30.12.2024
Звільнення від штрафів. Нагадаємо, що відповідно до п. 14 розд. ІІ Закону про РРО торговців (крім торговців підакцизними товарами) звільнено від відповідальності за вчинені ними порушення при продажу товарів, наданні послуг на:
— тимчасово окупованих територіях, — по дату завершення тимчасової окупації відповідних територій;
— територіях активних бойових дій (АБД), — по дату завершення бойових дій на відповідних територіях;
— територіях можливих бойових дій (МБД), — по дату припинення МДБ на відповідних територіях.
Перелік воєнних територій визначено згідно з Переліком № 309*. До територій АБД, на які поширюється воєнне звільнення, відносяться і території АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси. Причому це звільнення для таких територій АБД стосується всього 2024 року, а не починається тільки з 01.05.2024, як у випадку звільнення від плати за землю, податку на нерухоме майно, екоподатку, сільгоспЄП та МПЗ (деталі у «Воєнні податкові пільги — для всіх територій активних бойових дій!» // «Податки & бухоблік», 2024, № 38, а також у «Території, де функціонують державні інформресурси, пільгуються з 01.05.2024» // «Податки & бухоблік», 2024, № 44).
Тому
якщо ваша територія у 2024 році була за даними Переліку № 309 на воєнній території, то за невикористання РРО/ПРРО чи допущення інших РРО-порушень протягом цього періоду притягнути вас до відповідальності не можуть
Звертаємо увагу! Це звільнення працює на час віднесення території до воєнної, і за цей період не можуть оштрафувати, навіть після того, як з території знімуть статус воєнної.
Детально про це звільнення — в статті «Захист від штрафів за Законом про РРО: для кого він актуальний сьогодні» // «Податки & бухоблік», 2024, № 41 та «Воєнні послаблення щодо РРО/ПРРО» // «Податки & бухоблік», 2024, № 53.
Зменшені штрафи. Ще починаючи з 1 серпня 2023 і до 31 липня 2025 року, але не пізніше скасування ВС, за непроведення / проведення не на всю суму розрахункової операції через РРО / ПРРО / розрахункову книжку до певних ФОП застосовується зменшена РРО-відповідальність (п. 15 розд. ІІ Закону про РРО*).
Потрапляють під застосування зменшеної РРО-відповідальності не всі торговці ФОП, а тільки ФОП-єдиноподатники, які (одночасно):
1) не є платниками ПДВ;
2) не здійснюють продаж підакцизних товарів, технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
Під зменшеною відповідальністю розуміємо застосування за продаж без РРО/ПРРО:
— 25 % штрафу (замість 100 %) при першому порушенні;
— 50 % штрафу (замість 150 %) за всі наступні порушення.
Докладніше — у статті «Зменшені штрафи за РРО-порушення: яким ФОП пощастило?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 41.
Оскільки ВС діяв весь 2024 рік, то протягом усього 2024 року до вищезгаданих ФОП могли застосувати тільки такі урізані штрафи за невикористання РРО/ПРРО
Робота на ПРРО в режимі офлайн. Хто користується ПРРО, той знає, що у разі відсутності інтернет-зв’язку ПРРО не може в режимі реального часу передавати на сервер ДПСУ дані про здійснену розрахункову операцію. Водночас, щоб при відсутності інтернет-зв’язку можна було використовувати ПРРО, був вигаданий офлайн-режим.
При роботі в цьому режимі створені чеки на ПРРО через відсутність інтернет-зв’язку не відразу передавалися на сервер ДПСУ, а зберігалися у пам’яті девайсу, на якому встановлений ПРРО, з присвоєнням їм номера, який наперед був зарезервований для роботи в цьому режимі. А коли з’являвся інтернет, то ПРРО передавав дані про них на сервер фіскалів.
Щоб можна було використовувати офлайн-режим на ПРРО, про це слід було попіклуватися при його реєстрації. А саме суб’єкт господарювання не повинен був відмовлятися від роботи в офлайн-режимі.
До війни працювати на ПРРО в офлайн-режимі можна було не більше 36 годин підряд та не більше 168 годин на місяць (ст. 5 Закону про РРО). На період дії ВС або обставин непереборної сили ці обмеження були зняті.
Враховуючи це,
протягом усього 2024 року торговці, які використовували ПРРО і не відмовилися від офлайн-режиму, могли працювати в ньому, не обмежуючись вищезгаданими часовими рамками
Звичайно, якщо протягом часу відсутності інтернету не вичерпається діапазон фіскальних номерів, виділених на ПРРО для роботи в офлайн-режимі.
Деталі шукайте в статті «Відключили електроенергію / зник Інтернет: як бути користувачам РРО/ПРРО» // «Податки & бухоблік», 2023, № 87.
Застосування POS-терміналів. Уже давно ст. 38 Закону про платіжні послуги* вимагає від торговців забезпечити покупцю можливість розрахуватися за товари / послуги не тільки готівкою, а і в безготівковій формі. Постановою № 894** було передбачене поетапне запровадження виконання цієї вимоги. Так, з 01.01.2024 такий обов’язок почав поширюватися на торговців, які провадять господарську діяльність (продають товари чи послуги, в тому числі дистанційно) в населених пунктах з чисельністю населення більше ніж 5 тис. осіб.
* Закон України «Про платіжні послуги» від 30.06.2021 № 1591-IX.
Протягом 2024 року не застосовувати POS-термінали в решті населених пунктів могли особи, що відповідають таким умовам:
1) здійснюють діяльність на територіях територіальних громад, що згідно з Переліком № 309 розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні). Відстрочка діє весь період бойових дій чи окупації та ще протягом 3 місяців після припинення бойових дій або деокупації;
2) є ФОП на ЄП групи 1 (звільнені до 01.01.2026);
3) є торговцями, які здійснюють (звільнені до 01.01.2026):
— торгівлю з використанням торгових автоматів;
— виїзну (виносну) торгівлю (див. також статтю «Розрахунки з покупцями при виїзній торгівлі» // «Податки & бухоблік», 2024, № 45);
— продаж власноручно вирощеної або відгодованої продукції.
До відома! Необхідність застосування POS-терміналів (а точніше, обов’язок забезпечити покупцеві можливість розрахуватися за придбані товари / послуги в безготівковій формі) у населених пунктах, де проживає більше 5 тис. осіб, не прив’язана до обов’язковості застосування РРО/ПРРО. Тобто навіть якщо суб’єкт господарювання у 2024 році був звільнений від застосування РРО/ПРРО, це не звільняло його від застосування POS-терміналів (обов’язку забезпечити покупцеві можливість розраховуватися за товари / послуги в безготівковій формі).
Звільнення від штрафів. На сьогодні повне звільнення від РРО-штрафів зав’язано на тому, чи потрапляє певна територія за Переліком № 309 до воєнних територій (МБД/АБД/тимчасова окупація). Як тільки ваша територія буде виведена з переліку бойових територій, так відразу з наступного дня після такої трансформації на вас починають поширюватися всі РРО-штрафи. Тому радимо уже зараз задуматися над належним використанням РРО/ПРРО чи впровадженням їх у свою діяльність (якщо і досі цього не зробили). Особливо враховуючи те, що зазвичай інформація про виключення території з переліку воєнних надходить із певним запізненням або взагалі заднім числом. Тож щоб не наразитися на штрафи, радимо не відкладати РРО-питання на безрік.
Зменшені штрафи. Як у 2024 році, так і у 2025 році відносно певних категорій ФОП — неплатників ПДВ діє зменшений штраф (25 % та 50 %), а не повновісний (100 % та 150 %). Цей штраф світить за найпоширеніші РРО-порушення: невикористання РРО/ПРРО, непроведення через РРО/ПРРО операцій.
Водночас
дію цього послаблення п. 15 розд. ІІ Закону про РРО пов’язує із тією датою, що наступить раніше: або 31.07.2025, або закінчення ВС
Робота на ПРРО в режимі офлайн. Обмеження на період роботи в офлайн-режимі (не більше 36 годин підряд та не більше 168 годин на місяць) у 2025 році не буде діяти, доки діє ВС або обставини непереборної сили.
На сьогодні відомо, що ВС триватиме принаймні до 07.02.2025, тому, як мінімум, до цієї дати можна працювати на ПРРО в офлайн-режимі з перевищенням зазначених часових обмежень.
Якщо ж ВС буде продовжено і пізніше цієї дати, то й період роботи в офлайн-режимі без часового обмеження, але з обмеженням на кількість отриманих номерів для чеків, що будуть створені на ПРРО у цьому режимі, переміститься до кінця ВС.
Застосування POS-терміналів. Виконати обов’язок щодо забезпечення покупцю можливості розрахуватися за товари / послуги не тільки готівкою, а й у безготівковій формі (наприклад, через POS-термінал) з 01.01.2025 слід у кожному населеному пункті без обмеження за кількістю населення.
Виняток становлять тільки випадки торгівлі:
— на бойових територіях;
— ФОП — платниками ЄП групи 1;
— з використанням торгових автоматів, а також при здійсненні виїзної (виносної) торгівлі та торгівлі власновирощеною або відгодованою продукцією.
Детально по це читайте у «POS-термінали: хто може не застосовувати у 2025 році?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 98.
Нові реквізити у чеку РРО/ПРРО. Наприкінці 2024 року Мінфін наказом від 22.11.2024 № 601 вніс зміни до Положення про форму та зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Мінфіну від 21.01.2016 № 13.
Із найбільш актуальних змін варто відзначити:
— появу дозволу на відображення в чеку РРО/ПРРО ФОП на ЄП, неплатникам ПДВ, які не здійснюють продаж ризикових товарів (підакцизки, ТСПП, лікарських засобів, медвиробів та ювелірки), замість класичної назви товару / послуги спрощену.
Крім того, у п. 3 розд. І Положення № 13 з’явилося уточнення, згідно з яким
помилки або неточності в назві товару, що не призводять до викривлення інформації про розрахункову операцію, не є підставою для визнання такого документа нерозрахунковим
— замість реквізиту «позначення форми оплати» пропонується запровадити два: власне форма оплати (Готівка, Безготівкова, Інше) та засоби оплати (вид платіжного інструмента, талон, жетон тощо). Напевно після оновлення податківці будуть вимагати, щоб у реквізиті «засіб оплати» покупець, який має справу з подарунковим сертифікатом, відомістю / талонами, безоплатним рецептом, наводив тут інформацію про такий спосіб оплати;
— запроваджується окремий реквізит «решта (тобто здача), валюта», який зазначатиметься в разі здійснення оплати в готівковій формі. На сьогодні Положення № 13 дозволяє наводити суму здачі, додаткові дані про проміжний підрахунок загальної суми за чеком та інші дані факультативно;
— змінюється формат реквізиту «QR-код»;
— скасовуються реквізити «Підпис касира» та «Підпис держателя електронного платіжного засобу (платіжної картки)» тощо.
Крім того, в Положенні № 13 з’явилися визначення термінів «платіжний термінал, з’єднаний/поєднаний з РРО/ПРРО». А це знімає наболілу у минулому проблему із тим, чи обов’язково мають бути у чеку РРО/ПРРО, які не поєднані із POS-терміналом, карткові реквізити. Тепер можна прямо говорити: їх там бути не повинно.
Звертаємо увагу! Усі нововведення щодо реквізитів у чеку РРО/ПРРО торговці, виходячи з норм вищезгаданого наказу, мали почати застосовувати з 1 січня 2025 року. Водночас на сьогодні відомо, що Мінфін має намір продовжити на 2 місяці, до 1 березня 2025 року, перехідний термін для запровадження нових вимог до форми та змісту розрахункових документів. Сподіваємося, що до 1 січня 2025 року Мінфін не тільки на словах, а й на ділі здійснить таке перенесення і в торговців буде час на підготовку своїх РРО/ПРРО до нових вимог.
Детально про ці нововведення читайте у «Нові реквізити фіскального чека РРО/ПРРО: вже з 1 січня?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 102.