На сьогодні проблему з відображенням у чеку РРО (і ПРРО теж) так званих карткових реквізитів, тобто рядків 11 — 18 (їхню повну назву та вимоги щодо заповнення див. у табл. 2 статті «Обов’язкові реквізити чека РРО/ПРРО» // «Податки & бухоблік», 2023, № 79) вважаємо вичерпаною. Щоб переконатись у цьому, досить ознайомитися з останніми роз’ясненнями ДПСУ (зокрема, БЗ 109.18) та/або нашими свіжими публікаціями на цю тему (наприклад, «Карткові реквізити в чеку РРО: коли обов’язкові, а коли ні?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 102).
Тим не менш для остаточного розуміння ситуації додаткові пояснення будуть не зайвими. Надамо їх.
По-перше, слід розуміти, що в загальному випадку відмовитись від застосування POS-термінала і таким способом розв’язати проблему відображення карткових реквізитів ви не можете, оскільки торговці мусять забезпечити покупцям можливість безготівкового розрахунку за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів (ч. 28 ст. 38 Закону України «Про платіжні послуги» від 30.06.2021 № 1591-IX).
По-друге, п. 4 розд. ІІ Положення № 13* вимагає
відображати карткові реквізити в чеку лише в разі застосування під час проведення розрахунків з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжного термінала, з’єднаного або поєднаного з РРО
По-третє, маємо свіжу правову позицію Верховного Суду (ВС) із цього питання, сформульовану в його постанові від 03.11.2023 у справі № 640/23582/21:
діючим законодавством не встановлено обов’язку використовувати лише платіжні термінали, з’єднані або поєднані з РРО/ПРРО
А, як відомо, висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах ВС, є обов’язковими для всіх суб’єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права (ч. 5 ст. 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 № 1402-VIII).
По-четверте, така правова позиція ВС уже знайшла своє втілення в офіційних роз’ясненнях податківців (БЗ 109.18, листи ГУ ДПС у Вінницькій обл. від 09.01.2024 № 140/ІПК/02-32-07-05-14, ДПСУ від 06.02.2024 № 603/ІПК/99-00-07-04-01 ІПК тощо).
Додатковий висновок цих роз’яснень такий:
дозволяється проводити розрахунки через РРО/ПРРО та POS-термінал, які між собою не поєднані або не з’єднані
Отже:
— навіть якщо існує технічна можливість інтеграції POS-термінала з касовим апаратом, реалізувати її чи ні, вирішує платник на свій розсуд. Тобто він має повне право без такої інтеграції обійтись;
— якщо ж технічної можливості інтеграції немає, то перейматись тим, аби її неодмінно забезпечити (наприклад, вимагати від виробників доопрацювання РРО чи програмного забезпечення ПРРО або POS-термінала), платнику не потрібно.
По-п’яте, ВС і ДПСУ в унісон заявляють про відсутність відповідальності за використання РРО/ПРРО, не з’єднаного або не поєднаного з POS-терміналом.
А щодо штрафу згідно з п. 1 ст. 17 Закону про РРО за невидачу відповідного, тобто такого, що містить усі обов’язкові реквізити, розрахункового документа їхня позиція звучить так:
у разі, якщо платіжний термінал не з’єднаний/не поєднаний з РРО, платник не зобов’язаний вказувати карткові реквізити в розрахунковому документі. В такому випадку немає підстав розцінювати не відповідність (не роздрукування, не видача) розрахункового документа встановленим вимогам як порушення пп. 1, 2 ст. 3 Закону про РРО
Водночас у разі з’єднання або поєднання платіжного POS-термінала з РРО/ПРРО рядки 11 — 18 фіскального чека мають бути заповнені відповідно до п. 4 розд. ІІ Положення № 13 (ср. ).
Підсумовуючи все сказане, дамо кілька порад нашій читачці.
1. Про те, що карткові реквізити фіскального чека не заповнюються лише у випадку, якщо суб’єкт господарювання використовує РРО із зовнішнім модемом, який не може бути з’єднаний з POS-терміналом, давно варто забути. Ця вигадка головних податківців зустрічалася всього один раз у листі ДПСУ від 14.12.2021 № 4636/ІПК/99-00-07-05-01-06 і не мала під собою жодних законодавчих обґрунтувань (подробиці — в статті «З’єднаний/поєднаний РРО: фантазії фіскалів» // «Податки & бухоблік», 2022, № 5).
2. За інформацією виробника, РРО MINI-T 400ME, про який ідеться в запитанні читачки, може виконувати функції платіжного термінала (у разі підключення до ЕККА необхідного устаткування) для проведення миттєвих платежів магнітною картою (див. Посібник з експлуатації 3.021.056-01 ПЕ Апарат електронний контрольно-касовий MINI-T 400ME). Якщо це дійсно так, є сенс скористатися такою можливістю, адже це суттєво прискорить роботу касира.
3. Говоримо про це не з метою реклами моделі РРО, а для того, аби застерегти вас від помилок у майбутньому. Як ви зрозуміли з викладеного вище (див. «по-четверте»), навіть за наявності технічної можливості інтегрувати POS-термінал із касовим апаратом ніхто вас до цього не примушує. Тож
ви можете продовжувати й далі працювати без такої інтеграції на двох різних пристроях: РРО і POS-терміналі, пробиваючи фіскальний чек лише в разі успішної транзакції, проведеної через платіжний термінал
При цьому карткові реквізити в чеку можна не зазначати.
Однак якщо ви все ж скористаєтеся можливістю інтеграції, пам’ятайте, що в такому разі карткові реквізити (рядки 11 — 18 фіскального чека) стануть обов’язковими, а за їх відсутність загрожуватиме штраф згідно з п. 1 ст. 17 Закону про РРО.