Що не так зі щебенем?
У ПКУ є заборона, яка змушує торговців щебенем чухати потилицю і сумніватися, а чи не порушують вони правила перебування на спрощенці.
Не можуть бути платниками єдиного податку (ЄП) груп 1 — 3 суб’єкти господарювання (юрособи та ФОП), які здійснюють «видобуток, реалізацію корисних копалин, крім реалізації корисних копалин місцевого значення» (п.п. 5 п.п. 291.5.1 ПКУ)
Так от, питання саме в тому, а чи не є щебінь тими самими корисними копалинами, реалізацію яких спрощенцям заборонено.
Для відповіді на це питання перш за все слід звернутися до Переліків корисних копалин*. Є два переліки:
* Затверджені постановою КМУ «Про затвердження переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення» від 12.12.94 № 827.
1) Перелік корисних копалин загальнодержавного значення. Видобутком, реалізацією таких корисних копалин на ЄП груп 1 — 3 займатись не можна;
2) Перелік корисних копалин місцевого значення. Реалізація таких корисних копалин (але не видобуток) дозволена на ЄП.
Так от, ні в першому, ні в другому списку щебеню немає! Що ж це значить?
Перше, що спадає на думку, так це те, що щебінь взагалі не є корисними копалинами. А значить, спрощенці можуть ним спокійно торгувати.
Хотілося б на цій оптимістичній ноті поставити крапку, але… Вважаємо за потрібне вас попередити, щоб ви не втрапили в халепу і раптом не злетіли зі спрощенки.
Є прецеденти з боку податківців відносити щебінь до корисних копалин!
Правда, це питання фіскалів хвилює дещо в іншому контексті — коли мова йде про рентну плату за видобування корисних копалин. Об’єктом оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування корисних копалин є обсяг товарної продукції гірничого підприємства — видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) — п. 252.3 ПКУ. І ось тут-то податківці й заявляють, ще це може бути у тому числі щебінь (див., зокрема, лист ДФСУ від 03.06.2019 № 17536/7/99-99-12-02-03-17).
Щоб зрозуміти проблему, слід розібратися, що ж таке щебінь? Це продукт механічного дроблення природного каменю. Простіше кажучи, щебінь отримують, коли роздроблюють гірські породи, гравій, валуни або відходи підприємств з переробки руд (п. 3.2 ДСТУ Б В.2.7-75-98)*.
* Державний стандарт України Б В.2.7-75-98 «Щебінь і гравій щільні природні для будівельних матеріалів, виробів, конструкцій і робіт. Технічні умови», затверджений наказом Держбуду України від 25.08.98 № 185.
Щебінь — це добута гірська порода (граніт, бутовий камінь, гравій тощо), яку механічно подрібнили
Тож щебінь — це не корисні копалини в чистому вигляді, а так би мовити екс-корисні копалини після того, як їх піддали обробці. Щебінь не можна ототожнювати з:
— гранітом чи іншими породами. Хоча він і може бути зроблений як з граніту, так і з інших порід (або і взагалі бути їх міксом), але все-таки щебінь — це окремий товар, який навіть в УКТ ЗЕД* іде під власним кодом, відмінним від граніту чи інших порід (2517 10 10 00 — щебінь, 2516 — граніт, 2518 — доломіт тощо);
* Див. Митний тариф України, встановлений Законом України «Про Митний тариф» від 19.10.2022 № 2697-IX.
— гравієм, бо це — матеріал, який утворюється природнім шляхом під час руйнування гірської породи. Його добувають шляхом розсівання природних гравійно-піщаних сумішей, а не виготовляють шляхом механічного роздрібнення гірської породи, як щебінь (п. 3.3 ДСТУ Б В.2.7-75-98);
— галькою, бо це — взагалі продукт річного або морського походження, уламок гірської породи, обкатаний водою. Його теж добувають, а не виготовляють.
Тож, за логікою речей, щебінь взагалі не є корисною копалиною. Бо його не добувають, а виробляють з видобутої гірничої маси. А значить, це, скоріш, продукція переробної промисловості. Відповідно, на відміну від граніту, гравію чи гальки, щебінь не фігурує в Класифікаторі корисних копалин (ДК 008:2007*). У названих вище Переліках корисних копалин щебінь також прямо не зазначено.
* ДК 008:2007 «Класифікатор корисних копалин (ККК)», затверджений наказом Держспоживстандарту України від 12.12.2007 № 357.
Втім ВС зайняв протилежну позицію, вважаючи, що корисні копалини, що пройшли первинну обробку (дроблення, мелення, сушку), наприклад щебінь, все ж таки можуть бути визнані «товарною продукцією гірничого підприємства — видобутою корисною копалиною (мінеральною сировиною)» (постанови ВС від 23.12.2020 у справі № 240/381/19, від 12.03.2019 у справі № 804/4526/18).
Хоча, знову ж таки, в судових рішеннях все-таки мова йшла про сплату ренти за видобування корисних копалин, де все підв’язано під діяльність гірничих підприємств, яка включає не тільки видобування корисних копалин, а й їх первинну обробку.
У нашому ж випадку питання фактично в тому, чи можна займатись перепродажем щебеню. Тобто коли і на «вході» щебінь, і на «виході» щебінь. Ми не чіпаємо ситуацію з видобутком.
Ми б вважали, що заборони у такому разі немає. Бо ФОП не має справи власне з корисною копалиною. Він має справу лише з товаром, виготовленим із корисної копалини
Але ми все-таки рекомендуємо підстрахуватися і обов’язково отримати ІПК з цього питання, щоб спати спокійно.
Продаж імпортних авто на запчастини
Спрощенцям груп 1 — 3 заборонені імпорт та продаж підакцизних товарів (за деякими винятками, які нашого питання не стосуються) (п.п. 3 п.п. 291.5.1 ПКУ).
Якщо мова про легкові автомобілі, то підакцизними є:
— власне легкові автомобілі, що відповідають товарній позиції 8703 згідно з УКТ ЗЕД (п.п. 215.3.51 ПКУ);
кузови до них (коди УКТ ЗЕД 8707) (п.п. 215.3.6 ПКУ).
Тож
звичайні запчастини до легкових автомобілів (коди УКТ ЗЕД 8708) підакцизними товарами не є. Тобто торгувати ними на ЄП можна
А от ввозити ФОП збирається саме легкові автомобілі (а не запчастини). Це вже підакцизний товар. Тож
ввозити легкові автомобілі з-за кордону ФОП на ЄП не має права!
І тут виникає логічне запитання: а чому б не ввезти авто як громадянин, а потім розібрати його на запчастини і продавати їх вже як ФОП? Типу є ж ст. 320 ЦКУ, яка дозволяє фізособі використовувати власне майно в бізнесі.
Але все не так просто.
По-перше, ст. 364 МКУ вимагає оформлювати переміщення через митний кордон України товарів, пов’язаних зі здійсненням ними підприємницької діяльності, за правилами, що діють для підприємств. Тобто мається на увазі, що якщо ФОП ввозить якісь товари для використання в бізнесі, він повинен подати МД і розмитнити їх саме як ФОП, а не як громадянин. У зворотному випадку буде мати місце порушення митних правил, яке може мати свої наслідки.
По-друге, податківці не позбавлені можливості вимагати у ФОП документи на товари. До речі, не лише у випадку, коли маємо справу із ФОП, який зобов’язаний вести облік товарних запасів (більше деталей щодо цього знайдете у статті «ФОП-спрощенець: чи потрібні накладні на надходження товару» // «Податки & бухоблік», 2023, № 62). І якщо у ході таких «досліджень» вони з’ясують, що ФОП ввіз «автомобіль-донор» із-за кордону, то в купі зі ст. 364 МКУ будуть стверджувати, що мав місце факт імпорту підакцизних товарів ФОП на ЄП. Відповідно ФОП буде «скинуто» з ЄП.
Що ж можна порадити спрощенцю, який хоче продавати запчастини? Щоб у вас не було проблем, краще придбавати вже ввезені автомобілі. Тобто самому ввезенням авто не займатися.
Виготовлення кузовів для вантажівок
Чому у спрощенців можуть виникати сумніви щодо виготовлення (з наступним продажем) кузовів?
Тому що є сумніви щодо того, чи не є вони підакцизними товарами. Адже виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (за деякими винятками, які нашого питання не стосуються) для спрощенців груп 1 — 3 заборонені (п.п. 3 п.п. 291.5.1 ПКУ).
Але, насправді, не всі кузови є підакцизними.
Звернемося до п. 215.3 ПКУ, в якому зазначені всі підакцизні товари. Підакцизними товарами є саме кузови для автомобілів (а точніше, для моторних транспортних засобів) товарної позиції 8703 за УКТ ЗЕД. Тобто кузови до автомобілів легкових та інших моторних транспортних засобів, призначених головним чином для перевезення людей (крім моторних транспортних засобів товарної позиції 8702*), включаючи вантажопасажирські автомобілі-фургони та гоночні автомобілі.
* У товарній позиції 8702 класифікуються моторні транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, включаючи водія.
При цьому такі
підакцизні кузови мають класифікуватися у товарній під позиції 8707 10 УКТ ЗЕД
Та і, власне, тут слід розуміти, що під кузовом легкового автомобіля розуміється частина автомобіля, яка призначена для розміщення двигуна, багажу, водія та пасажирів.
Таким чином,
кузови для вантажних автомобілів підакцизними не є
Тож їх може виготовляти (з наступним продажем) ФОП на ЄП.
Підакцизними є власне самі вантажні автомобілі, а точніше, моторні транспортні засоби для перевезення вантажів, зазначені в п.п. 215.3.52 ПКУ.
Втім вантажні автомобілі наш ФОП виготовляти не збирається.
Висновки
- Спрощенцям груп 1 — 3 заборонено торгувати корисними копалинами загальнодержавного значення. Податківці і суди вважають можливим класифікувати щебінь як корисну копалину, але в контексті справляння рентної плати за видобування корисних копалин. І коли мова про видобувачів. Але якщо ФОП буде лише перепродавати щебінь, то, на наш погляд, можна зробити висновок, що то не є реалізація корисних копалин. То ж це можна робити на спрощенці. Втім радимо обов’язково отримати ІПК.
- Спрощенець може торгувати запчастинами до авто, але йому не варто ввозити автомобілі на своє ім’я (навіть як громадянин) для їх розбирання та продажу по запчастинах. Краще, якщо їх ввозитиме інша фізособа, а спрощенець купуватиме в неї авто.
- Єдиноподатник може займатись виробництвом кузовів для вантажних автомобілів. Вони не є підакцизними товарами.