* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо вдосконалення онлайн-комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства» від 23.02.2024 № 3603-ІХ. У тій частині, що стосується теми статті, набрав чинності 16.03.2024.
Земельне звільнення, якщо знищено нерухомість
Перший розділ — для платників плати за землю (як земельного податку, так і орендної плати за землю), на земельних ділянках яких розташована знищена нерухомість. Щось схоже ми вже бачили в рішенні Харківської міської ради від 14.07.2023 № 403/23 (див. статтю «Нові пільги з плати за землю для харків’ян на 2023 рік» // «Податки & бухоблік», 2023, № 62). Однак законодавці підійшли до вирішення цього питання по-своєму.
Новим п.п. 69.141 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ передбачено, що
не нараховується та не сплачується плата за землю за земельні ділянки, на яких розташовані об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, знищені внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією рф
Обмеження за площею. Для юридичних осіб — власників знищених об’єктів таке звільнення буде стовідсотковим, якщо загальна площа знищеного об’єкта нерухомості дорівнює або перевищує одну третину площі земельної ділянки, на якій був розташований зруйнований об’єкт нерухомого майна.
Якщо ж загальна площа знищеного об’єкта нерухомості менше однієї третини площі земельної ділянки під ним, тоді звільнення поширюється на 50 % площі землі під таким об’єктом.
Наприклад, на земельній ділянці площею 1 га (10000 кв. м) був розташований об’єкт нерухомості, загальна площа якого 7500 кв. м. У такому разі звільнятиметься від плати за землю вся земельна ділянка, оскільки 7500 > (10000 : 3).
Якщо ж на такій самій земельній ділянці був розташований об’єкт нерухомості, загальна площа якого 2000 кв. м, звільнятиметься лише 50 % площі земельної ділянки оскільки 2000 < (10000 : 3).
А як бути в тому разі, якщо на одній земельній ділянці розташовано кілька об’єктів нерухомості, частину з яких було зруйновано, а частину ні?
На жаль, цього нова норма не пояснює. Очевидно, площу земельної ділянки слід буде порівнювати із сумарною загальною площею всіх зруйнованих об’єктів нерухомості, розташованих на такій земділянці. Однак повної впевненості у цьому немає, оскільки законодавець чомусь вживає слово «об’єкт» виключно в однині.
Реєстр майна. Щоб отримати звільнення від плати за землю за п.п. 69.141 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, дані про знищення нерухомості та дані про земельні ділянки, на яких були розташована знищена нерухомість, мають бути внесені до Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України (далі — Реєстр майна). На жаль, як вносяться дані про знищення нерухомості до Реєстру майна та до якого органу звертатися з цього питання, податківці відповідають через губу (див., наприклад, лист ГУ ДПС у Харківській обл. від 28.02.2024 № 1004/ІПК/20-40-04-03-09).
Наша порада: для того щоб у Реєстрі майна опинилися відомості про ваш знищений об’єкт нерухомості,
представник юрособи-власника має подати інформаційне повідомлення через особистий електронний кабінет користувача на порталі Дія або через адміністратора центру надання адміністративних послуг чи нотаріуса
Це передбачено Порядком подання інформаційного повідомлення... в редакції постанови КМУ від 13.06.2023 № 624. Більш детально з процедурою подання інформаційного повідомлення можна ознайомитися за посиланням.
Зверніть увагу! Якщо виконуються всі умови, прописані в п.п. 69.141 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, звільнення від плати за землю за земельні ділянки, на яких розташована знищена нерухомість, має спрацьовувати автоматично. В тому числі й для платників орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Додаткової умови про внесення змін до договору оренди землі щодо приведення його умов у відповідність до вимог чинного законодавства, як це було з місцевою пільгою у м. Харкові, законодавець не висуває.
Період звільнення. Воно починає діяти з першого числа місяця, на який припадає дата знищення нерухомого майна, згідно з Реєстром майна. Тобто якщо ви й досі не внесли відповідну інформацію до Реєстру майна, зробіть це зараз і отримаєте звільнення заднім числом із дати знищення об’єкта, а не з дати внесення даних до Реєстру.
Зазначене звільнення діятиме
— до останнього числа місяця, в якому в установленому порядку зареєстровано речове право на новозбудований об’єкт нерухомості замість знищеного на цій самій земельній ділянці, або
— до останнього числа місяця, в якому припинено воєнний стан, але не пізніше ніж до 1 січня 2026 року
Уточнення земельної звітності. Очевидно, що говорити про повноцінне використання земельної ділянки, на якій знаходився зруйнований об’єкт нерухомості, не доводиться. А такі руйнування почалися з перших днів війни. Причому відбувалося це й на тих територіях, які згідно з Переліком № 309* ніколи не включалися до територій активних бойових дій (АБД) чи тимчасово окупованих територій (ТОТ). Тож платники були змушені декларувати і сплачувати плату за землю під знищеною нерухомістю в повному обсязі.
Тепер у таких платників з’явилася можливість
відкоригувати нараховані раніше податкові зобов’язання з плати за землю за період починаючи з першого числа місяця, на який припадає дата знищення нерухомого майна, згідно з Реєстром майна
Спосіб такого коригування всім відомий — шляхом подання уточнюючих декларацій.
Зверніть увагу! Законодавець дозволив це зробити заднім числом починаючи з 24.02.2022. Тобто уточнити можна подану раніше земельну звітність за 2022, 2023 і 2024 роки.
А от як саме заповнити при цьому уточненку, зараз ліпше не пророкувати — все одно фіскали вигадають щось своє. Тож краще зачекати їхніх рекомендацій. Аби дарма не втрачати дорогоцінний час, можна поки що потурбуватися про внесення відповідної інформації до Реєстру майна. Бо без фіксації факту знищення нерухомості у цьому Реєстрі претендувати на нове земельне звільнення все одно не вдасться.
Заміна старого Класифікатора на новий: наслідки
Цей розділ — про податок на нерухомість.
Ви вже знаєте (див. про це в статті «Що буде в січні 2024 року» // «Податки & бухоблік», 2024, № 1-2), що з 01.01.2024 було скасовано старий Класифікатор ДК 018-2000*, яким платники податку на нерухомість керувалися при визначенні належності будівлі до того чи іншого класу.
Йому на заміну прийшов новий Національний класифікатор НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд»*
* Затверджений наказом Мінекономіки від 16.05.2023 № 3573.
Безперечно, це вимагало внесення коректурних змін до пп. «є» та «ж» п.п. 266.2.2 ПКУ, де звільнення від оподаткування будівель промисловості та сільгосптоваровиробників було прописано з посиланнями на вже нечинний ДК 018-2000. Депутати впорались із цим завданням на трієчку:
— у п.п. «є» переплутали групу (код із трьох символів) з класом (код із чотирьох символів), а
— у п.п. «ж» залишили згадку про споруди сільськогосподарських товаровиробників, які апріорі не об’єкт оподаткування (докладніше про це читайте в статті «За споруди податок на нерухомість не сплачують» // «Податки & бухоблік», 2021, № 8).
Хоча в цілому суть цих звільнень анітрохи не змінилася. Проблему ми бачимо в іншому.
Річ у тім, що підхід до класифікації будівель і споруд за НК 018:2023 відрізняється від того, що був передбачений раніше в ДК 018-2000. Підкласів з кодами XXXX.X в НК 018:2023 вже немає. Натомість найнижчим класифікаційним рівнем в НК 018:2023 є клас, код якого XXXX.
Проте в більшості рішень місцевих рад про встановлення місцевих податків і зборів ставки податку на нерухомість прив’язані до кодів будівель за скасованим класифікатором ДК 018-2000, причому на рівні підкласу. Через це
власники нерухомості, які отримають її у власність у 2024 році з зазначенням у правовстановлюючих документах нових кодів на рівні класу, не зможуть коректно визначити ставку податку
На жаль, норм, які б зобов’язували органи місцевого самоврядування привести свої рішення у відповідність до НК 018:2023, законодавці внести в ПКУ не здогадались. А це варто було б зробити невідкладно, оскільки потреба подати нерухому звітність (наприклад, для новостворених об’єктів) може виникнути в будь-який період поточного року.
До речі, й ДПСУ слід подумати про внесення змін до форми декларації з податку на нерухомість, оскільки в ній теж містяться застарілі посилання на вже нечинний ДК 018-2000.
Евакуаційні податкові пільги
І нарешті в цьому розділі йтиметься про норми, які поширюються одночасно на обидва податки: і на плату за землю, і на податок на нерухоме майно.
Почнемо з того, що евакуацією називають організованим виведенням чи вивезенням із зони надзвичайної ситуації або зони можливого ураження населення, якщо виникає загроза його життю або здоров’ю (п. 7 ч. 1 ст. 2 КЦЗУ*). Рішення про проведення евакуації на регіональному рівні приймають обласні державні адміністрації, на місцевому рівні — відповідні органи місцевого самоврядування (ч. 3 ст. 33 КЦЗУ).
* Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI.
Так от, у п. 12.3 ПКУ з’явиться норма, згідно з якою,
якщо приймається рішення про обов’язкову евакуацію населення, воно стає підставою для обов’язкового прийняття місцевою владою рішень про встановлення податкових пільг
Такі пільги встановлюються:
— для фізичних та юридичних осіб;
— з плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) та податку на нерухоме майно;
— в межах територій, щодо яких прийнято рішення про обов’язкову евакуацію населення.
Разом з тим залишаються чинними воєнні звільнення, що вже передбачені для платників цих податків (пп. 69.14 і 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ відповідно). Одразу виникає запитання:
а чи не дублюють нові евакуаційні пільги вже існуючі воєнні звільнення з плати за землю і податку на нерухомість?
На нашу думку, про дублювання тут можна говорити лише в тому сенсі, що згадані пп. 69.14 і 69.22 — тимчасові (на період дії воєнного стану), а новації п. 12.3 ПКУ діятимуть як постійні. А оскільки надзвичайні ситуації можуть бути не тільки воєнними, а й соціальними або техногенного чи природного характеру (ч. 2 ст. 5 КЦЗУ), цими новаціями можна буде скористатися і в післявоєнний час. Тобто не тільки тоді, коли евакуація обумовлена воєнним станом. Хоча й зараз, під час війни, евакуаційні пільги окремим платникам теж можуть знадобитись.
Пояснимо, що ми маємо на увазі, на прикладі Кіндрашівської сільської територіальної громади (ТГ) Куп’янського району Харківської області, на території якої запроваджено обов’язкову евакуацію населення (див. повідомлення Харківської ОВА від 16.01.2024).
Ви добре знаєте, що починаючи з 2023 року земельні ділянки/об’єкти нерухомості звільнено від оподаткування за ті місяці, протягом яких відповідна територія була визначена як територія АБД чи ТОТ. При цьому кількість повних місяців, протягом яких діє це звільнення, визначається за Переліком № 309 залежно від дат початку/закінчення АБД/тимчасової окупації.
Так от, згідно з Переліком № 309 Кіндрашівська сільська ТГ:
— з 24.02.2022 і по 11.09.2022 перебувала в тимчасовій окупації;
— з 11.09.2022 по 01.07.2023 перебувала в зоні можливих бойових дій (МБД);
— з 01.07.2023 перебуває в зоні АБД, де функціонують державні електронні інформаційні ресурси.
При цьому, на думку Мінфіну (лист від 29.12.2023 № 11230-09-62/37196), яку ДПСУ теж поділяє (див. статтю «Території активних бойових дій, на які не поширюється воєнне звільнення: неприємна позиція Мінфіну» // «Податки & бухоблік», 2024, № 14),
на території АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, воєнне звільнення не поширюється
Ось саме тут і може бути корисною нова норма п. 12.3 ПКУ, про яку ми говоримо. Бо якщо на території Кіндрашівської сільської ТГ оголошено обов’язкову евакуацію, то це буде підставою для обов’язкового (!) прийняття Кіндрашівською сільською радою рішення про встановлення податкових пільг із плати за землю та податку на нерухоме майно.
Крім того, ця норма може стати в пригоді й тим платникам із населених пунктів прикордонних районів Сумської, Харківської, Чернігівської областей, що перебувають під постійним обстрілом ворога, хоча фронт на цих ділянках кордону і не проходить. На сьогодні такі населені пункти здебільшого жодних пільг у оподаткуванні не мають, оскільки згідно з Переліком № 309 належать до територій МБД (наприклад, Краснопільська, Великописарівська, Білопільська, Хотінська та Юнаківська ТГ Сумської обл., де вже оголошено обов’язкову евакуацію). Евакуаційні пільги дозволять платникам не сплачувати майнові податки за той час, коли землею/нерухомістю вони фактично не користуються, адже евакуювались із цієї місцевості. Щоправда, залишаються запитання щодо того, як бути з оподаткуванням платників, які відмовились від евакуації (наприклад, фізосіб — власників землі чи нерухомості).
Якщо згодом відповідна територія потрапить до зони АБД чи ТОТ згідно з Переліком № 309, необхідність в евакуаційних пільгах відпаде, оскільки можна буде скористатися безпосередньо загальним воєнним звільненням.
Зверніть увагу! На відміну від землі/нерухомості, яка потрапляє під воєнне звільнення згідно з пп. 69.14 і 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ,
ту землю/нерухомість, на яку згідно з рішенням місцевої ради поширюватимуться евакуаційні пільги, потрібно декларувати
Які саме пільги це можуть бути, законодавець не уточнив. Як, наприклад, у п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, де про пошкоджену нерухомість було чітко сказано, що місцева влада має право встановлювати власні пільги у вигляді зниження ставки податку або повного звільнення від оподаткування.
Також законодавець, установивши обов’язок запровадження евакуаційних пільг, не встановив строк прийняття місцевою радою відповідного рішення. А ми вже знаємо роз’яснення фіскалів (БЗ 106.07), де вони наполягають на тому, що таке рішення застосовується з дня його офіційного оприлюднення, а якщо у рішенні визначений пізніший строк введення його в дію, — то з визначеної у рішенні дати. Тож чекати на евакуаційні пільги доведеться довгенько...
Але надія є — і це головне.
Висновки
- Якщо знищення об’єкта нерухомості обумовлене збройною агресією рф, плату за землю за земельні ділянки, на яких розташована така нерухомість, можна не нараховувати і не сплачувати, але з певними обмеженнями. Крім того, інформація щодо знищених об’єктів і землі під ними має бути в Реєстрі майна.
- Зміни до ПКУ, пов’язані зі скасуванням старого Класифікатора ДК 018:2000 і запровадженням замість нього нового НК 018:2023, не вплинули на звільнення від оподаткування промислової та сільгоспнерухомості. Проте не виключаємо проблем із визначенням ставки податку для нерухомості, класифікованої за НК 018:2023.
- На територіях, де оголошено обов’язкову евакуацію населення, відповідні органи місцевого самоврядування зобов’язані прийняти рішення про встановлення податкових пільг із плати за землю та податку на нерухоме майно.