Трішки історії для розуміння ситуації.
Про можливу зміну позиції податкової стосовно визначення бази оподаткування ВЗ ми розповідали в статті «Натуральний коефіцієнт для військового збору?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 14. Тоді, коментуючи ІПК, надані платникам податків, ми зазначали: окремі з них (не всі) містять висновок, що з 03.09.2022 у разі нарахування (надання) податковим агентом доходів у будь-якій негрошовій формі такі доходи оподатковуються ПДФО та ВЗ з урахуванням натурального коефіцієнта.
Проте якщо говорити, що база оподаткування ВЗ визначається за правилами, встановленими для ПДФО, то логічним є не тільки застосування натурального коефіцієнта, а й зменшення бази оподаткування ВЗ на суму податкової соціальної пільги (ПСП)…
І дійсно, через деякий час роз’яснення в Базі знань на сайті ДПСУ про незастосування натурального коефіцієнта при визначенні бази оподаткування ВЗ та про незменшення бази оподаткування ВЗ на суму ПСП були переведені в нечинні.
З 16.02.2024 з’явилося нове роз’яснення з висновком, що натуральний коефіцієнт до доходів, виплачених у негрошовій формі, для розрахунку ВЗ застосовується з 03.09.2022.
Та протрималося це роз’яснення недовго — до 22.02.2024. Саме цією датою його відправлено до нечинних (див. 126.08 БЗ). Пояснення таке:
ДПСУ необхідно узгодити позицію з Мінфіном
Що тут сказати? Враховуючи, що податківці наполягали на застосуванні змін у визначенні бази оподаткування ВЗ починаючи з 03.09.2022, а також той факт, що надворі 2024 рік, саме час узгодити позицію…
Та відставимо емоції в сторону. Що робити податковим агентам?
По-перше, не поспішайте щось змінювати в попередніх періодах. Тобто з реалізацією рекомендацій щодо перерахунку В З, наданих у статті «Негрошовий дохід, військовий збір та натуральний коефіцієнт» // «Податки & бухоблік», 2024, № 16, краще поки що зачекати. Чому? Раніше ми зазначали, що ситуація з ВЗ є неоднозначною. У змінах, внесених до п. 161 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, йдеться про порядок утримання, нарахування та сплати ВЗ, а не про визначення бази оподаткування. Тож допускаємо, що результатом перемовин ДПСУ з Мінфіном може бути повернення до попередньої позиції про незастосування натурального коефіцієнта при визначенні бази оподаткування ВЗ. Разом з тим можлива ситуація, за якої Мінфін підтримає ДПСУ. Отже, краще все поставити на паузу.
По-друге, рекомендуємо поки що утриматися від надання негрошових доходів фізособам. Причини — ті ж самі, що наведені вище: відсутність узгодженої позиції контролюючих органів щодо визначення бази оподаткування ВЗ.
Якщо ж не надати негрошовий дохід — це для вас не варіант, то для уникнення можливої недоплати є сенс визначити та сплатити ВЗ від бази оподаткування, обчисленої з урахуванням натурального коефіцієнта.
Хочемо вірити, що до завершення цього кварталу ДПСУ узгодить всі питання з Мінфіном та надасть відповідні роз’яснення щодо бази оподаткування ВЗ. Тож у 4ДФ зможемо зазначити все правильно.