* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від cплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» від 11.04.2023 № 3050-ІХ.
Підхід до врегулювання воєнного звільнення з податку на нерухомість і з плати за землю де в чому подібний. Тож вам, як власнику нерухомості, є сенс спочатку прочитати статтю «Уточнюємо плату за землю з урахуванням воєнних пільг» // «Податки & бухоблік», 2023, № 32.
Разом з тим, на відміну від плати за землю, всі звільнюючі норми щодо податку на нерухомість є тимчасовими (див. нову редакцію п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Тобто законодавець пропонує тимчасово, на період дії воєнного стану (ВС) по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано ВС, положення ст. 266 ПКУ, що встановлює правила сплати податку на нерухомість, застосовувати з урахуванням певних особливостей.
Що ж це за особливості?
Нерухомість на бойових/окупованих територіях
Підхід до звільнення такої нерухомості юросіб аналогічний земельному звільненню.
По-перше,
для визначення територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих територій, слід застосовувати існуючий Перелік № 309*
По-друге, звільнення поширюється на об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, що розташовані на:
а) територіях активних бойових дій (АБД);
б) тимчасово окупованих територіях.
Тобто про території можливих бойових дій (МБД) в ПКУ не йдеться взагалі, попри їх наявність у Переліку № 309. Тож
об’єкти нерухомості на територіях МБД є об’єктом оподаткування протягом обох воєнних років, якщо не потрапляють під інше звільнення, надане ПКУ
Наприклад, під звільнення для знищеної/пошкодженої нерухомості (про нього — у наступному розділі статті).
По-третє, часові рамки звільнення такі:
— за період з 1 березня по 31 грудня 2022 року — на всі 10 місяців незалежно від дати початку/закінчення АБД та/або тимчасової окупації;
— починаючи з 1 січня 2023 року — за період з першого числа місяця по останнє число місяця, протягом яких території, на яких розташовані об’єкти нерухомості платника, значились у Переліку № 309 як території АБД та/або окуповані території.
По-четверте, скористатися цим звільненням можна щодо всіх об’єктів нерухомості незалежно від їх фізичного стану (наявності чи відсутності руйнувань, пошкоджень, потреби капітального чи поточного ремонту тощо). Звісно, якщо вони розташовані на територіях АБД чи тимчасово окупованих.
Знищена/пошкоджена нерухомість
Дані про таку нерухомість міститимуться в Державному реєстрі майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України (далі — Реєстр майна). Але його ще треба буде створити. Правові засади створення та ведення Реєстру майна визначатиме Закон України від 23.02.2023 № 2923-IX (далі — Закон № 2923), який набере чинності тільки 22 травня 2023 року. А після цього порядок ведення зазначеного Реєстру має затвердити Кабмін.
За таких умов розраховувати на звільнення знищеної/пошкодженої нерухомості від оподаткування просто зараз, після набуття чинності Законом № 3050, не доводиться. І уточнювати податкові зобов’язання щодо такої нерухомості теж поки що зарано. Однак знати про перспективи майбутнього звільнення зайвим не буде.
Головне в ньому те, що
звільнення від податку на нерухомість знищеного чи пошкодженого війною майна не залежить від уключення відповідної території до Переліку № 309
Адже такі пошкодження фіксувалися і, на жаль, продовжують фіксуватися на всій території України.
Звільнення знищеної нерухомості. Йдеться про об’єкти, які стали непридатними для використання за цільовим призначенням внаслідок війни, відновлення яких є неможливим шляхом поточного або капітального ремонту, реконструкції, реставрації чи економічно недоцільним (п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону № 2923).
Звільнення щодо знищеного нерухомого майна, як житлового, так і нежитлового, надається юрособам за 2022 рік та наступні податкові (звітні) періоди за ті об’єкти, дані про знищення яких унесені до Реєстру майна. Судячи з усього, можна буде скористатися цим звільненням заднім числом, починаючи з 2022 року. Причому звільнення за 2022 рік надається за всі 12 місяців, а не за березень — грудень.
І ще один нюанс. З тексту цієї норми випливає, що звільнення можна буде отримати за попередні воєнні роки, навіть якщо руйнування об’єкта відбулося в одному з наступних. Чи мав на увазі законодавець саме це, сказати важко. Зачекаємо, як поставляться до такого трактування фіскали.
Користуватися цим звільненням можна до 31 грудня року, в якому буде скасовано/припинено ВС
Пояснюється це тим, що всі звільнюючі від податку на нерухомість норми Закону № 3050 прописані як тимчасові (про це вже йшлося вище). Тож платник має до спливу цього строку зареєструвати припинення права власності на знищений об’єкт у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (ДРРП). Звісно, це можна зробити й раніше. Одночасно з цим припиниться і обов’язок декларувати таку нерухомість як об’єкт оподаткування.
Якщо ж до 31 грудня року припинення ВС ви цього не зробите, тимчасове звільнення вичерпає свою дію і вам доведеться знов платити податок за знищений, але не виключений з ДРРП об’єкт. Тож не зволікайте з цим у тому разі, якщо маєте таку можливість.
Пошкоджена нерухомість. Ці об’єкти можуть бути відновлені шляхом поточного або капітального ремонту, реконструкції чи реставрації, або їх відновлення є економічно доцільним (п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону № 2923).
Об’єкти житлової та нежитлової нерухомості юросіб, які були пошкоджені у 2022 році внаслідок війни, звільняються від оподаткування за період з 1 березня 2022 року і до того місяця включно, в якому за даними Реєстру майна вони були капітально відремонтовані, реконструйовані, реставровані та визнані придатними для проживання або для використання за цільовим призначенням.
Якщо ж пошкодження нерухомості сталося після 01.01.2023, то звільнення надається з першого числа місяця, в якому було зафіксовано факт пошкодження. А закінчується його надання за тими ж правилами, що наведені вище — з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому за даними Реєстру майна такі об’єкти були відновлені та визнані придатними для проживання/для використання за цільовим призначенням.
Окремі правила встановлені для нерухомості, яка внаслідок війни зазнала незначних пошкоджень, але залишилась придатною для проживання/використання за цільовим призначенням та підлягає відновленню шляхом поточного ремонту. Це можуть бути випадки, коли, скажімо, в будинку вибите скло/вікна/двері, осипалася штукатурка, пошкоджено дах тощо. Для таких об’єктів
місцева влада має право встановлювати власні пільги у вигляді зниження ставки податку або повного звільнення від оподаткування
Причому на такі рішення не поширюватимуться регуляторні норми ПКУ і, зокрема, п. 4.5, згідно з яким при встановленні або розширенні існуючих податкових пільг такі пільги застосовуються з наступного бюджетного року. У зв’язку з цим на таку пільгу можна розраховувати з моменту її встановлення, не чекаючи наступного бюджетного періоду. Якщо на це, звісно, буде добра воля вашого органу місцевого самоврядування.
Уточнення звітності
Платники, які задекларували за 2022 — 2023 роки податкові зобов’язання за об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, що розташовані на територіях АБД або тимчасово окупованих територіях, мають право відкоригувати нараховані суми податку за 2022 та 2023 роки. Для цього слід подати в загальному порядку уточнюючі декларації (УД) за відповідний період.
Зверніть увагу! У п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ більше немає згадки про те, що платники податку — юридичні особи мають право уточнитися протягом шести календарних місяців після місяця, в якому припинено чи скасовано ВС. Тож головне для вас — не вийти за межі строку давності, встановленого ст. 102 ПКУ, перебіг якого, до речі, на час ВС призупинено.
Загальні правила уточнення нерухомої звітності, в тому числі зумовленого застосуванням воєнного звільнення, ми наводили в статті «Уточнюємо податок на нерухомість за 2022 рік. Чи ну його до біса?!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 9 (див. розділ «Як заповнити уточненку»). Нею можна скористатися й зараз, звісно, з відповідними корективами щодо застосування Переліку № 309. До сказаного там додамо ще таке.
Як роз’яснюють податківці (БЗ 106.05),
тимчасовий порядок справляння податку на нерухоме майно з урахуванням особливостей, визначених п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, не може вважатися пільгами, тому норми цього пункту не включені до довідників пільг
З огляду на це, інформація щодо пільг у декларації не зазначається, графи 18 — 22 розд. І додатка 1 (для об’єктів житлової нерухомості) та графи 17 — 21 розд. І додатка 2 (для об’єктів нежитлової нерухомості) не заповнюються. Розрахунок податку вам доведеться проводити вручну, вимкнувши заздалегідь автоматичне заповнення декларації. При цьому ставку податку і кількість місяців перебування нерухомості у власності, на наш погляд, краще не чіпати.
Крім того, аби податківці знали, чому саме платник податку провів уточнення, вони радять у полі «Зміст доповнення» декларації вказати «Уточнена сума податкового зобов’язання до сплати розрахована відповідно до п.п. 69.22 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ».
На завершення — кілька прикладів.
Приклад 1. Територія Харківської міської територіальної громади (ТГ) (код за КАТОТТГ UA63120270000028556) визначена п. 1.8 підрозд. 1 розд. І Переліку № 309 як територія можливих (!) бойових дій з датою їх початку 24.02.2022 і відкритою датою закінчення.
Це означає, що нерухомість юросіб, розташована на території Харківської міської ТГ, не має права на звільнення від податку на нерухоме майно ані в 2022, ані в 2023 році. Тож якщо річну звітність на 2023 рік було подано із застосуванням такого звільнення, зараз її доведеться відкоригувати в бік збільшення.
Так само доведеться вчинити, якщо ви вже подавали зменшуючу УД до декларації за 2022 рік, вважаючи, що ваша нерухомість потрапляє під воєнне звільнення. Нагадаємо, що зробити це можна буде без самоштрафу на підставі п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (див. статтю «Уточнення воєнних періодів без штрафів і пені» // «Податки & бухоблік», 2023, № 4).
Зверніть увагу! Тут поки що не йдеться про знищену/пошкоджену нерухомість. І взагалі
про можливість уточнити податок щодо знищеної/пошкодженої нерухомості в Законі № 3050 нічого не сказано
На нашу думку, така нерухомість безперечно має право на звільнення, в тому числі на територіях МБД. Однак отримає його трохи згодом, коли відповідна інформація з’явиться в Реєстрі майна. Тоді й слід буде провести відповідні уточнення податкових зобов’язань. А до тих пір податок за такі об’єкти, зокрема, харків’янам, доведеться декларувати і сплачувати в загальному порядку.
Приклад 2. Вся територія м. Києва (код за КАТОТТГ UA80000000000093317) визначена п. 2.11 підрозд. 2 розд. І Переліку № 309 як територія АБД з 24.02.2022 по 30.04.2022.
Це означає, що вся нерухомість юросіб, розташована на території м. Києва, як житлова, так і нежитлова, як зруйнована/пошкоджена (в тому числі з незначними пошкодженнями), так і та, що вціліла під час бойових дій, має право на звільнення від податку на нерухоме майно протягом березня — грудня 2022 року. Якщо вам торік вдалося задекларувати таке звільнення — сьогодні більше нічого робити не треба. Якщо ж ні — уточніться зараз у бік зменшення.
Строк перебування конкретної території у відповідному розділі Переліку № 309 протягом березня — грудня 2022 року значення не має. Звільнення все одно надається на всі 10 місяців минулого року
А от у 2023 році під звільнення може потрапити тільки знищена/пошкоджена київська нерухомість, і то тільки після включення відомостей про неї до Реєстру майна.
Приклад 3. Смт Красна Гора Бахмутської міської ТГ Бахмутського району Донецької області (код за КАТОТТГ UA14020010020021147) визначена з 24.02.2022 по 11.02.2023 як територія АБД (п. 2.2 підрозд. 2 розд. І Переліку № 309), а з 12.02.2023 — як тимчасово окупована (п. 2 розд. ІІ Переліку № 309).
Це означає, що всі об’єкти нерухомості юросіб, розташовані на території цього смт, мають право на звільнення від податку на нерухоме майно як протягом березня — грудня 2022 року, так і протягом 2023 року. Причому оскільки дата закінчення тимчасової окупації на цій території наразі відкрита, декларувати звільнення слід до кінця поточного року. Однак у разі закінчення там тимчасової окупації в цьому році, декларацію доведеться уточнити в бік збільшення з місяця, наступного за датою припинення АБД.
Висновки
- Під тимчасове звільнення (до кінця року припинення/скасування ВС) потрапляють об’єкти нерухомості, що розташовані на територіях АБД та/або тимчасово окупованих територіях. Нерухомість на територіях МБД є об’єктом оподаткування протягом усіх воєнних років, якщо на них не поширюється інше звільнення, передбачене ПКУ.
- Платники, які задекларували за 2022 — 2023 роки податкові зобов’язання за об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, що розташовані на територіях АБД або тимчасово окупованих територіях, мають право відкоригувати нараховані суми податку за період 2022 та 2023 років шляхом подання УД.
- Уточнювати слід останню подану декларацію за відповідний податковий період, що уточнюється, по відповідній території територіальної громади. Інформація щодо пільг в УД не зазначається, оскільки тимчасовий порядок справляння податків і зборів під час ВС податківці пільгою не вважають.
- Звільнення від податку на нерухоме майно знищеної/пошкодженої нерухомості до створення і наповнення відповідною інформацією Реєстру майна фактично не працює. Водночас, судячи з усього, звільнення можна буде отримати за попередні воєнні роки, навіть якщо руйнування об’єкта відбулося в одному з наступних.