Теми статей
Обрати теми

Заміна ліцензії після зміни назви вулиці

Павленко Олексій, податковий експерт
У зв’язку з масовим перейменуванням вулиць виникає потреба внести зміни до відомостей, які подавалися при отриманні ліцензій. Сьогодні розповімо, як усе відбувається.

«Звичайні» ліцензії

Стосовно ліцензій, які регулюються Законом України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 № 222-VIII (далі Закон № 222), проблем немає. Є пряма норма (ст. 15 Закону № 222), згідно з якою ліцензіат зобов’язаний повідомляти орган ліцензування про всі зміни даних, зазначених у заяві, документах та відомостях, що додавалися до заяви про отримання ліцензії, протягом строку, встановленого ліцензійними умовами. У разі відсутності ліцензійних умов ліцензіат зобов’язаний повідомляти орган ліцензування про всі зміни даних, зазначених у заяві, документах та відомостях, що додавалися до заяви про отримання ліцензії, протягом одного місяця з дня, наступного за днем їх настання.

Головне, що ліцензія при цьому не підлягає переоформленню. Тому зазвичай якихось наслідків щодо таких, умовно кажучи, «звичайних» ліцензій немає.

Однак процес внесення змін в діючі алко-тютюново-паливні ліцензії (тобто які видаються за Законом № 481*) набагато складніший. І тут читачі на практиці стикаються з різними перешкодами.

* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-BP.

Ситуація: нова назва вулиці, ліцензію змінити треба, але не можна

Отже, розглянемо проблеми щодо змін адрес в ліцензіях, що пов’язані з перейменуванням вулиць, на прикладі ситуації з листа ДПСУ від 26.12.2023 № 4884/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК.

Щодо типовості ситуації. Товариство, на чиї питання у цьому листі відповідають фіскали, опинилось у доволі неприємній ситуації. Зазначимо, що тут мова йде про ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами. Але аналогічні проблеми можуть виникати і з усіма іншими видами ліцензій (!), які видаються фіскалами згідно із Законом № 481 (у тому числі й на будь-які операції з пальним).

Тож оскільки в країні перейменування вулиць активно тривають, то із аналогічною проблемою з переоформленням ліцензій можуть стикнутись багато ліцензіатів-орендарів приміщень (проблема може зачепити і власників приміщень, але цим буде легше), які мають будь-які «алкогольні», «тютюнові» чи «пальні» ліцензії. Тож їм варто розуміти ці проблеми і бути готовими їх вирішити.

Власне ситуація і запитання. За рішенням міської ради відбулося перейменування вулиці, на якій в орендованому приміщенні працює магазин Товариства. З метою зміни назви вулиці в ліцензіях на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами Товариство надало до ГУ ДПС у області відповідні заяви (додавши рішення міськради про перейменування вулиць). ГУ ДПС у області відмовилося брати в роботу ці заяви без витягу, який підтверджує, що орендодавець (власник) цього нерухомого майна змінив документи на право власності з урахуванням перейменування вулиці.

Товариство звернулось до ДПСУ із такими запитаннями.

Чи правомірна відмова?

Чи є якісь строки для приведення документів у відповідність?

Як діяти Товариству (орендарю), якщо власник приміщення (орендодавець) не здійснить внесення цих зміни до Держреєстру речових прав?

Відповідь фіскалів: не можна поміняти ліцензію без змін у Держреєстрі речових прав

Оновлення інформації (20-ОПП). Звісно, «ворон ворону око не виклює», тож ДПСУ вступилася «за своїх». Фіскали згадали, що за частиною другою ст. 15 Закону № 481 ліцензії на всі види діяльності, передбачені цією статтею, видаються за умови обов’язкової реєстрації об’єкта оподаткування відповідно до вимог п. 63.3 ПКУ. Потім нагадали, що у разі зміни відомостей про об’єкт оподаткування платник має надати повідомлення за формою № 20-ОПП з оновленою інформацією про цей об’єкт оподаткування протягом 10 робочих днів після змін, що відбулися.

Спочатку зміни до ДРРП! Далі фіскали зазначили, що першоджерелом даних щодо об’єкта оподаткування, зокрема щодо його місцезнаходження (адреси), для форми № 20-ОПП є правовстановлюючі документи, які є актуальними на дату подання форми. Однак у правовстановлюючі документи зміна адреси не вноситься, і вони тут мають на увазі дані про об’єкт, що містяться у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (далі — ДРРП). Далі податківці, апелюючи до абзацу другого ч. 2 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-IV, зазначили:

у разі якщо відбулася, зокрема, зміна адреси об’єкта нерухомого майна, відомості виправляються державним реєстратором прав на нерухоме майно, зокрема, на підставі заяви особи (власника або його представника)*

* Зазначимо, що ця норма прописана трохи сумбурно, адже там мова йде про виправлення помилок, і до купи приліпили ще й: «або відбулася зміна адреси об’єкта нерухомого майна»…

Заразом податківці нагадали, і що перереєстрація РРО/ПРРО у разі зміни адреси господарської одиниці теж відбувається за умови подання та на підставі даних повідомлення № 20-ОПП, в якому відомості щодо місцезнаходження (адреси), де знаходиться об’єкт оподаткування, «відповідають відомостям правовстановлювальних документів, актуальних на дату його подання». Щодо проблем з перереєстрацією РРО, а також новою назвою вулиці в чеках читайте: «Перейменування вулиці та РРО» // «Податки & бухоблік», 2024, № 32.

От коло і замкнулося. Тобто головні податківці чітко підтримали «своїх» і, схоже, послали Товариство до… орендодавця. ☹

Строк змін і лякалка. Наприкінці фіскали з посиланням на норми ст. 15 Закону № 481 спочатку нагадали, що у зв’язку зі зміною відомостей, зазначених у ліцензіях на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами, Товариству необхідно у місячний строк з дня внесення таких змін надати до ДПС заяву щодо переоформлення ліцензії із зазначенням адреси місця торгівлі алко-напоями і тютюновими виробами. На практиці деякі фіскали рахують цей місяць від дати прийняття міськрадою рішення про перейменування. Але із цього листа начебто випливає, що місяць треба рахувати від дати внесення змін до ДРРП?!

І, звісно, ще й полякали — що підставами для анулювання ДПС ліцензії, зокрема, є: встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії (1), та порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у ліцензії (2).

А від останнього питання (як діяти Товариству, якщо власник не вносить змін до ДРРП?) фіскали відмахнулися і послали Товариство до… ЦКУ.

Наші міркування: вимоги податківців незаконні

Некоректність вимог. Вважаємо, що фіскали, які «гуртово» стали у таку формальну позу, тут діють абсолютно некоректно. Адже рішення про перейменування вулиці набрало законної сили, а відповідно до ст. 15 Закону № 481 Товариство мало подати до ГУ ДПС у області лише заяви на заміну «алкогольної» та «тютюнової» ліцензій.

Ніяких додаткових документів (на кшталт згаданого витягу з ДРРП) Закон № 481 та інші нормативи подавати разом із такою заявою не вимагають

Це чітко підтверджено консультацією в БЗ 113.02, де на питання, які документи подавати у таких випадках, фіскали відповідають — лише заяву довільної форми*. А іще конкретніше про непотрібність подання, окрім заяви, ще якихось документів прописано в листі ДПСУ від 29.11.2023 № 4413/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК!

* Нагадуємо, що є можливість подання таких заяв у електронному вигляді через електронний кабінет.

Таким чином, вимога ГУ ДПС у області до Товариства щодо подання витягу з ДРРП і неприйняття заяви є незаконною! До речі, головні фіскали у цьому листі від 26.12.2023 про цей витяг не згадують і таких вимог не висувають, хоча вони пишуть, що спочатку мають бути внесені зміни до ДРРП, потім — подання форми № 20-ОПП і лише після цього — заяви на зміни адреси в ліцензіях…

Тож податківці тут явно займаються формалізмом і бюрократією. Ми вважаємо, що рішення міськради для Товариства-орендаря є достатнім підтвердженням зміни адреси магазину і достатньою підставою для подання заяв про заміну ліцензій, як і для прийняття таких заяв податківцями.

А як щодо 20-ОПП? Із змісту листа не зрозуміло, чи була Товариством перед поданням заяв на заміну ліцензій вже подана до ДПС форма № 20-ОПП з оновленою інформацією про адресу цього об’єкта оподаткування (орендованого приміщення магазину).

Гадаємо, що ні, інакше, можливо, і проблема б не виникла. Однак, як зазначено у цьому листі від 26.12.2023, а також випливає із змісту консультації в БЗ 116.11, податківці прив’язують подання форми № 20-ОПП саме до внесення відповідних змін до ДРРП (адже від цієї дати вони рахують «граничні» 10 днів для подання форми)!

Водночас якщо Товариство не подавало форму № 20-ОПП, то варто спробувати її терміново подати (незважаючи на те, що змін до ДРРП ще не внесено!) і, можливо, таким чином вдасться вирішити питання із прийняттям ГУ ДПС у області заяв про зміну ліцензій… Хоча у цій ситуації обласні фіскали вже «в курсі», і навіть якщо Товариство подасть форму № 20-ОПП зі зміною адреси орендованого приміщення (магазину), заяви можуть все одно не прийняти, поки не буде змін в ДРРП... ☹

«Патово»-підсумкове для Товариства. Як бачимо, фіскали викручують норми так, що поки «неповоротким» орендодавцем чи іще якимось дивом/чином не будуть внесені зміни до ДРРП щодо нової назви вулиці, де розташовано магазин, заяв від Товариства не приймуть. А іншим чином «продавити» у ГУ ДПС у області прийняття «ліцензійних» заяв Товариству навряд чи вдасться. Тим більше, що таку формальну «позу» обласних підтримали й головні податківці у цьому листі від 26.12.2023

Тож Товариству залишається хіба що «на колінах» благати орендодавця спробувати внести відповідні зміни до ДРРП?.. Але тут додамо ще такий момент (який чомусь не згадали фіскали в листі від 26.12.2023):

ніяких строків для внесення таких змін щодо зміни адреси об’єкта до ДРРП законодавчо не встановлено

І поки ці зміни, а слідом за ними — зміни в ліцензії (!) не будуть внесені, у Товариства через місяць після перейменування вулиці виникне деякий ризик торгівлі у цьому магазині алко-напоями і тютюновими виробами. Навіть якщо фіскалами не будуть анульовані ліцензії із застарілою адресою, все одно торгувати за ними буде не надто безпечно. Адже у випадку перевірки фіскали можуть прирівняти таку торгівлю до безліцензійної і застосувати до Товариства штраф за ст. 17 Закону № 481*. А особливо спритні фіскали можуть ще й другий штраф за цією статтею вкрутити — за роздрібну торгівлю через РРО, не зазначений у ліцензії**…

* Цей штраф складає 200 % вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 гривень.

** Розмір цього штрафу — 200 % вартості реалізованої через такий РРО продукції, але не менше 10000 гривень.

Але, на нашу думку, це теж абсолютно незаконно! Податківці взагалі не мають права тут штрафувати Товариство,

оскільки поки ліцензія не анульована, вона має вважатись діючою (як і РРО вважатись зазначеним у ліцензії коректно), крім того, з нормативів не зрозуміло —від якої дати тут має рахуватись місячний строк для подання заяви до ДПС

Тож Товариство, здійснюючи торгівлю «підліцензійними» товарами, має оцінювати такі ризики і докласти зусиль до оновлення ліцензій.

Звісно, не виключаємо, що ГУ ДПС у області не чекатиме внесення змін і таки анулює Товариству ліцензії після витоку місячного строку***, незаконно рахуючи його від дати рішення міськради. І навіть якщо Товариство буде наполягати, що заяви були подані вчасно, просто фіскали їх незаконно не прийняли, ліцензії все одно можуть анулювати. Якщо заяви подавались «на папері» Товариство може спробувати ще їх подати у електронному вигляді і теж наполягати, що вимоги своєчасного подання заяв виконані…

*** Коли саме спливає строк, який визначений «місяцем», див. у ст. 254 ЦКУ.

До речі, у таких ситуаціях фіскали можуть спробувати анулювати ліцензії лише під приводом «порушення термінів звернення». А от під приводом «подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою» фіскали анулювати ліцензії тут не мають права. Адже, як ми акцентували, у цих випадках ніякі документи із заявою не подаються!

Але якщо ліцензії усе-таки анулюють, то відстоювати правду в суді може вийти дуже довго й недешево. Тож, скоріш за все, у такому разі Товариству ще й доведеться отримувати нові ліцензії... І, звісно, це теж стане можливим лише після того, як будуть внесені згадані зміни до ДРРП… ☹

Надія — лише на форму № 20-ОПП?

Отже, що робити ліцензіатам (і особливо орендарям!) у таких «перейменувальних» ситуаціях?

Нам здається, що н зважаючи на той факт, що змін в ДРРП не відбулося, все одно варто спочатку подати до ДПС форму № 20-ОПП щодо змін назви вулиці місцезнаходження відповідного об’єкта (торгівлі, складу тощо). І вже після цього подавати заяву(ви) на зміну назви вулиці в ліцензії(ях). Адже, наскільки нам відомо, дані форми № 20-ОПП з даними ДРРП податківцями автоматично не зіставляються. 20-ОПП краще подати в електронній формі (тоді швидше її опрацюють).

А от без подання форми № 20-ОПП (щодо змін адреси об’єкта) заяви не приймуть та/або ліцензії не оновлять…

Хто боїться, що такий номер не пройде, може спочатку отримати витяг з ДРРП. Це не надто складно, детальніше див. тут. Якщо витяг покаже, що вулицю змінено, то немає питань — далі все «як по маслу»… А от якщо не змінено, тоді доведеться вживати заходів, щоб добитися внесення змін до ДРРП: власнику нерухомості подати заяву держреєстратору, а орендарю — благати про це власника…

А взагалі податківцям варто припинити ставити такі безглузді бюрократичні перешкоди для підприємництва у цей складний для всіх час!

Детально щодо різних необхідних дій суб’єктів підприємництва у зв’язку з перейменуванням вулиці (у тому числі й щодо заміни ліцензій, подання форми № 20-ОПП, перереєстрації РРО тощо) читайте в статті «Перейменували вулицю: нагадування для юросіб і ФОП» // «Податки & бухоблік», 2023, № 71.

Висновки

  • Заміна відомостей щодо адреси за ліцензіями, які регулюються Законом № 222, проблем не викликає (достатньо повідомлення). А от пальні, алко- та тютюнові/РЕС ліцензії за Законом № 481 фіскали у таких випадках переоформлюють, і цей шлях для ліцензіатів буває доволі тернистим.
  • У випадку зміни назви вулиці ГУ ДПС у області незаконно відмовило ліцензіату у прийнятті заяв на заміну ліцензій без подання витягу з ДРРП, який підтверджує, що власник змінив назву вулиці в цьому реєстрі.
  • ДПСУ в листі підтримала таку відмову. І хоча про витяг не згадала, але написала, що спочатку треба внести зміни до ДРРП, потім — подати форму № 20-ОПП і лише після цього — заяви на зміну адреси в ліцензіях…
  • Вважаємо, що фіскали тут діють некоректно. Адже рішення про перейменування вулиці набрало законної сили, а відповідно до ст. 15 Закону № 481 до ГУ ДПС необхідно подати лише заяву (без будь-яких витягів тощо). Щодо прив’язки до внесення змін назви вулиці в ДРРП, то Закон цього теж не вимагає.
  • Радимо у таких ситуаціях спочатку подати до ДПС форму № 20-ОПП щодо змін назви вулиці місцезнаходження об’єкта, а вже потім — заяви про зміни до ліцензій.
  • Якщо ж фіскали не приймуть, доведеться вживати заходів для внесення зміни адреси до ДРРП.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі