Теми статей
Обрати теми

ФОП на загальній системі: як вести облік в Електронному кабінеті

Томашпольський Сергій, податковий експерт
За матеріалами категорії 104.08 Бази знань

zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=41275

Висновок документа

Меню «Облік доходів і витрат» приватної частини Електронного кабінету надає можливість ФОП на загальній системі вести:

— записи щодо доходів та витрат через режим «Облік доходів і витрат»;

— облік амортизаційних відрахувань основних засобів та нематеріальних активів через режим «Облік амортизаційних відрахувань»

Питання стосується ФОП на загальній системі оподаткування.

Нагадаємо, що обов’язок вести облік саме в Книзі обліку доходів і витрат для них скасували з 01.01.2021. З 01.01.2021 по 16.07.2021 вони вели облік доходів і витрат у довільній формі, бо на той час законодавці не затвердили нічого на замін скасованій Книзі. А з 16.07.2021 для них наказом № 261* затвердили Типову форму обліку доходів і витрат та Порядок її ведення (далі — Порядок № 261).

* Наказ Мінфіну «Про затвердження типової форми, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами — підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, та Порядку її ведення» від 13.05.2021 № 261.

Так от, у Порядку № 261 Мінфін досить багато уваги приділив веденню обліку в електронній формі.

Електронний плюралізм

У ФОП є серед чого обирати, навіть якщо він вирішить вести облік виключно в електронній формі. Так, ФОП може:

— або вести його у форматі EXCEL (умовно кажучи — в файлі формату EXCEL в себе на комп’ютері);

— або вести його засобами Електронного кабінету (далі — ЕК) (п. 2 розд. I Порядку № 261) (умовно кажучи — вносити дані онлайн на сайті ЕК).

І що цікаво — вже

є реальна (а не лише заявлена) можливість для ФОП на загальній системі вести облік засобами ЕК

Як вести облік в ЕК

ФОП має зайти на сайт ЕК. Він, нагадаємо, складається з: 1) відкритої частини (мають доступ всі бажаючі); 2) приватної частини (особистий кабінет платника).

Облік засобами ЕК ведеться саме в приватній частині ЕК

Для входу в приватну частину ЕК ФОП потрібен або кваліфікований електронний підпис (КЕП), або удосконалений електронній підпис (УЕП) (більше деталей щодо цього знайдете у статті «З 31.12.2023 — жирна крапка по токенах» // «Податки & бухоблік», 2023, № 98). Це той підпис, який потрібен, зокрема, для подання електронної звітності.

За допомогою цього підпису входимо в приватну частину ЕК через меню «Вхід» («Вхід до особистого кабінету»). Далі обираємо меню «Облік доходів і витрат». Ну і власне ми на місці. Далі заповнюємо потрібні нам регістри згідно з приписами Порядку № 261.

Чи є якась специфіка?

Можна, зокрема, звернути увагу на спосіб виправлення помилок. У п. 5 розд. I Порядку № 261 сказано, що в Типовій формі, яка ведеться в електронному вигляді, у тому числі засобами ЕК, допускається виправлення помилок або коригування шляхом доповнення рядка, у якому відображається від’ємне або позитивне значення.

Пояснення розробників з цього приводу такі (див. тут). Якщо ФОП веде облік у Типовій формі засобами ЕК, то: «при редагуванні помилкових записів користувач має вводити правильне значення, але:

— якщо інформація вноситься у той же день, коли була допущена помилка, то буде відкоригований поточний запис,

— якщо ж інформація коригується на наступний день або пізніше, то у таблиці буде створено новий запис, у якому буде відображено тільки відносне значення різниці між значенням, яке було внесено раніше, та поточним записом. Новий рядок буде виділено рожевим кольором».

Тобто наша задача — відредагувати саме помилковий запис, а система відобразить це (якщо інформація коригується на наступний день або пізніше) як новий рядок на позитивну або негативну різницю.

Також у п. 5 розд. II Порядку № 261 сказано, що у разі ведення обліку в електронному вигляді ФОП на вимогу податківців зобов’язаний надавати їм засвідчену належним чином копію такого обліку в паперовому вигляді.

Формально це стосується і ведення обліку в ЕК. Тож

просто так роздруковувати Типову форму з ЕК не потрібно. Потрібно, лише коли цього вимагатимуть податківці

При цьому пояснення розробників (див. тут) можна зрозуміти так, що саме в ЕК інформація буде зберігатися протягом 3 років та ФОП може обрати для перегляду будь-який з минулих років.

На закінчення зазначимо, що деталі щодо заповнення граф Типової форми ви зможете знайти у статтях «Облік у ФОП-загальносистемника: нова Типова форма замість Книги» // «Податки & бухоблік», 2021, № 57, «Як ФОП вести облік доходів, витрат та товарних запасів у 2023 році?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 16.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі