Одразу зазначимо: порівняно з першою версією законопроєкту, з оновленої редакції низку фіскальних норм все ж прибрали. Наприклад, виключено норму, яка передбачала сплату військового збору «з обороту» (1 %) підприємствами на загальній системі оподаткування. Але про все по порядку.
При цьому наголошуємо на тому, що
на сьогодні жодного Закону ще немає. Тому це лише можливі зміни, які ще в процесі можуть доопрацьовуватися
Військовий збір
Що залишилось незмінним, так це
підвищення ставки ВЗ з доходів фізосіб і підприємницького прибутку ФОП на загальній системі оподаткування з 1,5 до 5 %. Тобто там, де наразі 1,5 %, планується, що буде 5 %
Також не відмовилися й від задуму запровадити додатковий військовий збір для платників єдиного податку груп 1 — 3. Так,
— для ФОП-ЄП груп 1 та 2 — передбачені щомісячні авансові внески з військового збору (аналогічно щомісячним авансовим внескам з єдиного податку) — у розмірі 10 % мінзарплати, встановленої на 1 січня звітного року. Тобто у 2024 році — це 710 грн щомісячно;
— для єдиноподатників групи 3 (як ФОП, так і юросіб) об’єктом оподаткування для сплати військового збору стане дохід, який оподатковується єдиним податком. Ставка ВЗ — 1 % від такого доходу.
Для юросіб на загальній системі оподаткування запровадження військового збору «з обороту» — не передбачено
Також, порівняно з попередньою версією законопроєкту, ВИКЛЮЧЕНО норми, які передбачали сплату військового збору:
— СГ, які займаються продажем ювелірних виробів (30 % з доходів від продажу — виключено);
— з послуг мобільного зв’язку (5 % — виключено);
— платниками ЄП групи 4 з доходів від здійснення господарської діяльності (1 % — виключено);
— придбання легкових автомобілів, що підлягають першій реєстрації в Україні (15 % ВЗ від вартості автомобіля — виключено);
— придбання банківських металів (5 % вартості банківських металів — виключено);
— з продажу / обміну фізособою нерухомості квартири (зміни, які передбачали сплату 5 % ВЗ незалежно від періоду перебування майна у власності та від того, чи це перший продаж у звітному році, — виключено).
Тобто фактично платниками ВЗ будуть, як і зараз, фізособи (включаючи ФОП на загальній системі оподаткування), але за підвищеною ставкою, та додаються платники єдиного податку груп 1 — 3 (як юрособи, так і ФОП).
Платники | Запланована ставка військового збору |
Звичайні фізичні особи (не ФОП) | 5 % (зараз 1,5 %) |
ФОП — загальна система | 5 % від суми чистого доходу (зараз 1,5 %) |
ФОП-ЄП груп 1 — 2 | 10 % від МЗП, установленої станом на 01.01 звітного року (у 2024 році — це 710 грн щомісячно). Авансова сплата (аналогічно сплаті авансових внесків з єдиного податку) |
Платники ЄП групи 3 (ФОП та ЮО) | 1 % від ЄП-доходів, тобто «з обороту» (всіх надходжень, які є доходом у розумінні ст. 292 ПКУ) |
ЮО на загальній системі оподаткування | Сплату військового збору «з обороту» не передбачено |
Скоріше за все, це запрацює з жовтня.
Звітність з ПДФО та ЄСВ — щомісячна
Тут є зміни, яких не було у першій версії законопроєкту. Планується
встановити щомісячне (а не щоквартальне, як зараз) звітування з ПДФО та ЄСВ
Тобто роботодавці подаватимуть об’єднану звітність щодо ПДФО та ЄСВ щомісячно.
ПДВ
Підвищення ставки ПДВ не передбачено. Ви пам’ятаєте, що обговорювалася пропозиція збільшити ставку ПДВ в обмін на невведення 1 % податку з обороту. Але, на щастя, поки що в тексті проєкту про збільшення ставки ПДВ не йдеться (хоча, як ми казали, відмовилися від норми, яка передбачала сплату військового збору «з обороту» підприємствами на загальній системі оподаткування).
Порівняно з першим варіантом законопроєкту, зникли норми, якими планувалося зробити оподатковуваним ввезення товарів вартістю до 150 євро. Також до оновленої редакції не потрапили норми, які передбачали зміни в оподаткуванні міжнародних відправлень (посилок).
Акцизний податок із солодких напоїв
Норми, щодо запровадження акцизного податку на води, включаючи мінеральні та газовані, з доданням цукру чи інших підсолоджувальних або ароматичних речовин — виключено. Тому поки що про додаткове оподаткування солодких напоїв не йдеться.
Авансовий внесок та роздрібна торгівля пальним
Як і передбачалося першою версією законопроєкту, планується встановити щомісячні авансові внески з податку на прибуток для платників, які здійснюють діяльність із роздрібної торгівлі пальним. Проте, порівняно з першою версією, дещо змінено розмір авансу. Зараз планується такий розмір авансового внеску:
1) для місця роздрібної торгівлі пальним, за адресою якого не здійснюється діяльність з роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами:
— 60 тис. грн за кожне місце, на якому здійснюється реалізація одного або кількох видів пального — бензинів моторних, важких дистилятів, скрапленого газу (крім випадку, коли здійснюється реалізація виключно скрапленого газу);
— 30 тис. грн за кожне місце, на якому здійснюється реалізація виключно скрапленого газу;
2) для місця роздрібної торгівлі пальним, за адресою якого здійснюється діяльність з роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами:
а) 80 тис. грн за кожне місце, на якому здійснюється реалізація одного або кількох видів пального — бензинів моторних, важких дистилятів, скрапленого газу;
б) 40 тис. грн за кожне місце, на якому здійснюється реалізація виключно скрапленого газу.
Якщо сума авансового внеску перевищує податок на прибуток, то сума перевищення не повертається та не переноситься на наступні періоди.
Це теж має запрацювати з 1 жовтня 2024 року.
Податок на прибуток банків та небанківських фінансових установ
Тут є зміни:
1) стосовно базової ставки податку на прибуток. Базова ставка податку на прибуток у розмірі 25 % буде тепер не тільки для банків, а й для небанківських фінансових установ (крім страховиків). У планах запровадити це з наступного року;
2) планується встановити перехідну норму, яка передбачає ставку податку на прибуток за 2024 рік:
— для банків — у розмірі 50 %;
— для небанківських фінустанов (крім страховиків) — 25 %.
Присутність податківців під час інвентаризації
Фіскальну норму, що передбачала обов’язкову присутність податківців під час інвентаризації, яка проводиться на запит податківців, виключено з законопроєкту. Тобто залишаються ті норми, що діють зараз.
Нагадаємо, що зараз фактично платник зобов’язаний на вимогу податківців лише провести інвентаризацію і надати її результати перевіряючим (виняток — перевірки на акцизних складах відповідно до п.п. «ґ» п. 230.12 ПКУ).
На цьому все! Продовжуємо слідкувати за законопроєктом.
Висновки
- З оновленого варіанта законопроєкту виключено низку фіскальних норм. Зокрема, виключено норми, які передбачали сплату ВЗ з обороту (1 %) підприємствами на загальній системі оподаткування.
- Також нова редакція законопроєкту не містить норм про сплату ВЗ з послуг мобільного зв’язку, продажу ювелірних виробів, першої реєстрації транспортних засобів.
- Залишились норми про підвищення військового збору з доходів фізосіб та підприємницького доходу ФОП на загальній системі з 1,5 % до 5 %. Також запроваджується сплата ВЗ для платників ЄП (фіксована для ФОП-ЄП груп 1 — 2 та 1 % від ЄП-доходу для платників ЄП групи 3).
- Підвищення ставки ПДВ не передбачено.
- Планується запровадити сплату авансового внеску з податку на прибуток для роздрібної торгівлі пальним. Але, порівняно з першою версією законопроєкту, змінено його розмір.
- Виключено норми щодо сплати акцизного податку із солодких напоїв, які передбачалися в першій версії законопроєкту.