01.07.2024

Воєнні пільги з податку на нерухоме майно

У цій і в наступній статті обмежимось тільки тими з воєнних пільг, що поширюються на юридичних осіб, оскільки саме вони зобов’язані розрахувати й задекларувати свої податкові зобов’язання самостійно. Наведемо нижче в таблиці воєнні звільнення з податку на нерухомість, запровадження яких обумовлене збройною агресією рф проти України.

Що звільняється

Як працює звільнення

Об’єкти нерухомості, розташовані на територіях активних бойових дій (АБД) та/або на тимчасово окупованих територіях (ТОТ)

За період з 1 березня по 31 грудня 2022 року звільнення надавалося на всі 10 місяців незалежно від дати початку / закінчення АБД та/або тимчасової окупації.

Починаючи з з 1 січня 2023 року податок на нерухомість не нараховується і не сплачується за період з першого числа місяця по останнє число місяця, протягом яких території, на яких розташовані об’єкти нерухомості платника, значились у Переліку № 309* як території АБД та/або окуповані території (п. 1 п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Детальніше див. у статті «Нові воєнні пільги з податку на нерухомість: нумо уточнюватись!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 38.

При цьому, на думку фіскалів (БЗ 106.07), за об’єкти нерухомості, розташовані на території АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси (підрозд. 3 розд. І Переліку № 309), податок на нерухоме майно не нараховується та не сплачується починаючи з 01.05.2024. Подробиці — в статті «Території, де функціонують державні інформресурси, пільгуються з 01.05.2024» // «Податки & бухоблік», 2024, № 44

* Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309.

Об’єкти нерухомості, знищені внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією рф (знищена нерухомість)

Ідеться про об’єкти, які стали непридатними для використання за цільовим призначенням унаслідок війни, відновлення яких є неможливим шляхом поточного або капітального ремонту, реконструкції, реставрації чи економічно недоцільним (п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України від 23.02.2023 № 2923-IX).

Дані про таку нерухомість містяться в Державному реєстрі майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією рф (далі — Реєстр майна).

Податок на нерухоме майно не нараховується та не сплачується за 2022 рік та наступні податкові (звітні) періоди за ті об’єкти, дані про знищення яких унесені до Реєстру майна (п. 2 п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Запроваджене це звільнення тимчасово, на період дії воєнного стану (ВС), по 31 грудня року, в якому ВС буде припинено.

Зверніть увагу! У консультації з БЗ 106.07 фіскали зазначають, що підставою для надання звільнення від оподаткування за об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, які були пошкоджені або знищені, є, серед іншого, дані Переліку № 309. На нашу ж думку, яка підтверджується роз’ясненням Мінфіну, це звільнення має застосовуватися незалежно від того, знаходяться об’єкти оподаткування на територіях АБД або на ТОТ чи ні

Пошкоджені об’єкти нерухомості (як такі, що потребують капітального ремонту, реконструкції чи реставрації) (пошкоджена нерухомість)

Якщо такі об’єкти пошкоджені внаслідок війни у 2022 році, вони звільняються від оподаткування за період з 1 березня 2022 року і до того місяця включно, в якому за даними Реєстру майна вони були капітально відремонтовані, реконструйовані, реставровані та визнані придатними для проживання або для використання за цільовим призначенням.

Якщо ж зазначені пошкодження нерухомості сталися після 01.01.2023, то звільнення надається з першого числа місяця, в якому було зафіксовано факт пошкодження. А закінчується його надання за тими ж правилами, що наведені вище, — з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому за даними Реєстру майна такі об’єкти були відновлені та визнані придатними для проживання / для використання за цільовим призначенням (п. 3 п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Зверніть увагу! Як і в попередньому випадку, фіскали заявляють (БЗ 106.07), що звільнення від оподаткування за об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, які були пошкоджені або знищені, надається на підставі, зокрема, даних Переліку № 309. Однак Мінфін у своєму роз’ясненні вважає, що ця і попередня пільга мають надаватися незалежно від того, знаходяться об’єкти оподаткування на територіях АБД або на ТОТ чи ні

Об’єкти нерухомості, які внаслідок війни зазнали незначних пошкоджень, придатні для проживання / використання за цільовим призначенням та підлягають відновленню шляхом поточного ремонту (незначно пошкоджена нерухомість)

Звільнення незначно пошкодженого війною нерухомого майна теж не залежить від уключення відповідної території до Переліку № 309. Причому з цим погоджуються і ДПСУ (БЗ 106.07), і Мінфін (його роз’яснення тут).

Для таких об’єктів установлені окремі правила звільнення від оподаткування (п.п. 3 п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Місцева влада має право:

1) встановлювати ставки податку на нерухоме майно в розмірі, меншому за розмір, установлений для певного типу об’єктів нерухомого майна, що сплачується на відповідній території;

2) звільняти від сплати податку.

Скористатися цим звільненням можна протягом дії ВС по 31 грудня року, в якому ВС буде припинено (БЗ 106.07).

До того ж на рішення місцевої влади щодо незначно пошкодженого майна не поширюються регуляторні норми ПКУ і, зокрема, п. 4.5, згідно з яким при встановленні або розширенні існуючих податкових пільг такі пільги мали б застосовуватися з наступного бюджетного року. У зв’язку з цим на таке звільнення можна розраховувати з моменту його встановлення, не чекаючи наступного бюджетного періоду.

Подробиці — в статті «Заміновані землі, пошкоджена нерухомість, обов’язкова евакуація: як отримати звільнення від податків» // «Податки & бухоблік», 2024, № 48 (ср. )

Об’єкти нерухомості на територіях, щодо яких прийнято рішення про обов’язкову евакуацію населення

Згідно з п. 12.3 ПКУ, якщо приймається рішення про обов’язкову евакуацію населення, воно стає підставою для обов’язкового прийняття місцевою владою рішень про встановлення податкових пільг, зокрема з податку на нерухомість. Такі пільги встановлюються для фізичних та юридичних осіб у межах територій, щодо яких прийнято рішення про обов’язкову евакуацію населення.

Рішення про проведення евакуації на регіональному рівні приймають обласні державні адміністрації, на місцевому рівні — відповідні органи місцевого самоврядування (ч. 3 ст. 33 КЦЗУ*).

Додатково на цю тему читайте в статтях «Земельно-нерухомі зміни: що приніс Закон № 3603» // «Податки & бухоблік», 2024, № 24 і «Заміновані землі, пошкоджена нерухомість, обов’язкова евакуація: як отримати звільнення від податків» // «Податки & бухоблік», 2024, № 48

* Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI.

Об’єкти нерухомості на територіях окремих територіальних громад (ТГ)

Місцеві ради наділені повноваженнями встановлювати пільги з податку на нерухомість, який сплачується на відповідній території, з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності юридичних осіб, громадських об’єднань, благодійних і релігійних організацій (абзац перший п.п. 266.4.2 ПКУ).

Під час дії ВС ця норма може бути застосована з умовою, що уряд компенсуватиме місцевому бюджету недоотримані кошти із державного бюджету внаслідок запроваджених податкових пільг (підстава — постанова КМУ від 12.04.2024 № 425).

Для власників нерухомості, чиї об’єкти розташовані на території Харківської міської ТГ, буде корисною стаття «Пільга для харківської нерухомості: юрособи, уточніться!» // «Податки & бухоблік», 2024, № 42