Теми статей
Обрати теми

Податкова реформа: плани уряду до 2030 року

Казанова Марина, податковий експерт
27 грудня 2023 року Уряд затвердив Національну стратегію доходів на 2024 — 2030 роки. Що вона передбачає і що змінює для суб’єктів господарювання, обговоримо в статті.

Національна стратегія доходів на 2024 — 2030 роки — це не нормативний документ, а лише план (дорожня карта), в якому визначено:

— що Уряд бажає «реформувати» в податковій та митній системі;

— що потрібно для цього зробити та

— в які приблизно строки це має бути зроблено.

Отже, поки що

до інформації, викладеної у Стратегії, слід ставитися, як до дуже приблизного плану

«Реформи», які в ній передбачені, ще будуть обговорюватися, під них немає законопроєктів, а отже, й невідомо, що саме в кінцевому підсумку буде втілено в життя і коли саме це станеться.

Але Стратегія, безумовно, цікава.

Головна мета Стратегії — посилення фіскальної спроможності України, адаптація податкового та митного законодавства до стандартів ЄС, а також створення стимулів для післявоєнного відновлення та економічного зростання.

Наведемо короткий огляд найбільш цікавих для суб’єктів господарювання змін у податковому та митному законодавстві, які бачить у майбутньому Уряд.

Адміністрування податків

Доступ до банківської таємниці. Стратегія передбачає

надання податківцям доступу до інформації про рух коштів на банківських рахунках платників податків, а також рахунках, відкритих у небанківського надавача платіжних послуг

Впровадження цих змін заплановано протягом 2025 — 2027 років.

Але,

як обіцяють, ці зміни будуть запроваджені лише після того, як в інформаційних системах податківців буде деперсоніфікована інформація про платників податків

Планується, що інформаційні бази податківців не міститимуть інформації про персональні дані платника податків, а в них буде лише інформація про податковий номер платника. Персональні дані платників податків зберігатимуться в окремій єдиній ІТ-системі, яка контролюватиметься Мінфіном, а податківці матимуть доступ до цієї інформації тільки в чітко визначених законом випадках.

Е-аудит (подання платниками стандартного аудиторського файлу SAF-T UA). Стандартний аудиторський файл SAF-T UA — це експортовані дані з облікової програми платника, які містять інформацію про обороти за всіма бухгалтерськими рахунками платника (наявність та стан активів, власного капіталу та зобов’язань, а також зміни у фінансово-господарському стані платника податків за певний період).

У планах уряду — зобов’язати всіх великих платників податків, а з 2027 року і всіх платників ПДВ в обов’язковому порядку подавати цей звіт

Наразі подання такого звіту (файлу) є обов’язковим на запит податківців під час документальної перевірки великих платників податків (п. 85.2 ПКУ).

Одночасно для податківців планується розробити ІТ-рішення, які б допомагали в автоматичному режимі опрацьовувати інформацію з цих звітів.

Стягнення податкового боргу. Плануються зміни, які, на думку Уряду, покращать стягнення податкового боргу. Для цього пропонується:

1) автоматизувати процедуру стягнення податкового боргу. Листування з платником, яке стосується повідомлень про податковий борг, здійснюватиметься в електронному вигляді;

2) диференціювати платників, які мають податковий борг. У першу чергу увага звертатиметься на тих платників, з яких може бути стягнено цей борг (які мають активи для його стягнення);

3) надати можливість стягувати податковий борг без рішення суду скасування адміністративно-судового механізму при здійсненні заходів з погашення податкового боргу;

4) запровадити безтермінову дію платіжної інструкції (до повного погашення податкового боргу);

5) збільшити строки давності для стягнення податкового боргу.

Але, як обіцяють, ці зміни мають запрацювати лише після того, як в інформаційних системах податківців буде деперсоніфікована інформація про платників податків.

Реєстрація ФОП. Цікавим є те, що

планується скасувати інститут реєстрації ФОП

Якщо фізособа бажає стати підприємцем, їй не потрібно надавати відповідну заяву держреєстратору — достатньо відкрити рахунок у банку зі статусом «для ведення підприємницької діяльності». Закриття цього рахунку буде одночасно означати припинення підприємницької діяльності. Але знову ж, як планується, ці зміни будуть втілюватися в життя після того, як буде проведена деперсоніфікація даних про платників податків в інформаційних базах податківців.

Адміністрування акцизного податку. У планах Уряду зробити так, щоб в автоматизованій системі контролю за обігом пального і спирту етилового (СЕА РПСЕ) відображалися дані про власників пального.

Податкові пільги. Планується проведення інвентаризації пільг та відміна тих, що суперечать законодавству ЄС щодо регулювання державної допомоги.

Єдиний податок

«Реформу» в спрощеній системі оподаткування для платників ЄП групи 1 — 3

планується запровадити через рік після того, як в інформаційних системах податківців буде проведена деперсоніфікація інформації про платників податків. До цього діятимуть «старі» правила роботи на спрощенці

А зміни плануються такі.

Юридичні особи. Уряд вважає за необхідне взагалі

скасувати можливість працювати на ЄП юридичним особам

Але планується перехідний трирічний період, протягом якого ставка ЄП збільшуватиметься до 18 %, що спонукатиме юросіб переходити на загальну систему оподаткування. Знову ж цей трирічний «перехідний» період почнеться тільки після того, як буде впроваджена «реформа» спрощеної системи оподаткування (тобто через рік після того, як буде проведена деперсоніфікація інформації про платників податків у базах податківців).

ФОП. Групи 2 та 3 планується об’єднати в одну групу. Об’єкт оподаткування, як і раніше, — дохід єдиноподатника. А ось ставки ЄП диференціюватимуться від 3 % (для торгівлі) до 17 % (для сфери послуг). Для такої об’єднаної групи обов’язковим буде застосування РРО.

ПДВ-реєстрація платників ЄП. Ще цікаве те, що

всіх платників ЄП (у т. ч. й платників групи 1) хочуть зобов’язати реєструватися платниками ПДВ при досягненні порога обов’язкової реєстрації платниками ПДВ (зараз цей поріг, нагадаємо, 1 млн)

Інші обмеження. Крім того, планується обмежити види діяльності, якими можна займатися на спрощеній системі оподаткування, а також виключити можливість ведення господарської діяльності без обов’язку здійснювати облік та документально підтверджувати походження товарів, що знаходяться в реалізації.

ПДФО

Уряд вважає за доцільне

повернутися до прогресивної шкали оподаткування доходів

Крім того, планується:

— заміна мінімального неоподатковуваного доходу на надання персональної соціальної допомоги особам з низьким рівнем доходу;

— перегляд пільг з ПДФО.

Що стосується поширеної інформації про те, що надходження на картку оподатковуватимуться за ставкою ПДФО 18 %, то про це в Стратегії прямо мова не йде. Сказано лише, що «всі доходи фізичних осіб, отримані поза межами підприємницької діяльності, крім тих, що прямо передбачені Податковим кодексом України, підлягатимуть оподаткуванню за загальною ставкою податку на доходи». При цьому варто пам’ятати, що це працюватиме паралельно з нормою, яка надаватиме право податківцям отримувати доступ до банківської інформації про рух коштів на рахунках платника (а запроваджено це буде тільки після проведення деперсоніфікації інформації про платників податків у базах податківців).

Податок на прибуток

Уряд сумнівається в ефективності/доцільності введених спеціальних «пільгових» податкових режимів (зокрема, і Дія Сіті). Але про їх відміну поки що не йдеться.

Із цікавого — у планах запровадження миттєвої амортизації (тобто можливість одразу включити у витрати всю вартість придбаного основного засобу). Щоправда, планується встановити перелік активів, щодо яких можлива буде така миттєва амортизація (здебільшого, але не виключно це стосуватиметься виробничих машин та обладнання).

ПДВ

Тут планується привести у відповідність норми ПКУ до вимог Директиви Ради 2006/112/ЄС від 28 листопада 2006 року «Про спільну систему податку на додану вартість». Зокрема:

— планується перегляд (скасування більшості) ПДВ-пільг;

— гармонізація ПДВ-ставок відповідно до Директиви ЄС. Базова ставка ПДВ — не менше 15 %. А ось що стосується пільгових ставок (нагадаємо, зараз їх три — 0 %, 7 % та 14 %), то відповідно до Директиви ЄС їх може бути не більше двох — одна пільгова ставка, яка має бути не менше 5 % і, як виняток, одна пільгова ставка може бути менше 5 %.

Крім того, як ми зазначали вище, Уряд бажає зобов’язати реєструватися платниками ПДВ у випадку досягнення порога обов’язкової реєстрації і платників єдиного податку (у т. ч. й першої групи).

Акцизний податок

Основна мета —

підвищити ставки акцизу до рівня європейських

Також уряд розглядає можливість запровадження нових акцизів, у тому числі на солодкі напої з цукром (протягом 2027 року).

Крім того, планується визначення ставки податку на тютюнові вироби в євро (за планом це має відбутися протягом 2024 — 2029 років).

Екологічний податок

Планується переглянути модель оподаткування викидів двоокису вуглецю. Розглядається вивчення можливості переходу від оподаткування екологічним податком фактичних обсягів викидів двоокису вуглецю до оподаткування обсягів видобутку (імпорту) викопного палива (нафта, газ, вугілля тощо) залежно від вмісту двоокису вуглецю.

Рентні платежі. Видобувний сектор

У планах Уряду:

— розробити законодавчі зміни щодо обмеження часу, протягом якого свердловина може вважатися новою в цілях оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування газу природного;

— проаналізувати, яким має бути оподаткування видобувних галузей відповідно до потреб післявоєнної відбудови країни.

Податок на нерухоме майно

Уряд бажає перейти на модель оподаткування об’єктів нерухомого майна виходячи з їх оціночної вартості. У «бажаннях» уряду зробити так, щоб у Держреєстр нерухомого майна була перенесена й інформація з паперових носіїв про зареєстровані до 1 січня 2013 року права власності на майно.

Висновки

  • Схвалена Урядом Національна стратегія доходів на 2024 — 2030 роки не є нормативним документом. Це лише план (дорожня карта) того, як Уряд бажає «реформувати» податкову та митну політику.
  • Під зміни, які передбачені Стратегією, ще немає законопроєктів, а отже, поки що до того, що викладено в Стратегії, слід ставитися як до ознайомчої інформації.
  • Здебільшого Стратегія передбачає фіскалізацію податкових норм. Але є й такі «прогресивні» плани, як деперсоніфікація в інформаційних даних податківців інформації про платників податків. Персональні дані платників податків зберігатимуться в ІТ-системі, яка контролюватиметься Мінфіном, а податківці матимуть доступ до персональних даних платника виключно у встановлених законодавствам випадках.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі