05.12.2024

POS-термінали: хто може не застосовувати у 2025 році?

З 1 січня 2025 року розширюється коло торговців, які, окрім готівки, мають надавати можливість покупцю розрахуватися безготівково — зокрема, платіжною карткою. Це не якісь нові зміни. Це новий етап у запровадженні «термінального обов’язку», про який ми сьогодні і поговоримо.

Хто з 2025 року зобов’язаний мати термінал

Закон про платіжні послуги* (ст. 38) вимагає від торговців забезпечити покупцю можливість розрахуватися за товари / послуги не тільки готівкою, а і в безготівковій формі.

* Закон України «Про платіжні послуги» від 30.06.2021 № 1591-IX.

Під «безготівковим розрахунком» Закон про платіжні послуги має на увазі приймання від покупців до оплати електронних платіжних інструментів на підставі договору з відповідним надавачем платіжних послуг (еквайром або іншим).

При цьому розробленою під вимоги цього Закону постановою № 894* передбачене поетапне запровадження виконання цієї вимоги:

* Постанова КМУ «Про встановлення строків, до настання яких торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги)» від 29.07.2022 № 894.

— з 01.01.2023 (перший етап) такий обов’язок поширювався на торговців, які провадять господарську діяльність (продають товари чи послуги (в тому числі дистанційно)) у населених пунктах з чисельністю населення понад 25 тис. осіб;

— з 01.01.2024 (другий етап) цей обов’язок поширився також і на тих, хто працює у населених пунктах з чисельністю населення від 5 до 25 тис. осіб включно.

А ось

із 01.01.2025 (третій етап) цей обов’язок пошириться також і тих, хто працює в населених пунктах з чисельністю населення менше ніж 5 тис. осіб

Отже, з 01.01.2025 торговці, які працюють (здійснюють розрахунки) навіть у селах*, повинні будуть забезпечити покупцям можливість розрахуватися за товари / послуги не тільки в готівковій формі, а і безготівково.

* Див. Закон України «Про порядок вирішення окремих питань адміністративно-територіального устрою України» від 28.07.2023 № 3285-IX.

Тобто з 01.01.2025 ми опинимося у ситуації, коли критерій чисельності населення перестане бути взагалі актуальним у термінальному питанні. Тобто де б не здійснювалась діяльність (розрахунки), термінал буде потрібен. За деякими винятками, про які далі.

Хто у 2025 матиме звільнення

Від обов’язку забезпечити приймання оплати товарів / послуг від покупців у безготівковій формі звільняються:

1) до 01.01.2026 торговці, названі в п.п. 4 п. 1 постанови № 894. До них належать

ФОП на єдиному податку (ЄП) групи 1. Отже,

ФОП на ЄП групи 1 й у 2025 році можуть працювати ще без платіжних терміналів

— торговці, які здійснюють торгівлю з використанням торгових автоматів;

— торговці, які здійснюють виїзну (виносну) торгівлю (див. також статтю «Розрахунки з покупцями при виїзній торгівлі» // «Податки & бухоблік», 2024, № 45);

— торговці, які здійснюють продаж власноручно вирощеної або відгодованої продукції. Зазначимо, що чітких роз’яснень від податківців щодо цієї категорії продукції немає. Зрозуміло, що мова йде про сільськогосподарську продукцію власного виробництва. Але «сіль» у тому, що в постанові № 894 використано формулювання «власноручно вирощена або відгодована продукція». Тобто не просто власно (тобто самостійно) вирощена або відгодована, а саме «власноручно». Це створює певну неоднозначність стосовно того, чи поширюється це на виробників сільськогосподарської продукції — юридичних осіб (більше деталей з цього приводу знайдете у статті «Продаж продукції власного виробництва: чи є відстрочка від POS-терміналів?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 10). Також податківці не поширюють це звільнення на тих торговців, які, крім власне продажу власноручно вирощеної або відгодованої продукції, займаються продажем інших товарів / продукції (див. роз’яснення в категорії 109.02 БЗ);

2) торговці, які

«провадять господарську діяльність на територіях територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), перелік яких затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій».

Забезпечити покупцю можливість розрахуватися безготівково вони повинні протягом 3 місяців після припинення проведення воєнних (бойових) дій на таких територіях та/або їх деокупації, звільнення від оточення (блокування).

Вважаємо, що тут слід орієнтуватися на території з Переліку № 309*.

* Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінінтеграції від 22.12.2022 № 309.

А в такому разі не застосовувати платіжні термінали мають право торговці, які здійснюють діяльність (здійснюють розрахунки) на територіях, які відповідно до Переліку № 309 віднесені до:

— територій активних бойових дій;

— територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси;

— територій можливих бойових дій;

— тимчасово окупованих територій.

Іншими словами, слід потрапити хоча б до одного розділу Переліку № 309 — де б напроти населеного пункту (де ви здійснюєте діяльність) не була заповнена колонка 4 (крайня права). Тобто ця територія ще не втратила відповідний статус.

Право ігнорувати вимоги про забезпечення покупцю можливості розрахуватися безготівково зберігається весь час, протягом якого населений пункт відноситься до вищеназваних територій + протягом 3 місяців після закінчення активних бойових, можливості бойових дій чи деокупації території

Тобто + 3 місяці з дати, коли територія втратить відповідний статус (ця дата зазначається у крайній справа колонці Переліку № 309).

Податківці щодо цієї відстрочки небагатослівні. Втім вже тривалий час «гуляє» проєкт змін до постанови № 894*, яким у тому числі хочуть зробити прив’язку саме до Переліку № 309.

* Остання версія проєкту змін.

Якщо немає фізичного контакту з покупцем / замовником

Цікавим є підхід податківців (див. категорію 109.02 БЗ).

Якщо суб’єкт господарювання працює онлайн (надає послуги чи продає товари в інтернет-магазині), не контактує з покупцем / замовником і розрахунки проводить віддалено (тобто не має жодного фізичного контакту з покупцем) — то платіж для продавця і так буде безготівковим. А значить, вимоги щодо забезпечення можливості здійснення безготівкових розрахунків виконані автоматично

Тобто можна працювати без термінала та інших способів прийняття платіжних інструментів від покупця.

Те саме, вважаємо, стосується і відправлення товару «післяплатою». Бо в такому випадку торговець сам безпосередньо від покупця оплату не приймає.

Але будьте обережні: якщо ви будете контактувати з покупцем / замовником, тобто відправляти товар власним кур’єром або видавати «самовивозом» і розраховуватись з ним, то вже доведеться виконувати термінальні вимоги.

Що з оптовою торгівлею?

Ні із Закону про платіжні послуги, ні з постанови № 894 прямо не випливає, що термінальні вимоги стосуються лише роздрібних торговців. Тобто оптовиків термінальні вимоги також стосуються (див., зокрема, статтю «Розрахунки в офісі vs Платіжний термінал» // «Податки & бухоблік», 2023, № 79).

У той же час вже досить давно пропонується (на рівні проєктів змін до постанови 894) оптовиків від виконання термінального обов’язку звільнити. Див., зокрема, проєкт змін тут . Тобто залишається лише дочекатися, коли відповідні зміни будуть прийняті (коли саме це станеться сказати важко).

А поки цих змін немає, корисною є позиція податківців щодо інтернет-магазину (див. вище). Бо з неї виплаває, що якщо оплата покупцем може бути здійснена виключно (!) дистанційно (через рахунок) / суб’єкт господарювання позбавлений можливості отримувати готівку та може приймати оплату за товари, роботи та послуги лише в безготівковій формі, то можна працювати без термінала та інших способів прийняття платіжних інструментів від покупця.

Наприклад, товар передається перевізнику / експедитору для доставки покупцю, а той платить дистанційно (через рахунок). Чи за договором передбачена дистанційна авансова оплата (через рахунок), і лише потім покупець (його працівник) має можливість забрати товар. Тобто немає ситуації, коли ви зустрічаєтесь із покупцем (його працівником) і в нього є можливість вирішити, як саме він хоче розрахуватись (може, хоче карткою).

За допомогою яких пристроїв виконувати вимоги?

Це досить суперечливе питання. Узагалі, Законом про платіжні послуги (п. 28 ст. 38) передбачено, що: «торговці зобов’язані забезпечувати можливість здійснення безготівкових розрахунків за продані товари (надані послуги), у тому числі за допомогою електронних платіжних засобів та/або платіжних застосунків, та/або платіжних пристроїв».

Конструкція «та/або» фактично означає, що торговцю достатньо забезпечити тільки якийсь один із перерахованих способів безготівкових розрахунків для покупця.

Але! У податківців своя думка з цього приводу. Справдилися наші побоювання (див. зокрема, статтю «POS-термінали: хто може не застосовувати у 2024 році?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 98») стосовно можливості забезпечення розрахунку тільки через QR-код. У листах ДПСУ від 03.10.2024 № 4695/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК; від 20.09.2024 № 4532/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК податківці говорять, що прийняття оплати тільки за допомогою QR-коду буде недостатньо для виконання обов’язку щодо забезпечення покупцю можливості розрахуватися безготівково. Тобто потрібен ще й термінал.

У принципі, аналогічний підхід бачимо і в аналізі регуляторного впливу проєкту змін до постанови № 894 від ДПСУ. Тобто це вже така стійка тенденція.

Хоча повторимо, що прочитання п. 28 ст. 38 Закону про платіжні послуги все ж дає змогу розглядати розрахунок за допомогою платіжного застосунку саме як один достатній альтернативний варіант розрахунку. Але, як бачимо, податківці з цим не погоджуються.

Тож для забезпечення покупцю / замовнику можливості здійснення безготівкових розрахунків за продані товари (надані послуги) безпечніше мати:

1) або звичайний «фізичний» POS-термінал. При цьому звертаємо увагу на те, що платіжний термінал не може замінити РРО/ПРРО, а РРО/ПРРО платіжний термінал. Адже РРО/ППРО формує чеки і відправляє їх на сервер податкової служби, а платіжний термінал — це лише інструмент приймання оплати (він не виконує фіскальних функцій).

POS-термінал не потрібно реєструвати в податковій або якимось чином повідомляти про його наявність. Можна звернутися до будь-якого банку (і навіть не одного), укласти з ним договір еквайрингу — і будемо мати POS-термінал. При цьому банк ніяким чином не контролює наявність у суб’єкта господарювання РРО/ПРРО — це цілковита відповідальність торговця. Банк лише налаштує термінал і забезпечить надходження грошей з карток клієнтів на рахунок суб’єкта господарювання.

Щодо необхідності з’єднання / поєднання РРО/ПРРО з POS-терміналом важливу інформацію знайдете у статті «РРО, не зʼєднаний / не поєднаний з POS-терміналом: штрафонебезпечно чи ні?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 41 (ср. );

2) або програмний термінал у смартфоні, планшеті тощо.

А той же розрахунок за допомогою QR-кодів або онлайн-інвойсів (рахунків) використовувати тільки як додатковий (на додачу до терміналів) спосіб розрахунків.

Яка відповідальність?

За недотримання установлених законодавством вимог щодо забезпечення покупцю можливості розрахуватися в безготівкові формі податківці можуть оштрафувати ФОП або винну посадову особу юрособи на 1700 — 3400 грн. А в разі повторного протягом року порушення — застосування штрафу 8500 — 17000 грн (ст. 16315 КУпАП).

Але це лише пів біди. Бо накласти штраф (на ФОП чи безпосередньо на юрособу) можуть і захисники прав споживачів. Так, Закон про захист прав споживачів* (ч. 2 ст. 17 та п. 12 ст. 23) передбачає за це свій штраф — 8500 грн (для тих, хто не забезпечив споживачу можливість безготівкового розрахунку в рамках передбачених законодавством вимог до торговця).

* Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 № 1023-XII.

Очікувані зміни

Якщо в одній господарській одиниці облаштовано декілька місць для здійснення розрахунків за товари (послуги), то чи може торговець забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків за продані товари (надані послуги) лише в одному місці розрахунків?

Зараз може, бо постанова № 894 не висуває щодо цього жодних вимог. Тобто можна обмежитися тим, що поставити той же термінал лише на одній касі, і формально вимоги законодавства буде виконано.

Але вже тривалий час це хочуть виправити. Як? Через установлення мінімальної кількості місць, де має забезпечуватися можливість здійснення безготівкових розрахунків.

В останньому проєкті змін бачимо таку арифметику: якщо у господарський одиниці дві каси, то облаштувати тим же POS-терміналом слід не менше ніж 50 % загальної кількості кас у такій господарській одиниці. Тобто 1 касу. Якщо більше ніж 2 каси — то не менше 2/3 загальної кількості кас. Тобто якщо кас, наприклад, 6, то облаштувати тим же POS-терміналом слід не менше 4 кас.

Але зверніть увагу! Ми говоримо лише про проєкт (тобто відповідних вимог поки що немає)!

Висновки

  • З 01.01.2025 забезпечити можливість покупцю розрахуватися безготівково повинні будуть навіть ті торговці, які провадять господарську діяльність у населених пунктах з чисельністю до 5 тис., тобто і в селах. Тобто критерій чисельності населення перестане бути взагалі актуальним у термінальному питанні.
  • У 2025 році працювати без виконання обов’язку забезпечити покупцям можливість безготівкового розрахунку (тобто без термінала) мають право суб’єкти господарювання, які:
    — проводять розрахунки на територіях можливих бойових дій / території активних бойових дій (у т. ч. на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) / тимчасово окупованій території України згідно з Переліком № 309. Імунітет зберігається, допоки територія не втратить відповідний статус + 3 місяці потому;
    — здійснюють торгівлю з використанням торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю;
    — здійснюють продаж власноручно вирощеної або відгодованої продукції;
    — є платниками єдиного податку групи 1.
  • Приймання оплати тільки за допомогою QR-коду податківці вважають недостатнім для виконання обов’язку щодо забезпечення покупцю можливості розрахуватися безготівково. На їхню думку, потрібен ще додаткового і термінал. Тобто, на думку податківців, у торговця має бути або «фізичний» POS-термінал, або програмний термінал у смартфоні, планшеті тощо. Щоб покупець / замовних, в якого є лише картка, мав змогу розрахуватися безготівково.
  • Ті, хто працює онлайн (надає послуги чи продає товари в інтернет-магазині), не контактує з покупцем / замовником і розрахунки проводить тільки віддалено (тобто не має жодного фізичного контакту з покупцем), вважаються такими, що й так виконали вимоги про безготівкові розрахунки.