Площа сільгоспугідь (об’єкт оподаткування)
За приписами п. 2921.1 ПКУ об’єктом оподаткування сільгоспЄП є:
площа
(1) сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень)
та/або
(2) земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ),
що перебуває у власності сільгосптоваровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди
Де взяти ці площі?
Для розрахунку сільгоспЄП і заповнення податкової декларації розмір площі земельних ділянок берете із правовстановлюючих документів на землю (договорів оренди, витягів із реєстру речових прав, держактів на землю тощо).
Якщо речові права на землю не оформлено. На сьогодні податківці стоять на тому (БЗ 108.02.02), що податковим законодавством не визначено обов’язку щодо включення до об’єкта оподаткування для платників сільгоспЄП лише тих площ із п. 2921.1 ПКУ, щодо яких договори оренди зареєстровані. А заодно нагадують, що платники сільгоспЄП не звільняються від обов’язку щодо проведення державної реєстрації укладених договорів оренди земельних ділянок. Наша порада така:
якщо у вас у користуванні є неоформлені або не до кінця оформлені землі (скажімо, не зареєстровані речові права оренди), то все одно включайте такі земельні ділянки в об’єкт оподаткування і показуйте їх у декларації
Які є особливості для фермерських господарств (ФГ). Якщо аграрій функціонує у вигляді ФГ, то доволі часто він використовує у своїй діяльності земельні ділянки, що знаходяться у власності, оренді або постійному користуванні членів такого ФГ. Причому здійснюється таке використання на основі статуту ФГ, в якому передбачено їх використання, а не на основі реєстрації речових прав на користування такою землею.
Враховуючи це, у ФГ постійно виникає запитання: чи слід уключати такі земельні ділянки в об’єкт оподаткування сільгоспЄП і показувати їх у декларації?
На нашу думку, відповідь на нього має бути ствердною, особливо з урахуванням консультації в БЗ 108.02.02, про яку йшлося вище. При цьому немає необхідності передавати землю засновника/члена ФГ в користування самому ФГ за договором оренди.
До речі, так само підходить до цього й Верховний Суд: перехід прав та обов’язків орендаря земельної ділянки від громадянина до створеного ним ФГ відбувається в силу закону та не потребує вчинення сторонами орендних правовідносин будь-яких додаткових дій, у тому числі укладення додаткових угод (див. постанову Великої Палати ВС від 30.06.2020 у справі № 927/79/19).
Воєнне звільнення
Завдяки йому сільгоспЄП за певні земельні ділянки можна не платити. Розглянемо, на які саме категорії земель поширюється таке звільнення.
Земельні ділянки на бойових/окупованих територіях. Згідно з п.п. 69.33 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ
не нараховується та не сплачується сільгоспЄП з площі сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду в податкових періодах, коли на територіях, на яких розташовані такі угіддя та/або землі, ведуться бойові дії або такі території є тимчасово окупованими
Зазначене звільнення діє до дати завершення на таких територіях активних бойових дій (АБД) або тимчасової окупації. При цьому за землі, розташовані на територіях можливих бойових дій (МБД), сільгоспЄП має сплачуватися. Для визначення територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих територій застосовують спеціальний Перелік № 309*.
Як розуміти таке звільнення? На нашу думку, тут ідеться про те, що земельні ділянки, охоплені цим воєнним звільненням, є такими, що виключені з об’єкта оподаткування сільгоспЄП. А це означає, що раз податок за ними не нараховується, то й у податковій звітності інформація про них наводитися не повинна. Хоча жодних указівок із цього питання від податківців досі не надходило.
Тож аби гарантувати отримання/підтвердження статусу платника сільгоспЄП на поточний рік, радимо земельні ділянки на територіях АБД/окупованих територіях перелічити в додатку 1 до декларації і в самій декларації теж, однак розрахунок податку за ними не проводити (у відповідних графах проставити нулі). Решту подробиць складання та подання декларації шукайте в статті «Як задекларувати сільгоспЄП на 2024 рік» // «Податки & бухоблік», 2024, № 9.
А до якої дати триватиме таке звільнення? Зрозуміло, що передбачити тривалість АБД або тимчасової окупації заздалегідь неможливо. Тож оскільки декларацію подають наперед на увесь поточний рік, то податок щодо таких звільнених земельних ділянок не розраховують у ній до кінця року. Але в разі закінчення АБД чи тимчасової окупації доведеться подати уточнюючу декларацію, в якій донарахувати сільгоспЄП. Подробиці такого перерахунку див. у статті «Зміна площ протягом звітного року: як передекларуватися платнику сільгоспЄП» // «Податки & бухоблік», 2024, № 9.
Крім того, абзацом другим п. 2921.1 ПКУ визначено, що:
площі земельних ділянок, які перебувають у консервації, або заміновані чи потенційно заміновані, не є об’єктом оподаткування сільгоспЄП
Причому період, коли це звільнення діє щодо кожної з перелічених категорій земель, визначається по-своєму (про це трохи нижче).
Зверніть увагу! Інформацію про такі ділянки в річній декларації платника спецЄП за 2024 рік узагалі не наводять, якщо відповідне звільнення розпочалося до 01.01.2024, оскільки вони чітко визначені як необ’єктні. Якщо ж те чи інше звільнення вичерпається посеред року, доведеться перерахувати річну суму сільгоспЄП і провести відповідні уточнення в раніше поданій звітності.
Земельні ділянки у консервації. За загальним правилом, консервація земель здійснюється відповідно до робочого проєкту землеустрою (ч. 3 ст. 172 ЗКУ). А період звільнення законсервованих земель від сільгоспЄП залежить від форми власності на землю.
Так, якщо це землі державної та комунальної власності, такий період:
— починається з першого числа місяця, в якому орган виконавчої влади або місцевого самоврядування, що розпоряджається такими землями, прийняв рішення про затвердження робочого проєкту землеустрою щодо консервації земельної ділянки,
та
— закінчується останнім числом місяця, в якому завершуються заходи щодо охорони земель і ґрунтів згідно з відомостями Державного земельного кадастру (ДЗК).
Для земель приватної форми власності період консервації триває:
— із дня внесення відомостей до ДЗК про заходи щодо охорони земель і ґрунтів на підставі затвердженого робочого проєкту землеустрою щодо консервації земель;
— до останнього числа місяця, в якому завершуються заходи щодо охорони земель і ґрунтів згідно з відомостями ДЗК.
Заміновані земельні ділянки. СільгоспЄП за такі землі не нараховується за період, що:
— починається з першого числа місяця, на який припадає дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності,
та
— завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.
Оскільки жодної прив’язки до Переліку № 309 в цій нормі немає, то
скористатися цим звільненням можна як на територіях МБД, так і на територіях АБД та/або тимчасово окупованих територіях після припинення на них бойових дій чи окупації
Зверніть увагу! Якщо після припинення АБД чи тимчасової окупації з’ясувалося, що земельна ділянка замінована, звільнення за цією нормою розпочинається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено АБД або тимчасову окупацію на відповідній території. Але за умови подання платником до органу місцевого самоврядування заяви та прийняття таким органом рішення про встановлення податкової пільги щодо земельної ділянки, зазначеної у такій заяві.
Тобто звільнення продовжується. Але, по-перше, не автоматично після припинення АБД чи тимчасової окупації. А по-друге, вже не за п.п. 69.33 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, а за п. 2921.1 ПКУ.
Потенційно заміновані земельні ділянки. Такі ділянки
звільнені від сільгоспЄП тільки в разі прийняття місцевою владою рішень про встановлення відповідної податкової пільги
Для цього платники мають звернутися до своїх місцевих органів влади із заявою про надання такої пільги.
Ненарахування сільгоспЄП за потенційно заміновані земельні ділянки:
— починається з першого числа місяця, на який припадає дата прийняття місцевою владою рішення про надання податкових пільг,
та
— завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше: або останній день строку, на який надано зазначену пільгу, або дата скасування відповідного рішення, або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності, або дата визнання земельної ділянки придатною для використання.
Це звільнення також жодним чином не прив’язано до Переліку № 309.
НГО* земель (база оподаткування)
* Нормативна грошова оцінка.
База оподаткування сільгоспЄП встановлена п. 2921.2 ПКУ окремо
а) для сільгосптоваровиробників як НГО 1 га сільгоспугідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень), з урахуванням коефіцієнта індексації, а якщо НГО земельної ділянки не проведена, то як НГО одиниці площі ріллі в АР Крим або області;
б) для земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ) як НГО ріллі в АР Крим або області з урахуванням коефіцієнта індексації
В обох випадках коефіцієнт індексації визначається станом на 1 січня базового податкового (звітного) року відповідно до порядку, встановленого ПКУ для справляння плати за землю.
Коефіцієнт індексації НГО. Інформацію про величину цього показника наведено в листі Держкомзему від 12.01.2024 № 6-28-0.222-600/2-24 і листі ДПСУ від 16.01.2024 № 1294/7/99-00-04-01-02-07.
Значення коефіцієнта індексації НГО земель і земельних ділянок за 2023 рік становить 1,051. При цьому ДПСУ наголошує, що:
на відміну від звітних податкових періодів за 2022 та 2023 роки, у 2024 році коефіцієнт індексації застосовується до всіх категорій земель
Якщо НГО сільгоспугідь проведено. Величину НГО земельної ділянки наведено у витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок (див. додаток 17 до Методики № 1147*). Де його взяти?
Тут можливі два варіанти розвитку подій.
Аграрій, який:
1) був платником сільгоспЄП у минулому році, в принципі, може обійтися й без отримання свіжого витягу. Адже йому не важко відшукати розмір НГО в минулорічній декларації або у витягу, який він отримував торік для заповнення такої декларації. Щоправда, лише для тих земельних ділянок, якими він користувався в минулому році й планує користуватися цьогоріч без зміни їх кількісних і якісних характеристик.
Оскільки загальний коефіцієнт індексації для всіх категорій земель за 2023 рік дорівнює 1,051 (див. вище), то
щоб знайти НГО сільгоспугідь на 2024 рік, слід величину НГО з минулорічного витягу помножити на 1,051
2) не був платником сільгоспЄП у минулому році, без витягу про розмір НГО визначити її актуальну величину не зможе. Так само аграрію, який був торік платником цього податку, але у поточному році оброблятиме нові земділянки, не вдасться без витягу дізнатися про величину їх НГО. Тож у такому разі залишається лише одне — отримати цей документ.
Надання витягів про НГО земельних ділянок здійснюється через центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) на безоплатній основі. Крім того, подати заяву на отримання зазначеного витягу можна в електронній формі:
— через електронні сервіси Держгеокадастру
або
Зверніть увагу! Держгеокадастр з 25.07.2022 впровадив автоматичне формування витягу із технічної документації про НГО земельних ділянок сільськогосподарського призначення (за межами населених пунктів) в електронній формі. Це дозволяє отримати витяг про НГО земельної ділянки сільгосппризначення одразу після подання відповідної заяви без участі працівників територіальних органів Держгеокадастру.
Якщо НГО сільгоспугідь не проведено. Щодо таких сільгоспугідь аграрію слід узяти проіндексовану НГО одиниці площі ріллі по області. Де саме?
Пунктом 18 Методики № 1147 передбачено, що у разі застосування відповідно до законодавства НГО одиниці площі ріллі по АР Крим або по області відповідна величина приймається згідно з додатком 15 до Методики № 1147. Причому
в 2024 році значення НГО одиниці площі ріллі по області доведеться вперше з 2020 року проіндексувати на коефіцієнт 1,051
Наприклад, для Харківської обл. величина НГО 1 га площі ріллі, яку слід застосовувати при розрахунку сільгоспЄП на 2024 рік, якщо НГО сільгоспугідь не проведено, становить:
32237 х 1,051 = 33881,09 (грн).
Водні землі. Для земель водного фонду правила визначення НГО ті ж самі, що й для земель, НГО яких не проведено. Тобто для розрахунку слід узяти проіндексовану (!) НГО ріллі по області.
Разом з тим у додатку 15 до Методики № 1147 наведено відповідні показники станом на 1 січня 2020 року. Тому,
щоб правильно розрахувати НГО 1 га водних земель, слід показник НГО ріллі по області з додатку 15 до Методики № 1147 послідовно помножити на коефіцієнти індексації 2021-го (1,1), 2022-го (1,15) та 2023-го (1,051) років
Наприклад, для Харківської обл. величина НГО 1 га водних земель, яку слід застосовувати при розрахунку сільгоспЄП на 2024 рік, становить:
32237 х 1,1 х 1,15 х 1,051 = 42859,58 (грн).
Ставки податку
Ставки податку з одного гектара сільськогосподарських земель залежать від категорії (типу) земель та їх розташування. Розмір ставок у відсотках бази оподаткування встановлено п. 293.9 ПКУ. Наведемо їх у таблиці.
Ставки сільгоспЄП
Вид сільгоспземель | Ставка сільгоспЄП на 2024 рік, % бази оподаткування (п. 293.9 ПКУ) | |
загальна | у гірських зонах та на поліських територіях* | |
Рілля, сіножаті та пасовища | 0,95 | 0,57 |
Багаторічні насадження | 0,57 | 0,19 |
Сільгоспугіддя, що перебувають в умовах закритого ґрунту | 6,33 | |
Землі водного фонду | 2,43 | |
Сільгоспугіддя, на яких розташовані будівлі для птахівництва або які використовуються для обслуговування таких будівель | 50,00 | |
* Перелік таких зон та територій визначено постановами КМУ від 11.08.95 № 647 та від 25.12.98 № 2068 відповідно. |
Ті, хто дочитав до цього абзаца, всі дані для розрахунку сільгоспЄП вже мають. По суті, залишилось лише базу оподаткування (НГО земділянки) перемножити на ставку податку — оце й увесь розрахунок. Але давайте не поспішати. Бо отриману в результаті суму податку треба ще задекларувати відповідним чином у податковій звітності. Правила складання та подання такої звітності шукайте в статті «Як задекларувати сільгоспЄП на 2024 рік» // «Податки & бухоблік», 2024, № 9.
Висновки
- Для розрахунку сільгоспЄП необхідно знати, які земельні ділянки є об’єктом оподаткування цим податком, а які потрапляють під воєнне звільнення і виведені з-під оподаткування.
- Зверніть увагу, що віднедавна податківці дозволяють включати до об’єкта оподаткування сільгоспЄП й ті площі сільгоспугідь і земель водного фонду, щодо яких речові права оренди не зареєстровані.
- Базою оподаткування для сільгоспугідь є НГО конкретної земельної ділянки або НГО одиниці площі ріллі по області з урахуванням коефіцієнта індексації, який за попередній рік становить 1,051. Для земель водного фонду базою теж є НГО одиниці площі ріллі по області, але її слід проіндексувати на коефіцієнти останніх трьох років.
- Ставки сільгоспЄП з одного гектара сільськогосподарських земель залежать від категорії (типу) земель та їх розташування. Розмір ставок у відсотках бази оподаткування встановлено п. 293.9 ПКУ.
- Розрахунок сільгоспЄП зводиться до того, щоб перемножити базу оподаткування (величину НГО) на відповідну ставку податку за кожною земельною ділянкою і підсумувати отримані числа.