Починаємо з ЄДР*
* Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.
Першоджерелом інформації про переважну більшість юридичних осіб, а також про фізосіб-підприємців є ЄДР, у якому містяться дані, зокрема, й про місцезнаходження юрособи та ФОП (ст. 9 Закону № 755*).
Отже,
юрособи та ФОП, які вирішать потурбуватися про актуалізацію свого місцезнаходження, мають починати з унесення відповідних змін до ЄДР
Водночас Закон № 755 не встановлює граничного строку для оновлення відомостей, що містяться в ЄДР. Тож коли їх оновлювати — вирішувати вам. Наша порада: вносити зміни щодо назви вулиці до ЄДР можна в загальному порядку при внесенні змін до складу учасників (засновників), підтвердженні даних про бенефіціарів тощо — для юросіб, зміні прізвища, імені, по батькові — для ФОП.
До кого звертатися. Потрібно звернутися до держреєстратора (як правило, через ЦНАП) або нотаріуса, який має право проводити держреєстраційні дії щодо ФОП та юросіб. Перелік суб’єктів, які в умовах воєнного стану проводять державну реєстрацію, постійно оновлюється на сайті Мін’юсту.
Також можна відправити документи поштою, хоча тоді доведеться нотаріально посвідчити підпис на відповідній заяві (див. п. 5 ч. 1 ст. 15 Закону № 755). Ці два способи однаково підійдуть як юрособам, так і ФОП.
Крім того,
ФОП може змінити адресу місця реєстрації в ЄДР і через «Дію»
Детальна інструкція — тут. Вартість такої послуги — 200 грн.
Які документи подавати. Юрособи, в яких адреса місцезнаходження прописана в установчих документах, подають держреєстратору:
— протокол/рішення загальних зборів учасників/акціонерів/власників;
— нову редакцію установчих документів юрособи в одному примірнику, який лишається у реєстраційній справі та юрособі не повертається. Підписи на протоколі/рішенні та на статуті засвідчуються нотаріально;
— заяву за формою 2, затвердженою наказом Мін’юсту від 18.11.2016 № 3268/5;
— оригінал або копію нотаріально посвідченої довіреності на здійснення реєстраційних дій (якщо документи подаватиме уповноважений представник юрособи). Якщо документи подає директор або представник, унесений до ЄДР, то довіреність не потрібна.
Юрособам, які вноситимуть зміни до ЄДР без оновлення інформації про місцезнаходження у статуті, вистачить двох останніх документів.
ФОП подають лише заяву за формою 1, затверджену тим же наказом.
Адміністративний збір при цьому не справляється (абзац чотирнадцятий ч. 1 ст. 36 Закону № 755).
Після внесення змін до ЄДР
у юросіб, на яких поширюється Закон № 755, і у ФОП зміни в облікових даних платника податків і платника ЄСВ відбудуться автоматично, без подання жодних перереєстраційних заяв
Подробиці шукайте, зокрема, в БЗ 116.06.
Крім того, в разі перейменування назв вулиць, міст, селищ, зміни поштових індексів тощо не відбувається ПДВ-перереєстрації. Тож реєстраційну заяву за формою № 1-ПДВ з позначкою «Перереєстрація» до податкової подавати також не треба (БЗ 101.02).
А що ж тоді неодмінно треба зробити? Про це — далі.
Уносимо зміни до реєстру платників ЄП
Якщо ви — єдиноподатник, то в разі зміни податкової адреси, а також місця провадження господарської діяльності маєте внести цю інформацію до реєстру платників ЄП. Для цього:
— ФОП груп 1 і 2 подає заяву за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 16.07.2019 № 308, не пізніше 20-го числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися такі зміни (п. 298.5 ПКУ);
— юрособа або ФОП групи 3 — не пізніше останнього дня кварталу, в якому відбулися такі зміни (п. 298.6 ПКУ).
Зміни потраплять до реєстру платників ЄП у день подання заяви (п. 299.8 ПКУ).
Зверніть увагу! Можливість змінити податкову адресу юрособи або ФОП у реєстрі платників ЄП виникає лише після внесення змін до ЄДР. А от відкоригувати адресу(и) місця провадження діяльності можна одразу після прийняття місцевою владою рішення про перейменування об’єкта топоніміки.
Переоформлюємо ліцензії та дозвільні документи
Ліцензії, крім алкотютюнопальних. За загальним правилом, ліцензіат зобов’язаний повідомляти орган ліцензування про всі зміни даних, зазначених у заяві, документах та відомостях, що додавалися до заяви про отримання ліцензії, протягом строку, встановленого ліцензійними умовами. Якщо ж ліцензійні умови відсутні, це треба зробити протягом одного місяця з дня, наступного за днем настання змін (ч. 2 ст. 15 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 № 222-VIII). Отже,
ліцензіат зобов’язаний повідомити орган ліцензування про зміну назви області, району, міста чи вулиці, але це не є підставою для переоформлення ліцензії
Саме такий висновок зроблено у листі ДПСУ від 29.03.2021 № 1232/ІПК/99-00-09-03-02-06. І він справедливий щодо усіх ліцензій, які оформляються згідно з вищезазначеним Законом.
Алкотютюнопальні ліцензії. Разом з тим у разі зміни відомостей, зазначених у алкотютюнопальних ліцензіях (зокрема, місцезнаходження або місця проживання, адреси місця торгівлі в зв’язку з перейменуванням населеного пункту, вулиці тощо), слід керуватися нормами спеціального Закону № 481*, який вимагає переоформлення таких ліцензій. Порядок переоформлення однаковий для всіх алкотютюнопальних ліцензій (див. БЗ 113.01, БЗ 113.02 і БЗ 113.03).
Для цього суб’єкт господарювання зобов’язаний у місячний термін з дня внесення таких змін звернутися до органу, який видав ліцензію, із заявою довільної форми. Переоформлену ліцензію мають видати протягом трьох робочих днів з дня отримання заяви.
Зверніть увагу! Подання заяв на переоформлення ліцензій через Електронний кабінет уже реалізовано (див. консультації в БЗ 113.04 — цю і цю).
І не забудьте ще
подати заяву в довільній формі для внесення змін до Єдиного реєстру місць зберігання спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів,
якщо змінилися відомості про заявника місця зберігання (зокрема, місцезнаходження юрособи чи місця проживання ФОП) або характеристики місця зберігання (див. консультації в БЗ 113.04 — цю і цю).
Дозвільні документи. Зміна місцезнаходження юридичної особи або місця проживання фізичної особи — підприємця не є підставами для переоформлення документа дозвільного характеру. Про це прямо зазначено у ч. 8 ст. 41 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 № 2806-IV.
Подаємо форму № 20-ОПП
Якщо відбулось перейменування назви міста, вулиці тощо, де розміщений об’єкт оподаткування, то платник податків має надати до контролюючого органу за основним місцем обліку повідомлення за ф. № 20-ОПП з оновленою інформацією про такий об’єкт оподаткування. При цьому у розд. 3 ф. № 20-ОПП слід зазначити нове місцезнаходження такого об’єкта.
Для суб’єктів господарювання, які зобов’язані використовувати РРО/ПРРО, у разі перейменування назви міста, вулиці тощо, де розміщено господарську одиницю, в якій застосовується РРО/ПРРО, повідомлення за ф. № 20-ОПП подається з метою уникнення розбіжностей між відомостями щодо місцезнаходження цієї господарської одиниці (БЗ 116.11).
Подати ф. № 20-ОПП можна засобами електронного зв’язку в електронній формі
Зверніть увагу! Податківці зазначають, що ф. № 20-ОПП слід подати в такі самі строки, як і при реєстрації, створенні чи відкритті об’єкта оподаткування. Тобто, на їх думку, протягом 10 робочих днів з дня внесення змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Однак чинне законодавство не згадує про можливість унесення таких змін за заявою власника і не містить відповідної процедури. Тож від якої дати слід відлічувати цей строк, залишається незрозумілим. Орієнтуватися на дату прийняття місцевою владою рішення про перейменування об’єкта топоніміки, на нашу думку, було б занадто. Відштовхуватися від дати внесення змін до ЄДР теж не годиться, оскільки адреси господиниць та інших об’єктів оподаткування в ньому не фігурують. Усе це несе значні ризики, особливо з урахуванням того, що з 01.08.2023 за неподання (несвоєчасне подання) ф. № 20-ОПП відновлено фінсанкції згідно з п. 117.1 ПКУ. Причому, як стверджують податківці, штраф накладається за кожним фактом порушення (БЗ 116.12)…
Перереєстровуємо РРО/ПРРО
Для РРО-зобов’язаних суб’єктів господарювання необхідність у перереєстрації РРО/ПРРО в разі перейменування назви міста, вулиці тощо залежить від того, чи є адреса місцезнаходження юрособи/ФОП, унесена в ЄДР, ще й адресою господарської одиниці.
Якщо адреса, вказана у ЄДР, НЕ збігається з адресою господиниці, перереєстрація РРО та ПРРО не відбуватиметься
Але в титульну сторінку КОРО на РРО (якщо ви її ведете) доведеться внести зміни.
У разі, коли адреса, вказана в ЄДР, збігається з адресою господиниці, необхідна перереєстрація як РРО/ПРРО, так і КОРО.
Якщо ж змінюється лише адреса господиниці, однозначно потрібна перереєстрація РРО/ПРРО та КОРО (якщо ви її використовуєте). Процедура перереєстрації така сама, як і для ситуації, коли адреса, вказана у ЄДР, збігається з адресою господиниці (див. вище).
Решту подробиць РРО/ПРРО-перереєстрації шукайте в статті «Змінилися дані щодо касового апарата або КОРО: що робити?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 58.
Отримуємо електронний підпис
Дані про місцезнаходження юрособи, якій видано кваліфікований сертифікат відкритого ключа, містяться в інформації, що прописана в такому сертифікаті (п. 5 ч. 2 ст. 23 Закону України «Про електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 № 2155-VIII). Тому після зміни адреси місцезнаходження у зв’язку з перейменуванням об’єкта топоніміки «юрику» доведеться скасувати діючі ключі (з попередньою адресою) і згенерувати нові (БЗ 301.01).
При цьому,
щоб використовувати нові ключі при поданні звітності, на сьогодні достатньо просто подати фіскалам будь-який електронний документ з накладанням на нього нового електронного підпису
Про це йдеться в БЗ 129.03.
Старий електронний підпис анулюється автоматично після того, як ви подасте заяву про його скасування.
Щоб новими ключами без проблем підписувати звітність, доведеться також переподати ще й Повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису. Інструкцію щодо заповнення такого Повідомлення див. у БЗ 129.03. Такий підхід стосується також ПФУ та Держстату.
А от для ФОП місце його реєстрації не належить до обов’язкової інформації, яку має містити кваліфікований сертифікат відкритого ключа. Тож йому отримувати новий сертифікат, схоже, не обов’язково.
Інформуємо банк і контрагентів
Банк. Обов’язку суб’єкта господарювання повідомляти банк про внесення змін до відомостей про нього, які містяться в ЄДР, та установчих документів юридичних осіб у чинній Інструкції № 162* ми не знайшли. Однак не виключено, що такий обов’язок прописаний у договорі банківського рахунку. Тож щоб дізнатися, як і в якій формі ви маєте повідомити свій банк у разі перейменування вулиці, зазирніть до договору з ним.
Контрагенти. Тут теж усе базується на договірних засадах. Якщо в якомусь із договорів прописано ваш обов’язок повідомляти контрагента про зміну місцезнаходження, ви маєте виконати такі вимоги. А взагалі-то, бажано самостійно проінформувати всіх контрагентів про зміну власного місцезнаходження, щоб уникнути непорозумінь.
Висновки
- Юрособи і ФОП передусім мають унести зміни до відомостей ЄДР про своє місцезнаходження, подавши заяву суб’єкту держреєстрації (причому без сплати адмінзбору). Строки унесення таких змін до ЄДР законодавством не встановлені.
- Після цього звертатися до контролюючих органів з метою зміни облікових даних як платника податків і ЄСВ, проводити ПДВ-перереєстрацію, оновлювати дозвільні документи і більшість ліцензій (за винятком алкотютюнопальних) їм не потрібно.
- Разом з тим єдиноподатники мають унести зміни до ЄП-реєстру, РРОшники — перереєструвати РРО/ПРРО/КОРО (у певних випадках), усі суб’єкти господарювання — подати ф. № 20-ОПП з оновленою інформацією про адреси своїх об’єктів оподаткування.