Теми статей
Обрати теми

Розрахунки в офісі vs Платіжний термінал

Томашпольський Сергій, податковий експерт
Юрособа частину платежів від клієнтів приймає на поточний рахунок, а частину — готівкою в офісі через РРО. Чи необхідно встановлювати в офісі платіжний термінал? Зараз усе з’ясуємо.

Чи є винятки-відстрочки

Нагадаємо, що з 01.01.2023 в нас запрацювала постанова № 894*, яка визначає, хто з торговців має забезпечити покупцю можливість розрахуватися за придбані товари/послуги в безготівковій формі (серед іншого, за допомогою POS-термінала).

* Постанова КМУ «Про встановлення строків, до настання яких торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги)» від 29.07.2022 № 894.

Забезпечити таку можливість з 1 січня 2023 року повинні торговці, які провадять господарську діяльність у населених пунктах з чисельністю населення понад 25 тис. осіб.

До речі,

незалежно від того, чи зобов’язані такі торговці використовувати РРО/ПРРО, якого розміру в них торговельна площа та чи є вона взагалі

Є винятки-відстрочки для деяких категорій. Це:

Відстрочка за чисельністю населення. Торговці, які провадять господарську діяльність, повинні забезпечити можливість розрахуватися безготівково покупцю у населених пунктах з чисельністю:

— від 5 до 25 тисяч осіб включно, — з 01.01.2024;

— менше ніж 5 тисяч, — з 01.01.2025.

Тут, до речі, цікаво, як податківці тлумачать критерій «чисельність населення». Вони говорять, що

потрібно орієнтуватися на чисельність того населеного пункту, де здійснюється оплата за товар (категорія 109.02 БЗ)

Відстрочка від POS-терміналів за статусом/видом діяльності. До 31.12.2025 звільнення мають: 1) ФОП — платники єдиного податку групи 1; 2) торговці, які здійснюють торгівлю з використанням торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю; 3) торговці, які здійснюють продаж власноручно вирощеної або відгодованої продукції. Наше бачення, що вважати власноручно вирощеною або відгодованою продукцією знайдете у статті «Продаж продукції власного виробництва: чи є відстрочка від POS-терміналів?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 10).

Відстрочка від POS-терміналів за статусом території, на якій здійснюється діяльність. Відстрочку також мають торговці, які

«провадять господарську діяльність на територіях територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), перелік яких затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій».

Забезпечити покупцю можливість розрахуватися безготівково вони повинні протягом 3 місяців після припинення проведення воєнних (бойових) дій на таких територіях та/або їх деокупації, звільнення від оточення (блокування).

Вважаємо, що тут слід орієнтуватися на території можливих бойових дій / території активних бойових дій / тимчасово окуповані території України з Переліку № 309*.

* Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінінтеграції від 22.12.2022 № 309.

Детальніше щодо цього дивіться статтю «Воєнне» звільнення від POS-терміналів: де працює?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 6. Втім податківці щодо цієї відстрочки небагатослівні та офіційно застосовність Переліку № 309 поки що не підтверджували. Втім вважаємо, із цим не має бути проблем.

Таким чином, підприємство має проаналізувати, чи має воно право на відстрочку. Може воно здійснює виключно (див. роз’яснення в категорії 109.02 БЗ) торгівлю власноручно вирощеною або відгодованою продукцією. Чи здійснює діяльність на території, яка згідно з Переліком № 309 наразі має статус, наприклад, території можливих бойових дій.

Якщо ніяких відстрочок немає, то читаємо далі.

Оптова торгівля: чи є специфіка?

Чи можна відбитися від вимог постанови № 894 на тій підставі, що юрособа займається оптовою, а не роздрібною торгівлею?

Ні, ми не бачимо такої можливості. Ні із Закону про платіжні послуги*, ні з постанови № 894 прямо не випливає, що «термінальні» вимоги стосуються лише роздрібних торговців.

* Закон України «Про платіжні послуги» від 30.06.2021 № 1591-IX.

Тобто оптовиків «термінальні» вимоги також стосуються!

Платіжний термінал — там, де фізичній контакт

Тут цікавим є підхід податківців. Логіка в них фактично така, що якщо розрахунок за товари покупець здійснює дистанційно (в момент оплати покупець і продавець не мають фізичного контакту) — то платіж для продавця і так буде безготівковим. А значить, є виконаними вимоги щодо забезпечення можливості здійснення безготівкових розрахунків («термінальні» вимоги). Тобто додатково нічого робити не потрібно.

А от

Там, де фізичний контакт з покупцем є, «термінальні» вимоги вже має бути виконано через установлення POS-термінала тощо

Більше деталей щодо цього знайдете у статті «Коли потрібен платіжний термінал інтернет-магазину: роз’яснення фіскалів» // «Податки & бухоблік», 2023, № 18 (ср. ).

Тобто у нашому випадку необхідність виконувати «термінальні» вимоги виникає саме щодо розрахунків, що здійснюються в офісі.

Платіжний термінал — не єдиний вихід

Тут є важливий нюанс. Торговцям дозволяється приймати оплату не тільки через «фізичний» (POS) термінал. Дозволених способів насправді декілька.

Спосіб 1. Надати можливість розрахуватися звичайною платіжною карткою — через POS-термінал чи програмний термінал у смартфоні.

Спосіб 2. Надати можливість покупцю розрахуватися за допомогою платіжного застосунку, наприклад, через «Приват24», «ПУМБ Online» тощо. Для цього торговець повинен буде, знову ж таки, укласти договір з надавачем відповідних послуг, щоб отримати від нього певне програмне забезпечення для генерування QR-кодів або онлайн-інвойсів (рахунків) для оплати товару.

Стосовно цього способу є ризики того, що ті ж податківці будуть вимагати саме наявності «фізичних» (POS) терміналів чи програмних «терміналів у смартфоні» торговця. Втім такий підхід є необґрунтованим, оскільки п. 28 ст. 38 Закону про платіжні послуги розрахунок за допомогою платіжного застосунку розглядає саме як самостійний альтернативний варіант.

Спосіб 3. Надати можливість покупцю/замовнику розрахуватися за допомогою платіжного пристрою, наприклад смартфона, смартбраслета, смартгодинника тощо. Для цього торговець повинен мати пристрій, який приймає NFC-платежі, наприклад програмний термінал.

Висновки

  • Законодавством установлено декілька відстрочок щодо виконання «термінальних» вимог. Оптовиків «термінальні» вимоги також стосуються.
  • Необхідність виконувати «термінальні» вимоги виникає там, де є фізичний контакт з покупцем.
  • Торговцям дозволяється приймати оплату не тільки через «фізичний» (POS) термінал. Дозволених способів насправді декілька.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі