Теми статей
Обрати теми

Землі під фортифікаційними спорудами: які є податкові пільги?

Децюра Сергій, податковий експерт
Для того щоб захиститися від військової агресії, військовим доводиться будувати фортифікаційні споруди. Будують їх у тому числі й на земельних ділянках, які належать суб’єктам господарювання. Якщо на землі збудовано фортифікаційні споруди, то таку землю її власникам використовувати у господарській діяльності не вдасться. З урахуванням цього виникає закономірне запитання, чи потрапляють такі землі під звільнення від оподаткування, а саме від справляння плати за землю?

Пільга з початку війни, яку було скасовано

На початку введення ВС у ПКУ була пряма норма, яка звільняла землі під фортифікаційними спорудами від справляння плати за землю (у частині як земподатку, так і орендної плати).

Містилася вона у п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ і давала право тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано ВС, не нараховувати та не сплачувати плату за землю за земельні ділянки, визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Здавалося, справа за малим: звернулися до обласної військової адміністрації (ОВА), отримали довідку чи інший документ, що підтверджує факт розміщення на певних ділянках фортифікаційних споруд, і звільнення в кишені. Про це див. «Плата за землю і податок на нерухомість у воєнний час» // «Податки & бухоблік», 2022, № 54.

Але, на жаль, сталося не так, як гадалося. Вся справа в тому, що

добитися від ОВА інформації, яка б говорила, що на певній земділянці знаходяться фортифікаційні споруди, було нереально

Проблема полягала в тому, що відповідно до Зводу відомостей, що становлять державну таємницю, затвердженого наказом СБУ від 23.12.2020 № 383, відомості про будівництво фортифікаційних споруд в особливий період (на воєнний час) становлять державну таємницю.

А тому якщо підприємство зверталося до ОВА для отримання інформації про наявність на їх землі фортифікаційних споруд, то йому відмовляли в її наданні.

Виходило, що навіть за наявності у ПКУ прямої норми, яка звільняла від сплати плати за землю земділянки під фортифікаційними спорудами, фактично отримати таке звільнення нікому не вдалося.

Нова загальна пільга з 06.05.2023 через АБД, окупацію

На початку 2023 року (06.05.2023) законотворці Законом № 3050* змінили правила надання звільнення від сплати плати за землю на час дії ВС. Для цього було повністю переписано п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Після цього оновлення із воєнного звільнення від сплати плати за землю зникли будь-які згадки про те, що до цієї дати воєнне звільнення поширювалося і на землі, на яких розміщені фортифікаційні споруди. Деталі шукайте у «Плата за землю та податок на нерухомість: воєнні пільги ось-ось запрацюють!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 32.

* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від cплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» від 11.04.2023 № 3050-ІХ.

Отже,

з 06.05.2023 прямого звільнення від сплати плати за землю за земділянки, на яких знаходяться фортифікаційні споруди, ПКУ не містить

Звичайно, за винятком, коли землі, на яких розміщено фортифікаційні споруди, знаходяться на території активних бойових дій (АБД) або в окупації. Тоді можна скористатися загальним воєнним звільненням згідно з п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (див. «Воєнні пільги з плати за землю» // «Податки & бухоблік», 2024, № 53.

Звертаємо увагу! Якщо землі під фортифікаційними спорудами знаходяться в зоні АБД, де функціонують державні інформаційні ресурси, то на такі землі воєнне звільнення, на думку фіскалів, поширюється тільки з 01.05.2024. Деталі шукайте у «Території, де функціонують державні інформресурси, пільгуються з 01.05.2024» // «Податки & бухоблік», 2024, № 44 (ср. ).

Нова спеціальна пільга з 06.05.2023 через консервацію

Водночас з 06.05.2023 із п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ не просто зникла згадка про воєнне звільнення для земділянок під фортифікаційними спорудами, а й було визначено, що

земділянки, на яких розташовані військові інженерно-технічні та/або фортифікаційні споруди, підлягають консервації (див. абзац шостий ч. 1 ст. 51 Закону № 962*)

* Закон України «Про охорону земель» від 19.06.2003 № 962-IV.

А згідно з пп. 283.1.2 та 288.8 ПКУ плата за землю (у частині як земподатку, так і орендної плати) не сплачується за земділянки, що перебувають у консервації.

Водночас щоб скористатися таким звільненням, потрібно:

1) у випадку оренди землі державної / комунальної власності, щоб орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що надав в оренду землю, прийняв рішення про затвердження робочого проєкту землеустрою щодо консервації земділянки. Тоді звільнення діє з першого числа місяця, у якому прийнято таке рішення, і до останнього числа місяця, в якому завершується консервація згідно з відомостями Держземкадастру;

2) у випадку володіння землею, щоб власник землі розробив і затвердив у місцевих органів влади план робочого проєкту землеустрою щодо консервації земель і вніс відомості про це у Держземкадастр. У цьому випадку звільнення діє з дати внесення даних про консервацію у Держземкадастр і до останнього числа місяця, в якому завершується консервація згідно з відомостями Державного земельного кадастру.

Тому якщо власник / користувач землі здійснив консервацію землі, на якій розміщено фортифікаційні споруди, то він мав право не сплачувати плату за землю після 06.05.2023 з дати оформлення такої операції.

Що ж стосується періоду з 01.03.2022 і по 06.05.2023, то тут, на наш погляд, теоретично також можна сподіватися на звільнення від сплати плати за землю. Але для цього власнику чи користувачу землі слід будь-якими правдами або неправдами отримати від ОВА інформацію про те, що на їх землях знаходилися фортифікаційні споруди у цей період.

Адже допоки із 06.05.2023 не було оновлено п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ і виключено з нього згадку про фортифікаційні споруди, воєнне звільнення на землю із фортифікаційними спорудами мало діяти на повну. Якщо ж ОВА не визначила, що на вашій землі були в той час фортифікаційні споруди, то розраховувати на воєнне звільнення від сплати за землю щодо земель, на яких розміщено фортифікаційні споруди, за період до 06.05.2023 не варто.

Що пропонують у Мінінтеграції

Мінінтеграції, на жаль, чомусь не бачить у ПКУ спеціального звільнення від сплати плати за землю за ділянки під фортифікаційними спорудами. Напевно не здогадуються, що такі землі можна консервувати. Адже про те, що землі під фортифікаційними спорудами можна консервувати, сказано не у ПКУ, а в Законі № 962.

Так от, вони наголошують, що

для того щоб отримати звільнення, потрібно, щоб орган місцевої влади надав місцеві пільги із сплати плати за землю

Уже було відрапортовано, що на сьогодні, наприклад, на Харківщині почали затверджувати перелік ділянок, на яких облаштовуються оборонні споруди, та передавати ці переліки місцевим радам, які мають ухвалити рішення про встановлення місцевих податкових пільг із звільнення від сплати плати за землю. А от коли буде надано такі місцеві пільги, ніхто сказати не може. А від цього в першу чергу залежить період звільнення.

Адже, на думку фіскалів, на період дії воєнного стану рішення, прийняте місцевою радою щодо встановлення місцевих пільг, застосовується з дня його офіційного оприлюднення, а якщо у рішенні визначений пізніший строк введення його в дію, — то з визначеної у рішенні дати (БЗ 106.07).

Звісно, якщо місцеві органи влади для земель, на яких побудовано фортифікаційні споруди, нададуть звільнення від сплати плати за землю, то власники чи користувачі такої землі можуть ними користуватися. Але ми б радили виводити з-під оподаткування такі землі через консервацію. Адже консервація земель з фортифікацією дасть змогу уникнути сплати не тільки плати за землю, а й інших податків (детально про це далі).

СільгоспЄП / МПЗ і фортифікація

СільгоспЄП. Відразу зауважимо, що лише одна наявність на землі фортифікаційних споруд від сплати сільгоспЄП не звільняє. Адже податок платять за всі сільгоспугіддя і землі водного фонду, якими володіє чи користується аграрій. Той факт, що земля не використовується у сільгосптоваровиробництві аграрія, на несплату сільгоспЄП за такі землі не впливає.

Аграрій — платник сільгоспЄП у цьому випадку тільки автоматично втрачає звільнення від сплати земподатку згідно з п.п. 4 п. 297.1 ПКУ. Але втрату такого звільнення можна компенсувати. Про це сказано вище.

Ми ж далі говоримо про звільнення від сільгоспЄП за землі, на яких розміщена фортифікація. Буде загальне звільнення від сільгоспЄП, якщо земля під фортифікаційними спорудами знаходиться в зоні АБД чи окупації (деталі у «Воєнні пільги для сільгоспЄП та МПЗ» // «Податки & бухоблік», 2024, № 53, i.factor.ua/ukr/journals/nibu/2024/july/issue-53/article-129526.html).

Водночас з 06.05.2023 можна скористатися і спеціальним звільненням від сільгоспЄП, якщо землі під фортифікаційними спорудами законсервувати (див. вище).

Якщо земля набуде статусу законсервованої, то в ПКУ є дві норми — законні підстави для несплати сільгоспЄП:

1) п.п. 14.1.123 в комбінації з п.п. 2921.1 ПКУ. Згідно з цими нормами законсервовані землі — це несільгоспугіддя, а значить, це не об’єкт для сільгоспЄП;

2) п.п. 2921.1 ПКУ, де з 06.05.2023 прямо зазначено, що площі законсервованих земельних ділянок не є об’єктом оподаткування сільгоспЄП на період консервації.

У реальності право на консервацію землі під фортифікаційними спорудами набули тільки з 06.05.2023, коли були внесені зміни до Закону № 962. Тому звільнення від сільгоспЄП через консервацію може запрацювати тільки з цієї дати, і то за умови, що такі землі будуть належним чином законсервовані.

МПЗ. Подібні висновки щодо звільнення від розрахунку МПЗ, як і щодо звільнення від сільгоспЄП, стосуються сільгоспугідь, на яких розміщені фортифікаційні споруди.

Пояснюється це тим, що:

1) МПЗ рахують тільки щодо сільгоспугідь. Законсервовані землі до сільгоспугідь не належать (п.п. 14.1.123 ПКУ). А отже, за них рахувати МПЗ не слід;

2) у п. 381.2 ПКУ чітко сказано, що МПЗ не рахують за земділянки, земчастки (паї), за які не нараховувалася та не сплачувалася плата за землю або сільгоспЄП, що перебувають у консервації.

Як було сказано вище, за законсервовані землі ні плата за землю, ні сільгоспЄП не платиться. Отже, і МПЗ за такі землі рахувати не слід.

Оскільки лише з 06.05.2023 землі, на яких знаходяться фортифікаційні споруди, стали потрапляти під консервацію, то і розраховувати на звільнення від сплати МПЗ можна було після цієї дати і тільки за умови належного оформлення факту консервації таких земель.

Висновки

  • За період з 01.03.2022 і по 06.05.2023 землі, на яких розміщено фортифікаційні споруди, можна було звільнити від плати за землю, якщо мати на руках довідку з ОВА про таке розміщення. Але на практиці нею ніхто не міг скористатися.
  • З 06.05.2023 від сплати плати за землю можна було отримати звільнення за землі, на яких розміщено фортифікацію, тільки якщо такі землі вдалося законсервувати.
  • Також на сьогодні Мінінтеграції спонукає місцеві органи самоврядування надавати пільги у сплати плати за землю за земділянки, на яких розміщено фортифікаційні споруди.
  • З 06.05.2023 аграрії могли не сплачувати сільгоспЄП та/або МПЗ, якщо сільгоспугіддя, на яких знаходяться фортифікаційні споруди, були законсервовані.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі