковувати електроенергію, використану на зарядку електромобіля, слід за аналогією із заправкою паливом автомобілів з двигуном внутрішнього згорання.

Насправді ж, це не зовсім так. Розберемося з цим далі.

Товар чи послуга

Перш за все давайте розберемося із статусом електроенергії для власника електромобіля.

Відповідно до п. 26 ч. 1 ст. 1 Закону № 2019* електрична енергія — це енергія, що виробляється на об’єктах електроенергетики і є товаром, призначеним для купівлі-продажу.

* Закон України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII.

При цьому, щоб електроенергія була товаром, її купівля-продаж має відбувається на основі укладених договорів купівлі-продажу електроенергії, про які йдеться в пп. 19 і 20 ч. 1 ст. 1 Закону № 2019. Такі договори зазвичай складаються між виробниками електроенергії і її постачальниками.

Коли електроенергія надходить до споживача (на підприємство), то це відбувається за зовсім іншими договорами. А тому для споживача отримана електроенергія не буде вважатися товаром.

Для споживача отримана електроенергія буде класифікуватися як послуга, адже вона споживається відразу в момент її отримання (іде на зарядку акумулятора електромобіля)

На це вказують і податківці (див. лист ДПСУ від 20.08.2018 № 3600/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, лист ГУ ДПС у Дніпропетровській обл. від 02.06.2020 № 2270/ІПК/04-36-04-01-16).

Якщо брати до уваги зарядку електромобіля на зарядній станції, то про те, що в цьому випадку відбувається придбання товару, і мова не йде. На це прямо вказує ч. 5 ст. 58 Закону № 2019. У ній говориться, що діяльність з надання послуг із заряджання систем акумулювання електричної енергії (акумуляторних батарей) електромобілів за допомогою електрозарядних станцій є споживанням електричної енергії та не є постачанням електричної енергії.

Отже, заправку електроенергією електромобілів слід розглядати як отримання послуг, а не як придбання товарів.

Правила обліку

Якщо зарядка електромобіля вважається отриманням послуги, то сміливо можна заявляти, що правила списання палива на роботу автотранспорту до цього випадку застосовувати не можна. Тобто підприємству не потрібно електроенергію як паливо зараховувати на баланс. А потім списувати на витрати при її використанні (див. лист Мінфіну від 02.09.2003 № 31-04220-29-18/1497).

Так як тоді обліковувати електрозаряд?

На сьогодні існують два підходи до обліку вартості електроенергії, що приводить в рух електромобіль:

1) при зарядці включити вартість електроенергії до витрат майбутніх періодів за дебетом рахунка 39, а потім списувати на витрати тієї діяльності, де використовується автомобіль, виходячи з фактичного пробігу автомобіля (Дт 39 — Кт 631, Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 39);

2) одразу при зарядці автомобіля включити вартість електроенергії до витрат звітного періоду, а саме до витрат тієї діяльності, де використовується автомобіль (Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 631).

Нам ближче другий варіант. Адже саме так ми обліковуємо і заряд мобільних телефонів: відразу на витрати, не слідкуємо за процесом використання заряду на акумуляторі телефона, бо це виглядає дещо абсурдним.

Контроль за використанням

Який би варіант обліку підприємство не обрало, контролювати використання електроенергії на електромобілі все одно потрібно.

Це важливо, щоб підтвердити факт використання електромобіля в господарській діяльності і не нараховувати компенсуючі податкові зобов’язання з ПДВ згідно із п. 198.5 ПКУ.

Підтвердженням господарності витрат слугуватиме подорожній лист. Наразі його можна оформляти в довільній формі, зазначаючи маршрут пересування авто, показання спідометра, а також інформацію про кількість спожитої електроенергії в кВт·год

З правилами складання подорожніх листів можна ознайомитися у «Подорожній лист: практичні ситуації» // «Податки & бухоблік», 2023, № 31 (ср. ).

Звертаємо увагу! Жодних норм витрат електроенергії при використанні електромобілів, на відміну від норм витрат пального на автомобіль з двигуном внутрішнього згорання, не існує. І встановлювати власні норми також не потрібно.

Хоча приблизний розрахунок витрат на 100 км зробити можна. Робити його слід спираючись на дані виробника електромобіля про кількість кілометрів, які може проїхати електромобіль на одному заряді.

До відома! Пробіг автомобіля на одному заряді залежить від ємності акумулятора електромобіля. Так, наприклад, якщо в електромобілі стоїть акумулятор ємністю 40 кВт·год, то це дозволить проїхати до 320 км без підзарядки, а якщо ємність буде на рівні 60 кВт·год, то до 550 км. Але це номінальна ємність. Якщо ж акумулятор не новий, а також у випадку, коли електроенергія витрачається на інші цілі (роботу кондиціонера у літній та зимовий час, простоювання в пробках тощо), то ємність акумулятора електромобіля буде витрачатися більше. А отже, і пробіг автомобіля буде менший, ніж заявлено. Тому здійснюючи приблизний розрахунок кількості кілометрів, які можна проїхати на одному заряді, ці нюанси слід ураховувати.

Якщо у підприємства буде приблизний розрахунок дальності проїзду електромобіля на одному заряді, а також подорожній лист, який підтверджує, що автівка використовувалася виключно у господарських цілях в межах розрахованого пробігу, то проблем із користуванням податковим кредитом, отриманим при придбанні електроенергії, не буде. Те саме можна сказати і про амортизацію для високодохідників: авто — не буде «невиробничим». Не «пришиють» і додаткове благо робітнику, який на ньому їздить.

Приклад. Підприємство придбало VOLKSWAGEN ID.4 з місткістю батареї — 84,8 кВт·год. Цієї енергії вистачає на 550 — 600 км запасу ходу. Електромобіль заряджають на станції, спеціально створеній для зарядки електромобілів. Використовується швидкісна зарядна станція (зарядка за 45 хв). Вартість зарядки становить 9 грн/кВт·год. 30 % електроенергії витрачається під час заряджання електромобіля.

Враховуючи ці показники, вартість зарядки акумулятора від 0 і 100 % складає: 84,8 кВт·год х 9 грн/кВт·год х 1,3 = 992,16 грн (у т. ч. ПДВ — 165,36 грн).

Автомобіль використовується у адміністративних цілях.

Облік зарядки електромобіля

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,

грн

Дт

Кт

1

Перераховано передоплату власникові зарядних станцій

371

311

992,16

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

644/1

644/ПДВ

165,36

641/ПДВ

644/1

165,36

3

Здійснено зарядку акумулятора до 100 %

92

631

826,80

4

Списано раніше відображений податковий кредит

644/ПДВ

631

165,36

5

Проведено взаємозалік заборгованостей

631

371

992,16

Висновки

  • Придбану електроенергію для зарядки електромобіля споживач має розглядати як придбання послуги, а не товару.
  • Існує два варіанти обліку зарядки електромобіля: при зарядці автівки відносити вартість електроенергії на витрати майбутніх періодів (Дт 39), а потім списувати на витрати виходячи з пробігу, або відразу відносити вартість зарядки на витрати.
  • Контролювати використання електроенергії на електромобілі слід на основі подорожніх листів. Це роблять для підтвердження використання автівки в госпдіяльності.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі